Nekromanti Varulv 666 - Runda 1

!Paxen

Swashbuckler
!Paxen said:
Vicotnik said:
!Paxen said:
Vicotnik said:
Och det var 2012-04-23: 16:50:10 och sen dess har !Paxen bekvämt legat kvar med sin röst på mig. Det jag skulle vilja ha från !Paxen är en förklaring till varför han har så låg närvaro samt en ny motivering till sin röst på mig om han ska ha kvar den. Sen så skulle jag även vilja höra vilka han misstänker och varför. Att vara så här osynlig brukar !Paxen normalt sett inte vara.

Röst: !Paxen
Igår så var jag på stan en stor del av dagen, vilket bara blev så. Jag visste att det skulle bli så, men jag hade hoppats att jag skulle hinna skriva mer.

Jobbar igenom inläggen idag dock, min röst ska ändras, om jag hittar något ättre val, vilket det verkar finnas.
Vad är dina tankar i nuläget? Om du skulle flytta din röst nu vem skulle du lägga den på?
Okej, vet inte vad som blev fel, så jag rättar detta inlägg

Just nu, enbart på en magkänsla, Unfair. Jag vet inte vad, men det är något intressant med Unfair. Dock ska jag fortsätta gå igenom inläggen och försöka välja någon med hjärnan.

Pilzefrau

hon/henne
Okej, Basenanji får förlåta mig, men jag måste bomba honom med mer av den här principen:

Att brödsmula är att spela tärning på vem som fattar och vem som inte gör det.

Och just nu är det så mycket förvirring och anklagelser fram och tillbaka att jag blir lite snurrig, och bara vill att någon av alla de tre som säger "kan inte berätta hur jag tänker utan att outa min roll" (Basse, Spider, Vico, har jag glömt någon?) kan outa så att vi andra inte sitter i mörkret och ser tre dvärgar bråka om något bara de kan se.

Så. Basenanji har brödsmulat, och jag har kopplat saker. Men om jag har kopplat rätt, så finns det stora chanser att någon av tre varulvar också gjort det, och i så fall är det bara dumt att de bybor som inte läst så noga är kvar i mörkret. Här är ledtrådarna:

Vimes bad Basse utveckla om vad hans roll gav om temat:
Baseananji said:
Men visst om jag ska säga något så kan jag bidra med att jag gärna går på jakt efter djävlar.
Sedan följde ett par sidor av Basse som är noga bed sina beteckningar – det är djävlar, inte demoner, och folk som säger annat är misstänkta.

Slutligen känner han att unfair, genom att ha en bibel, konkurrerar med honom.

Min tolkning av hela situationen, och förlåt igen Basse om jag har rätt men har jag det har nog ulvarna kunnat koppla också, är att Basse är präst eller något och inte tror att det skulle finnas en till med samma roll. Tänk då på att unfairs bibel inte har något samband med förmåga – om jag förstår det rätt menar unfair sig vara en vanlig bybo som råkar bära runt på en bibel.

Är detta fortfarande misstänkt? Precis som tidigare tror jag saker blir uppblåsta, och att era fluff inte är så inkompatibla som ni tror.

Basenanji

Postd20modernist
BRÖDSMULOR!

Ha ha! Cecilia Torrudd! Underbart!

Men hörni, så här tänker jag:

Alla har fått i grund och botten samma info från Recca i våra rollpm. Det som skiljer är vad bybor har fått i sin info och vad varisarna har fått i sin.

(Nu kan det ju vara så att Recca, för att göra spelet mer intressant har differentierat rollerna så att det ska bli svårt att förstå vilka som tillhör byn och vilka som tillhör varulvarna - det är därför jag försöker återkomam till hur jag förstår vad som gör en bybo till en bybo och en varulv till en varulv

Det betyder att när jag brödsmular om att det inte borde finnas demoner i spelet, då förväntar jag mig att det stämmer in på vad ni andra har fått för information. Alltså: jag gör byn en tjänst genom att hinta om sådant som vi bybor har gemensamt. Jag tänker mig att ni svarar med:

"Aha! Basse har OCKSÅ fått den infon som jag har fått! Han är grön alltså!"

...och på det där sättet kan vi bybor snacka med varandra mellan raderna.

Men jag kan förstås sluta med den typen av strategi och bara tvär-outa om ni hellre vill det? Jag bara tänker att det är smartare att vänta med det så att varulvarna stressas att lämna ifrån sig info vilken kan bli analyserad senare.

Men jag kanske är sämre varulvsspelare än vad jag har förstått? Kan ni ge mig alternativ? Hur borde vi spela då?

Vimes

Sillkung
Jag känner lite som xyas (SMULOR! SMULOR! *slita sig i håret*). Samtidigt får jag kanske ta på mig att vi började i den här änden...

Nå. Jag blir inte riktigt klok på något. När Basse skriver att vi konkurrerar med varandra så stämmer det överrens med min känsla (som jag slirade runt med i början av spelet).

Jag ska försöka förklara mig: det är 1600-tal. Vi är på den svenska landsbyggden. Vidskepelse grasserar. I våra fluffbeskrivningar har vi alla lite olika uppfattningar om "hotet": hin håle, demoner, häxor, och så vidare. För så är folk.

Varulvarna kan vara en av dessa typer. Eller så är varulvarna bara jävligt vidskepliga människor som ser demoner, häxor och djävlar överallt och inte har vunnit förrens byn och Ragnars gård är renad.

Eftersom jag mer tror på att ulvarna är mänskliga (även omde går hin ondes ärenden) så tror jag att även ulvarna har bakgrundshistorier, mänskliga namn och släktband. Jag litar inte på någon.

Det är lager på lager. Mångbottnat, indeed.

Det är mycket möjligt att vi till slut kan knipa ulveriet på fluff. Ska vi göra det, så måste vi dock börja outa ordentligt. Jag säger inte att vi ska göra det nu, utan tycker istället att det är bra att vi gått långsamt fram och bara hintat, spekulerat. När de riktiga outningarna kommer kan vi jämföra dem med smulorna och hintarna och konstruera en sammanhängande bild.

Men jag tror absolut inte att det är möjligt att rösta ut någon på fluff den här rundan. Uppenbarligen är vi som folk är, och har helt skilda uppfattningar om saker.

Så. Scum tells, gott folk. Hur spelar vi egentligen? Jag kan lista tre som jag tycker sticker ut:

1. Vicotnik, detta alltså helt oaktat fluffet. Vico har gjort en del helt konkreta scum tells, den nedlagda rösten, dåligt underbyggda resonemang om drev mot nybörjare (som han försvarat på ett lite grinigt och defensivt sätt).

2. !Paxen, jag hatar honom (nä, det göra jag inte, men han är jobbig som fan att ha med...). Jag vet inte. Han kan lika gärna vara bybo och flyga så här lågt. Men någonstans tycker jag att han lågsniffat så jävla mycket att han nästan krälat fram längs marken.

3. Unfair, här är det egentligen bara magkänsla. Han har mest bidragit med gnäll. Sedan skrev han nyligen ett väldigt snurrigt inlägg om sin aktivitet. Dessutom: han outar bibel, det kan vi tolka som att han är prälle, men varför får han för sig att fråga efter prästen tidigare?

Ond bråd död

Swashbuckler
!Paxen said:
Spider Jerusalem said:
Basenanji said:
Det behöver inte betyda att jag har rätt – Recca kanske har en twist här som går mig över huvudet - men i min info finns det lite som talar om demoner. Däremot djävulen och hans anhang i mänsklig skepnad.
Jo det där låter rätt men jag vet inte om det där med djävulen men anhang i mänsklig skepnad passar väl in med min roll. Sen om det är besatta människor, kultister eller tjänare det spelar min ingen roll.
Nu blir det någon sorts outning, men min roll säger mig att antingen så är ulvarna inga demorna eller, det mer troliga, att vi har flera DTF. pga antalet så tror jag dock inte att det är en DTF i vanlig bemärkelse.
Detta är väldigt intressant. Det kan förklara varför det varit sånt snack om DTF och demoner kontra djävlar m.m. Diskussioner som jag inte alls fattat poängen med förens nu. Även Vimes snack om att ulvarna inte är onda får lite förklaring.

Problemet är att jag inte vet hur man ska spela nu. Vad är målet? Är byborna ens i majoritet?

Alla som babblat om djävlar och demoner och liknande blir härmed misstänkta för att vara DTF.

Flertalet biblar kan kanske hänga ihop med olika religiösa samfund.

Det känns som man blir tvungen att läsa om allt igen med detta i åtanke. :gremfrown:

Spider Jerusalem_UBBT

Swashbuckler
Pilzeman said:
Min tolkning av hela situationen, och förlåt igen Basse om jag har rätt men har jag det har nog ulvarna kunnat koppla också, är att Basse är präst eller något och inte tror att det skulle finnas en till med samma roll. Tänk då på att unfairs bibel inte har något samband med förmåga – om jag förstår det rätt menar unfair sig vara en vanlig bybo som råkar bära runt på en bibel.

Är detta fortfarande misstänkt? Precis som tidigare tror jag saker blir uppblåsta, och att era fluff inte är så inkompatibla som ni tror.
Agreed, jag tror att folk inklusive mig själv sätter för mycket vikt vid vissa ord tex demon,djävulen osv.

Men om du Pilze tycker att vi borde outa så kan jag säga varför jag är nästan helt säker på att vi inte har med djävulen att göra är för att Lucifer inte har fallit än.

Basenanji

Postd20modernist
Re: BRÖDSMULOR!

Ok, har läst Pilze och inser att vi är många som vill outa.

Jag är Pastor Tork Mada och har ingen information om utrustning. Däremot om att det är häxor i farten (djävulens anhang i mänsklig skepnad) och att en potatisbondes fru är ihop med djävulen.

(Det där är INTE brödsmulor det är en HEL JÄVLA LIMPA!)

:gremgrin:

Vimes

Sillkung

Basenanji said:
Alla har fått i grund och botten samma info från Recca i våra rollpm. Det som skiljer är vad bybor har fått i sin info och vad varisarna har fått i sin.
Jag tror inte alls att det här stämmer i det här spelet, Basse. Det finns inget som pekar på det. Tvärt om tycks alla ha lite avvikande bakgrunder och uppfattningar om ulvfraktionen, som, nota bene, startinlägget inte ens nämner.

Spider Jerusalem_UBBT

Swashbuckler

Basenanji said:

Jag är Pastor Tork Mada och har ingen information om utrustning. Däremot om att det är häxor i farten (djävulens anhang i mänsklig skepnad) och att en potatisbondes fru är ihop med djävulen.

Wow....ja det här måste jag reflektera över.

Pilzefrau

hon/henne

Du har en poäng, och i vissa spel kan detta nog vara väldigt sant. Recca hade exempelvis kunnat ge folk detaljer om små saker som hänt under dagen, så att en demon som just blivit åkallad från helvetet (eller något) inte skulle kunna hänga med i tugget.

Men jag tror inte detta är fallet.
- För det första verkar det inte finnas särskilt mycket info om byns förehavanden som delas. Ingen har sagt någonting utom jag om Ragnars hustru, och det var det tydligen bara jag som kände till (det var i alla fall ingen som grönade mig för att jag kände till det).
- För det andra verkar det vara många bybor som inte vet något alls om hotet. Det verkar fr mig som att hotets natur är väldigt hemligt, och totalt i spel finns kanske en 6-7 stycken, inklusive ulvarna, som vet vad det rör sig om. Vi är många nu som sagt "min roll säger inget om det".

Så du har väl rätt i princip, men just i demonfrågan tycker jag att det bevisligen inte verkar funka för det här spelet. Om något är det tvärtom: om det är någon dold info som ulvarna kan ljuga ihop att de fått, är det ju hotets natur (de vet ju antagligen vilka de själva är). Men jag skulle inte misstänka någon direkt för att anse sig veta saker om demoner heller – för roller som kan motivera sin kunskap om sådant är i många fall naturligt att anta att de är powerroller, och ulvar sticker inte ut huvudet så mycket.

Det här är frustrerande.

!Paxen

Swashbuckler
Ond bråd död said:
!Paxen said:
Spider Jerusalem said:
Basenanji said:
Det behöver inte betyda att jag har rätt – Recca kanske har en twist här som går mig över huvudet - men i min info finns det lite som talar om demoner. Däremot djävulen och hans anhang i mänsklig skepnad.
Jo det där låter rätt men jag vet inte om det där med djävulen men anhang i mänsklig skepnad passar väl in med min roll. Sen om det är besatta människor, kultister eller tjänare det spelar min ingen roll.
Nu blir det någon sorts outning, men min roll säger mig att antingen så är ulvarna inga demorna eller, det mer troliga, att vi har flera DTF. pga antalet så tror jag dock inte att det är en DTF i vanlig bemärkelse.
Detta är väldigt intressant. Det kan förklara varför det varit sånt snack om DTF och demoner kontra djävlar m.m. Diskussioner som jag inte alls fattat poängen med förens nu. Även Vimes snack om att ulvarna inte är onda får lite förklaring.

Problemet är att jag inte vet hur man ska spela nu. Vad är målet? Är byborna ens i majoritet?

Alla som babblat om djävlar och demoner och liknande blir härmed misstänkta för att vara DTF.

Flertalet biblar kan kanske hänga ihop med olika religiösa samfund.

Det känns som man blir tvungen att läsa om allt igen med detta i åtanke. :gremfrown:
Pga mängden personer så är jag nästan helt säker på att detta "folk" jag har sett inte är ulvarna och troligtvis inget hot mot oss byor, men det kan jag inte vara säker på. Möjligtvis så kan jag ge alibi för dessa personer.

Xyas

Swashbuckler

Basenanji said:
Alla har fått i grund och botten samma info från Recca i våra rollpm.

Givet den førvirring som råder, så tror jag du har fel i det hær.

Basenanji said:
Nu kan det ju vara så att Recca, för att göra spelet mer intressant har differentierat rollerna så att det ska bli svårt att förstå vilka som tillhör byn och vilka som tillhör varulvarna
Betydligt troligare, før jag kan sæga att jag har ett okonventionellt format på min rollbeskrivning.

Basenanji said:
Men jag kan förstås sluta med den typen av strategi och bara tvär-outa om ni hellre vill det? Jag bara tänker att det är smartare att vänta med det så att varulvarna stressas att lämna ifrån sig info vilken kan bli analyserad senare.
Det hær ær væl i viss mån en smaksak, men jag har generellt svårt før brødsmulande, før stor risk att det blir fel och att i slutændan blir en bybo utrøstad och/eller det blir ændå total-outat ændå.

Outa under press, eller om du ær bombsæker på att byn tjænar på att du gør det (och ha då en bra førklaring redo. Det ær min åsikt.

Vimes

Sillkung

Basenanji said:
Jag är Pastor Tork Mada och har ingen information om utrustning. Däremot om att det är häxor i farten (djävulens anhang i mänsklig skepnad) och att en potatisbondes fru är ihop med djävulen.[/size]
Då vet vi att din roll tror att det finns häxor här. Tyvärr, även om du är sanningsenlig, så är det inte hugget i sten att varulvsfraktionen är häxor.

Basenanji

Postd20modernist

Åh, jag tror att det helt har gått över huvudet på mig att vi har DTF med. Men jag har å andra sidan aldrig förstått charmen med att göra varulvsspelet svårare genom att ha med YTTERLIGARE en fraktion. Men det är jag.

Nåja, det kan ju förklara Spider (och ffa Vic's spel) lite mer.

Pilzefrau

hon/henne

Ninjad. Jag ska skriva om limpan så fort jag hinner tänka, men mitt föregående inlägg var alltså svar till Basses resonemang om att byborna har samma fluff, och skrevs innan han släppte sin roll.

Tyr

Hero

Basenanji said:

Då ser jag två troliga alternativ. Basenanji eller Vicotnik är varulv alternativt att informationen som en del har fått är subjektiva och inte absolut sanning. Hur som helst skulle det vara intressant att höra vad Vic tycker om det här.

Xyas

Swashbuckler

Basenanji said:

AH! Basse, vad gør du! Du kan inte massouta din roll sådær.

Ok, så fram med motivering nu. Varfør outar du allt det hær nu. Vad vinner byn på det?

It better be good.

!Paxen

Swashbuckler
Vad vet vi?

Kan någon som har bättre koll än mig skriva in vad vi har för info?

Vimes

Sillkung

Basenanji said:
Åh, jag tror att det helt har gått över huvudet på mig att vi har DTF med. Men jag har å andra sidan aldrig förstått charmen med att göra varulvsspelet svårare genom att ha med YTTERLIGARE en fraktion. Men det är jag.

Nåja, det kan ju förklara Spider (och ffa Vic's spel) lite mer.
Läs mina inlägg. Varför skulle vi ha en DTF? Vi har en massa bybor som tror på saker, olika saker. Och vi VET INTE vilka av dessa saker som finns och alltså är varulvsfraktionen.

Basenanji

Postd20modernist

Pilze said:
- För det första verkar det inte finnas särskilt mycket info om byns förehavanden som delas. Ingen har sagt någonting utom jag om Ragnars hustru, och det var det tydligen bara jag som kände till (det var i alla fall ingen som grönade mig för att jag kände till det).
Min info pekar mot att potatisbondens fru hade ihop det med djävulen. Är "potatisbonden" Ragnar?