Nekromanti [VarLorder & Lodisar] - Runda 1

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,346
Location
Göteborg
Konrad Konvalj said:
Låt den kloke BDG visa vägen!

BDG pekar med hela handen i sitt inlägg så jag kan mer än väl låta honom leda oss rätt med sin visdom.

Och i övrigt; vill gärna veta hur ni andra ser på outningar? Vad skall fram först?
Ok, jag fattar inte, röstar du på mig för att du tror att jag är Lord eller av något helt annat (fånigt) skäl? Vi är sju spelare, vi kan inte hålla på och avslöja information i slumpmässig ordning (i vilken jag inkluderar både bokstavsordning och "den killen verkar smart" ordningen), vi bör göra det enbart på grund av vem vi tycker är mest misstänkt.

Sen, fast här tycker jag det är viktigt med en diskussion eftersom diskussionen i sig kan ge oerhört mycket info och till och med få mig att ändra mig, så tycker jag nog på grund av att spelet är så kort att när man går ut så går man ut med allt. Möjligtvis med undantag av förmåga om det är en sådan förmåga som blir värdelös så fort den avslöjas (typ: "Jag vet att Lorden heter Svenne") eftersom man efter det kan vara rätt säker på att Lorden kommer ljuga om sitt namn. Men ja, till och med "jag är siare" tycker jag är information som man ska gå ut med om man är på väg att bli utröstad, till och med första rundan, om man inte gör det och dör så har man nämligen fuckat upp det rejält, om man gör det så finns det visserligen stor risk att man dör under natten (men jag tror nog på att vi har någon som kan skydda någon åtminstone en natt så frågan är om Lorderna ens vågar skjuta på en sådan), men man har i vart fall gett möjligheten till att rösta ut en Lord istället, och förhindrat möjligheten för en Lord att senare bluffa siare.

Men eftersom jag tycker det så är det som sagt också väldigt viktigt att vi verkligen hugger på folk i misstänkt ordning och inte av något annat skäl. Jag ska strax sova och tänker nog inte gå ut med någon info ikväll men är pressen kvar imorgon (och ni faktiskt tror att jag är skum så spiller jag bönerna imorgon förmiddag så fort jag kommer ifrån på jobbet, är pressen kvar och ni inte tror att jag är skum men har varit aktiva sen jag skrev det här så spiller jag bönerna ändå tycker i min ensamhet att ni spelar dåligt/alternativt är Lorder men inser att en one-man-mission knappast är rätt väg att gå i det här spelet.


(Och bara så ingen har missuppfattat eller läser in saker som inte finns där, det är inte bara om den som avslöjar har en powerroll som vi har gett bort information, avslöjandet av vilka som inte har en powerroll är nästan lika mycket värt, tänk 7 spelare 2 varuvlar 3 "vanliga" bybor och 2 powerroller så ser ni att placera in någon i facket med 3 inte är jättestor skillnad från att placera dom i facket med två. Så hoppa för helvete inte ut och säg något dumt som att "men jag kan gärna avslöja min information, jag är ändå inte mäktig")
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,346
Location
Göteborg
Vicotnik said:
Jag tänker utgå ifrån att vi har 2 lorder i spelet. För det ligger närmare fördelningen 1/4 ulvar. Samt chansen att en endsam ulv ska vinna mot 6 spelare är näst in till noll, det innebär att ulven måste spela ett perfekt spel.
Heh, fasen alltså Vicotnik du är ensam varulv va? Du har i vart fall lagt upp det fint för eftersnacket om du lyckas dra hem en seger. Det andra citatet i ljuset av det här tycker jag nästan pekar mot att det här är en trolig teori, en ensam varulv, dåliga/falska förmågor hos byborna, och den ensamma ulven är Vicotnik. Enda anledningen till att jag inte hoppar på dig nu är för att om teorin stämmer så är du just ensam och det är då som sagt ingen brådska. Men när Vicotnik har dödat mig så får ni ju gärna komma ihåg det här.
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,346
Location
Göteborg
Sedan spelanalys. Det här:

Lorderna vinner när alla lodisar är ute ur spel.

... får mig att vilja dra slutsatsen att vi har två varulvar. 3 vore orimligt mycket på 7 spelare och om det bara var en varulv, hur skulle det gå till i slutet då. Eller tänker jag fel?
Ok, jag tycker inte om att slumprösta, bara för att det finns lite att gå på så betyder det inte att det inte finns inget att gå på. Just nu säger magkänslan att Konrad Konvalj är skum, men erfarenheten säger mig att magkänslan bara säger så för att han är på mig, den instinktiva försvarsmekanismen får mig att tro att han därför måste vara skum, och den har oftast fel.

xyas däremot, har ägnat spelet så här långt till att förklara att han inte orkar skriva inlägg när han är inloggad och att han kommer vara borta några eftermiddagar. Det enda i spelväg som han bidragit med är det ovan, och tja det är ju en ganska ofarlig spekulation han gör. Inte fel men väldigt ofarlig, och motiveringen fattar jag inte alls, hur skulle det gå till i slutet då?.. tja som i alla andra slut när det bara finns en varulv kvar, det är liksom ingen konstig situation om det finns en varulv på slutet, däremot om det bara finns en i början så är det ovanligt ja. Känns här mest som att han slänger ur sig något för att kunna verka aktiv.

Det finns ett annat skäl också som gäller hans språkbruk men jag tänker vänta med att berätta vad innan jag fått det bekräftat av lite fler inlägg.

Röst: xyas
 

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,364
Björn den gode said:
Vicotnik said:
Sen så är jag nästan övertygad om att det inte finns någon siare (fraktion) eller väktare bland oss.
Vart kom det här ifrån? Jag är ganska övertygad om att du har fel, och tycker dessutom att du hämtar det helt från det blå. Är inte det rimliga om vi har två varulvar att byn har mäktiga förmågor (se annat inlägg) och båda dessa är typiska mäktiga förmågor. Hur i hela friden kan du vara nästan övertygad om att dom inte är med. Skulle jag inte veta bättre hade jag sagt att enda vettiga anledningen till det är att du är ensam Lord och därför inser att det skulle vara för svårt om det fanns mäktiga byboroller också. (Det som är bra med det är hur som helst att det i så fall ändå inte är så bråttom att ta ut dig, om du är ensam alltså). Men kom in i matchen är du snäll bättre kan du.
Vart det kommer ifrån är mitt huvud och min anledning till det är att jag tror att spelet skulle få en fel balans ifall dessa två roller fanns med. Jag tror snarare (ifall siare rollen finns med) att det skulle kunna vara någon som kan sia namn/title än att sia fraktion.
 

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,364
Björn den gode said:
Vicotnik said:
Jag tänker utgå ifrån att vi har 2 lorder i spelet. För det ligger närmare fördelningen 1/4 ulvar. Samt chansen att en endsam ulv ska vinna mot 6 spelare är näst in till noll, det innebär att ulven måste spela ett perfekt spel.
Heh, fasen alltså Vicotnik du är ensam varulv va? Du har i vart fall lagt upp det fint för eftersnacket om du lyckas dra hem en seger. Det andra citatet i ljuset av det här tycker jag nästan pekar mot att det här är en trolig teori, en ensam varulv, dåliga/falska förmågor hos byborna, och den ensamma ulven är Vicotnik. Enda anledningen till att jag inte hoppar på dig nu är för att om teorin stämmer så är du just ensam och det är då som sagt ingen brådska. Men när Vicotnik har dödat mig så får ni ju gärna komma ihåg det här.
Nej jag är inte någon lord och ärligt talat tror du själv på att det endast finns en lord bland sju spelare? Jag har ytterst svårt att tro på att det endast finns en lord bland oss.
 

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,364
Jag håller faktiskt med dig (BDG) när det gäller Xyas. Hans val av ord och språk är minst sagt intressant med tanke på att regel/upplysning 1 säger följande:
Vimes said:
1. Lodisarna (byborna) vinner när alla lorder (varulvar) är ute ur spel. Lorderna vinner när alla lodisar är ute ur spel.
och det som xyas skriver är:

xyas said:
Sedan spelanalys. Det här:

Lorderna vinner när alla lodisar är ute ur spel.

... får mig att vilja dra slutsatsen att vi har två varulvar. 3 vore orimligt mycket på 7 spelare och om det bara var en varulv, hur skulle det gå till i slutet då. Eller tänker jag fel?
Röst: xyas
 

Xyas

Swashbuckler
Joined
22 Aug 2009
Messages
3,216
Location
Malmö
Björn den gode said:
xyas däremot, har ägnat spelet så här långt till att förklara att han inte orkar skriva inlägg när han är inloggad och att han kommer vara borta några eftermiddagar.
Lägg inte ord i munnen på mig. Eller det kan du ju göra, om målet är att försöka misstänkliggöra mig med uppenbara och fega retoriska knep. Att säga att jag inte skulle "orka" skriva inlägg är ett billigt sätt att sprida känslan av att jag är mer misstänkt än vad jag är.

Björn den gode said:
och motiveringen fattar jag inte alls, hur skulle det gå till i slutet då?.. tja som i alla andra slut när det bara finns en varulv kvar, det är liksom ingen konstig situation om det finns en varulv på slutet, däremot om det bara finns en i början så är det ovanligt ja.
Jepp. Såhär tänkte jag: med två personer kvar sista rundan varav en varulv så kommer de rösta på varandra = slumpen kommer alltid avgöra och det kändes väldigt konstigt om det bara skulle vara en varulv. Men det är såklart ett feltänk för den situationen kan uppstå oavsett hur många varulvar det är. Så givetvis är det så att nattmördandet sker först, och utröstningen därefter.
 

Xyas

Swashbuckler
Joined
22 Aug 2009
Messages
3,216
Location
Malmö
Björn den gode said:
Heh, fasen alltså Vicotnik du är ensam varulv va? Du har i vart fall lagt upp det fint för eftersnacket om du lyckas dra hem en seger.
What? Misstänker du vicotnik för att han skulle, med det kommenterade inlägget, lägga upp det så att han skulle kunna skryta extra mycket om han vinner?
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
BDG, den röst jag lade på dig grundade sig på att ett befintligt drev var på gång mot dig, och att du är en erfaren och skicklig spelare.

När jag lade rösten hade du inte klivit in i handlingen riktigt, men nu är du med i matchen.

Jag misstänker inte dig som en Lord, och sådana röster är ju aldrig bra. Visserligen är det rätt dumt att redan nu börja förlita sig på någon, men det du skriver är bra och du har bra koll på läget.

Röst: xyas

Ett drev är ett drev, och min tidigare röst är inte befogad längre.
 

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,364
Konrad Konvalj said:
BDG, den röst jag lade på dig grundade sig på att ett befintligt drev var på gång mot dig, och att du är en erfaren och skicklig spelare.

När jag lade rösten hade du inte klivit in i handlingen riktigt, men nu är du med i matchen.

Jag misstänker inte dig som en Lord, och sådana röster är ju aldrig bra. Visserligen är det rätt dumt att redan nu börja förlita sig på någon, men det du skriver är bra och du har bra koll på läget.

Röst: xyas

Ett drev är ett drev, och min tidigare röst är inte befogad längre.
Du lägger din röst på xyas för att det är ett drev mot honom utan att ens kommentera BDG's inlägg om varför han lägger sin röst på xyas. Jag skulle vilja höra dina tankar runt BJD's motivering till sin röst på xyas. Sen kan du kolla in mitt inlägg och se om du förstår vad jag åsyftar på när jag liksom BDG lägger min röst på xyas. För om jag har förstått BDG så åsyftar vi på samma sak.
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Jag förstår både din och den gode björns antydan.

Kändes onödigt att lägga fram det så tydligt bara, men jag skulle kunna göra precis som dig. Alltså lägga fram citatet som pekar på något som luktar fisk.

Jag kommenterade den gode björns inlägg också för den delen. Jag anser att han kommer med kloka saker, och min röst på honom är helt ogrundad så att säga.

Vi har ont om tid, och vi måste komma igång med drevandet, och pumpa folk på information. Det är fanimäj inte alls långt kvar till onsdag 21.00 inte så det gäller att ligga i.

Vi är 7 spelare, och den jag fäller mina misstankar mest gentemot just i detta nu är xyas. Övriga är för inaktiva för att ens döma.

Övriga:

Vic, aktiv
BDG, aktiv
Trasapa, mindre aktiv
Paxen, väldigt lite aktiv
Dr.F, obefintligt aktiv
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Vad vi vet nu är det BDG har skrivit. Behövs inga citat här utan det är bara att scrolla upp och läsa på.

Vicotnik tror att namn & titel har något att göra med förmågor, powerroller och det skall tänkas efter före något av detta outas för att inte ge Lorderna hjälp på traven.

Konrad Kånkelman går emot Vic. och tror att namnen snarare är bra att gå ut med för att fiska rätt på Lorder.

Vad säger övriga? Hur vill ni att vi skall gå till väga?
 

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,364
Konrad Konvalj said:
Vad vi vet nu är det BDG har skrivit. Behövs inga citat här utan det är bara att scrolla upp och läsa på.

Vicotnik tror att namn & titel har något att göra med förmågor, powerroller och det skall tänkas efter före något av detta outas för att inte ge Lorderna hjälp på traven.

Konrad Kånkelman går emot Vic. och tror att namnen snarare är bra att gå ut med för att fiska rätt på Lorder.

Vad säger övriga? Hur vill ni att vi skall gå till väga?
Sak tilllägga att jag inte har någon form av information utan utgår endast från hur jag skulle utforma ett spel med så pass få deltagare.
 

Xyas

Swashbuckler
Joined
22 Aug 2009
Messages
3,216
Location
Malmö
Konrad Konvalj said:
Vicotnik tror att namn & titel har något att göra med förmågor, powerroller och det skall tänkas efter före något av detta outas för att inte ge Lorderna hjälp på traven.

Konrad Kånkelman går emot Vic. och tror att namnen snarare är bra att gå ut med för att fiska rätt på Lorder.
Det ena utesluter ju inte det andra. Men jag är lite mer benägen att gå på din linje konrad.

Drevet, sådant som det är, ligger ju på mig. Men trots tidsbristen så vill jag att alla kommer in i matchen innan jag börjar outa grejer.
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Vicotnik said:
Konrad Konvalj said:
Vad vi vet nu är det BDG har skrivit. Behövs inga citat här utan det är bara att scrolla upp och läsa på.

Vicotnik tror att namn & titel har något att göra med förmågor, powerroller och det skall tänkas efter före något av detta outas för att inte ge Lorderna hjälp på traven.

Konrad Kånkelman går emot Vic. och tror att namnen snarare är bra att gå ut med för att fiska rätt på Lorder.

Vad säger övriga? Hur vill ni att vi skall gå till väga?
Sak tilllägga att jag inte har någon form av information utan utgår endast från hur jag skulle utforma ett spel med så pass få deltagare.
Absolut. Antar att BDG utgår från samma princip, och även jag med.
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
xyas said:
Drevet, sådant som det är, ligger ju på mig. Men trots tidsbristen så vill jag att alla kommer in i matchen innan jag börjar outa grejer.
Vad kommer du att gå ut med? Eller inte gå ut med. Tankar kring det?

Håller med dig om att alla snarast bör hoppa i i matchen. Jag har rätt bra koll på vilka som är inloggad och inte. (Säger ju inte ett skit visserligen, förutom att det stör mig att se folk inloggade utan att kliva in i spel)
 

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,364
Röst läget ser just nu ut enligt följande:
Björn den gode (1): Paxen
xyas (4): Trasapa, Björn den gode, Vicotnik, Konrad Konvalj.
 

Spider Jerusalem_UBBT

Swashbuckler
Joined
13 May 2011
Messages
2,245
Location
The City
xyas said:
Sedan spelanalys. Det här:

Lorderna vinner när alla lodisar är ute ur spel.

... får mig att vilja dra slutsatsen att vi har två varulvar. 3 vore orimligt mycket på 7 spelare och om det bara var en varulv, hur skulle det gå till i slutet då. Eller tänker jag fel?
Med tanke på xyas misstag eller bara felsägning så känner jag att det var en mycket skum formulering och att han borde ha tänkt i mer än 2 sekunder innan han skrev så med den korta motiveringen.
Röst: xyas
 

Spider Jerusalem_UBBT

Swashbuckler
Joined
13 May 2011
Messages
2,245
Location
The City
Ber om ursäkt för min sena start, jag har haft möte och kurs nu på morgonen så jag har inte hunnit komma in i det hela men har nu läst igenom allt och kommer vara så aktiv som mitt jobb tillåter.
 

Trasapa

Swordsman
Joined
8 Oct 2011
Messages
537
Location
nörrland
såja.
Min aktivitet igår kväll var inte speciellt stor då jag mest ville bedömma situationen och höra vad ni andra mer erfarna spelare har att säga. Drevet mot Xyas kan jag tycka är väl underligt, men det kan ju förståss bero på att jag inte är tillräckligt insatt i spelmekaniken.

Men bara för att han summerade reglerna och la fram en ogrundad(men troligen riktig) teori om hur spelet fungerar finner inte jag som tillräckligt för min röst. Om jag skulle rösta på personer som repeterar eller bara summerar vad andra sagt skulle jag behöva fler röster..

Jag tar tillbaka min röst på Xyas och avvaktar med att lägga en ny då jag ännu inte har lyckats sniffa ut någon misstänkt sunklord. Drevet har ni ju kvar med eller utan min röst så det borde inte påverka röstningen.

Röst: ingen
 
Top