Nekromanti Varje dag. . .

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,959
Location
Stockholm
Dantes kommentarer ...

Jag är ingen blåögd duvunge som föddes bakom en vagn igår och inte är torr bakom öronen, så jag visste precis vad jag hade att vänta när jag postade förslaget här.

Hade jag bara varit ute efter att gotta mig åt min egen förträfflighet hade jag förmodligen gjort något annat.

Jag noterar dock att ett flertal tolkat förslaget som »så här blir det« snarare än ett skissförslag (trots att jag uttryckligen poängterade att inget är bestämt). Gör inte det.

Jag är heller inte helt omedgörlig. Det kan hända att jag lyssnar till vad någon säger.

Kanske sidan blir smalare. Kanske den blir dynamisk.

Ingen vet.
 

Rickard

Urverk speldesign
Joined
15 Oct 2000
Messages
18,267
Location
Helsingborg
Re: Färgförslagen ...

Jag gillar verkligen inte färgerna i ditt första förslag, för det är så grått och kallt. Dessutom syns det gula väldigt dåligt samt de blåa länkarna (men det kanske beror på bildens kvalitet). De rundade hörnen i sidomenynerna fungerar som en bra inramning, men jag förstår inte varför du inte använder det fullt ut, alltså även gör det blåa rundat på sina ställen. Angående färgerna så hoppas jag oerhört mycket på dina färgförslag och att jag ska hitta någon där som jag kan nöja mig med, även om jag tycker att standardsidan vore en trist bild som möter nya användare.

Jag gillar annars hur du har strukturerat allting och tycker det är riktigt prydligt. Särskilt tydligheten kring vad som är en recension, nyhet på mittensidan. Det är lite konstigt att du verkar blanda både uppgifter som kräver inloggning samt inloggningsrutan. Slutligen tycker jag att du borde sätta Forumslänken i menyn direkt efter Förstasidan, för det är verkligen forumen som gör sidan.

/Han som har börjat läsa in sig på AJAX, tack vare Seinet
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,959
Location
Stockholm
Re: Färgförslagen ...

Han said:
Det är lite konstigt att du verkar blanda både uppgifter som kräver inloggning samt inloggningsrutan.
Det är som sagt bara en skiss. När man är inloggad är det tänkt att inloggningsrutan ska ersättas av en »Välkommen XXX! Logga ut-ruta«.
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,959
Location
Stockholm
Re: Bredare grafik?

Troberg said:
Prova att ta upp RPG Lab (rpglab.net) i ett fönster och dra lite i fönsterstorleken så ser du hur jag menar.
Jag testade det. När jag drog ut fönstret till 2400 px bredd blev raderna alldeles för långa för att det skulle gå att orka läsa dem – särskilt som jag måste flytta blicken mellan två olika skärmar för att kunna följa raderna.

Vilken dåligt designad sida du har gjort, som har så långa textrader. :gremwink:
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,656
Re: Jag utmanar dig

Fast när jag ska läsa saker på den sidan så måste jag ändra bredden på webbläsaren och ändra det så att det blir en mer vettig radbredd.
Fast jag ger dig valet, istället för att tvinga dig att gilla min smak.
 

seinet

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,834
Location
Göteborg
Önskemål

Då nuvarande design har ett jultema som plockas fram i jultider så vill jag ju självklart ha helgteman på fägerna. Jultema är ett krav :gremwink:. Halloween och påsk är önskvärt.

/Seinet Wintermute - Hyser (trots mot vad andra kan tro) stor tillit till Dantes förmåga (sålänge man fortfarande kan köra sidan i 800 pixlars bredd)
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,656
Re: Synd

Men du har tid med att skriva 20-30 inlägg om dagen istället?
Japp, för det kan man skjuta in mellan andra aktiviteter. Att göra en bra layout tar mycket mer tid än jag har möjlighet att lägga ut i en klump, och gör sig inte bra som små arbetssnuttar.

Jag tycker att du felprioriterar och jag är säker på att du hade kunnat göra mer för wrnu genom att handla än genom att snacka.
Hade jag haft tid över så har jag en ToDo-lista lång som min snorre över saker som jag behöver göra som jag betar av först. Tex har jag en rejäl ToDo för RPG Lab, sex maskiner att installera, en att reparera och en hel hög maskiner att slakta och köra till tippen. Dessutom har jag en gräsmatta att undvika att klippa.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,656
Re: Snälla, lyssna inte på folk

Hur då? Det är vanliga DIV-lager och om man vill blockera vissa javascript-kommandon så kommer man att automatiskt blockera andra javascriptfunktioner, typ drop-menyer.
Tekniskt sett är det inte svårt att blocka vissa metoder i java, men visst, det får antagligen bieffekter. Så länge det missbrukas så finns det rop om at blocka det.

Han som knappast tror att "de flesta idag" blockerar pop-ups heller
Jag vet inte, men nästan alla jag känner blockar, även de flesta som inte är teknikintresserade.
 

Rickard

Urverk speldesign
Joined
15 Oct 2000
Messages
18,267
Location
Helsingborg
Re: Jag utmanar dig

Fast jag ger dig valet, istället för att tvinga dig att gilla min smak.
Det du tvingar mig till jag måste ändra på min webbläsare för din skull. Jag tycker faktiskt det är riktigt slarvigt att radlängden är såpass "dynamisk" på RPGLab.

/Han som med andra ord tycker att båda är lika illa (och som skulle vilja ha ett val att plocka bort menyer i den nya Rollspel.nu-designen - vilket han glömde skriva i inlägget till Dante)
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,656
Re: Bredare grafik?

Jag testade det. När jag drog ut fönstret till 2400 px bredd blev raderna alldeles för långa för att det skulle gå att orka läsa dem – särskilt som jag måste flytta blicken mellan två olika skärmar för att kunna följa raderna.

Vilken dåligt designad sida du har gjort, som har så långa textrader.
Nej, det var ju du som designade den så genom att dra ut den så, skyll inte på mig. Valet var ditt, och jag har gett dig möjlighet att göra hur du vill. Väljer du något du inte gillar så får du liksom skylla dig själv. Tänk på det nästa gång du köper en trekulors glasstrut med smakerna lungmos, fotogen och surströmming. :gremsmile:

Dessutom är den coolare när den är 6400 bred över fyra skärmar...

Don't get me wrong, din design är cool. Det är bara det här att låta brukaren bestämma hur han vill bruka produkten som är en käpphäst för mig.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,656
Re: Jag utmanar dig

Det du tvingar mig till jag måste ändra på min webbläsare för din skull. Jag tycker faktiskt det är riktigt slarvigt att radlängden är såpass "dynamisk" på RPGLab.
Kanske det, men du har i alla fall alternativ, vilket man inte har med en låst radlängd.
 

Rickard

Urverk speldesign
Joined
15 Oct 2000
Messages
18,267
Location
Helsingborg
Re: Snälla, lyssna inte på folk

Jag vet inte, men nästan alla jag känner blockar, även de flesta som inte är teknikintresserade.
...och de flesta jag känner blockerar inte, även de flesta som är datornördar. Och de som använder det använder det inte till sin fulla potential (alltså, blockera en viss grupp av animationer och då framförallt en viss grupp av animerade shockwave-filer).

/Han som älskar det värdelösa i anekdotiskt bevisvärde
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,656
Re: Önskemål

Då nuvarande design har ett jultema som plockas fram i jultider så vill jag ju självklart ha helgteman på fägerna. Jultema är ett krav . Halloween och påsk är önskvärt.
Och en röd/gul Mårtensafton (10/11), en Talk like a pirate day (19/9), en international pi approximation day (22/7), international free beer day (29/2, 30/2 på skottår), international topless day (30/2, 31/1 på skottår) och bonushelg utan extra kostnad (31/6)!
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
Istället för ankedoter

som älskar det värdelösa i anekdotiskt bevisvärde
Åkej, vad sägs om lite statistik istället för ankedoter?

As we moved into 2007, Forrester Research identified that 81% of broadband users now have pop-up blocking software installed. According to the National Statistics Office, UK broadband users account for more than 73% of the UK’s Internet audience.
Probably the worst feedback from pop-up surveys, written in a now offline report from BunnyFoot (UK eye tracking and usability experts), suggested that 77% of people were so hacked off with pop-ups that they would consider never revisiting as a result.
Källa: Den första artikeln jag hittade på Google med sökorden "popup blocking statistics".
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
På väg off topic...

"Det är bara det här att låta brukaren bestämma hur han vill bruka produkten som är en käpphäst för mig. "

Du tillhör väl de mer extrema när det gäller hur långt det skall dras, men det spelar egentligen ingen roll här. Vad jag tänker är att samtidigt som jag gillar tanken på att ge användaren kontroll (som den liberal jag är) tycker jag också att användare inte nödvändigtvis har den kunskap som gör att användaren kan optimera sin upplevelse (som den socialist jag är). Ur det perspektivet tycker jag att det är lite för extremt att ge användaren exakt kontroll.
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Re: Snälla, lyssna inte på folk

De flesta blockar inte. Sådant vet jag eftersom vi har dialoger ang. sådant med sajter som Lunarstorm, Aftonbladet, Blocket och IDG.se (m.m). Däremot kan jag inte ge några siffror sådär ur huvudet.


EDIT: Jag tänkte på helt fel sorts blockeringar här, jag tänkte på banners, av någon anledning.
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Re: Jag utmanar dig

Fast det finns ju bara en bra radlängd, alla andra radlängder är dåliga. Varför skulle man vilja ha en dålig radlängd?
 

Bunny

Crazy like a fool
Joined
15 Oct 2002
Messages
2,953
Location
Knivsta
Jag håller inte med dig

Visst, det skrivs mycket och många tycks ha en åsikt att lufta* - men varför är du så snar att kalla det för gnäll? Jag utmanar dig istället till att länka till ett enda svarsinlägg som du uppfattar som gnälligt.

Gnälligt och korkat är istället inlägg som detta, som attakerar dem som vill komma med förslag och idéer, samt läser in en massa kritik i dem. Jag läser istället in att en stor majoritet av inläggen i tråden i stort är mycket nöjda med Dantes förslag, så varför i hela friden skulle han "tappa sugen helt"?

Nej, skärpning tamigfan. Att folk har många åsikter att lufta är ett hälsotecken! Jag tror att samtliga har full förståelse för att inte alla av dem kan bli tillfredsställda.

<font size="1">* Det är väl inte konstigt med tanke på hur mycket tid många här spenderar på siten</font size>
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,959
Location
Stockholm
Re: Bredare grafik?

Troberg said:
Det är där som skillnaden mellan en utvecklare och en designer ligger. Utvecklaren jobbar på användbarhet, designern på utseende.
Det finns ingen som helst motsättning mellan användbarhet och utseende. Och jag har lagt ner betydligt mer möda på navigationsstrukturen än på utseendet (än så länge).

Skillnaden mellan dig och mig är att jag kan bortse från att några procent av besökarna kan tänkas behöva scrolla i sidled.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,656
Re: Bredare grafik?

Det finns ingen som helst motsättning mellan användbarhet och utseende. Och jag har lagt ner betydligt mer möda på navigationsstrukturen än på utseendet (än så länge).
Nja, det behöver inte vara någon skillnad, men de kräver ofta olika specialister och olika fokus. Min erfarenhet är att ytterst få klarar båda på ett bra sätt. Själv är jag ingen klippa på det grafiska, till exempel brukar mina ikoner vara en orgie i anskrämlighet, men det finns många utvecklare som är värre.

Några typiska vanliga fel utvecklare gör:

* Ledtexten vid textboxar och listor har inte samma baslinje som texten i kontrollen de är ledtext till.
* Programmet följer inte färg/utseendeförändringar i OS-et.
* Tabordningen (ordningen som man hoppar mellan fält med tab) är ofta totalt effad.
* Kryptiska eller överspecificerade ledtexter. Har man tex i programmet "Mätdatasystemet" ett fönster som heter "Importera mätfil", med en ram med ledtexten "Välj fil" och en lista över filer så räcker det om det står "OK" på knappen, det behöver inte stå "Importera vald mätfil till Mätdatasystemet". OK, överdrivet exempel, men för mycket text är ett vanligt problem.

Utvecklare är helt enkelt fokuserade på den tekniska funktionen och märker inte dessa detaljer.

Några vanliga typiska fel designers gör:

* Använda fel sorts kontroll (combobox i stället för meny, checkrutor istället för radioknapp, länk istället för knapp osv).
* Inkonsekvent utseende. Visual Studio 2005 är ett lysande exempel, där man samtidigt kan se 5 (fem!) olika utseenden på flikar, trots att alla är funktionellt likvärda.
* Överkreativitet, att inte följa designstandards. Säga vad man vill om utvecklare, men att pettimeterfölja riktlinjer kan de. Alla större grafiska OS/fönsterhanterare har designriktlinjer som säger hur det ska se ut, vilka fonter som ska användas, när man ska använda versaler/gemener, hur färger ska användas, avstånd mellan kontroller osv, men dessa glöms ofta bort i ivern att göra en "cool" design.
* Överanvända metaforer där de inte passar. Att mata ut en diskett på Mac genom att dra den till soptunnan är väl paradexemplet, men det finns många andra exempel.

Designer har en fokus på utseende, och utan djupkunskaperna i logiken under huven så blir det ibland fel.

Detta innebär naturligtvis inte att ena eller andra är bättre, men de är olika.

Skillnaden mellan dig och mig är att jag kan bortse från att några procent av besökarna kan tänkas behöva scrolla i sidled.
Som prefessionell utvecklar så får man på fan om man gör något som sorterar bort potentiella kunder. Efter ett tag lär man sig undvika det.
 
Top