Nekromanti [VarLorder & Lodisar] - Runda 1

Vicotnik

Den onde
Staff member
Drevet mot xyas handlar inte om att han citerade eller summerade regeltext utan snarare vad han valde att citera av regeltexten.

Trasapa

Swordsman
Vicotnik said:
Drevet mot xyas handlar inte om att han citerade eller summerade regeltext utan snarare vad han valde att citera av regeltexten.
Han summerade reglerna för spelets avslut?
Vilket hade varit det bättre citatet då?

Troligen så ville inte Xyas framstå som inaktiv och skrev något bara för att komma in i diskussionen, måhända är det alena misstänksamt.

Vicotnik

Den onde
Staff member
Trasapa said:
Vicotnik said:

Troligen så ville inte Xyas framstå som inaktiv och skrev något bara för att komma in i diskussionen, måhända är det alena misstänksamt.
Vad xyas valde att citera var följande:

xyas said:
Lorderna vinner när alla lodisar är ute ur spel.
istället för att citera:

Vimes said:
Lodisarna (byborna) vinner när alla lorder (varulvar) är ute ur spel.
Vad är då skillnaden på de olika citaten, jo att i det xyas väljer att citera så är fokuset på hur lorderna vinner och inte hur byn vinner. Annars så är orden (minus förtydligandet av vilka som är ulvar/bybor) identiska och vimes har endast bytt plats på lorder och lodisar. xyas skulle kunnat komma till samma slutsats genom att citera den första delen i vimes text. För det xyas vill åt är benämningen ”Lorderna”, dvs att de är fler.

Trasapa

Swordsman
xyas said:
Lorderna vinner när alla lodisar är ute ur spel.
istället för att citera:

Vimes said:
Lodisarna (byborna) vinner när alla lorder (varulvar) är ute ur spel.
Vad är då skillnaden på de olika citaten, jo att i det xyas väljer att citera så är fokuset på hur lorderna vinner och inte hur byn vinner. Annars så är orden (minus förtydligandet av vilka som är ulvar/bybor) identiska och vimes har endast bytt plats på lorder och lodisar. xyas skulle kunnat komma till samma slutsats genom att citera den första delen i vimes text. För det xyas vill åt är benämningen ”Lorderna”, dvs att de är fler. [/quote]

Ah nu är jag med, mitt fel som inte var tillräckligt uppmärksam.
Det sätter ju såklart Xyas i ett helt annat ljus. För som du säger så är det en något underlig omformulering..
Men det kan fortfarande vara så enkelt att han ville summera reglerna men inte komihåg exakt hur det var skrivet, men om då det närmaste till hands var att skriva "lorder" så är det definitivt misstänksamt. Jag lutar nu mer emot Xyas i röstläge igen men avvaktar med att lägga den.

Xyas

Swashbuckler
Drevet är på mig, och som jag önskade har nu alla kommit in, mer eller mindre, i matchen.

Jag är inte alls med på varför min regelcitering är så misstänkt, men ett drev är ett drev. Så jag avser outa namn och titel. Men att bara kräkas ur sig info är ju knappast särdeles effektivt så jag tänker kombinera det med ett orosmoln jag ser.

Björn ger intrycket att vara hjälpsam och tipsgivande. Men det är väldigt allmänna, uppenbara tips som ges och hans spekulationer är av det harmlösa slaget, detsamma som han anklagar mig för. Detta har på något sätt gett honom en hallelujakör av konrad och vicotnik. Han har fått den roll som Vimes har fått i andra varulvsspel.

Detta betyder inte nödvändigtvis att jag tror att Björn är en varulv. Men om han är det, så har vi problem.

Så, jag outar gärna namn och titel om Björn gör detsamma. Jag väljer namn och titel för att jag tror att i det här spelet, med så få deltagare, står varuvlarna att finna i informationen då förmågor är för långsamma för att hinna komma i spel ordentligt (med två varuvlar så riskerar vi att spelet är över efter runda 2).

Konrad Konvalj

Myrmidon
Trasapa said:
xyas summerade att Lorderna vinner när vi stackars försupna slödder är ute.

Han citerade inte själva regeln i lodisarnas favör direkt.

Vimes regeltext said:
Lodisarna (byborna) vinner när alla lorder (varulvar) är ute ur spel. Lorderna vinner när alla lodisar är ute ur spel.

Xyas

Swashbuckler
Så här ser hela regelsnutten ut:

1. Lodisarna (byborna) vinner när alla lorder (varulvar) är ute ur spel. Lorderna vinner när alla lodisar är ute ur spel.

Jag citerade den andra halvan för det var den jag syftade på och inget annat. Normalt sett i varulvsspel så vinner väl varulvarna när de är minst häften av byborna. Att reglerna då krävde att alla bybor skulle vara borta fick, som jag tänkte, underliga konsekvenser om vi enbart hade en varulv. Det här var ju då ett feltänk, men det har jag redan nämnt.

Trasapa

Swordsman
xyas said:
Drevet är på mig, och som jag önskade har nu alla kommit in, mer eller mindre, i matchen.

Jag är inte alls med på varför min regelcitering är så misstänkt, men ett drev är ett drev. Så jag avser outa namn och titel. Men att bara kräkas ur sig info är ju knappast särdeles effektivt så jag tänker kombinera det med ett orosmoln jag ser.

Björn ger intrycket att vara hjälpsam och tipsgivande. Men det är väldigt allmänna, uppenbara tips som ges och hans spekulationer är av det harmlösa slaget, detsamma som han anklagar mig för. Detta har på något sätt gett honom en hallelujakör av konrad och vicotnik. Han har fått den roll som Vimes har fått i andra varulvsspel.

Detta betyder inte nödvändigtvis att jag tror att Björn är en varulv. Men om han är det, så har vi problem.

Så, jag outar gärna namn och titel om Björn gör detsamma. Jag väljer namn och titel för att jag tror att i det här spelet, med så få deltagare, står varuvlarna att finna i informationen då förmågor är för långsamma för att hinna komma i spel ordentligt (med två varuvlar så riskerar vi att spelet är över efter runda 2).
Jag håller absolut med om att en outning vore på sin plats när tiden är knapp som den är. Namn och titel vore troligen till hjälp att hitta lorden/lorderna bland pöbelmännen.
Och eftersom spelet använder LoL så har vi ju viss information att gå på.

I LoL finns 6 titlar varav en är Lord, så det ger oss 5 möjliga titlar som folk har. Vilket säger mig att om det nu finns två lorder så har vi andra en varsin titel. Därför kommer någon att ha samma titel som en annan spelare och då är alltså lorden en av dom, simpelt.

Konrad Konvalj

Myrmidon
xyas said:

Korrekt uppfattat gällande BDG, och jag håller med dig. Han kör rätt säkra kort, och är en drivande lodis likt Vimes. Jag gillar det för att det får fart på byn, och troligen hjälper det oss i slutändan att trycka i en Lord en skvätt av den förädiska supen.

Namn & Titel ser jag som en bra outning. Namnet tror jag (alltså min personliga tanke) har minst betydelse. Jag tror till och med att namnen är framslumpade med viss modifikation i Dr.F´s magnifika namngenerator.

Sen så outar du mer än gärna namn och titel om BDG gör det samma.

Detta är väl ett Vimes-knep det också? Outar du det så bjuder jag på det.

Det har funkat rätt bra tidigare, men jag är inte så säker på att jag vill att du som drevas hårt skall diktera upp och ställa krav på BDG. Men håller han med dig om att det låter rimligt så tänker jag inte ställa mig emot.

Jag vill fortfarande höra vad övriga tror om en första outning. Vad tror ni om Namn & Titel som är på tapeten?

Spider Jerusalem_UBBT

Swashbuckler
Konrad Konvalj said:
Namn & Titel ser jag som en bra outning. Namnet tror jag (alltså min personliga tanke) har minst betydelse. Jag tror till och med att namnen är framslumpade med viss modifikation i Dr.F´s magnifika namngenerator.
Namn är inte utan betydelse, samt att jag tror titel kan avslöja saker med.

Fotnot: Jag tror att det är med generator jag med....Ska snart spela min rogue i PF Mörtben Smygmord.

Konrad Konvalj

Myrmidon
Trasapa said:
I LoL finns 6 titlar varav en är Lord, så det ger oss 5 möjliga titlar som folk har. Vilket säger mig att om det nu finns två lorder så har vi andra en varsin titel. Därför kommer någon att ha samma titel som en annan spelare och då är alltså lorden en av dom, simpelt.
Rätt bra uppfattat Trasapan.

Dock så är jag inte helt säker på om det stämmer i det här fallet. I LoL finns 6 yrkesgrupper (vi kan välja att kalla dom titlar i det här fallet). Bland dem finns Lord.

Nu spekulerar jag fritt:

Vimes har nog tänkt att dessa Lorder som sitter vid vårat Lodis-bord och lurar i oss fulsprit är riktiga Lorder. Alltså inte DEgenererade Lodis-Lorder. Därav tror jag att det kan finnas en salig blandning olika titlar.

Tidigare yrken i LoL:

Lord
Präst
Handelsman
Krigare
Riddare
Utbygdsjägare

Och dessa är sedan DEgenererade till Lodisar, avskräde och avskrap. De kan ha fått nya titlar så som Tunnbindare, Latrintömmare, Dikesgrävare eller liknande men fortfarande ha en anknytning till sitt tidigare yrke.

Eller så är det så simpelt som du tror, alltså de 5 tidigare yrken som finns förutom den 6:e Lorden är vi Lodisar, och de två kvarvarande är ulvaklädda Lorder som sitter vid vårt bord.

Ser nu i efterhand att det ser yrt ut, men postar ändå.

Xyas

Swashbuckler
Trasapa said:
Först, vad får dig att dra slutsatsen att det finns exakt 6 titlar? Och för det andra är jag inte alls säker på att det bara ska finnas en titel av varje. Det känns väl enkelt och rimmar illa med att Vimes har gått med på att utöka antalet spelare från 5 till 7.

Trasapa

Swordsman
xyas said:
Först, vad får dig att dra slutsatsen att det finns exakt 6 titlar? Och för det andra är jag inte alls säker på att det bara ska finnas en titel av varje. Det känns väl enkelt och rimmar illa med att Vimes har gått med på att utöka antalet spelare från 5 till 7.
Av den enkla anledningen att jag vet att det finns 6 yrken/titlar i LoL.. Sen är det ju såklart som du säger, vimes kan ju ha gett fler personer samma titel, tagit bort och lagt till titlar.
Som Konrad kånkel skriver så kan han såklart använda sig av latrintömmare, fiskrensare och uteliggare likväl som krigare eller präst.

Björn den gode

Swashbuckler
Jepp. Såhär tänkte jag: med två personer kvar sista rundan varav en varulv så kommer de rösta på varandra = slumpen kommer alltid avgöra och det kändes väldigt konstigt om det bara skulle vara en varulv. Men det är såklart ett feltänk för den situationen kan uppstå oavsett hur många varulvar det är. Så givetvis är det så att nattmördandet sker först, och utröstningen därefter.
Ok, det var riktigt nära att jag släppte dig från kroken här, du har nämligen en poäng här och jag tänkte att,
Björn den godes inre dialog said:
fan också varför ska det här spelet så svårt, xyas enda brott var att han läste reglerna ordentligt och sen formulerade sig lite klumpigt kring ett problem han såg
.

Sen läste jag själv reglerna ordentligt.
Regler said:
12. Skulle det vara så att två (eller flera) personer har lika många röster vid en rundas slut, fortsätter rundan tills detta har ändrats och ett alternativ har flest röster. Observera dock att jag ändå kommer stoppa spelet med ett "STOPP!"-inlägg, för att sedan starta det igen efter att jag konstaterat att det är lika.
Det finns ju ingen slump i det här spelet! Så då lutar jag nog tillbaka igen och anser att xyas enbart läste de delar av reglerna noggrant som han var mest intresserad av, vilket verkar ha varit hur lorderna vinner.

Angående outning så kan du ju glömma att jag tänker gå ut med info bara för att du ber om det, jag tänker gå ut med info när jag är den mest misstänkta, inte för att någon (som jag själv misstänker starkt) försöker få ut lite info åt sin Lordpolare innan han själv dör.

Nog om xyas för nu.

Regler said:
12. Skulle det vara så att två (eller flera) personer har lika många röster vid en rundas slut, fortsätter rundan tills detta har ändrats och ett alternativ har flest röster. Observera dock att jag ändå kommer stoppa spelet med ett "STOPP!"-inlägg, för att sedan starta det igen efter att jag konstaterat att det är lika.
Den här regeln (förutom att den är bra). Har ett par oerhört viktiga implikationer på spelupplägget. Jag tror i nuläget inte på att byn tjänar på att vi börjar diskutera vilka, men tänk gärna efter själva.

Angående frågan om vad man bör gå ut med så är jag fortfarande av åsikten att när man väl går ut så bör man gå ut med allt (förutom eventuellt förmågan ifall själva utgåendet med den gör den värdelös). Detta eftersom vi kommer ha så kort tid på oss att vända drev oavsett.

Björn den gode

Swashbuckler
Trasapa said:
såja.
Jag tar tillbaka min röst på Xyas och avvaktar med att lägga en ny då jag ännu inte har lyckats sniffa ut någon misstänkt sunklord. Drevet har ni ju kvar med eller utan min röst så det borde inte påverka röstningen.

Röst: ingen
Inte ok! Finns det verkligen ingen du tycker är mer misstänkt än någon annan? Jag vet att folk ibland håller på och fegar så här men det är bara dåligt. Det hjälper bara varulvarna om vi tillåter att folk fegar. Det är faktiskt till och med så dåligt att jag hade okynnesröstat på dig om jag hade trott på okynnesröster. Men i längden så kommer en så här feg taktik få dig utröstad, i vart fall om jag får bestämma.

Vem är mest misstänkt tycker du? Rösta då på den, ingen av oss kan "veta" vem som är Lord just nu, jag tror inte ens att någon av oss kan pricka in en Lord med säg 50% sannolikhet, men det finns absolut personer jag tror har större sannolikhet än 2/7 att vara Lord och det är på en sån jag har lagt min röst. Gör det du också!

Konrad Konvalj

Myrmidon
xyas said:
Trasapa said:
Det vore förträffligt om du kunde släppa på din titel så har vi andra lite nya förutsättningar att jobba efter.

Drevet ligger på dig, och den gode Björn kommer inte köra ett byte alá Vimes med dig.

Tiden är knapp så börja spill lite bönor nu.

Xyas

Swashbuckler
Björn den gode said:
Sen läste jag själv reglerna ordentligt.
Regler said:
Det finns ju ingen slump i det här spelet! Så då lutar jag nog tillbaka igen och anser att xyas enbart läste de delar av reglerna noggrant som han var mest intresserad av, vilket verkar ha varit hur lorderna vinner.
Problemet som jag målade upp i mitt huvud var att man har två spelare kvar i slutet som röstar på varandra vilket ger slumputgång. Det förändras inte på något sätt av att rundan fortsätter då ingen av dem kommer ändra sin röst, så i en sådan situation måste slumpen avgöra oavsett. Förstår du nu hur jag menar? Som jag redan skrivit citerade jag andra halvan av regelsnutten för att det var den jag åsyftade på.

Björn den gode

Swashbuckler
Bara en fråga. Jag uppfattade en hint i ett tidigare inlägg av dig, var det en medveten hint eller läste jag in för mycket? (Om det var det så vet du att det var det och kan bara svara ja utan att ta upp vad det handlade om, och om du är osäker så är svaret nej)

Trasapa

Swordsman
Själv förstår jag inte problemet med att outa, speciellt då tiden inte är till vår(pöbelns) fördel. Har man inget att dölja så bör det inte vara något problem, och att lorderna skulle få information ser jag inte heller som något väsentligt problem.
Vad ska dom ta sig till med; Skorvar Smeken, utbygdsjägare t.ex?

Det känns mer som information som hjälper oss mot lorder, inte tvärtom. Och att sitta på den information tills man står på stupstocken är för mig obegripligt. Är det inte snarare så att personer i den situationen är villig att komma med alla möjliga lögner för att slippa undan dödens lepriga klohänder?

Själv skulle jag ha svårt att lita på en person som vägrar dela med sig av sin information tills hans står på urinens brant och då helt plötsligt öppnar sitt hjärta och ger mobben precis vad dom vill höra. Signalerar falskspel i min bok.