Litet snabbt instick, att rundorna är förskjutna ställer till det med jobb men hoppar in här nu när det är lunch. Jag kan inte rösta på någon där uppe så jag avvaktar det, men jag har när jag försökt kolla lite närmre på KrilleW och kommit att tänka på det här med rollerna. KrilleW har berättat att han är andre (?) styrman, och kan hjälpa till med att gå i hamn. Virrigt ett tag på grund av missförstånd i hur det funkade. Men, vi har även:
- Hellzon (Kapten) utpekat av SL
- Sidd (Navigatör) enligt sig själv
- KrilleW (Styrman) enligt sig själv
- Björn den Gode (?) minns ej om han sagt något men tänkte på vattenpumpandet.
Vad är skillnaden och samspelet mellan dessa roller?
Vi har även andra rollgrupperingar, och jag har fått ihop det till Besättningsmedlemmar (ovan), Passagerare (olika klasser, där jag ingår, se nedan) och övriga (typ gast). Har jag missat vad någon sagt ha som roll? Kan 3F ha som vinstmål att förhindra båten att ta sig vidare som vinstvillkor, genom att eliminera besättningsmedlemmar? Då har Lukas roll-siar-förmåga en funktion. Eller ska alla passagerare göras av med (av okänd anledning)?
--
Det här med att gå i hamn är intressant. Vad jag förstår det som från Vimes första inlägg så är resan dagfasen mellan hamnarna där allt det vi gör nu. Nattfasen inträffar när (eller om!!!) vi går i hamn? Går det då att undvika utröstning, mord, förmågor och förflyttningar från att ske? Då har besättningen som kan påverka de makt över det? Vet inte vad det skulle betyda.
Jag är för övrigt som jag sa ovan Passagerare, första klass. Jag provade att gå till Passagerardäck för att se om det skulle ge mig något särskilt men fick inget mer. Halo9000 skrev i typ sitt första inlägg i utkiken att han "kunde se alla vädersträck" vilket jag läste in att det var något bra för han. KrilleW har pratat om platser som ger förmågor, (Bryggan för han) och sen något om akterdäck?
Hellzon, KrilleW, Sidd ni som är besättningsmedlemmar -- har ni någon info om det här, kan ni förhindra att nattfasen inträffar?