Nekromanti [Varulvsspel] Maffia i Ankeborg Runda 1

Lukas

Smutsig hippie
Joined
25 Jan 2010
Messages
3,706
Location
Huddinge
Re: Tävling i ärlighet

Arvidos MC said:
Lu-kaazh said:
Arvidos MC said:
Lu-kaazh said:
Jag tycker och tror att det är en allmän förlust för byn så fort någon lägger ner sin röst eftersom det är bybornas enda vapen. det enda vi kommer ha att gå på är röst mönster och när då någon lagt ner sin röst så försvinner spåren.
Jag tycker att det är väldigt dåligt

Om det är ett tecken på en varlulv är en intressant fråga, Det känns som ett skumt drag av en varulv eftersom det känns så himla varulvigt.
Men jag har svårt att se vad en bybo ser sig kunna kärna på att lägga ner sin röst.
Det är inget starkt tecken alls men det är nog det mest skumaste som hänt den här rundan.
På vilket sätt är det byns enda vapen?
för att det är det enda vi har att gå på
Hur menar du? Förklara så att jag förstår.
om någon runda när vi förhoppningsvis har plockat en varulv så kommer vi vilja gå tillbaka och studera vem och hur han har röstat, och studera om man kan hitta några ledtrådar till vem som kan tänkas vara hens kompanjon(er).
 

Mukwa

Swashbuckler
Joined
17 Aug 2006
Messages
2,677
Location
Indieland
för att gå kraven till mötes så avslöjar jag här med att jag är Glittriga Gullan.
Tackar. Vilka konsekvenser kommer detta att få? Jag väntar med spänning på en analys om det det här av dig!

Det är inte alls så här mitt namn är uppbyggt... just sayin'.
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Re: Tävling i ärlighet

Lu-kaazh said:
om någon runda när vi förhoppningsvis har plockat en varulv så kommer vi vilja gå tillbaka och studera vem och hur han har röstat, och studera om man kan hitta några ledtrådar till vem som kan tänkas vara hens kompanjon(er).
Okej. Tack! :gremsmile:
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
För att göra det enklare för dig:

K.K said:
Nu ligger min röst fortfarande kvar på Lu-kaazh för jag tycker det fortfarande inte står rätt till där, men jag ser gärna ännu ett drev mot något som absolut inte tillför något. Någon som inte ger oss något att gå på, och då exempelvis Brynolf. Dock så är det ju en skitdålig taktik så länge inte Brynolf är aktiv för då ligger det röster och skvalpar runt i onödan. Dessa röster kommer inte göra någon nytta, och splittra byborna så det är inte läge just nu känns det som.
Du zappade förbi det som var mest vettigt i mitt inlägg, och det i samma inlägg som du snackar om att handla i stress. Det gäller ju att smida när järnet är hett så att säga.

Det du har tillfört denna runda:

Rösta på Lu-kaazh tre gånger. En felstavning, och två korrekta. Sen har nästan alla dina inlägg handlat om Lu-kaazh. Du har förutom det inte tillfört något.

Sen dyker du på mig från ingenstans, och citerar det du tycker är kärnan i mitt inlägg.

Det är ju inte bara aktivitet som tillför något till byns fördelar. Analyser är bra för då får man ju något att gå på, lösa tankar är bra för då får man ytterligare nått att gå på, och så vidare.

Du påpekar att vi skall gå på scum tells, och inte inaktivitet. Jag påpekar att vi skall lägga press på någon som inte tillför något så vi har nått att gå på.

Visst hänger min tes ihop med aktivitet, men jag snackar inte om ett drev gentemot Brynolf (längre). Jag gjorde det tidigare, men tog mig ännu en funderare. Det jag kan tänka mig är ännu ett drev, och då skall det drevas mot någon som är misstänkt (alltså någon som slängt ur sig scum tells), och någon som inte tillför något så vi har något att gå på.
 

Mukwa

Swashbuckler
Joined
17 Aug 2006
Messages
2,677
Location
Indieland
Kan inte du (K.K) slänga ur dig analyser som pekar med fingret? Än så länge har du mestadels sammanfattat läget (det är också bra förvisso).

När jag kikar på dina inlägg gillar jag dock vad jag ser. Du har koll på folks motivationer och vad de har för sig, men du kom in som fyra på drevet mot mig och som sexa i drevet mot Lu-Kaazh (iof var du snabb att påpeka att Lu-Kaazh var skum)

Främst vill jag se mer analytiskt material i tråden, och du är väldigt aktiv så du kan producera det.
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
xyas said:
Konrad Konvalj said:
Läs mitt inlägg igen i stället för att stessa fram det här inlägget.
Done, och jag läste rätt första gången.

Du tycker att dreva mot brynolf är värdelöst just nu för han är inaktiv ja? Det stämmer bra, men samtidigt så säger du att du gärna ser att det drevas mot folk som inte tillför något och det är här jag absolut inte håller med. Rösta/dreva mot scum tells, inget annat.
Typ redan besvarat detta.

Och vidhåller fortfarande att vi skall dreva mot de som inte hjälper byn. Alltså de som inte tillför något, ger oss något att gå på.

Nu har Lu-kaazh gett oss sitt fullständiga namn, och mig sade det inte så mycket. Du har (precis som jag, och många andra) hittat scum tells i Lu-kaazh göromål.

Vad ger namnet dig? Jag såg att du skulle sova på saken så jag tror fanimäj jag gör det samma.
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Absolut Mukwa.

Inte just nu, men i morgon.

Gällande analyser så ser jag ju rätt snabbt att många varulvsspelare är mycket bättre på det än mig därför är jag lite avvaktande i analysläget eller vad man skall kalla det.

Jag försöker mig på analyser lite titt som tätt, och det du kallar för sammanfattande ser jag som analyser.

Hur som så skall jag försöka. Den största risken är att det blir ett allt för långt inlägg eftersom jag har grava problem att förkorta själva kärnan av det jag vill få fram.
 

Mukwa

Swashbuckler
Joined
17 Aug 2006
Messages
2,677
Location
Indieland
http://sv.wikipedia.org/wiki/Glittriga_Gullan

Jao. Barks skapade henne och sedan har hon varit med i alla andra epoker.

-------------
Hon är viktig för Joakim von Anka (tänker lite på western-spelet med förmågor som bara funkade med specifika personer i spel.)

Kan vi vara säkra på att ingen spelar Joakim von Anka bara för att han verkar vara vår uppdragsgivare i lulltexten?

Det här tåls kanske att tänka på lite. Eftersom vi inte får reda på annat än fraktion när folk dör kanske karaktärer som är bundna till varandra får reda på när kompisarna dött? Jag vill understryka att min rollbeskrivning inte hänvisar till det här alls.

hmff... ta den här delen av inlägget för vad det är. Ren spekulation och brainstorming.
------------
 

Mukwa

Swashbuckler
Joined
17 Aug 2006
Messages
2,677
Location
Indieland
Jag försöker mig på analyser lite titt som tätt, och det du kallar för sammanfattande ser jag som analyser.
mm jag också. Det jag är ute efter är mer pekande och anklagande.
 

Trasapa

Swordsman
Joined
8 Oct 2011
Messages
537
Location
nörrland
Re: Tävling i ärlighet

Jag lade min röst på dig, precis som jag motiverade i mitt inlägg, därför att jag tycker det luktade fisk att bara lägga ner en röst som ändå inte gjorde någon nytta. Varför inte låta den hänga där då? Varför inte byta till den person som måste ha dragit till sig din uppmärksamhet?

Jag lägger ner min röst på Stövelkatten. Jag har lite tankar, men ska vänta lite med att fatta ett beslut.
Du har lite tankar? Varför inte dela med dig direkt eller bara inte yttra något alls. Jag la min röst också delvis för att få lite press på dig att ge en bättre motivering.

Sen kan jag hålla med om att det känns ovärt att dreva mot inaktiva personer. Ibland kan det ju hända att man lyckas stressa fram en reaktion och aktivitet(det hände i LoL-liret).

Men troligen blir det bara röster som hänger i tomma luften och ger ulvarna tid att andas. Så ska det drevas så bör det drevas med en kvackelibrankelfart.

Då ger man inga andrum till ulvarna att snacka ihop sig och man får snabbt fram information som kan vara hjälplig. Sen är det ju såklart att det kan ge hjälp åt kanaljerna dock, det är ju ett litet moment 22.
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Re: Tävling i ärlighet

Trasapa said:
Jag lade min röst på dig, precis som jag motiverade i mitt inlägg, därför att jag tycker det luktade fisk att bara lägga ner en röst som ändå inte gjorde någon nytta. Varför inte låta den hänga där då? Varför inte byta till den person som måste ha dragit till sig din uppmärksamhet?

Jag lägger ner min röst på Stövelkatten. Jag har lite tankar, men ska vänta lite med att fatta ett beslut.
Du har lite tankar? Varför inte dela med dig direkt eller bara inte yttra något alls. Jag la min röst också delvis för att få lite press på dig att ge en bättre motivering.
Du kan väl svara på mina frågor, så gör du det lättare för mig att fatta ett beslut?

Är det dåligt för byn att lägga ner sin röst i första rundan?
Hur dåligt är det?
Är det ett tecken på en varulv?
Och isåfall, hur starkt tecken är det?

Det behöver inte vara långt, bara vad du själv tänker. Är det bara "det luktar fisk", så visst. Jag ska skriva om "lite tankar" i mitt nästa svar, promise.
 
G

Guest

Guest
Re: Rösträkning

Kom precis tillbaka från rollspelandet. The One Ring är fan grymt.

Anyhow, jag har inte riktigt tid att gå igenom allt i detalj och klura ihop något. Får nog överge min något storstilade insamling av information och istället gå mer på att sammanställa misstankar. Fast fan, det här spelet sätter sig alltså på hjärnan. :gremlaugh:

Något ska man väl få ut innan läggdags (som var för en timme sen...) så jag gödslar lite, grisbonde-style.

Lu-kaazh said:
Okej eftersom det känns som om ni inte tycker jag outatade tillräckligt så säger jag så här.

Jag har en anledning att tro att de STORA personerna har STORA krafter.
jag baserar det på att jag själv är en liten karaktär och saknar STORA krafter.
Tack för informationen men kan du motivera varför du just avslöjar den? Det är rätt tung information kan jag tycka - om den stämmer vill säga. Att du senare går ut med information som, i mina oerfarna ögon, känns mindre farlig gör det hela lite märkligt. Pressad? Mycket att tänka på?
 

Trasapa

Swordsman
Joined
8 Oct 2011
Messages
537
Location
nörrland
Re: Tävling i ärlighet

Jag kan inte se någon direkt dålig effekt av att lägga ner en röst, men däremot så drar det till sig uppmärksamhet, och är denna i onödan så har det ju skadat byborna genom att slänga dyrbar tid på spekulationer som inte ledde nån vart.

Skadan beror då alltså på hur väl en nedläggning av rösten görs, t.ex med en vettig motivering, byte av röst eller liknande. Men i ditt fall så fick vi ingen motivering och det gör så klart att det blir ett distraktionsmoment.

Och där har du svaret på din tredje fråga; ja det kan vara en ulvtaktik, att skapa oreda.

Självklart kan jag inte säga att det är ett starkt tecken, och det antyder jag inte heller. Som jag skrev här ovan så ville jag med min röst tvinga dig till en bättre motivering.
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Re: Tävling i ärlighet

Ok, jo, jag fattar vad du menar!

Själv hade jag aldrig kunnat föreställa mig att det skulle dra till sig sådan uppmärksamhet.

Nå, jag har inga starka misstankar eller bevis, alls. Bara saker jag var nyfiken på som jag ville fundera på lite mer innan jag la en röst som jag kunde stå för.

Jag funderade på Lu-Kaazh. Jag tycker att han är ute och slirar en del, både med sin röst på Konrad och med sina antydningar om sin roll (vilket jag tycker är helt fel taktik). Men bägge dessa saker kan lika gärna vara missar en medborgare gör. Sedan tyckte jag han hoppade på drevet mot mig väl lätt, men han kan ju motivera självständigt varför han tycker det är skumt att lägga ner sin röst. Konrad säger att hans beteende skiljer sig från tidigare varulvsspel, men det kan inte jag bedömma.

Samma sak med dig, jag tyckte att en nedlagd röst var en skitsak att hoppa på, men du kan ju motivera varför. Men det var naturligtvis inte något jag tänkte på innan du hade gjort det.

Paxen, slutligen, har jag en fundering på, men den har jag ju redan postat.

Lägger min röst på Brynolf så länge. Han har inte gett oss något material än, så han har inte varit till hinder... Men han har inte varit till någon nytta heller.

Röst: Brynolf
 

!Paxen

Swashbuckler
Joined
2 Sep 2008
Messages
2,627
Location
Peking
Re: Rösträkning 20.00

Först och främst tänker jag gissa mig till vilka två inlägg du menade, då du endast länkar till den ena.

!Paxen said:
Jag vill ha två drev igång. Inget mer än så, och jag kan inte förstå varför inte folk förstår det.
Anledningen till att jag skrev så var för att flera personer gav mig en "Va i helvete snackar du om?" när jag sa att jag ville ha igång två drev och sedan röstade på dig Arvidos. Det handlade inte om mer än så, och jag vet inte riktigt varför du hakar dig upp på det. Handlar det om att jag visar oförstående till folks oförstående? Kan du förklara varför du hakar dig upp på det här? (nu kanske du menade ett helt annat inlägg, var god och länka till just det då, eller iaf citera det så att jag vet vilket du menar, för jag har gjort ganska många just nu och som vanligt så är det rappakalja det mesta)

Det andra, som jag vet att du menar då du faktiskt länkade till det:

!paxen said:
Får jag fråga, varför tycker du att det ser ut som att jag känner mig anklagad?

Visserligen så kan det som vissa har skrivit angränsa till att vara anklagaelser, men endast en har snackat om att det jag skriver är en tell.

Som sagt så verkar det vara så att ingen förstår att jag vill ha två drev igång samtidigt fast jag skriver det i ett av inläggen. Istället så blir folk förvånade över att jag väljer att lägga min röst på Arvidos.

Men det inlägget du gjorde nu gör så att jag känner mig anklagad, det har det där trista "Om du inte har något att dölja, varför verkar det som att du har det?".
Ja, här vet jag inte riktigt vad jag ska säga. Jag kände mig inte anklagad, utan rättare sagt så kände jag att ditt inlägg "Känner du dig anklagad?" var väldigt konstigt. Jag visste inte vad du menade, för när jag läser om det så uppfattar jag inte tonen i mitt inlägg som särskilt.. Defensiv. Alltså, jag konstanterade att jag inte förstod varför folk inte klarade av att tolka mitt inlägg.

Arvidos, om du tänker fortsätta på det här spåret och fortsätter rösta på mig pga det så är det väldigt tunt. Om det visar sig att jag är bybo så har du inte tjänat på det, om jag är varulv så hade du kunnat trycka ut mer info, som jag hade kunnat ljuga ihop, men du hade vi iaf haft mer att gå på.

Som det är nu så funderar jag på att låta min röst ligga kvar på dig. Du fortsätter att älta ett par inlägg, kan jag få be om att du gör en större analys av mig?

Du gör förresten ett ganska konstigt inlägg.

Arvidos MC #759182 Måndag 16:29 said:
Det var en ärlig fråga: Jag vill veta hur du känner.

Det är en ärlig fråga, och det är också en provokation, det stämmer. Men det är inte en anklagelse eller en insinuering.

Det är lätt att tänka att byns vapen består i att eskalera med provokationer, men jag tänker att man kan också eskalera med ärlighet. Ärlighet är ett race som varulvarna inte kan matcha.

Eller vad säger du?

(också en ärlig fråga där jag är intresserad av svaret)
Du skriver om att ditt inlägg där du frågar om jag känner mig anklagad var enbart en provokation (vilket var väl inte så svårt att förstå egentligen, dock fortfarande tycker jag att det var konstigt).

Vad ska jag svara till det inlägget i övrigt? Nej, jag tycker vi ska ljuga som 3 medelålders män precis hemkommna från en Thailandsresa, med minst 3 könssjukdomar i bagaget.

Eller, mitt riktiga svar: Balanserade drev mot flera personer är enligt mig den rätta vägen. Tryck på vettiga outningar, alt. analyser. Utnyttjandet av gruppens hjärnceller. Dessa är några av sätten att vinna i varulvsspel, och det viktigaste i det sammanhanget är att inte fara med osanning, då det är typiskt björnbuse-beteende.

Sen ska jag väl förklara anledningen till att jag kan vara lite stressad. För det första så är jag arbetslös, vilket i sig betyder att jagär hemma ganska mycket, men för stunden så ska jag flytta på fredag från Kalmar till Norrköping, och det är fortfarande ganska mycket att ordna till. Jag kommer dock fortfarande läsa inläggen löpande, men skrivandet gör jag helst när jag har något vettigt att säga (vilket när jag kollar tillbaka å den här rundan, ej har blivit så mycket).
 

!Paxen

Swashbuckler
Joined
2 Sep 2008
Messages
2,627
Location
Peking
Re: Rösträkning 20.00

Jag skulle fö flytta min röst till Brynolf, men missade det i förra inlägget, så...

Min röst: Brynolf pga knappt någon aktivitet överhuvudtaget (är det ett inlägg, eller..?)
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Re: Rösträkning 20.00

Du gissar rätt på inläggen.

Nej, jag är inte på väg att rösta på dig.

Nej, jag har ingen större analys av dig, jag vet inte mycket om dig.

Jag har varit nyfiken på dig, det är därför jag har ställt frågor.

När jag frågade om du kände dig anklagad så var det bara en fråga. Jag ville veta hur jag skulle tolka ditt inlägg.

Du skriver om att ditt inlägg där du frågar om jag känner mig anklagad var enbart en provokation (vilket var väl inte så svårt att förstå egentligen, dock fortfarande tycker jag att det var konstigt).
Nej, nej: Jag menade inte att det var enbart en provokation. Det var en ärlig fråga men samtidigt blir det ju en provokation, eftersom jag påverkar dig och väcker idéer genom att ställa frågan.

Du ska flytta, då förstår jag.
 
Top