Nekromanti [Varulvsspel] Maffia i Ankeborg Runda 2

G

Guest

Guest
Jag har sa.mma tanke om brynilf. Hans agerade skiljer sig markabr mellan rundorna. MÅ hända att hann fått större självförtroende?

Brynolf

Dum fan
Re: Genomgång Brynolf

Arvidos MC said:
Okej, vi tar ett steg tillbaka istället, jag pekar på Vimes fråga: Varför gick du inte in och petade?
Det här har jag svarat på flera gånger, så jag klistrar in:

brynolf said:
Nu blir det förmodligen ändå inte du {Mukwa} som åker. Jag vill helst rösta på Xyas men det känns lite antiklimax att inte sparka ut dig så dina slutsatser kan bekräftas. Så länge du är kvar har din plan ju faktiskt misslyckats. Lite 7even liksom.
...
Visst var det tydligt att Mukwa skulle vara kvar, men min röst hade inte tippat balansen åt endera hållet i frågan Lukas/&Xyas utan bara varit symbolisk. Och en viktigare symbol tyckte jag var att peka på att Mukwa måste få en bräda i fejan för att allt rabalder om Fnatte etc skulle redas ut.
...
När Mukwa gått ut med sin plan tyckte åtminstone jag att resultatet inte stämde överens med vad han sagt tidigare om outnings-spreen. Resten kan ni läsa i mitt "scenario" ovan. Antingen var Mukwa varulv eller så var han ändå tvungen att brädas för att planen skulle slutföras.

Brynolf

Dum fan
Möller said:
Brynolf har varit riktigt lågt under radarn. Jag märkte honom knappt i runda 1. I runda 2 är han mer aktiv, men inte direkt hjälpsam. Det är han inte ensam om (Xyas, Mukwa), men Brynolf verkar knappt anstränga sig.
Jag tycker allt jag har ansträngt mig. Första rundan var jag inte så närvarande (och jag har alldeles lysande IRL-alibin om ni misstänker mig bara pga det), men den här rundan har jag nog varit aktivare än de flesta.

Nja, det håller inte. Innan jag på någotsånär sett kan betrakta Brynolf som aningen grönare vill jag ha ett par rejäla misstankar därifrån. En favorit för utröstning, och några hyfsade alternativ.
Någon favorit har jag tyvärr inte. Jag tycker mina två scenarion jag drog upp tidigare är klart tänkbara men jag vill gärna ha en dialog med Xyas om hans del, och han har inte behagat svara. Och så har jag en på gång om Paxen, vi får se vart det leder. Så bland de tre hittar jag nog min favorit. Med det sagt så är du, Andersson och Vimes mindre gröna än Katter, Apor och allt vad det är som är kvar.

Ska jag ta ställning på momangen får det bli Xyas, som inte kommenterat mitt scenario än.

Sodivra

Champion
Runda 2 [RÖST]

Möller said:
Yaj, tillbaka efter att ha besegrat draken Tog!

Arvidos MC said:
Jag fattar inte vad du menar här... Xyas misstänkte Konrad Konvalj, Konrad Konvalj plockas av Magica, och Xyas får bättre möjligheter att hitta en riktig varulv. Vad är det som är märkligt?
Det jag spekulerar i är varför varulvarna mördade som de gjorde.

Säg att Xyas är bybo. Varulvarna såg att polaren Lu-kaazh var påväg ut och att Xyas troligen skulle framstå som grönare iochmed sitt drev. Xyas misstänkte Konrad Konvalj, och skulle alltså troligen ödslat tid på på Konrad, kanske röstat ut honom. Det vore ju helt klart bra för ulvarna.

Men varulvarna mördar Konrad, och Xyas blir friare att hitta riktiga varulvar. Det kan såklart finnas flera av orsaker till att mörda Konhar knappt märkt honomrad, men det finns alltså en rätt klar nackdel.

Är jag helt tokig som då anser att detta är åtminstone en brödsmula på att Xyas är varulv?

Men,
Röst: Brynolf
Brynolf har varit riktigt lågt under radarn. Jag märkte honom knappt i runda 1. I runda 2 är han mer aktiv, men inte direkt hjälpsam. Det är han inte ensam om (Xyas, Mukwa), men Brynolf verkar knappt anstränga sig.

Nja, det håller inte. Innan jag på någotsånär sett kan betrakta Brynolf som aningen grönare vill jag ha ett par rejäla misstankar därifrån. En favorit för utröstning, och några hyfsade alternativ.

(Förövrigt, visst har vi inte haft en rösträkning på ett tag? När jag kommer aktiv imorgon förmiddag skulle det vara fint om vi hade en, annars får jag väl fixa en själv)
Alltså...
Röst: Möller

Xyas

Swashbuckler
Brynolf said:
Jag tycker mina två scenarion jag drog upp tidigare är klart tänkbara men jag vill gärna ha en dialog med Xyas om hans del
Med ont om tid och många inlägg så får jag be så mycket om ursäkt här, men jag hittar inta vad det är för två scenarion du pratar om. Kan du köra en kort-kort-version så lovar jag att jag ska svara på det.

Möller

Hubert Hortlax
Re: Runda 2 [RÖST]

Arvidos MC said:
Alltså...
Jaha?

Såhär ser röstläget ut:
Möller (1): Arvidos MC
Brynolf (5): Möller Stövelkatten Andersson Vimes Mukwa
Xyas (1): Brynolf
Andersson (1): Trasapa

!Paxen och Xys har inte röstat än.

Trasapa

Swordsman
Aktiviteten har avstannat häftigt. Visserligen heltg och mycket i görningen. Jag vet själv hur det är, dyker alltid upp saker.

Så, vad har vi på gång?
Ett drev mot Brynolf som verkar ha stannat till.
Vad vill vi ha ut av det här drevet? Känns onödigt att ha rösterna hängande på honom hela rundan även om han luktar fisk. Det finns fler som bör hinna stå till svars.

Paxen tycker jag inte är ur skogen än. Och Andersson är lurkigare än dom flesta.

Jag har suttit och läst igenom anderssons inlägg ifrån förra rundan och till en början spelar han väldigt grönt. Men det är något som händer mot slutet som jag inte gillar. Men det konstiga är att han verkar undgå allas uppmärksamhet. Är det något ni andra sett som jag missat? Har ni grönat honom på båt vis?

Jag tycker det är lite underligt att han inte har behövt försvara sitt agerande överhuvudtaget och ändå slipper press.

Men men, jag får väl skit som hänger på en kille hela rundan, speciellt om det skulle visa sig att han är ren. Jag vill bara ha mer smuts på fler personer.
Brynolf och Paxen är mina två huvudmisstänkta i övrigt. Stövelkatten hade jag innan förra rundans slut men för att han ska vara skurk så måste mukwa vara det.

Jag har fortfarande lite tankar på Konrads nattskändning. Varför just honom? Jag kan inte på direkten hitta någon som han varit särskillt hård på. Inte att han har kommit med några större avsläjanden heller. Så varför? Är det någon av ulvarna som spelat med konrad förr som kanske har på känn att konrad skulle komma på dom förr eller senare? Nån som konrad skulle känna igen en förändring i spelstil hos? Konrad var ju trots allt på tapeten som fuling i slutet så han var ju en bra distraktion för ulvarna.

!Paxen

Swashbuckler
Ledsen..

Vill be om ursäkt för min dåliga aktivitet. Flyttade ju i fredags, och igår, lördag, så innebar det en väldigt massa uppackning. Idag bestämde min sambo också att vi skulle träffa folk vilket försvårar också. Har börjat skriva på en analys, som jag vill ha färdig till i kväll.

Skriver detta på mobil, så jag vill be om ursäkt för eventuella felstavningar.

Brynolf

Dum fan
Xyas:

brynolf said:
Om vi för teoretiserandets skull förutsätter att Xyas och Lukas var varulvspolare, vad skulle man då komma fram till?

* Xyas hoppade på drevet mot Lukas när det redan hade börjat dyka upp misstankar.

* Xyas "grönar" sedan Lukas efter Gullan-outningen.
När folk då i stället börjar misstänka honom, hävdar han att han hade en plan med gröningen; att locka fram björnbusar. Återgår sedan till att ha Lukas som huvudmisstänkt (han är till och med "övertygad" om saken)

* Xyas fortsätter vara allmänt misstänkt resten av rundan och sluter sig då på ett anmärkningsvärt sätt (precis som Lukas för övrigt).

* I sitt sista inlägg nämner han något som kan tolkas som att han är DTF. Fick han panik när både han och Lukas tycktes vara de mest misstänkta och ville hålla sig kvar genom att låtsas vara det?

* I slutändan röstar Lukas på Xyas. En varulv som är säker på att åka ut kan ju lika gärna rösta på en av sina polare för att öka dennes trovärdighet.

---

Ovanstående teori skulle så klart innebära att björnbusarna relativt tidigt (senast vid tidpunkten då Xyas menar att han bluffade om att gröna Lukas) bestämt sig för att offra Lukas. Med tanke på hur tidigt han drog misstankar till sig är det ingen orimlighet.
Sen tillkommer förstås de allmänna misstankarna mot dig för din defensiva hållning med inslag av power-hintning.

Andersson

Hero
Så om jag förstår dig rätt menar du att xyas har scum-tell eftersom den kandidat som han hade som mest trolig som varulv mördas. Är det inte det motsatta troligare?

Dessutom har vi ju inte en susning om hur varulvarna resonerar vid sina mord. Några gånger har de slumpat nattskändningsoffer vilket var sjukt effktivt eftersom byn inte hade något att gå på i sina analyser (jag minns inte settingen, men Lindenius var en av ulvarna)

Sodivra

Champion

Möller said:
Arvidos MC said:
Alltså...
Jaha?
Jag kan inte säga att jag har mycket att komma med, det är svårt att få grepp om dig. Däremot har jag inte mycket grönande att komma med vad gäller dig heller, något som jag sett från nästan alla andra spelare.

Det kanske är en ulvtaktik, och isåfall har den ju fungerat mycket väl: Du fick en ynklig röst på dig i runda 1, så två drev känns som en bra idé nu. Vi måste granska dig lite bättre.

Däremot så har jag en lustig känsla kring dig: Det är som att du inte är helt närvarande, inte helt och hållet med. Det kanske bara är jag, eller din personliga stil, eller att du faktiskt har ett annat spel som vi inte ser. Jag skulle gärna se att andra tittar lite på Möllers inlägg, jag ska återkomma med lite referenser om ni vill ha.

Men jag reagerar på ditt inlägg kring xyas. Det motbevisar sig själv på hur invecklat det är, det känns som du försöker para ihop xyas och Lu-Kaazh på ett sätt som liknar hur du parar ihop Mukwa och Lu-Kaazh. Vad du säger är att xyas är en varulv, röstar på Konrad, Konrad åker ut så att xyas kan jaga bättre varulvar. Va?! xyas vill ju inte hitta varulvar om han är varulv! Vill han plocka cred så skulle han ju röstat på Lu-Kaazh! (Vilket han också gjorde, redan från början) Det är som att du bevisar att xyas kan vara en varulv på premissen att han redan är det. Jag tycker antagandena liknar de i inlägget om Mukwa och Lu-Kaazh. (Sedan så röstar du på Brynolf lite i förbifarten, nästan som du antyder med din rösträkningsefterfrågan att du inte vet om att det är ett drev på gång.

Mukwa

Swashbuckler

Nu är jag tillbaks. Har försökt läsa litegrann på mobilen, men jag har inte hängt med ordentligt.

Vimes

Sillkung

RealDream, jag förväntar mig mer eller mindre att du ska komma med något bra. I mina ögon är både Xyas och Brynolf lite off the hook (iaf xyas upplever jag). Och någonstans kan jag känna att om Brynolf varit varulv hade han inte varit så klantig att han knappt ens berörde Lukas, när denne mer eller mindre stod i rampljuset hela förra rundan.

Så det lämnar Möller och !Paxen av mina misstänkta. Möller har spelat mycket sämre än vad han gjorde i förra spelet, han verkar som Arvidos påpekar, lite off track helt enkelt. Jag ska sneare under kvällen presentera ett argument för att Möller är vår ulv som jag faktiskt tror håller rätt väl.

Att rösta ut Paxen är fortfarande en möjlighet för mig, men just nu tycker jag Möller känns som ett roligare val.

Vimes

Sillkung
Möller said:
Jag vet inte, kanske hade jag för höga tankar om Lu-kaazh. Han är ju en rollspelspolare till mig, och jag trodde nog att om han var varulv denhär gången så skulle han ha lärt sig nått av sitt rätt dåliga spelandet i Supernaturalgate.
Såhär skriver Möller i den här rundans inledning. Nu ska jag peka ut vad som är jävligt fiskigt med hela det här stycket:

1. Rollspelspolarbiten - say what? Det är ett jättekonstigt argument för att han inte var på Lukas i förra rundan. Möller är en tillräckligt klipsk person för att inte snubbla till på en sådan grej som att han känner folk personligen. Det köper jag inte. Dessutom var han med och röstade ut Vicotnik i första rundan i förra spelet, och Vico är ju också en rollspelspolare till Möller. Så det här luktar efterhnadskonstruktion lång väg.

2. Möller trodde att Lukas skulle lärt sig något av sitt "rätt dåliga spel" i förra spelet. Om Möller nu trodde det, varför har han inte slagit ner på Lukas uppenbart dåliga spel i det här spelet? Om han förväntade sig att Lukas skulle vara bättre nu än förra gången, hur fasen kommer det sig att han inte uppmärksammar Lukas betydligt sämre (enligt min åsikt) spel i det här varulvsspelet? Det är ett väldigt motsägelsefullt argument för att Möller inte såg Lukas varulveri.

Så, summa summarum: Möller har diktat ihop två motsägelsefulla argument för att han var helt off vad gällde Lukas (och en av de pådrivande för att xyas skulle ryka istället) i förra rundan. Nej, jag säger lurvig päls, fullmåne och ulvasvans.

Möller

Hubert Hortlax

Arvidos MC said:
Men jag reagerar på ditt inlägg kring xyas. Det motbevisar sig själv på hur invecklat det är, det känns som du försöker para ihop xyas och Lu-Kaazh på ett sätt som liknar hur du parar ihop Mukwa och Lu-Kaazh. Vad du säger är att xyas är en varulv, röstar på Konrad, Konrad åker ut så att xyas kan jaga bättre varulvar. Va?! xyas vill ju inte hitta varulvar om han är varulv! Vill han plocka cred så skulle han ju röstat på Lu-Kaazh! (Vilket han också gjorde, redan från början) Det är som att du bevisar att xyas kan vara en varulv på premissen att han redan är det. Jag tycker antagandena liknar de i inlägget om Mukwa och Lu-Kaazh.
Jag tycker det har varit dåligt med teoriserande kring just ulvarans beteende. Dethär är första gången jag är med i andra rundan - jag trodde det var en rätt viktig del varulvsspel. Så eftersom inte mycket hände så försökte jag göra det själv. Tydligen var det inte en så bra idé.

Men jag gör ett sista försök att förklara vad jag menar. Det hade varit bra för ulvarna att ha kvar Konrad Konvalj i spel eftersom Xyas hade jagat honom (i onödan, vet vi). Ändå tog de Konrad. Är inte det åtminstone lite konstigt?

Arvidos MC said:
(Sedan så röstar du på Brynolf lite i förbifarten, nästan som du antyder med din rösträkningsefterfrågan att du inte vet om att det är ett drev på gång.
Eh? Jag röstade på Brynolf främst för att det var ett drev.

Min motivering är rätt taskig, i stora delar är det en upprepning av vad som redan sagts om Brynolf. Men det är en upprepning av saker jag håller med om. Hade det varit bättre att inte motivera alls? Eller att skriva »jag hittade inget nytt, men jag håller med tidigare talare«? Att inte rösta alls, för att jag inte hittade något som någon annan inte redan pekat ut?

Sodivra

Champion
Vicotnik said:
Tiden har tillslut hunnit ifatt er och upp framför pengabingen kör polisen samtidigt så kommer även Joakim tillbaka och tittar på er frågande.
- Vem är skurken?
Ni tittar oroligt på varandra, ingen av er ser ju ut att vara björnbuse precis. Efter en del finger pekande på varandra så kan får ni tillslut fram en majoritetsröst: Lu-kaazh. Var på polisen kommer fram och arresterar honom och för iväg honom till polisbilen och kör iväg. Från polisbilen hör ni Lu-kaazh vråla: Vi kan fortfarande lyckas... Än är bingen inte säker.
Medan ni vänder er och börjar gå bort mot byggplatsen igen så finner ni Konrad Konvalj utslagen vid en tegelhög. En vag doft ligger fortfarande kvar i luften utav foffbomber, som Magica de Hex brukar använda sig av.
Efter ett kortsamtal till sjukhuset så körs Konrad Konvalj iväg i ambulans var på Joakim vänder sig till er.
- Än har vi inte blivit av med alla skurkar så vi får tydligten ringa hit polisen igen när ni bestämt er för vem som är nästa som ska skickas till sing-song.
Var på Joakim försvinner iväg muttraandes något om att se till så att turkronan inte blivit stulen medan han varit borta.

Har ni tänkt på en sak? Vi fick aldrig veta identiterna på de som åkte ut. Var Konrad Albert? Och mer relevant: Var Lu-Kaazh 176-671 eller Gullan?

Sodivra

Champion

Möller said:
Arvidos MC said:
Men jag reagerar på ditt inlägg kring xyas. Det motbevisar sig själv på hur invecklat det är, det känns som du försöker para ihop xyas och Lu-Kaazh på ett sätt som liknar hur du parar ihop Mukwa och Lu-Kaazh. Vad du säger är att xyas är en varulv, röstar på Konrad, Konrad åker ut så att xyas kan jaga bättre varulvar. Va?! xyas vill ju inte hitta varulvar om han är varulv! Vill han plocka cred så skulle han ju röstat på Lu-Kaazh! (Vilket han också gjorde, redan från början) Det är som att du bevisar att xyas kan vara en varulv på premissen att han redan är det. Jag tycker antagandena liknar de i inlägget om Mukwa och Lu-Kaazh.
Jag tycker det har varit dåligt med teoriserande kring just ulvarans beteende. Dethär är första gången jag är med i andra rundan - jag trodde det var en rätt viktig del varulvsspel. Så eftersom inte mycket hände så försökte jag göra det själv. Tydligen var det inte en så bra idé.

Men jag gör ett sista försök att förklara vad jag menar. Det hade varit bra för ulvarna att ha kvar Konrad Konvalj i spel eftersom Xyas hade jagat honom (i onödan, vet vi). Ändå tog de Konrad. Är inte det åtminstone lite konstigt?
Två saker:
1- Nej, det var inte en dålig idé att teoretisera kring varulvarnas mönster om man är bybo, man bidrar till byns ansträngningar osv. Det är ju en helt annan sak om det viktigaste är att hålla sitt anseende uppe och stanna i spel, dvs när man är varulv. Din formulering här liknar mer det senare.
2- Du förklarar dig, men det här är en helt annan förklaring.

Möller said:
Arvidos MC said:
(Sedan så röstar du på Brynolf lite i förbifarten, nästan som du antyder med din rösträkningsefterfrågan att du inte vet om att det är ett drev på gång.
Eh? Jag röstade på Brynolf främst för att det var ett drev.

Min motivering är rätt taskig, i stora delar är det en upprepning av vad som redan sagts om Brynolf. Men det är en upprepning av saker jag håller med om. Hade det varit bättre att inte motivera alls? Eller att skriva »jag hittade inget nytt, men jag håller med tidigare talare«? Att inte rösta alls, för att jag inte hittade något som någon annan inte redan pekat ut?
Ja, det här var ett pantat resonemang av mig. Glöm det.