Re: OBDs turnaround
Basenanji said:
Om detta är punkter som relaterar till dold info du sitter på kan varulvarna spekulera lika bra som byborna. Och bedömer du det fritt fram att säga "min roll får mig att tro ovanstående" så säg det rakt ut istället.
Jag tycker att det är BRA när varulvarna måste spekulera. Sedan är det ju bajskorv om vi inte ska säga något alls, för då tystnar spelet och aktiviteten. Jag gillar tex att breadcrumba eftersom det tvingar varulvarna att bidra.
Självklart har allt jag säger något med min info att göra. Varför tror du att jag går så hårt på Vic och Spider när de dillar om
demoner?
Självklart är det bra när varulvarna spekulerar med oss, ja. Men jag tänker på följande:
A säger något som, om man kopplar på rätt sätt, är en ledtråd om vad denne har för förmåga. Några i byn fattar, men inte alla.
Varulvarna spekulerar fritt för sig själva, och om de har tur kommer de på vad A menade.
Om det som nu avslöjades för varulvarna (och därmed alla varulvarna) var något som de inte borde fått reda på, så var det dumt att hinta om det. Om det var bra för byn att några av byborna greppade så var det väl än avvägning – var det värt att avslöja det för varulvarna för att några bybor skulle greppa?
Om det istället var något ofarligt, som är bra för byn att veta men ingen fara om varulvarna vet, då var också dåligt att hinta om det, eftersom några bybor lämnas i förvirring. Då kunde man sagt det rakt ut istället.
Som jag ser det blir det tre lägen:
1. Det är jättedåligt om ulvarna "knäcker koden" – då ska man hålla tyst helt och inte hoppas att rätt personer fattar
2. Det är ingen fara alls om ulvarna knäcker det – då kan man lika gärna vara tydlig så alla fattar
3. Det är dåligt om varluvarna får veta och bra för byn att ha det tydligt, men lite svårt att avgöra vem som kommer fatta hinten – då ska man ta det väldigt försiktigt. Att brödsmula i det läget är att spela tärning på vem som kommer göra rätt koppling och läsa mellan raderna – och vill du satsa pengar på att de som kan läsa på rätt sätt har slumpats till bybor?
För att förtydliga: att bara säga lite grann om sin roll har jag inget emot. Det är att hinta om saker och inte säga om det är gissningar eller något man vet säkert som stör mig.