Nekromanti [Varulvsspel]När ulven kom till byn - Runda 1

Mukwa

Swashbuckler
Re: Listor med misstänkta

Mukwa: Hur kommer det sig att du väljer att gröna mig så mycket som du gör?
Därför att du inte har skrivit några konstigheter och för att du är aningen mer bitsk nu än när jag sett dig som ulv (t ex när du ställer Basse mot väggen "Det där sa inte så mycket utan var mest ett tuggande fram och tillbaka. Skulle du vilja klart och koncist berätta om hur vi bör göra med powerroller, eller vill du ha foten i båda lägren?"). Du är misstänksam mot Recca och det är iofs inte jag, men jag ser inget konstigt i det heller. Det är vanlig nojja som säger åt dig att inte avskriva henne från ulveri. Det är bara sunt egentligen.

Brynolf

Dum fan

LJSLarsson said:
Brynolf - 4 up: Utöver att flyga lågt har Brynolf i första hand bidragit med att vara på Basse för att han "fiskade powerroller" i början av spelet. Detta var inte något Basse gjorde, han enbart försökte diskutera med Vimes om ämnet. Jag tycker inte det är fel att prata strategier om powerroller i ett flufflöst spel, så att fortsätta pusha detta som Brynolf har gjort är rödande.
Å nä tack! Jag har inte påstått att Basse fiskat powerroller. Det enda jag reagerade på var att öht prata om outningar i ett spel där det inte finns nåt att outa.

Mukwa

Swashbuckler

Recca said:
Analys av LJSL som ulv
En trevlig läsning som eventuellt ger oss någonting att arbeta med om det visar sig att LJSL är ulv. De här frågorna kan vi lika gärna ta i runda 2 om vi hänger LJSL. Varför LJSL är ulv är jag mer intresserad av, och varför håller du LJSL som troligare ulv än Empi för tillfället?

Mukwa

Swashbuckler
Re: Ersättare för Liliana -> Hastfer.

Recca said:
Just ja.

Mukwa: Jag har svårt för honom. Det är ingen nyhet. I det här spelet kikar jag på honom genom bybo-glasögon för att inte hänga upp mig på lustigheterna. Men han behöver producera lite.
När andra får beröm för att de är levande honungsfällor får jag skit för att jag är lustig :gremsmile: Jag ser till att vara ett grönt namn i byn och hittills har det funkat eftersom jag aldrig har blivit utröstad, så vad är det du inte gillar? Från läktarplats har du velat ha ut mig ett helt spel (klassikern), men annars gillar du mest att munhuggas med mig för att jag biter tillbaks tror jag :gremsmile:

Recca

Femme Fatale

Mukwa said:
Recca said:
Just ja.

Mukwa: Jag har svårt för honom. Det är ingen nyhet. I det här spelet kikar jag på honom genom bybo-glasögon för att inte hänga upp mig på lustigheterna. Men han behöver producera lite.
När andra får beröm för att de är levande honungsfällor får jag skit för att jag är lustig :gremsmile: Jag ser till att vara ett grönt namn i byn och hittills har det funkat eftersom jag aldrig har blivit utröstad, så vad är det du inte gillar? Från läktarplats har du velat ha ut mig ett helt spel (klassikern), men annars gillar du mest att munhuggas med mig för att jag biter tillbaks tror jag :gremsmile:
Precis. Jag brukar stirra mig blind på dig och har därför valt att inte göra det nu. Jag tycker du är svår för när jag är på dig och vi börjar munhuggas så blir vi blinda för omvärlden. Detta har hänt två gånger om jag inte missminner mig, klassikern och Resistance. Våra bråk saboterar lätt spelet. Lite som Tripp-Vimes i förra liret som jag läste från åskådarplats.

Empi...

Asso, jag har ju redan bestämt mig för Larsson. Det handlar inte så mycket om troligaste ulven som det handlar om att jag har Larsson som ulv och utifrån detta analyserar övriga. Det är allt jag haft tid med än så länge. Empi har gjort en grej som kändes knäpp men jag drog inte lika höga växlar på det som BDG eftersom BDG redan var på där. Däremot bad jag om klargöranden från Empi, jag vill försöka utesluta eller bekräfta honom. Genom att utesluta honom som ulv får jag färre att jobba med utifrån teorin att Larsson är ulv.

Mukwa

Swashbuckler

Precis. Jag brukar stirra mig blind på dig och har därför valt att inte göra det nu. Jag tycker du är svår för när jag är på dig och vi börjar munhuggas så blir vi blinda för omvärlden. Detta har hänt två gånger om jag inte missminner mig, klassikern och Resistance. Våra bråk saboterar lätt spelet. Lite som Tripp-Vimes i förra liret som jag läste från åskådarplats.
Därom håller jag helt med.

Recca said:
Empi...

Asso, jag har ju redan bestämt mig för Larsson. Det handlar inte så mycket om troligaste ulven som det handlar om att jag har Larsson som ulv och utifrån detta analyserar övriga. Det är allt jag haft tid med än så länge. Empi har gjort en grej som kändes knäpp men jag drog inte lika höga växlar på det som BDG eftersom BDG redan var på där. Däremot bad jag om klargöranden från Empi, jag vill försöka utesluta eller bekräfta honom. Genom att utesluta honom som ulv får jag färre att jobba med utifrån teorin att Larsson är ulv.
Nej, jag undrar inte varför du inte reagerade på Empi. Det förstår jag att du inte gjorde eftersom någon annan gjorde det innan. Det jag menar är att det inte kommit något från dig som visar att LJSL är den vi borde hänga, och att då analysera hans UP-lista utifrån att han är ulv känns både onödigt eftersom det inte behöver göras förrän senare och underligt eftersom det inte verkar finnas någon som hittar vettig dirt på honom.

Om jag ska välja att se dig ur mina byboglasögon gjorde du det för att spara tid inför kommande rundor och för att låta LJSL svettas lite, men om jag läser med mina ulvglas känns det som att du var tvungen att producera någonting och då blev det en analys som inte hjälper byn någonstans.

Konrad Konvalj

Myrmidon

Har kollat runt lite om Mukwa verkligen luktar så mycket torsk. Äh, det är inte så värst farligt. Det som sticker ut mest är ju att Mukwa egentligen inte tillfört så mycket gott. Han misstänker Empis för "fällan" och misstänker BDG för hans hårda ton i starten. Det vore trevligt att veta vad Mukwa tycker om BDG om det visar sig att Empis är ulv respektive bybo efter en hängning. Just nu står Mukwa med benen i en massa båtar och har inte riktigt fetat sin ställning till saker och ting. Nog för att det finns en UP-lista men den består ju i stort av fler gröna än röda spelare.

Nässe och Empis är Mukwas främsta ulvar. Nässe är ett rätt lätt val att göra baserat på hans inställning till spelet. Jag sitter själv i den båten så det är väl dumt att tycka att det är en konstig 4:a poängare. Men två potentiella ulvar är lite klent. Resten ligger ju på 2:or och 1:or så det är ett rätt vagt ställningstagande.

Sen har vi det här vanilla-dallret som jag tycker en hel del spelare snackar om. Jag upplever det väldigt udda och konstigt att folk i tråden verkligen läser av att så snart någon yppar vanilla så är det en sanning. Lixom, det är det ju inte. En ulv kan skriva eller hinta om att han är vanilla, en powerroll samma sak. Det säger ju ingenting om man trasslar in sig själv i ett vanilla läger. Det är ju bara bra sunt som bybo och ligga i ett vanilla läger med tanke på att det blir svårare för ulvarna att pricka rätt. Skillnaden förra liret var att det fanns en väv att kika på. Där kunde man få rätt mycket hjälp som ulv att pricka in powerrollerna, men nu finns inget sådant. Det är en fördel för byn.

Mukwa said:
Facepalm... jag är dum i huvudet... men mitt försvar till empi står jag fast vid... suck... jag suger. Sorry för den infon...
Det här ger jag ingenting för. Du är dum i huvudet för att:

Mukwa said:
Så... ulvarna vet att jag och empi är vanilj. Ni andra ska inte göra bort er för det.
Det köper jag ju inte. Ingen spelare vet om du är vanilj eller inte. Det är bara du som vet vad du är. Varken ulvar eller bybor vet om Empis är vanilj heller för den delen. Jag förstår inte varför det skall dillas i det här. Vi märker vem som är vanilla när den har dinglat galgen eller fimpats av ulvarna. Finns det ingen siare/väktare kvar i spel efter en bybos försvinnande vet vi att spelaren i fråga var vanilla eller ej. Ingen vettig spelare skriver ju att hen är väktare/siare, alla vettiga spelare skriver att dom är vanilla.

Ulvarna vet inte vem som är väktare/siare för då är det ju nått som är fel. Ulvarna vet således inte vem som är vanilla heller. Det ända ulvarna vet som inte vi vet är vilka de andra ulvarna är.

Slutligen har jag ett inlägg som jag bumpat till Mukwa tidigare. Ett inlägg som inte besvarats och det färgar ju av sig i min inställning till Mukwa. Du må hjälpa mig på traven och förklara vad det är jag inte fattar.

Konrad Konvalj said:
Mukwa said:
Konrad Konvalj said:
Basse skriver ju klart och tydligt att han inte vill att siaren och väktaren skall outa sig i R1 i det här spelet pågrund av att han tycker att det var kasst i föregående spel. Basse vill prata om strategier över hur siare/väktare skall jobba och du tolkar det väldigt skevt tycker jag då.
Det är väl å andra sidan det som är lite konstigt eftersom han försöker få Vimes att snacka ur sig om powerroller bara något inlägg tidigare. Att han sedan förklarar det med att Vimes/byn skulle få något att snacka om känns aningen efterkonstruerat eftersom byn från första inlägget hela tiden har haft något att snacka om. Det som talar för basse är att han skrivit att han inte tyckte att snacket i byn var något att ha.

Basse känns lugn. Inväntar Brynolf då.
Är det jag som är off eller? Basse skriver allt detta i sitt första inlägg. Han är villig att ta snacket med mig och svarar på min fråga om hur han ser på att outa powerroller tidigt i det här spelet. Basse är ju känd för sitt all out i R1 men nu har han funderat ett steg till och tycker det är bättre att knipa käft. Efter det vill Basse veta vad Vimes tycker om samma sak. Alltså, i samma inlägg. I hans första inlägg.

Vad är det jag missförstår nu?

Mukwa

Swashbuckler
Re: [Varulvsspel]När ulven kom till byn - Runda 1

Empiricus said:
Recca said:
Empiricus said:
Med själva teorin?

Tanken var att se vad som hände när jag kastade ut den och vilka som högg för den som en bra eller dålig idé.
Sedan var jag visserligen genuint nyfiken på hur spelet hade sett ut om så var fallet, men min huvudtanke var att se vilka som reagerade hur. Det kändes med andra ord som ett bra sätt att få reaktioner att titta på, och det har ju jag bevisligen fått.

Jag tycker däremot inte att det har varit att ljuga eller komma med vilseledande information som BDG skrivit att jag gör, jag har ju inte sagt att jag sitter på någon speciell info eller så. Däremot har jag ju såklart inte i samband med frågan sagt varför jag ställer den, för det skulle ju då gå emot min tanke att se hur folk reagerade på den.
Hade du nån tanke på att du råkade outa din vanilla-roll i samband med detta?
Det tänkte jag inte ens på förrän det togs upp, men helst hade jag ju inte outat någonting.

Däremot så känner jag att inget jag just nu kan göra kan förhindra att mitt sätt att skriva ut teorin kan tolkas antingen som att jag outar vanilla-roll, eller att jag försöker outa vanilla-roll fast jag inte har det, eller att jag försöker att vara lurigare och har vanillaroll fast jag försöker verka som om jag inte har det genom att.. Dubbeltänk in absurdum.

Nej, jag har bara elaka tankar mot mitt sätt att skriva där, jag var helt enkelt lite för snabb för mitt eget bästa och kan inte annat göra än att försöka rädda mitt goda namn bäst jag kan.
Bra. men vad hände med honungsfällan och hur tänkte du där?

Mukwa

Swashbuckler

Jag upplever det väldigt udda och konstigt att folk i tråden verkligen läser av att så snart någon yppar vanilla så är det en sanning. Lixom, det är det ju inte.
Nej, inte för byn... men för ulvarna är det bekräftelser på att nattmorden ska gå åt annat håll.

Det är skillnad på att säga: "Jag säger ingenting" och att säga "Jag är vanilj". "Jag säger ingenting" är ju bättre eftersom powerrollerna då slipper ljuga. Men jag, Empi och troligen Vimes har sagt det andra. "Jag är vanilj". Hur tycker du att det inte hjälper ulvarna?

Det köper jag ju inte. Ingen spelare vet om du är vanilj eller inte.
Jo. Det finns visst spelare som vet att jag är vanilj. Ulvarna vet att jag är vanilj eftersom de vet att jag inte ljuger. Jag har läst din text och det kan verka som att du vill försöka grumla till det för ulvarna, men det är redan kört i mitt och Empis fall. Jag utgår från att vi inte har ulvar som tappats i farstun, och då tjänar det ingenting till att hymla om ens snedsteg.

KK said:
Slutligen har jag ett inlägg som jag bumpat till Mukwa tidigare. Ett inlägg som inte besvarats och det färgar ju av sig i min inställning till Mukwa. Du må hjälpa mig på traven och förklara vad det är jag inte fattar.
Är det jag som är off eller? Basse skriver allt detta i sitt första inlägg. Han är villig att ta snacket med mig och svarar på min fråga om hur han ser på att outa powerroller tidigt i det här spelet. Basse är ju känd för sitt all out i R1 men nu har han funderat ett steg till och tycker det är bättre att knipa käft. Efter det vill Basse veta vad Vimes tycker om samma sak. Alltså, i samma inlägg. I hans första inlägg.
Vad är det jag missförstår nu?
Det var ett resonerande i inlägget som fick mig att komma fram till att basse inte var så röd i sitt uttalande. Sedan har jag nog kommit ihåg fel angående basses inlägg. Trodde det var två olika, men det spelar inte värst stor roll. Poängen var att det inte var så konstigt att vara på Basse för det här eftersom han ville att Vimes skulle snacka om powerroller när Basse själv skrivit att vi inte borde göra det. Hursom, Basse ville få till en konversation, något jag inte tycker har behövts eftersom konversationen hela tiden har fortgått. MEN - Basse hade inget att diskutera vid den här tiden för han ville inte ge sig in i metaspelsdiskussionen. Har du fått veta vad du behövde, KK?
Vad vill du ha ut av det här inlägget KK? Svarade jag på

Recca

Femme Fatale

Fan fan fan.

Jag råkade ta bort mitt jätteinlägg. :'(

Konrad Konvalj

Myrmidon

Tack för förklaringar Mukwa. Det är dumt att dissa mina frågor vettu, men nu har jag fått det bekräftat att du vimsat till det lite med Basses inlägg från starten. Inget fel med det, men jag ville ha bättre koll på vad du snackade om eftersom jag tolkat situationen på ett annat vis och det viset anser jag ju fortfarande vara det rätt viset.

Mukwa said:
Nej, inte för byn... men för ulvarna är det bekräftelser på att nattmorden ska gå åt annat håll.

Det är skillnad på att säga: "Jag säger ingenting" och att säga "Jag är vanilj". "Jag säger ingenting" är ju bättre eftersom powerrollerna då slipper ljuga. Men jag, Empi och troligen Vimes har sagt det andra. "Jag är vanilj". Hur tycker du att det inte hjälper ulvarna?
Om jag skriver att jag är vanilj tror du att ulvarna köper det rakt av? Skiter ulvarna i att nacka de som gått ut med att de är vanilla?

Alltså, jag har ingen aning om hur ulvarna tänker men jag vet ju hur jag själv tänker som ulv. Jag vet ju hur man brukligen sitter och funderar ut best pick av byborna. Att uteslute de som gått ut med att de är vanilla är ju inget man lägger in i ekvationen som ulv. Det säger sig självt att en väl samlad och bra spelande bybo gör sitt jobb om de inte går ut med att de är väktare/siare utan press eller risk för hängning. Skriver en väl samlad bybo att de är vanilla är det ju inget annat än ett sunt tecken. Det hjälper ju inte ulvarna på nått vis. De måste fortfarande lägga in i beräkningen och väga av det hela om vanilla-outningen är äkta eller inte. Det ger inte ulvarna någonting.

Jag är vanilj!

Ser det ut som att den lilla strofen hjälper ulvarna på nått vis?

Vad händer om alla spelare skriver att de är vanilla? Finns det inga ulvar då? Försvinner powerrollerna då? Hjälper det ulvarna då?

Mukwa said:
"Jag säger ingenting" är ju bättre eftersom powerrollerna då slipper ljuga.
Men lixom, vad menar du att powerrollerna skall göra då?Det är väl självklart att powerrollerna skall ljuga och välja att säga inget eller säga att de är vanilla. Det är ju samma sak. Att inte ljuga om sin status som powerroll i det här skedet är ju idioti.

Nu är alltså:

Mukwa
Emps
K.K
och troligen Vimes

Vanilla ice! i dina ögon Mukwa. Nice. Bra. Kan du då plocka bort dessa från misstänkta listan och gröna dom kanske? Eller betyder en outning av vanilla att man är ulv lika mycket som att det betyder att man inte har en powerroll? Jag förstår inte ditt tänkt helt enkelt.

I mitt tänkt så är det självklart att alla kommer att hävda att de är vanilla. Oavsett om man är ulv eller powerroll. Är man vanilla så kommer man ju också att hävda det. Att gå ut som väktare/siare när man är bybo och inte har den rollen är ju en rätt dålig strategi med tanke på att det kommer skapa ett rejält kaos. Möjligen kan det sänka två bybor varav en är en väktare. Med lite otur ryker en i hängning och den andra i nattmord.

Det vi vill ha är en ulv som outar en powerroll. Då snackar vi. Det kan ta oss ur det hela med en rejäl boost. Om den äkta powerrollen kniper igen bulltugget och får ulven att ryka utan att avslöja sig själv.

Såpp.

Mukwa

Swashbuckler

Jag är vanilj!

Inte i kontexten, nej. Men när både jag och Empi så tydligt resonerat utifrån att vi inte har några pm, så ja.

Därmed ska jag också byta röst:

Röst: BDG

Konrad Konvalj

Myrmidon

Mukwa said:
Jag är vanilj!

Inte i kontexten, nej. Men när både jag och Empi så tydligt resonerat utifrån att vi inte har några pm, så ja.

Men att resonera utifrån att ni inte har något pm ger ju inte er nått form av frikort i och med att ni påstår er vara vanilla eller att ni hintar om det eller att ni gör bört er och avslöjar er? Lixom, det är ju fullt möjligt att säga att man inte har några pm som: powerroll-vanilla-ulv

Det ger ingenting.

Sen byter du röst. Kan du berätta vad du har fått ut av Empis på den senaste tiden? Vad har han lagt fram som friar honom från 5:an? Eller har BDG klättrat upp jämsides från 2 till 5?

Basenanji

Postd20modernist

(Jag hra inte hunnit läsa mer än ett korn av KKs post så det här kanske redan är sagt, men ändå)

Hey, genom att folk claimar vanilj till höger och vänster blir det också plågsamt lätt att se vem som har en powerroll.

Så snälla sluta claima vanilj hit och dit.

Basenanji

Postd20modernist

Mukwa, du får gärna säga något om varför BDG är värd din röst!

:gremsmile:

Recca

Femme Fatale

Basenanji said:
(Jag hra inte hunnit läsa mer än ett korn av KKs post så det här kanske redan är sagt, men ändå)

Hey, genom att folk claimar vanilj till höger och vänster blir det också plågsamt lätt att se vem som har en powerroll.

Så snälla sluta claima vanilj hit och dit.
Tror du har missförstått det där. I Mukwas fall så är han ju antingen ulv som försöker sig på att grönas av ett misstag eller en bybo med vanilj-roll som gör ett misstag. Empiricus däremot kan jag tänka mig eventuellt inte är en vanilj-roll trots allt. Alltså, han kan fortfarande ha resonerat rent retoriskt iom att han menar att det var en honungsfälla för ulvarna. Så det är en vanilj-roll ute, nämligen Mukwas, fast han kan oxo vara en ulv.

K.K gör ju sin claim för att göra en poäng. (obs, har varit lite upptagen och inte läst alla de senaste inläggen så meh)

Basenanji

Postd20modernist

För all del Recca, jag vill bara inte att folk går ut och claimar vanilj. Man kan säga bybo i stället. <.<

Recca

Femme Fatale

Basenanji said:
För all del Recca, jag vill bara inte att folk går ut och claimar vanilj. Man kan säga bybo i stället. <.<
Var är kaosdemon-basse? Han är som uppslukad av den här timide Basse. Kom det av namnbytet eller vad? Utveckla gärna.

Mukwa

Swashbuckler

Konrad Konvalj said:
Mukwa said:
Jag är vanilj!

Men att resonera utifrån att ni inte har något pm ger ju inte er nått form av frikort i och med att ni påstår er vara vanilla eller att ni hintar om det eller att ni gör bört er och avslöjar er? Lixom, det är ju fullt möjligt att säga att man inte har några pm som: powerroll-vanilla-ulv

Det ger ingenting.

Sen byter du röst. Kan du berätta vad du har fått ut av Empis på den senaste tiden? Vad har han lagt fram som friar honom från 5:an? Eller har BDG klättrat upp jämsides från 2 till 5?
Så här:
Nej, det är inte grönande, men det har jag aldrig påstått att mitt misstag skulle vara heller. Se mitt svar till Recca när hon tyckte att jag skitit i det blå skåpet.

Fan. Att vi inte fick något pm tycker jag är jobbigt, för det är inte samma sak som bybo, utan samma sak som vanilj. Jag har vid flertalet tillfällen tänkt fel och tänkt att inga bybor fått pm, vilket inte är sant. Det här ledde också fram till mitt misstag. Ett misstag som Empi begick innan. Eftersom jag kan relatera till hans misstag och hur han har tänkt, vilket jag även ser spår av i hans inlägg efter drevet, så tror jag att han är bybo pga det här. Han började med att resonera att ingen fått pm, vilket inte kan stämma eftersom vi då skulle ha en hel runda med blaj och det tror jag inte Vico vill se. Därför släpper jag Empi nu.

Men ja, du har förstås helt rätt i att ett vaniljclaim i sig inte är grönande på något sätt. Men gällande mitt claim har jag heller aldrig försökt bevisa det för er, bara att ulvarna vet något som byn inte kan vara säkra på - dvs att jag är vanilj (even more so nu när det har blåst upp till större proportioner). Om Empi någon gång får för sig att claima powerroll hänger vi honom givetvis på stört för allt han har skrivit, och då måste vi också säga att han antingen är vaniljbybo eller ulv. Om Empi nu är bybo kan vi också säga att ulvarna redan vet att Empi är vanilj. Jag tror inte att Empi har fått något pm i dagsläget.

Ja, och då pangade jag på med en röst där den dels gör större nytta och dels för att jag tror att det är större chans att fälla en ulv där. Jag skulle lika gärna kunna lägga rösten på Nässe, men eftersom han inte är aktiv gör den ingen nytta där förrän han har kommit in i matchen (vilket intressant nog också är anledningen till att han pingar för mig).

Basenanji

Postd20modernist

Recca said:
Var är kaosdemon-basse? Han är som uppslukad av den här timide Basse. Kom det av namnbytet eller vad? Utveckla gärna.
Jag är rätt trött på att spela så där utåtriktat och tänker att andra också är rätt trötta på det. Jag försöker visa lite hänsyn och variera min spelstil. Kanske utvecklas jag.
Samtidigt kan jag gilla Kaosdemonen, det är ett sätt att bjuda er andra på lite humor, något min vardag annars är rätt snål med.

Sedan så spelar det förstås in att jag är bybo den här gången och var ulv i förra partiet. Då var min strategi att ljuga med bravur. något du kanske känner igen? :gremwink: Dessvärre föll jag på Lex Thibault (att tro att ulvarna måste ljuga om sitt fluff) och på allmän klantighet. Men det var rätt kul och jag tror nog att jag charmade KK för ett tag?

Men jag måste ju säga att min utvecklingskurva hittills tagit väldigt blygsamma proportioner. Jag missade KK vs. Vimes-prylen med alla PM hit och dit, och det har tagit mig ett bra tag att fatta Emps märkligheter. Hittills har mitt lugnare spel inte gett så där värst mycket eller så kan man konstatera att jag har mycket kvar att lära.

Så jag ser framtiden an och hoppas att jag ska komma igång vart det lider efter första röstningen.

Men ibland, om man läser riktigt, riktigt noga går det att se hur det mullrar om mina små meningsfragment. Vad vet jag, i runda tre eller fyra (om jag får leva så länge) kanske demonen är tillbaka!

:gremsmile: