VARNING! Kopior säljs som original på Tradera

Frippe

tackar som frågar
Det konstiga är ju att han har övervägande positiva omdömen.
Ja, den delen är svår att få ihop för mig. Har han lyckats lösa allt (pengar tillbaka helt eller delvis? retur?) innan omdöme sätts?

Över helgen har det andra kontot fått fart på affärerna. En hel drös auktioner, mest Fantomen (oklar grad av pappslöjd på dem, kanske sitter det ett gäng på ett Fantomenforum och ondgör sig i detta nu?) och än så länge bara en auktion för vårt intresse.

Numret ser ut att vara äkta och i bra skick. Tveksamt bara om det förtjänar beskrivningen "I princip nyskick. Och inplastat." när exemplaret inte är inplastat. Det enda jag uppmärksammar på bilderna är att svärtan i ramen på baksidan ser lite flammig ut, men det skulle kunna vara slitränder efter att tidningen blivit in och ut stoppad i en hög i en hylla.

Oscar Silferstjerna

Årets örebroare
Ja, den delen är svår att få ihop för mig. Har han lyckats lösa allt (pengar tillbaka helt eller delvis? retur?) innan omdöme sätts?

Över helgen har det andra kontot fått fart på affärerna. En hel drös auktioner, mest Fantomen (oklar grad av pappslöjd på dem, kanske sitter det ett gäng på ett Fantomenforum och ondgör sig i detta nu?) och än så länge bara en auktion för vårt intresse.

Numret ser ut att vara äkta och i bra skick. Tveksamt bara om det förtjänar beskrivningen "I princip nyskick. Och inplastat." när exemplaret inte är inplastat. Det enda jag uppmärksammar på bilderna är att svärtan i ramen på baksidan ser lite flammig ut, men det skulle kunna vara slitränder efter att tidningen blivit in och ut stoppad i en hög i en hylla.
Vad gäller de positiva omdömena, så tror jag att åtminstone en del av köparna inte förstår att de har blivit blåsta. Helt enkelt för att de inte förväntar sig att det ska finnas kopior på Tradera. Äventyrsspels häften är ju trycktekniskt ganska enkla - svartvita inlagor med omslag i tunn papp. Man behöver vara lite kritisk och misstänksam för att se att exempelvis de svartvita häften jag köpte var nygjorda utskrifter (jag såg att pappret var nytt och att det fanns ränder från en skrivare på ett par sidor).

Som du skriver är det nummer av Sinkadus som nu säljs inte alls i nyskick, utan snarare i hyfsat begagnat skick (att döma av fotona). Men det är ju inte alls lika illa som att sälja förfalskningar. Förutsatt att det verkligen är exemplaret på bilderna som säljs och inte något annat…

Last edited:

Oscar Silferstjerna

Årets örebroare
Frugan i Kallinge är igång igen. Är det samma utskrivna förfalskning som förut?

Den här ser äkta ut, men jag är inte hundra, åtminstone inte när det gäller kartan. Har pennan dessutom varit framme på bokens framsida?

Har en utskriven eller tuschad regelbok kombinerats med originaltillbehör? Och varför får man inte se något av hörnen på lådan? Har den tejpats ihop? Dessutom har två häften lagts över lådans insida. Man anar att det finns pennstreck på lådans insida (som häftena nästan helt skymmer). Hur mycket kladd är det? Varför står det inget om detta i texten?

Last edited:

Myling

Vandöd pirat

Den här ser äkta ut, men jag är inte hundra, åtminstone inte när det gäller kartan. Har pennan dessutom varit framme på bokens framsida?

Har en utskriven eller tuschad regelbok kombinerats med originaltillbehör? Och varför får man inte se något av hörnen på lådan? Har den tejpats ihop? Dessutom har två häften lagts över lådans insida. Man anar att det finns pennstreck på lådans insida (som häftena nästan helt skymmer). Hur mycket kladd är det? Varför står det inget om detta i texten?

Första är en klar fejk, med dåligt skurna sidor och text dold på baksidan me digitalt kladd, samt för stora marginaler främst baksidans ytterkant.

Traktorien är äkta men kraftigt nedkladdad. Den är inte i fint skick, oärlig annons.

DoD-boxen är äkta (spelexempel kan vara fejk, är inte säker), men själv boxen är lagad och målad med svart färg för att luras.

Last edited:

Oscar Silferstjerna

Årets örebroare
Första är en klar fejk, med dåligt skurna sidor och text dold på baksidan me digitalt kladd, samt för bra marginaler främst baksida.

Traktorien är äkta men kraftigt nedkladdad. Den är inte i fint skick, oärlig annons.

Boxen är äkta (spelexempel kan vara fejk, är inte säker), men själv boxen är lagad och målad med svart färg för att luras.
Tack för bra svar! Du lyckas uppenbarligen se saker jag bara anar i min mobil.

Undrar dock även över den svarta regelboken i lådan. Jag tycker att den ser märkligt ny och svart ut för att vara 40 år gammal (men det kan också ha att göra med hur den är fotograferad). Spelexemplet tror jag definitivt är en nygjord utskrift (och det blir då särskilt märkligt med tanke på att äventyret ser gammalt och slitet ut).

Frippe

tackar som frågar

Det där är samma låda iaf som han lappat ihop och försökt sälja 3-4 gånger tidigare. Den här gången har han lyckats med att inte kladda färg på insidan av regelhäftets omslag så det är väl någon form av framsteg i alla fall...

Jag trodde på riktigt vi sett det sista av bokkonservatorns alster... men säg den lycka som vara för evigt.

Last edited:

Frippe

tackar som frågar
Två av annonserna borta och den tredje nere för granskning just nu.
Jag undrar i mitt stilla sinne om Herr Pappslöjd trodde att det skulle bli ett annat resultat genom att lägga ut sina alster på frugans konto?

Jag noterar dock att de senaste annonserna haft "Köp nu" som alternativ vilket tyvärr ökar risken att någon med mindre koll slår till och köper skiten.

Oscar Silferstjerna

Årets örebroare
Hm. Jag funderar på det här Ronneby-kontot som just nu säljer Trakorien-boken - dels för närheten till Kallinge, och dels för att jag tycker att framsidan ser tuschad ut på ett välbekant sätt. Texten till auktionen är också skriven på samma sätt som i auktionerna ovan.

Och det var ju just Trakorien-boken med karta som såldes på en av de auktioner som just plockades ner. Är det nya foton på samma bok och karta? Eller är det här en helt annan säljare som inte har med saken att göra?

Edit: Jag insåg att det är samma exemplar. Se skärmdumparna nedan. Tuschet avslöjar.

IMG_6139.jpegIMG_6138.jpeg

Last edited:

Oscar Silferstjerna

Årets örebroare
Jag fick lust att leka Sherlock. Som ni ser på de två fotona ovan är det samma exemplar som säljs i båda auktionerna. Titta på tuschningen i det blå färgfältet till vänster (och vid Äventyrsspels-logon). Säljaren i Kallinge verkar alltså även använda detta tredje konto.

Last edited:

Frippe

tackar som frågar
Hm. Jag funderar på det här Ronneby-kontot som just nu säljer Trakorien-boken - dels för närheten till Kallinge, och dels för att jag tycker att framsidan ser tuschad ut på ett välbekant sätt. Texten till auktionen är också skriven på samma sätt som i auktionerna ovan.

Och det var ju just Trakorien-boken med karta som såldes på en av de auktioner som just plockades ner. Är det nya foton på samma bok och karta? Eller är det här en helt annan säljare som inte har med saken att göra?
SNYGGT FÅNGAT! Visst fan är det samma bok!

scoopet.png

Oscar Silferstjerna

Årets örebroare
SNYGGT FÅNGAT! Visst fan är det samma bok!

View attachment 21190
Japp, det är definitivt samma bok! För dokumentationens skull: just nu kallar sig denna Ronneby-säljare BubbleRage. Kontot är reggat i februari 2017. Hund i tomtedräkt på signaturbilden.

Intressant nog har det här kontot inte sålt något förut (inga omdömen som säljare men många som köpare). Man ska alltså inte kunna se att han köper för att sedan tuscha, stuva om och sälja. Varför använda tre (eller fler?) olika konton om man har ärligt uppsåt?

Nu vet ni i alla fall att det finns ytterligare ett konto att hålla reda på. Att kartlägga omdömena även här kan kanske ge något? Kan tänka mig att även detta konto har budtrissat på de två andra kontona.

Last edited:

Frippe

tackar som frågar
Att kartlägga omdömena även här kan kanske ge något? Kan tänka mig att även detta konto har budtrissat på de två andra kontona.
Har kollat igenom annonserna för Lillywhite aka 20andout samt Samlaren79 aka SirSmith.
Jag hittar inga bud från Bubblerage där eller något som visar att kontot bytt namn.
(Med reservation för att jag kan ha missat något.)

Last edited:

Sidd

”Bybo”
Vad händer på tradera om nån fixar ett påhittat konto typ ”vrnu.nu” och budar nåt larvigt högt på sånt här lurendrejeri?
Säg 1.000:- eller 10.000 å sen skiter i att betala…
Blir det kontot anmält och utkastat eller?
Vem kommer anmäla😇🤣😉

Frippe

tackar som frågar
Vad händer på tradera om nån fixar ett påhittat konto typ ”vrnu.nu” och budar nåt larvigt högt på sånt här lurendrejeri?
Säg 1.000:- eller 10.000 å sen skiter i att betala…
Blir det kontot anmält och utkastat eller?
Vem kommer anmäla😇🤣😉
Nja... tvek på den metoden. Tror inte Herr Pappslöjd bangar på att anmäla. I korthet, ja kontot kan bli avstängt.

Oscar Silferstjerna

Årets örebroare
Nu säljer han istället sin Drakar och Demoner-låda på Rollspelstorget, Facebook. Affären verkar redan vara avslutad. Han använder sitt eget Facebook-konto (om nu inte någon annan sköter det, verkar dock osannolikt). Antar att fler av hans prylar snart dyker upp där.

Khan

Kondottiär
Alltså - jag börjar ju bli lite sugen på att köpa ett hemmabygge av de här jepparna nu. Det har ett kulturhistoriskt värde efter denna fantastiska tråd.

EvilSpook

Tämligen dålig överlag.
Alltså - jag börjar ju bli lite sugen på att köpa ett hemmabygge av de här jepparna nu. Det har ett kulturhistoriskt värde efter denna fantastiska tråd.
Och det hade ju varit (delvis) ok.
Om de faktiskt hade lagt ut det som ful-lappade hemmabyggen, med rättvisande bilder och beskrivning som matchade det som säljs.

Däremot de ny-printade versionerna kan de ju inte sälja.
Frågan är dock om det inte hade varit lättare att sälja ex. piratversioner av studie-litteratur, fordonsmanualer eller IT-böcker?

:t6r-5: :t6b-2:
//EvilSpook

Organ

Out of time, out of mind
Frågan är dock om det inte hade varit lättare att sälja ex. piratversioner av studie-litteratur, fordonsmanualer eller IT-böcker?
Det kan det nog ligga något i. För skillnaden är ju att det man vill åt i t ex studielitteratur är ju innehållet och inte själva boken. Med gamla rollspel är det precis tvärtom. Väldigt få köper en gammal DoD-box för en tusenlapp för att använda den kring spelbordet.