Nekromanti Varulvsspel: Dungeonröj. 1:a rundan!

G

Guest

Guest
Väl talat broder!

Jag svär att vara ärlig och uppriktig
Jag svär att vara sund och förnuftig
Jag svär att vara aktiv och delaktig

och jag tycker även att du ska visa oss var bägaren ska stå. Låt ditt svärd bredda vägen för oss andra!

Min röst ligger på: Rising

Rising

Vila i frid
Noterats har dock, broder, att ni inte svor den första eden - att vara ärlig och uppriktig. Det motiverar tills vidare min första röst:
Broder... Den viktiga frågan här är: Tror du uppriktigt att Björn låtit bli att svära den eden för att han kommer från Zorakin?

Ty betänk detta: Vad zorakerna vill är att se till att det riktas anklagelser mot några andra än dem själva, och då allra helst mot farliga spelare. Vad du just skrivit kan alltså ganska lätt tolkas som ett försök att rädda din lönnmördarkamrat Basenanji och samtidigt göra dig av med Björn som riktat misstankar mot honom.

Det är därför det är så viktigt att vi inte riktar anklagelser mot varandra utan att uppriktigt tro på dessa. Om jag inte vet huruvida du är ärlig eller inte så kan jag inte avgöra om du verkligen tror att Björn är zorak eller om du bara tror dig ha hittat en enkel anledning att få oss att rösta på honom. Finns det inte andra anledningar till att han kan ha låtit bli att svära eden? (såsom att han helt enkelt inte delar mina värderingar i den här frågan) Och skulle det verkligen känneteckna en zorak att låta bli att svära en av ederna?

Jag riktar nog hellre ett misstänksamt öga mot er, Riddar Andersson, för att ni så här tidigt utger er för att ha goda skäl att rösta mot någon. Själv anser jag det nämligen vara alldeles för tidigt för att göra dylika påståenden. Vi måste vara sunda och förnuftiga, och inte för snabba med att rikta anklagelser mot varandra. Det är visserligen klokt att rösta, men vi måste tills vidare vara ärliga mot oss själva och medge att våra röster saknar goda belägg.

Ty när tiden väl har kommit för någon av oss att rikta en första motiverad röst, så är det något som vi alla bör granska mycket noggrannt och betänksamt. Att lägga motiverade röster är alltså inte något som bör göras lättvindigt, åtminstone inte medan vi ännu har mycken tid kvar.

Motiveringar kan vara mycket viktiga ledtrådar. Men det är de endast om vi skriver vad vi faktiskt tycker och vad vi faktiskt tror. Så min fråga till dig, Riddar Andersson, är: Menar du på allvar att Björn kan vara zorak eftersom han låtit bli att svära den första eden?

Gurgeh

The Player of Games
Staff member

Zorakierna kommer naturligtvis att försöka väcka så lite uppmärksamhet som möjligt och hoppas att vi äkta kardier i vår iver att finna dem kommer att börja misstänka varandra. De som är mest suspekta är alltså de som håller tyst, och jag föreslår att vi knuffar fram en av dem till främsta ledet.

Röst: Bearnie

/tobias

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
För övrigt räknar jag med att infiltratörerna är smarta nog att så snart som möjligt svära ederna. det finns nämligen ingen gräns för hur lömska de leda Zorakierna är. Jag skulle inte bli förvånad om vi bland de allra första som svor ederna skulle finna slemma zorakier.

...fast, det kan ju ha med internettillgång och allmän aktivitet att göra också, och behöver inte med nödvändighet betyda något.

I övrigt delar jag Risings åsikt gällande Björn. Det vore helt enkelt vanvettigt korkat att göra något så uppenbart som att strunta i sanningseden om man faktiskt vore Zorakier. Och mycket kan man säga om slemma Zorakier - de är fula, luktar illa, och är resultatet av tio generationer av syskon som gifter sig med varandra - men dumma tror jag inte att de är. Se till exempel att ingen av de Zorakier som infiltrarat vårt läger gjort misstaget att ha armbågarna på bordet en enda gång under resans gång. Vore det vanliga Zorakier så skulle de på detta sätt avslöjat sig redan tidigare, men nu rör det sig inte bara om usla typer, utan om usla, listiga typer.

Mogger

Hipsteranka
Jag abser att vi med gott samvete kan låta Sir Björn tala föra sin egen talan. Vi kommer givetvis slänga våra röster på någon oskyldig. Om nu Sur Björns misstag är ärligt låt honom tala om det.

Andy

Vila i frid
Men tänk om sir Björn är så listig och slemmig att ha redan har gått våra tankar i förväg. Han valde att inte svär en av ederna för att vi skulle misstänka att han är zorakier. Sedan skulle flera av oss kardier avsäga oss hans misstro och mena att "inte ens en zorakier kan vara så dum". För att sedan visas sig att hans lilla zorakinska hjärnan har använts till fullo och skapat ett ogenomträngligt bländverk.

Björn är god kardier som slarvat med eden eller en riktigt listig zorakisk katt som behandlar oss som råttor i en ränsten.

Om han ska dö så vill jag hålla i den klinga som skiljer huvudet från hans kropp.

Andersson

Hero
Rising said:
Motiveringar kan vara mycket viktiga ledtrådar. Men det är de endast om vi skriver vad vi faktiskt tycker och vad vi faktiskt tror. Så min fråga till dig, Riddar Andersson, är: Menar du på allvar att Björn kan vara zorak eftersom han låtit bli att svära den första eden?
Självklart anser jag honom vara ett hot mot vår grupp, bäste riddar Rising. Eftersom eder är bindande i såväl Gud som Konungens namn, är det sätt på vilket man avger dem avgörande för min bedömning av personens karaktär, speciellt i detta tidiga skede av vår odyssé ned i underhorden.

Antingen är riddar Björn en gode en zorak, som trogen sitt lands underliga seder och bruk, inte kan svära att vara ärlig och sann till en samling gode kardiske riddersmän. Eftersom som han är osvuren, kan han sålunda fara med osanning och försöka komma med undanflykten att det hela var "ett misstag".

Är det så att han faktiskt är en kardisk riddare som glömt att svära att vara ärlig och uppriktig, är det ändock ett så pass allvarligt brott mot riddareden att det kräver botgöring genom att bålt vara den som tar täten i vår fortsatta grottexpedition.

Feliath

Swashbuckler
Jag tycker att det är djupt suspekt att Riddar Rising försöker att upprätta regler för hur vi andra bör föra oss, för att sedan vara snar att försvara Riddar Björn. I smell cahoots!

Därför tycker jag att Rising kan visa oss andra vägen in i mörkrets fäste, så får vi någon nytta av hans vägledning.

Röst: Rising

Dock måste jag också höja ett varningens finger för Riddar Andy, som tycks tro att vi röstar om att halshugga eller skära halsen av någon, och inte om vem som ska förunnas den oerhörda äran att leda vägen i vår rättfärdiga kamp! Nästan som om han vore någon sorts ärelös... Zorakier!

/Feliath — knihte

Andy

Vila i frid
Riddar Lexx och Feliath tror jag är zorakier. De ser vår sir Rising som ett hot och båda vill kasta honom mot underjordens demoner.

För att försvara mig så är jag en man född av strid och mina kommentarer om att dräpa och halshugga är endast mitt sätt att beskriva min avsky. Jag vet att vi röstar fram en förkämpe som ska med ära och blankstål ledas oss djupt ner i grottan på jakt efter hjältedåd, magiska ting och gulden. Men en person som står först och visar tecken på rädsla eller skräck ska jag med gott hjärta döda så att denna tappra kardier slipper dra vanära över sin familj och sitt land genom att visa sig svag.

Andersson

Hero
riddar Krank said:
I övrigt delar jag Risings åsikt gällande Björn. Det vore helt enkelt vanvettigt korkat att göra något så uppenbart som att strunta i sanningseden om man faktiskt vore Zorakier. Och mycket kan man säga om slemma Zorakier - de är fula, luktar illa, och är resultatet av tio generationer av syskon som gifter sig med varandra - men dumma tror jag inte att de är. Se till exempel att ingen av de Zorakier som infiltrarat vårt läger gjort misstaget att ha armbågarna på bordet en enda gång under resans gång. Vore det vanliga Zorakier så skulle de på detta sätt avslöjat sig redan tidigare, men nu rör det sig inte bara om usla typer, utan om usla, listiga typer.
Dumma är de nog zorakerna, men frågan är snarast hur sluga de är. En zorak skulle mycket väl kunna låta bli att svära eden, för att sedan bakslugt skylla på ett misstag. Eftersom vi i vår tropp inte har mycket mer att gå på i detta läge av diskussionerna, anser jag att riddar Björn får visa om han är av det rätta eller zorakiska virket genom att gå först. En sann kardier skulle i vilket fall som helst inte klaga över att föräras den möjligheten att skölja sig i ära.

Basenanji

Postd20modernist
Tankar och Ny röst!

Nu måste vi besinna oss en aning.

BETÄNK att vi kan koncentrera oss på att diskutera och svära eder. Visst, vi kan för all del rösta redan nu – men detta enbart för att ’skaka liv’ i diskussionerna. Se till att bestäm vem som ska gå först så sent som möjligt! På så sätt kan vi lura Zorakierna. På så sätt kan vi undanhålla vem som kommer få den tvivelaktiga äran att gå först ner i dunjonen. Om Zorakierna vet vem som kommer gå åt, tja, då ger vi dem bara ett taktiskt försprång. Just nu är det alltså bra med spridda röster.

Sedan; välkommen in erfarenhet! Vad är värst: en svag nybörjare utan erfarenhet av dylika falskspel eller en erfaren lönnmördare, van vid denna typ av intrigerande och lögnmakande? Det senare säger jag. Så, ta och titta lite på min lista:

Vilka har varit med om en tidigare dunjon (aka maffia)?

Andersson -viss erfarenhet
Andy- nybörjare
Arvidos- viss erfarnhet, men taktiskt snille
Basenanji -viss erfarenhet
Bearnie -viss erfarenhet
Dice- nybörjare
Embergem- nybörjare
Feliath- nybörjare, men taktiskt snille
Halvtand -viss erfarenhet
krank- viss erfarenhet, men taktiskt snille
Lexx- viss erfarenhet
Måns- viss erfarenhet, men taktiskt snille
Pilzeman -nybörjare
Purgatory -nybörjare
Rising- stor erfarenhet och taktiskt snille
Snow -viss erfarenhet
Wilmer- nybörjare
Gurgeh -viss erfarenhet
Björn den Gode- stor erfarenhet och taktiskt snille

Jag vill på en gång tala om att listan ovan kan innehålla felaktigheter beroende på min okunskap. Här behöver jag er andra- se till att komplettera/korrigera min lista utifrån era kunskaper!

JAG ANKLAGAR INGEN av ovanstående, men vill att alla funderar på vem som skulle kunna vara den värsta Zorakiern.

FEUFLUX har nog inte a la Rising, designat vem som ska få vilken roll. Feuflux är en sån där snäll nörd som skjuter upp glasögonen över näsan samtidigt som han säger: ”Nu har jag slumpat ut rollerna!” och när en nörrd säger så, är det förmodligen sant. Alltså, vi kan inte på förhand tro att någon är Zorakier i större utsträckning än någon annan. För; den sanne nörrden klarar aldrig av ett bristfälligt system. Den sanne nörrden klarar inte av en ojämn tärning. Håller ni inte med om att Feu, den tolvsidiga tärningens eviga beskyddare, är just en sådan?

Frågan till er andra blir således: vem skulle vi frukta mest om denne var zorakier? Vem av oss skulle vara den allra skickligaste spionen?

Fö: varför är några inte aktiva?
Röst: Dice

För Kardien,
Basenanji

Snow

Swashbuckler
Re: Tankar och Ny röst!

Ett sändebud kommer med bud om att Sir Snow är djupt involverad i planläggning, går runt med rynkad panna och bläddrar i en hög kartor. Han kommer att framträda senare under dagen...

(Läs: fullt upp på jobbet just nu...)

Rising

Vila i frid
Andy said:
Riddar Lexx och Feliath tror jag är zorakier. De ser vår sir Rising som ett hot och båda vill kasta honom mot underjordens demoner.
Var inte för snabb med att döma dem. Första gången man infiltreras av förrädare bland ens följeslagare så brukar man drabbas av panik och göra tokiga saker som att misstänka de av ens resesällskap som säger mest och som vågar sticka ut sina hakor. Detta leder väldigt lätt till den sortens scenario vi sett antydningar till här; där sir Feliath anklagar mig varpå du omedelbart riktar en misstanke mot honom i retur. Under tiden kan de verkliga zorakerna bara hålla sig i bakgrunden och undgå misstankar genom att vara tysta. Det här är ett vanligt misstag bland oerfarna riddare, och alltså inte nödvändigtvis ett tecken på skurkaktighet.

Feliath's motivering är visserligen irrationell eftersom jag och Björn enbart kan samarbeta om vi båda är zorakier. Om Björn är zorakier (och jag är misstänksam eftersom jag försvarar honom), då vore det ju förstås mest logiskt att börja med att rösta på Björn. Det går ju utmärkt för en kard att råka försvara en zorak av misstag, men vi kan inte sägas vara "in cahoots" om det endast är jag som är zorak.

Det är bra att du har ögonen öppna, Andy, och Feliaths motivering är mycket riktigt ganska skum. Men jag tror ändå att vi kan attributera hans utspel till oerfarenhet snarare än skurkaktighet.

---

Men, som sagt; det här är ett bra exempel på vad jag hoppas att vi kan slippa se framöver. Det vore mycket bättre om vi verkligen kunde misstänka spelare när de skrev den här typen av dålig logik, ty då skulle zorakerna få det mycket svårare.

Sodivra

Champion
Död åt infiltratörerna! (Röst)

Instämmer!

Zorakier är lömska av naturen, och de som lyckats infiltrera vår grupp måste vara de allra lömskaste av dem. Förmodligen så rådslår de inom gruppen innan de uttalar sig - Jag tror dessutom att de lockas av möjligheten att få tag i lämpliga skatter innan de gör sitt drag, och därför ligger lite extra lågt!

Så om man inte talar talet, så får man gå in i gången!

Röst: Purgatory

Feliath

Swashbuckler
<div class="ubbcode-block"><div class="ubbcode-header">Quote:</div><div class="ubbcode-body">Feliaths motivering är visserligen irrationell eftersom jag och Björn enbart kan samarbeta om vi båda är zorakier.</div></div>
Det var å andra sidan precis vad jag menade. Och jag funderade på att rösta på Björn, men eftersom jag hellre väcker eftertanke än startar ett drev (eller hakar på ett, för all del, som ett får) valde jag att låta bli.

/Feliath — jag var snäll och rättade din stavning också

Rising

Vila i frid

Vad är värst: en svag nybörjare utan erfarenhet av dylika falskspel eller en erfaren lönnmördare, van vid denna typ av intrigerande och lögnmakande? Det senare säger jag
Jag håller inte med. Jag är mycket mer bekväm med att ha en erfaren spelare såsom Björn eller Arvidos som zorakier, för från dem kan jag enklare skilja skurkaktigt beteende från hur de vanligtvis spelar. I WRNU-omgången så var ett av Björns första meddelanden något i stil med en ursäkt för att han inte skulle kunna vara lika aktiv som han brukar... Liksom, sån't får ju en erfaren spelare att lysa med rött varningsljus i mina ögon. Dessutom blir erfarna spelare ju alltid siade och/eller mördade tidigt. Antingen plockar zorakerna bort dem, eller så kommer folk med siarförmågor att undra "varför har inte zorakerna mördat dem ännu? Är de skurkar, måhända?" varpå de siar dem. (Och sen, när siarna meddelar för resten av gruppen att dessa personer givit utslag som kardier så kommer zorakerna lönnmörda dem kort därefter).

Så om det var upp till mig så skulle jag helst önska att zorakerna bestod av idel erfarna spelare.

En nybörjarzorak är nämligen mycket värre, ty en nybörjare kan nästan skriva vilka sorters korkigheter som helst och komma undan med det. Ingen förväntar sig att de skall vara särskilt aktiva, de håller sig enkelt under radarn och de brukar inte dra på sig särskilt många sianden. Det är således dem jag har mest respekt för.

(Däremot, och det här är Meta - så kommer jag inte (om jag inte har extremt goda skäl) att rösta på någon nybörjare under Dag ett. Det är en av mina principer, som ni helt enkelt får ha överseende med. Jag tycker nämligen att spelet blir tråkigare i sådana fall. Längre fram i spelet så kommer jag att bli mer tävlingsinriktad, men i början så är jag mest mån om att alla ska ha det trevligt och att nybörjarna skall få en chans att komma in i spelet och prova sina egna teorier.)

Embergem

Veteran
Bröder, ni får ursäkta mitt hittills tysta beteende, men jag har länge haft tankarna med Sir Elton och Sir Paul, båda de våra vapenbröder som stupat under denna dag, en modigt i strid och en nidigt lönnmördad i sömnen, men även lyssnat på vad som sagts.

Men den ed som föreslagits ser jag som lite mer än symbolisk, alla vi sanna män och riddare av Kardien har redan svurit en liknande ed till våran konung, men om det skola lugna allas sinnen så skall jag gladeligen svära även denna ed om ärlighet, förnuft och kamratskap.

Jag svär att vara ärlig och uppriktig!
Jag svär att vara sund och förnuftig!
Jag svär att vara aktiv och deltagande!

Och vore mina ord osanna måtte jag brinna förevigt i helvetets eldar! Brinna där skall även de nidingsmän som infiltrerat vårt sällskap, ty ingenting annat än helvetet väntar den som fegt dräper en rikets man i sömnen!

Men bröder, betänk även dessa ord. De zorakiska hundarna må ej vara män i bröst, men de är sluga som vargar, så vi kan sannerligen förvänta oss att de kommer att gadda ihop sig än mer när röstningens sista timmar har anlänt, och alla lägga sina röster på samma man av nobelt ursprung. Därför föreslår jag att vi undviker denna fälla. Om vi sprider våra röster så inbjuder vi den, de zorakiska hundarna kan lägga en stor koncentration röster på en av oss medans våra är utspridda, vi förlorar en man av ljuset och mörkrets hantlangare är fria att döda igen.
Av denna anledning anser jag att vi skola skapa så liten spridning av våra röster som möjligt, att utnyttja vårt numeriska överläge och försöka hålla alla röster på inte mer än fyra riddare var gång, även om blott tre nog varit det bästa.

Men Sir Rising, betänk även möjligheten för en zorakier att skydda en kardisk riddare i tal, med målet att vinna denna riddares beskydd vid senare tillfälle. I mina öron låter det som något dessa vargar skulle göra.

Halvtand

Warrior
Re: Död åt infiltratörerna! (Röst)

Så, det är hit det kommit? Hederliga Kardier anklagar varandra som häxor, och skriker efter deras blod? Skamligt, minst sagt, det måste ju finnas ett bättre sätt att finna dessa vidriga människor än att skrika och peka finger på varandra. Hur som helst så svär jag här och nu mina eder:

Och tillika måst jag välja en av våra tappraste som första man, ty månne kan hans styrka och lysande ledargestalt leda vägen utan att själv förgås. Röst: Embergam

Andersson

Hero

riddar Basenanji said:
FEUFLUX har nog inte a la Rising, designat vem som ska få vilken roll. Feuflux är en sån där snäll nörd som skjuter upp glasögonen över näsan samtidigt som han säger: ”Nu har jag slumpat ut rollerna!” och när en nörrd säger så, är det förmodligen sant. Alltså, vi kan inte på förhand tro att någon är Zorakier i större utsträckning än någon annan. För; den sanne nörrden klarar aldrig av ett bristfälligt system. Den sanne nörrden klarar inte av en ojämn tärning. Håller ni inte med om att Feu, den tolvsidiga tärningens eviga beskyddare, är just en sådan?

Frågan till er andra blir således: vem skulle vi frukta mest om denne var zorakier? Vem av oss skulle vara den allra skickligaste spionen?
Nu kan man undra vem detta mystiska väsen du åkallar vid namn FEUFLUX är, men vi tar hand om din avgudadyrkan eller sinnesförvirring senare riddar Basenanji.

Utan att känna till entititeten Feuflux alls, håller jag det ändå för tveksamt att zorakiernas identitet helt styrts av slumpen. Viss manipulation borde ha gjorts så att åtminstone någon med viss erfarenhet av spelet bör ha utsetts till zorakier, även om Slumpen skulle styrt i en annan riktning, ehuru deras företag annars snart skulle gått på grund likt ett fartyg lastat med strykjärn vid de ferrofagiska klipporna.

[Alltså tror jag inte att det enbart är nybörjare som är zorakier oavsett om rollerna slumpats ut eller inte, eftersom SL nog tycker att det inte skulle vara hållbart i längden. Dock är det möjligt, men nog inte särskilt troligt, att det motsatta är tänkbart, d v s att det bara är erfarna som spelar zorakier.]

Björn den gode

Swashbuckler
Allmänt svar

Se det här som ett allmänt svar även om jag kommer skicka ett par personliga också.

Klart att jag inte glömde svära en ed, det hade ju brutit mot en av de eder jag faktiskt svor (att vara sund och förnuftig). Istället är det helt enkelt så att jag tycker det är jättebra om alla andra svär ederna, alla tre ederna, men för mig gör jag ett undantag. Grejen är den att jag vill verkligen att vi avslöjar alla Zorakier innan det är för sent men jag tror att vi gör det bäst ifall jag får provocera, överdriva och i undantagsfall även använda rena lögner för att testa mina teorier och för att få slemmisarna att avslöja sig. Jag kommer aldrig ljuga om idiotiska saker (som att jag fått viss information från via magiska föremål om det inte är sant).

Att jag har den här ibland onödigt provocerande och iögonfallande spelstilen beror helt enkelt på att jag tror att det är så jag bidrar mest till att vi vinner (och dessutom är det så jag tycker är roligast att spela). Om någon Zorakier tror att han kan använda denna min spelstil för att gömma sig så försök för all del så får vi se hur det går.

Sen (lite angående Basses tankar) är det som så att jag är skitdålig på att spela ond, mycket på grund av allt jag alltid drar så mycket fokus till mig så brukar det gå fort åt pipan när jag hamnar på fel sida. Jag har förstås funderat på att använda en spelstil som fungerar bättre även när jag är ond men eftersom man trots allt i de flesta spel kommer på den goda sidan 3 gånger av 4 så känns det inte värt det. Men som jag brukar säga, att om jag lever för länge så är det antagligen lika bra att döda mig för då har jag antingen haft skitfel så den onda sidan inte tycker jag är något hot eller så är jag på den onda sidan.

Hade det nu varit längre tid kvar till draget (eller rättare sagt om man kunde räknat med att alla bodde på nätet så att inläggen lästes i mer eller mindre realtid) så hade jag gärna eldat på lite mot Rising bara för att få något att gå på tills nästa gång vi börjar misstänka honom på riktigt men då risken är att vi aldrig kommer därifrån så tänker jag istället försvara honom.

Folk som är aktiva, skriver mycket och kommer med faktiska förslag och riktiga idéer är inte dom vi vill ha ihjäl, det är nämligen bara Zorakierna som tjänar på något sådant. Det är på sätt och vis en inbyggd rekation hos många av oss som är lite anarkistiska innerst inne att vilja rösta bort alla som tar en ledande plats men i det här spelet så är det inte en bra taktik. De farligaste är nämligen de tysta så har man inget bättre skäl så är det dit rösterna borde gå, fast just nu finns det förstås minst två bättre röster vilket också är varför jag vågar ta fram mina argument angående basse (se svar till basse som kommer strax).

Btw så kommer det dröja ett bra tag innan jag anklagar varken Rising eller Krank dock av två helt olika skäl.