Noterats har dock, broder, att ni inte svor den första eden - att vara ärlig och uppriktig. Det motiverar tills vidare min första röst:
Broder... Den viktiga frågan här är: Tror
du uppriktigt att Björn låtit bli att svära den eden
för att han kommer från Zorakin?
Ty betänk detta: Vad zorakerna vill är att se till att det riktas anklagelser mot några andra än dem själva, och då allra helst mot farliga spelare. Vad du just skrivit kan alltså ganska lätt tolkas som ett försök att rädda din lönnmördarkamrat Basenanji och samtidigt göra dig av med Björn som riktat misstankar mot honom.
Det är därför det är så viktigt att vi inte riktar anklagelser mot varandra utan att uppriktigt tro på dessa. Om jag inte vet huruvida du är ärlig eller inte så kan jag inte avgöra om du verkligen
tror att Björn är zorak eller om du bara tror dig ha hittat en enkel anledning att få oss att rösta på honom. Finns det inte andra anledningar till att han kan ha låtit bli att svära eden? (såsom att han helt enkelt inte delar mina värderingar i den här frågan) Och skulle det verkligen känneteckna en zorak att låta bli att svära en av ederna?
Jag riktar nog hellre ett misstänksamt öga mot
er, Riddar Andersson, för att ni så här tidigt utger er för att ha goda skäl att rösta mot någon. Själv anser jag det nämligen vara alldeles för tidigt för att göra dylika påståenden. Vi måste vara
sunda och förnuftiga, och inte för snabba med att rikta anklagelser mot varandra. Det är visserligen
klokt att rösta, men vi måste tills vidare vara ärliga mot oss själva och medge att våra röster saknar goda belägg.
Ty när tiden väl har kommit för någon av oss att rikta en första
motiverad röst, så är det något som vi alla bör granska mycket noggrannt och betänksamt. Att lägga motiverade röster är alltså inte något som bör göras lättvindigt, åtminstone inte medan vi ännu har mycken tid kvar.
Motiveringar kan vara mycket viktiga ledtrådar. Men det är de endast om vi skriver vad vi faktiskt
tycker och vad vi faktiskt
tror. Så min fråga till dig, Riddar Andersson, är: Menar du på allvar att Björn kan vara zorak eftersom han låtit bli att svära den första eden?