Nekromanti Varulvsspel: Dungeonröj. 3:e rundan!

Pilzefrau

hon/henne
Re: Lite nybörjarfrågor

Det där är väldigt sant. Har Andy varit med tidigare är det ännu mer misstänkt?
Det enda som gör att jag inte är säker på var min röst ska hamna just nu är att vi borde klumpa rösterna för att få folk att reagera. Tyvärr misstänker jag att Andy inte kommer lyckas få ur sig så mycket skulle han faktiskt bli motad mot öppningen.(Kom igen Andy, motbevisa mig!) Alltså borde jag rösta på Halvtand, som jag också mistänkt länge (analys med topplista för röster kommer detta draget om inget väldigt mystiskt händer med all min frotod).
Tills vidare:
Röst: Halvtand

Andy

Vila i frid
Jag är Kard

OM jag skulle vara en zorakin, varför har jag då röstat som jag har gjort? Jag har alltid röstat tidigt och aldrigt ändrat min röst.

OM jag var en zorakin, så borde en eller flera av dom som röstat på samma person som mig också vara zorakin. Om ni kollar på hur jag har lagt mina röstar (och jag har aldrig bytt) så ser ni ganska snabbt att jag inte har en pakt med några zorakinier.

Jag är kard och har ett läderhalsband och inge zorakiner ska lyckas hugga mig i ryggen.

Andy

Vila i frid
Nästa rund

Jag kan tänka mig att lägga min röst i nästa runda på någon av de där tre polarna som bor i samma lägenhet. Statistik sätt borde någon av dom vara zorakin, med tanke på hur få vi är kvar. Och skulle någon av dessa vara kard så går han en ärofylld död till mötes.

Mitt förslag är att vi i de nästkommande tre rundorna röstar ut riddarna som sitter i samma lägenhet.

Rising

Vila i frid
Re: Jag blir nervös

Jag tycker att det är för få röster för att Halvtand ska avslöja sin förmåga ännu. Det är ju flera dagar kvar tills nästa etapp slutar, så det är ingen brådska. Det är bättre att vi gör vårt bästa att få ut så mycket information som möjligt av varje avslöjande.

Ty om Halvtand skulle avslöja vad hans sköld gör nu, och det var en så användbar förmåga att vi alla flyttade undan våra röster, då skulle vi ju bara ha fått se tre röster byta mål. Woo-hoo, liksom. Det är färre än antalet zorakier jag tror att vi har i spel, och vore därför tämligen intetsägande.

Det är okej att bli otålig, men bli i så fall otålig på de som inte har röstat.

Allihopa: Lägg en röst, vetja!
Det går utmärkt att ändra sin röst i efterhand, så man behöver inte vänta tills det att man känner sig säker.
Vi borde tänka så som vi gjorde under drag ett, när vi var så duktiga på att slänga ur oss röster tidigt och gruppa ihop dem som ett väloljat maskineri. Jag har fortfarande förhoppningar om att när vi väl plockar vår första zorakier, då kommer vi kunna få ut en del information av att gå tillbaka och titta på hur vi röstade under den dagen.

Vad vi ska göra nu - om ni nu håller med mig om att vi behöver pusha folk att avslöja sina förmågor - det är att tänka som om tempot just fördubblades. Nu är det ännu viktigare att vi tidigt får ut de där rösterna och kan börja klumpa ihop dem i tillräckligt stora drev innan vi tvingar fram ett avslöjande. För i värsta fall kan vi nämligen vilja göra det hela två gånger. Sikta in er på att få till ett avslöjande innan halva tiden har gått, så att vi har helgen på oss att flytta undan rösterna om vi skulle vilja. Rösta flitigt, klumpa ihop er och hoppa på drev, alltså. Starta ett drev mot mig om ni vill - även fast jag är kardier så är jag nämligen övertygad om att det vore bättre än att ni väntade för länge med att rösta.

Det mest katastrofala scenariot vore om rösterna kom sent och i spridda skurar, utan någon riktig gruppbildning. Vi skulle inte få något avslöjande förrän riktigt sent mot deadline; många skulle inte ens ha hunnit läsa avslöjandet innan draget var över, alldeles för få skulle ha flyttat om sina röster, varpå personen ändå skulle ha blivit utröstad i slutänden; Nästa drag skulle full kalabalik utbryta och vi skulle börja misstänka en massa personer helt i onödan, samt förstås att vi helt missat chansen att få någon information.

Det enklaste sättet att förhindra det scenariot är genom att vara ute tidigt, och genom att rösta enligt det mönster som vi gjorde under drag ett.

Wilmer

Hero

Halvtand har målat in sig i ett hörn nu. Lets måla upp några scenarios:

Om han vore kardier finns två saker han kan göra:
1. Halvtand berättar vad skölden gör, han lönnmördas för att det var en bra förmåga (alternativt skyddar sig själv och wastar lönnmordet en runda, bästa som kan hända antagligen).
2. Halvtand ljuger om att förmågan är bra och lönnmördas och skyddar på så sätt någon med en bra förmåga på riktigt.

Har han en bra förmåga, blir skonad, och INTE blir lönnmördad är han ultraskummast i världen. En grej vi skulle kunna göra om förmågan är bra (förutom att 'testa' den, han borde trots allt använt förmågan förra rundan) är att låta honom vara en runda och sedan skicka ner honom först i nästa eftersom zorakierna fortfarande bara har ett mord per runda (om de inte hittat några megauschliga magiska grejer).

Dock talar hans förmåga att bara se till sin egen överlevnad emot honom, zorakierna behöver trots allt bara rida ut stormen medan bybor måste vara aktiva för att få bättre odds att göra sig av med scum. Jag kommer lägga min röst på Halvtand om det står mellan honom och någon jag tror är oskyldig.

Rising

Vila i frid
Re: Jag är Kard

OM jag skulle vara en zorakin, varför har jag då röstat som jag har gjort? Jag har alltid röstat tidigt och aldrigt ändrat min röst.
- Att du röstat tidigt är bra. Det kännetecknar en kardier, eftersom zorakier hellre väntar och avvaktar.

- Men det finns inget skumt med att ändra sin röst. Zorakierna vet ju vilka som är kardier, så de behöver inte vara ängsliga för att råka rösta fel på samma sätt som oss kardier. Dessutom så håller de som aldrig ändrar sina röster sig i bakgrunden, vilket kan känneteckna en zorakier.

Men framför allt är det så att man inte hjälper oss kardier att hitta zorakierna när man benhårt håller fast vid sin röst. På en person som aldrig ändrar sin röst ser man ju inte några stora reaktioner när nya saker har postats i tråden. Så man kan aldrig veta om personen bara är övertygad om sin sak, tjurskallig, zorakier eller inte har läst/förstått vad som skrivits.

Wilmer

Hero

Låter vettigt, bara för att få igång grupptrycket.

Röst: Andy
Försvarar sig riktigt dåligt eller inte. Dock gällde det samma för Lexx och han var ju oskyldig. Svara på anklagelserna från mitt tidigare inlägg så slipper du min röst!
jag said:
Därför är jag väldigt kritisk mot hur du skött dig hittils Andy, det verkar som om du nästan medvetet försöker agera suspekt och undflyende. Kanske misstog du bara leken för att vara med rollspel och mindre "allvar" (forumsektionen heter trots allt forumrollspel). Om du inte spelar för att vinna är du skadlig som bybo eftersom det ger upphov till ogrundade misstankar som istället borde spenderats på andra skummisar, så om du missförstått leken eller har en bra förklaring till dina konstiga åsikter i inläggen svara annars kommer jag nog rösta på dig den här rundan också.
Eller sån här skit:
Andy said:
OM du nu är kardier, som jag, så är min röst fellagd, men den står kvar. Sir Andy är en man av sitt ord och ändrar aldrig sina röster.
Det är frustrerande att se folk som spelar på samma sida som en själv och inte ens försöker vinna. Å andra sidan kanske ditt läderhalsband gjort dig säker på din sak? Antyd det då på ett smidigare sätt (eller våldsammare, jag har svårt att se Rising få ett drev emot sig om det inte kommer ett siaruttalande, vilket iofs vore slöseri med en siare så här tidigt).

Som sagt tror jag man kan validera Halvtand utifrån om han blir mördad eller inte så jag lägger min röst på honom om någon jag är ganska säker på är god riskerar åka ut (baserat på magkänsla och brist på skumheter: Rising, Embergem, Andersson).

Men, man ska inte gräva ner sig i bandvags of the omgång för då kanske man missar småsaker. Jag kände mig rätt angripen ett tag, vad för skumheter skrev jag? Varför är jag inte lika skum längre? Reder vi ut de grejerna kanske vi får fram ytterligare namn.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Re: Vår grupps trojka - JE VOUS ACCUSE!

Halvtand said:
Jag tycker helt enkelt att det är lite fel att ens uppträdande IRL ska ha en avgörande roll i röstningen. Ingen förutom jag vet 100% säkert om jag är Zorakier eller Kardier. Jag kommer inte påstå att jag är det ena eller det andra nu, för det kvittar i den här delen.
...Alltså, jag trodde inte att du var zorakier innan, men... Det här känns för mig som att mer eller mindre skrika "HEJ JAG ÄR ZORAKIER". Det kvittar inte det minsta. "Jag kommer inte att påstå..." Jag vet att det antagligen är ett nybörjarmisstag, men ett rejält klavertramp känns det som och i mina ögon har du nu satt dig rejält i kletet.

Halvtand said:
Jag har vaktat mina ord väldigt noga, främst med Embergem eftersom jag vet att han älskar att märka ord (Don't we all?).
Den enda anledningen att vakta sina ord är om man är zorakier, och den andre inte är det. Att två kardier får veta att de båda är kardier - ojdå, det gjorde ju spelet lite tristare, men det är ingen världsagrej liksom. Att en zorakier får veta att man är kardier - oj, det visste zorakiern redan.

Däremot om man är zorakier har man allt att förlora.

Jag hade egentligen tänkt försöka vara lite soft mot nybörjare till spelet och ville verkligen inte hjälpa till att göra din första omgång trist, men...

...i det här läget får jag helt enkelt ge dig rådet att nästa gång - om du spelar ond, vänta lite med att svara tills du har helt klart för dig vad du ska skriva. När jag själv spelade ond var jag skitnoga med varenda liten stavelse, lade ut falsk information om min vardagssituation i vrållådan (dvs inte direkt varulvsspelsrelaterat men indirekt)... jag klarade mig inte hela vägen, men jag tror ändå att eftertanke är en bra väg att gå.

Wilmer

Hero

krank said:
Shit, stenhårt sann analys. Kan annat än hålla med när jag läser det. Blir nästan arg på mig själv för att jag inte tänkte i de banorna. Jaja, empati ska man lära sig någon gång :gremwink:

Wilmer

Hero

Oj det där blev fel, så här skulle den sett ut egentligen:
krank said:
Shit, stenhårt sann analys. Kan annat än hålla med när jag läser det. Blir nästan arg på mig själv för att jag inte tänkte i de banorna. Jaja, empati ska man lära sig någon gång :gremwink:

Feliath

Swashbuckler
<div class="ubbcode-block"><div class="ubbcode-header">Quote:</div><div class="ubbcode-body">Mer obstinat än direkt misstänkt i mina ögon. Spelar exakt så som jag trodde att han skulle spela om han vore på den goda sidan. Jag har givit ett svar på hans kommentar om att det är skumt att jag försvarar Björn. Min jury är ute och överlägger gällande Feliath tills det att jag får veta vad han tycker om svaret jag givit.</div></div>
Nu har jag äntligen orkat läsa ikapp den här tråden, och dessutom läst om det andra inlägget, så för att sammanfatta:

För att vara så mycket text var det ett rätt vekt försvar. Dina tre senare punkter är i korthet:

1. Han har ett föremål.
Det ansåg jag då, och ännu mera nu, efter att ytterligare föremål delats ut, vara i princip helt irrelevant. Det är min uppfattning att åtminstone några, antagligen alla, av sköldarna är bländverk, och även om de vore användbara är ju en zorak med förmåga bara farligare än en utan.

2. Björn är aktiv, och det är till hjälp.
Jag tycker tvärtom, som jag redan tidigare sagt, att Björns spelstil är kontraproduktiv, och det blir bara värre om han översvämmar oss med den.

3. Du, Rising, går i god för Björn och är därmed antingen grundlurad eller också skurk, om han är det.
I och med att ditt ord i sig inte är något värt i sammanhanget, måste du förstås övertyga mig om din egen kapacitet för att det ska betyda något att du går i god för honom. Jag bedömer båda dina alternativ som mer sannolika än att han är kardier. (Det du presenterar här är alltså inte ens ett riktigt argument, eftersom det väger på att jag accepterar dina andra argument. Ditt ord har ju ingen inneboende vikt.)

Jag menar därmed fortfarande att det är fullt tänkbart att ni två, som andra också föreslagit, samarbetar för att ge sken av att vara för aktiva för att vara kardier. Jag förstår att du upplever det som att jag är obstinat, men för mig ter sig helt enkelt dina argument som svaga och ogenomtänkta, så du får ursäkta om jag inte viker mig som ett rö :gremsmirk:

Även fortsatt upplever jag alltså hans metoder som menliga till den grad att han även som kardier är oss till last.

För att tala om något annat: kan du ge mig en bra förklaring av varför det förut var viktigt att skydda spelare med föremål och inte avslöja dessas förmågor, medan det är vettigt nu? Jag upplever själv att jag har föga att förlora på att säga som det är, men jag agerar ogärna förhastat, trots vad du tycks tro :gremsmile:

/Feliath — Till Eulenspiegel

Feliath

Swashbuckler
Haha, nu ser jag att jag också råkat skriva kardier istället för zoraker :gremlaugh:
Jag suger.

/Feliath — nåja, Lexx gjorde ju samma sak och visade sig vara kardier, och han... blev ju dödad. Hm.

Björn den gode

Swashbuckler
Jag tycker tvärtom, som jag redan tidigare sagt, att Björns spelstil är kontraproduktiv, och det blir bara värre om han översvämmar oss med den.
Jag tycker din spelstil, som jag redan tidigare sagt, är kontraproduktiv. Finns det något annat spår du tror att du skulle orka ägna en lite tanke? Vad tror du om halvtand tex? Ännu mer intresserad skulle jag vara om du kunde skriva lite om vad du tror om Andy eller Krank. Vi har liksom förstått att du inte litar på mig, men du skulle inte kunna bidra med någonting annat?

Björn den gode

Swashbuckler

Jag kände mig rätt angripen ett tag, vad för skumheter skrev jag? Varför är jag inte lika skum längre? Reder vi ut de grejerna kanske vi får fram ytterligare namn.
Meh, du var grymt nära att hamna på min kalla lista (för att sno ett utryck jag tyckte om) med dina två sista inlägg, dom var vettiga och resonerande och du röstade dessutom lite oväntat men i sammanhanget bra. Och så kommer du med den här kommentaren... du måste väl inse hur det låter?
fake quote said:
Förut håll jag på och åka ut men nu verkar folk inte tycka jag är lika skum längre, hur ska jag spela i fortsättningen för att inte bli misstänkt?
är det verkligen någon som en kardier skulle fråga? Det viktigaste för en kardier torde nämligen vara hur man kan hjälpa byn inte hur man själv låter bli att dra blickarna till sig.

Så för min del så landar du på mittemellanlistan igen, jag har fortfarande ögonen på dig men det finns just nu folk som är bättre röster.

Wilmer

Hero

Björn den gode said:
Jag kände mig rätt angripen ett tag, vad för skumheter skrev jag? Varför är jag inte lika skum längre? Reder vi ut de grejerna kanske vi får fram ytterligare namn.
Meh, du var grymt nära att hamna på min kalla lista (för att sno ett utryck jag tyckte om) med dina två sista inlägg, dom var vettiga och resonerande och du röstade dessutom lite oväntat men i sammanhanget bra. Och så kommer du med den här kommentaren... du måste väl inse hur det låter?
fake quote said:
Förut håll jag på och åka ut men nu verkar folk inte tycka jag är lika skum längre, hur ska jag spela i fortsättningen för att inte bli misstänkt?
är det verkligen någon som en kardier skulle fråga? Det viktigaste för en kardier torde nämligen vara hur man kan hjälpa byn inte hur man själv låter bli att dra blickarna till sig.

Så för min del så landar du på mittemellanlistan igen, jag har fortfarande ögonen på dig men det finns just nu folk som är bättre röster.
Var inte det precis det jag frågade? Dessutom var det ju synergier jag var ute efter, om jag gjorde en grej kanske det verkade scumt eftersom B svarade med att göra en annan grej, isåfall bör man ju granska B närmare.

Rising

Vila i frid
Föremålsargumentet
Eftersom förmågor i varulvsspel är utformade för att överlag hjälpa kardier mer än zorakier så bör varje kardier vara motsträvig mot att rösta på en föremålsbärare framför någon utan föremål.

Du kanske har anledning att tro föremålen vara värdelösa nu, men du hade det definitivt inte förra rundan - om du inte är zorakier och fått information från dina kamrater, dvs.

Aktivitetsargumentet
En destruktiv spelstil är inte så farlig att översvämmas av. Om den inte är förledande så skadar den ingen, och om den är förledande så bör man kunna peka på vad personen försökt åstadkomma med sina manipulationer. Vilka av hans kamrater är det han har försökt rädda? Vilka farliga motståndare är det han har försökt få oss att rösta på? Vad är det egentligen han åstadkommer som hjälper zorakierna?

Att bara generellt säga "han skriver mycket, och det är dåligt och skumt" är inget bra argument. Om personen nu verkligen skriver mycket som gynnar zorakierna, då bör man kunna peka på några av dessa saker. Hur kan man annars mena att ens egen spelstil är konstruktiv?

Ska man argumentera för att någon är kontraproduktiv så ställer det rätt höga krav på vad man själv skriver. Som det är nu så medför de här vaga känsloargumenten att det har blivit väldigt lätt för skummisarna att gömma sig.

Sambandet mellan mig och Björn
Poängen med mitt argument är inte att mitt "ord" skulle vara värt något. Poängen är att när jag pekade på hur destruktivt det var att rösta på en aktiv föremålsbärare under runda 2 utan att ha goda argument för sin sak, så bemöttes det med att jag och Björn förmodligen var lönnmördarkamrater.

OM man trodde att vi kunde ha varit lönnmördarkamrater, så skulle man i logikens namn ha röstat på mig, eftersom jag vid tillfället saknade föremål. Hade man prickat rätt så hade man fått en av skurkarna, utan att behöva riskera någon av föremålsbärarna.

Man kunde enbart rösta på Björn och samtidigt misstänka mig om man var helt säker på att vi båda var scumbuddies. Hur kunde du vara så säker utan några konkreta argument?

Det enda logiska hade varit att antingen rösta på mig eller att konstatera att jag måste vara grundlurad kardier och inte zorakier. Det var helt irrationellt att rösta på Björn och samtidigt stipulera att vi båda kunde vara kamrater.

Om någon kritiserar ens dåliga argument så betyder det inte att denna person är skum, liksom. När jag visade att de flesta förmågor i varulvsspel gynnar kardier mer än zorakier (vilket är grunden i föremålsargumentet) så var det liksom ingen konspiratorisk list från min sida, utan det bara är så. Precis som att jag kan peka på att du inte ägde något föremål runda två, eller att du inte pekat på någon Björn försökt skydda. Det är inga lögner eller manipulationer från min sida; utan bara kalla fakta. När någons reaktion på framlagda fakta är "skumt!" så höjer jag på mitt ena ögonbryn, ty det är väldigt kännetecknande för skummisar att reagera så.

---

För att tala om något annat: kan du ge mig en bra förklaring av varför det förut var viktigt att skydda spelare med föremål och inte avslöja dessas förmågor, medan det är vettigt nu?
1. Vi skall alltid få riddaren som går längst fram i ledet att avslöja sina eventuella förmågor. Det är praxis, och det har gällt hela tiden.

2. Vi skall dra oss för att avslöja våra förmågor innan dess. Arvidos gjorde i mina ögon rätt som avslöjade sin förbannelse, men överlag så är det bättre att hålla tyst tills man är på väg att utses gå längst fram i ledet. På så vis så avslöjas nämligen förmågorna i den ordning som vi misstänker folk, samt att vi potentiellt sett får ut mycket information under tiden.

3. Eftersom förmågor överlag gynnar kardierna mer än zorakierna (det bara är så i varulvsspel), så ska det mycket till innan man pushar en person med föremål framför någon utan. Kan man lägga fram konkreta argument för sin sak (såsom fallet var med Lexx) så går det att göra undantag, men några sådana framlades inte mot Björn under runda 2.

Feliath

Swashbuckler
<div class="ubbcode-block"><div class="ubbcode-header">Quote:</div><div class="ubbcode-body">Du kanske har anledning att tro föremålen vara värdelösa nu, men du hade det definitivt inte förra rundan - om du inte är zorakier och fått information från dina kamrater, dvs.</div></div>
Intetdera. Jag resonerade utifrån antalet vi kom över, och Feuflux sinne för humor. Vilket jag också vill minnas att jag redogjorde för, och då menade du att det vore farligt att spekulera.
Jag framlade en teori, och jag anser den ha styrkts nu.

<div class="ubbcode-block"><div class="ubbcode-header">Quote:</div><div class="ubbcode-body">Att bara generellt säga "han skriver mycket, och det är dåligt och skumt" är inget bra argument. </div></div>
Det här är inte första gången du försöker få det till att det är själva mängden jag vänder mig mot, vilket jag upplever som ett rätt skumt retoriskt knep i sig. Det är det alltså inte, utan det är innehållet jag upplever som opålitligt. Mängden är bara en förvärrande omständighet, i så måtto att mycket av något dåligt är värre än lite av det. (Och detta är alltså under förutsättning att han ändå är kardier. Om han är zorak kanske man kan få ut några ledtrådar ur det, men ärligt talat tror jag att den verbala floden är för oöverskådlig för att lätt kunna genomsållas.)

<div class="ubbcode-block"><div class="ubbcode-header">Quote:</div><div class="ubbcode-body">OM man trodde att vi kunde ha varit lönnmördarkamrater, så skulle man i logikens namn ha röstat på mig, eftersom jag vid tillfället saknade föremål. </div></div>
Under förutsättning att man köper att föremålen är sålunda utformade, kanske. Det kan ju ändå finnas flera anledningar att inte göra det; att man tror att man har större chans att få ut din kumpan, till exempel.

Dina påståenden om vad som vore logiskt är i sig svaga och ologiska, alltså.

<div class="ubbcode-block"><div class="ubbcode-header">Quote:</div><div class="ubbcode-body">[Div. kommentarer om förmågor]</div></div>
Ja, det låter väl vettigt.

/Feliath — Froopt!

Rising

Vila i frid
Feliath said:
Det här är inte första gången du försöker få det till att det är själva mängden jag vänder mig mot
Nä, jag menade alltså "han skriver mycket, och det [han skriver] är dåligt och dumt".
Men det är bra att du pekar på detta.

Jag ser att grunden i våra skilda åsikter härstammar från just frågan om hur stor andel av föremålen som kan vara användbara och hur mycket mer användbara de kan vara för kardierna än zorakierna. Eftersom ingen av oss vet så mycket om den saken ännu - förutsatt att vi båda är kardier - så lämnar jag det tills vidare.

Fråga gärna mig något, om det är något du undrar över.

Vad jag är mest nyfiken på när det gäller dig just nu, det är vad du tycker om övriga deltagare i spelet.

Andersson

Hero
[RÖST]

Vad säger man? En stor eloge till riddar krank för en klockrent logisk analys, som gjorde valet mellan mina båda röstningskandidater klart lättare. Nu krävs det ett passionerat försvar för att falla av kroken, bäste riddar Halvtand.

Snow

Swashbuckler

Embergem är även en ganska erfaren varulvsspelare (Embergem har länge varit medlem i en spelförening där varulv/maffia förekommer lite då och då. Jag själv och Dice (tror jag) är visserligen också medlemmar, men har varit det betydligt kortare tid) och det förvånar mig lite att han inte är aktivare än vad han är.
Även med tanke på allt annat tycker jag att detta är lite suspekt (för främst Embergem). Han har inte dementerat att Basse utmålade honom som nybörjare den första dagen.

Jag är inte främmande för att Halvtand är Zorakier, men jag är inte heller övertygad om att Embergem (och dice) inte är det.