Nekromanti Varje dag. . .

ripperdoc

Myrmidon
AJAX [OT]

Jag vet, jag har programmerat i både AJAX och Javascript en hel del. Jag känner till Javascripts potential. Jag skulle gärna se AJAX på rollspel.nu. Men min nitpick kvarstår - att göra sidan flexibel för olika fönsterstorlekar och upplösningar har inget med AJAX att göra. Det har med Javascript bara att göra.

Troberg

Sinister eater
Re: Bredare grafik?

Därför att folk generellt är dumma i huvet. Om de tittar på sidan i 1600 px bredd kommer mittenspalten att få så långa rader att det blir asjobbigt att försöka läsa det som står där. Då kommer de att klaga på att jag designat sidan dåligt, trots att de själva är bänga. Därför vill jag ha en störstabredd på mittspalten som motsvarar optimal radlängd vid normal typgrad.
Ett vanligt argument, som bara leder till en nedåtgående spiral av okunskap hos användarna.

Sidan kommer aldrig att bli smalare än logotypens bredd + den stora bannerns bredd + den lilla bannerns bredd.
Jag räknar bara innehållet, inte pyntet. Pyntet behöver man se en gång, sedan vet man vad som finns där och tittar aldrig mer på det. Om man måste scrolla för att se det så är det inget problem. Det är de köttiga bitarna som räknas.

Prova att ta upp RPG Lab (rpglab.net) i ett fönster och dra lite i fönsterstorleken så ser du hur jag menar.

Användarvänlighet i all ära, men jag tänker inte ens försöka ta hänsyn till alla märkliga specialfall som kan tänkas uppstå.
Det är där som skillnaden mellan en utvecklare och en designer ligger. Utvecklaren jobbar på användbarhet, designern på utseende.

Troberg

Sinister eater
Re: AJAX [OT]

En sak att komma ihåg med AJAX. Det är ett sätt att programmera, inte en inställning man bockar för och så är det klart. Att modifiera Mambo/Joomla och UBB.threads för att bruka AJAX är ett jättejobb.

ripperdoc

Myrmidon

Självfallet. Att ens uppdatera UBB.threads eller Mambo/Joomla är ett jättejobb här på rollspel.nu. Men nu när folk slänger ut önskningar om ditten och datten kan jag väl slänga in mina fem cent? Mambo/Joomla borde ha haft AJAX inbyggt för länge sedan (så att det mest var en fråga om att klicka i en checkbox).

Troberg

Sinister eater

Självfallet. Att ens uppdatera UBB.threads eller Mambo/Joomla är ett jättejobb här på rollspel.nu. Men nu när folk slänger ut önskningar om ditten och datten kan jag väl slänga in mina fem cent? Mambo/Joomla borde ha haft AJAX inbyggt för länge sedan (så att det mest var en fråga om att klicka i en checkbox).
Det var inte menat som kritik mot dig, det vara bara en allmän "lugnar er lite nu, det är inte julafton än"-kommentar.

Arfert

Facit

Gör det du tycker blir bäst. Det blir säkert bra.

Om du ska sitta och anpassa dig till alla omöjliga och möjliga önskemål här kommer du ju aldrig bli klar. ;-)

Arfert

Facit

Det är där som skillnaden mellan en utvecklare och en designer ligger. Utvecklaren jobbar på användbarhet, designern på utseende.
Vad är det för strutprat... Vanligen så är det designern som tar ansvar för att sajterna är användarvänliga, medan utvecklarna mer är "öööhhh vaa sidan fungerar ju, vad gnäller du om..." Du kanke är det gyllene undantaget, men jag är sjukt trött på programmerare (jag har jobbat med MÅNGA) som bara tänker på "snygg kod", inte hur en webbplats ska upplevas och användas.

Arfert

Facit

Har du sett hur Opera för mobiler eller Safari för mobiler hanterar sajter? De klarar av att läsa dem i dess vanliga form (som de ser ut på en vanlig dator).. och sen zoomar man in på den del man vill kolla närmare på...

..troligen kommer alla webbläsare för mobiler funka så inom en rätt snar framtid.

Arfert

Facit

se mitt svar ovan, om Opera och Safari. Den där problematiken är snart ett minne blott.

ripperdoc

Myrmidon

Jag vet. Jag var på väg att skriva ett inlägg om det. Men det hjälps inte. Att zooma in och ut på en sida gjord för desktop är inte optimal användning av en mobil. Man kan bara komma "så långt" med smarta mobilbrowsers. De som gör sidorna, och framförallt W3C, måste se till att hela tiden följa med i utvecklingen och se till att sina sidor serveras bäst på alla populära enheter (här skiljer jag mig från Troberg, jag är beredd att slänga bort 10 procent av besökarna). För exempelvis facebook gjorde man en särskild iPhone-version, som hyllats för att vara snygg och användbar, trots att Safari på iPhone kan zooma in och ut på den riktiga Facebook-sidan.

Troberg

Sinister eater

Vad är det för strutprat... Vanligen så är det designern som tar ansvar för att sajterna är användarvänliga, medan utvecklarna mer är "öööhhh vaa sidan fungerar ju, vad gnäller du om..." Du kanke är det gyllene undantaget, men jag är sjukt trött på programmerare (jag har jobbat med MÅNGA) som bara tänker på "snygg kod", inte hur en webbplats ska upplevas och användas.
Vi jobbar tydligen på olika företag.

Arfert

Facit

Jag har jobbat på och med många företag i olika webbprojekt sedan Mosaic-tiden. Så jag tror ditt företag är ett undantag.

Arfert

Facit

en kombo kanske.. innehållet är ju sannolikt xml eller liknade nuförtiden.

EchonCique

Hero
Nej

Nej WAP är inte utdött, det är i högsta grad aktivt.

Varför?

Därför att det inte finns en unison standard bland handläsare som läser av och tolkar webbkoden. Dessutom saknar du stöd för reducering av sidinnehållet och avlägsnadet av allt grafiskt och scriptinnehåll så fort du börjar surfa på en telefon som saknar 3G-stöd. Som min och många miljoner svenskar har att använda sig av.

Ny teknik i all ära, men du kommer inte komma iväg från WAP de närmaste åren oavsett hur du vrider och vänder på det. Enligt senaste statistik är det inte många som köper en handhållen spelkonsol, för att berättiga att man ignorerar alla som ej har stöd för normal rendering av webbsidor i sin handhållna apparat.

För att ta ett exempel. SF's hemsida fungerade finfint i min mobiltelefon (SE W800i) framtills de 'uppgraderade' den. Numer kan jag inte ens navigera på sidan eftersom allting styrs av javascript. Värdelöst och det beror på att de ignorerar WAP och alla icke-futuristiska handhållna apparater med webbläsare.

EchonCique

Hero
Jorden har gått under. Jag håller med Arfert! [nt]

:gremsmile:

Håller helt med Arfert. Det är designers ansvar att se till att sidan är användarvänlig i alla ledder och djup. Det är programmeraren som är ansvarig att verkställa det som designern skapat.

Big Marco

Läskig

Då ska jag självklart anpassa designen efter den enda användare som visat Rollspel.nu i ett fönster med storleken 230 × 340 px.

Ja, det tycker jag, eftersom det antagligen är jag som är den! ,-)

Men generellt så fungerar WRNU hyfsat även i den upplösningen.

Och som Krille säger, det är alltså när jag febrigt surfar WRNU via min Nokia N95. Men frågan är om det finns något läge att se sajten om man sitter på den typen av pryl för att läsa?

seinet

Swashbuckler

Det ger ju visserligen en mer enhetlig bild av sidan, men jag vill nog ändå säga att jag inte önskar en bredare sida än 800 pixlar.

Fast det borde ju kunna lösas om trådlistningen sker i exempelvis högerkolumnen istället för under inläggen. Själva inläggen kräver ju inte så mycket mer plats än en bra kolumnbredd för att läsas. När man skriver inlägg kan man likagärna lägga Graemlins, UBB-hjälpen och färgpaletten över eller under den ruta man skriver inläggstexten i. Då håller man fortfarande en tillräckligt smal bredd på forumet för att både vänster- och högerkolumn för sidan skall kunna visas tillsammans med resten på 800px bredd.

/Seinet Wintermute - Har varit tvungen att arbeta ett tag nu :gremfrown:

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Snälla, lyssna inte på folk

Eller, folk och folk förresten. Det är typ två-tre högljudda användare som alltid klagar på eventuella förbättringar av sidan. Vi övriga som inte är dumma i huvudet tycker att ditt förslag är jättefint (eller åtminstone mycket finare än vad rollspel.nu är just nu. Jag hade kanske velat se ännu flashigare design med animationer, java och hela skiten som exkluderar varenda pissfitta som surfar på en gammal svartvit game-boy och skriker efter bakåtkompabilitet).

I vilket fall, att försöka hjälpa till med rollspel.nu är kanske det mest otacksamma man kan göra. Hade jag varit du hade jag tackat för mig och vägrat ur mig för länge sedan.

- Vulf