Nekromanti [Varulvsspel]När ulven kom till byn - Runda 1

Brynolf

Dum fan
Re: [Varulvsspel]När ulven kom till byn - Runda 1

LJSLarsson said:
Håller på med min morgonläsning och har några saker att ta upp. Först Brynolf.

Brynolf[/QUOTE said:
Å nä tack! Jag har inte påstått att Basse fiskat powerroller. Det enda jag reagerade på var att öht prata om outningar i ett spel där det inte finns nåt att outa.
Från tidigare i rundan, angående Basse:

Brynolf said:
Jag vet inte hur ulvigt det egentligen är, då det ju anses så pass ofint att fiska powerroller att ulvar knappast skulle göra det så pass öppet, och någon annan anledning att prata outningar kan jag inte se. Men det är om inte skumt så i alla fall udda.
Där påstår du väl att han fiskar?
Nej, det är det jag inte gör.

Konrad Konvalj

Myrmidon

Larsson said:
Din intetsägande lista och din felaktiga analys av mitt spel rödar dig skarpt för mig och du är tillsvidare min toppkandidat för hägning:

Röst: Basse

Kan du förklara hur du tänkte när du skrev det du gjorde om mig, och kan du kanske motivera dina andra poster lite bättre också?
Jag tycker du spelar jävligt bra nu Larsson. Du har ett par riktigt fina inlägg här på slutet och du har ett skönt flow. Jobba vidare så!

Din röst på Basse gör mig sugen. Lixom, jag håller ju med dig till fullo gällande Basses UP-lista, men jag färgades av att den var så sjukt kul att läsa så jag släppte det.

Fyll gärna på med dina tankar om varför Vimes är så grön i dina ögon. Det skulle hjälpa mig att fundera i andra banor kring honom.

Jag vet ju med mig att du helt hoppat över att lägga dig i meta-beefen och att du skrivit att du inte fattat vad det handlar om. Nu har det väl sjunkit in hur jag ser på saker och ting och det är ju inte direkt i närheten av hur Vimes ser på saker och ting. Det är inte riktigt i närheten av hur Recca och BDG ser på saken heller, men alla dessa spelare inklusive mig är grönisch på din lista. Är inte det konstigt? Bör det inte finnas ett svart får här på nått vis?

LJSLarsson

Hero

Brynolf said:
LJSLarsson said:

Brynolf[/QUOTE said:
Å nä tack! Jag har inte påstått att Basse fiskat powerroller. Det enda jag reagerade på var att öht prata om outningar i ett spel där det inte finns nåt att outa.

Brynolf said:
Jag vet inte hur ulvigt det egentligen är, då det ju anses så pass ofint att fiska powerroller att ulvar knappast skulle göra det så pass öppet, och någon annan anledning att prata outningar kan jag inte se. Men det är om inte skumt så i alla fall udda.
Okej, nu kommer nog du och jag ha en semantisk hårklyveridiskussion. Men jag tänker förklara hur jag tänker, transparant och öppet, och om du helt enkelt bara säger "Nä... så är det inte hörru" så tänker jag inte pusha vidare just nu.

I ditt inlägg talar du om Basse. Du skriver "då det ju anses så pass ofint att fiska powerroller" för att lite senare skriva "och någon annan anledning att prata outningar kan jag inte se". Vad det betyder, som du har skrivit det, är att det inte finns någon annan orsak för Basse att göra som han gör förutom att fiska powerroller, och det är ofint.

Men som sagt, semantiska hårklyverier.

Brynolf

Dum fan
Re: Ersättare för Liliana -> Hastfer.

Recca said:
Du måste ha spenderat ganska lång tid med att författa ditt inlägg trots att det bara består av tre rader text eftersom du missade när jag citerade det inlägg där jag pratade om mina misstankar mot Larsson.
Ja, jag måste rimligen vara efterbliven och lite defekt med sylt på.

Är det där alltså allt du baserar ditt "jag har bestämt mig för att Larsson är ulv" på, eller har du mer? Som case betraktat är det ju nämligen inget vidare.

Konrad Konvalj

Myrmidon

Brynolf said:
LJSLarsson said:

Brynolf said:

Brynolf said:
Du snackar väl om att Basse pratar om att outa i ett flufflöst spel eller är det här nått annat? Du snackar om att det är udda av Basse att försöka dra fram outningar när det inte finns några om jag inte minns fel.

Är det här samma beef så har du ju inte varit tydlig nog Brynolf och det kanske är läge att gå tillbaka till steg 1 och kolla över hur du har reagerat över Basses första inlägg.

Brynolf

Dum fan

LJSLarsson said:
Brynolf said:
LJSLarsson said:

Brynolf[/QUOTE said:

Brynolf said:
Okej, nu kommer nog du och jag ha en semantisk hårklyveridiskussion. Men jag tänker förklara hur jag tänker, transparant och öppet, och om du helt enkelt bara säger "Nä... så är det inte hörru" så tänker jag inte pusha vidare just nu.

I ditt inlägg talar du om Basse. Du skriver "då det ju anses så pass ofint att fiska powerroller" för att lite senare skriva "och någon annan anledning att prata outningar kan jag inte se". Vad det betyder, som du har skrivit det, är att det inte finns någon annan orsak för Basse att göra som han gör förutom att fiska powerroller, och det är ofint.

Men som sagt, semantiska hårklyverier.
Jo, jag förstår hur du tänker. Men jag skriver även att det skulle vara ett mycket klumpigt sätt att fiska på, och att jag därför tror att det inte är det som det är fråga om. Sedan skriver jag att jag inte kommer på några andra skäl att det togs upp, och att det därför är udda, snarare än misstänkt.

Basenanji

Postd20modernist

A propos BDGs kommentarer:

Ja, att ta rygg på någon är verkligen ulvigt beteende. Därför är det viktigt att läsa varför jag tar rygg på dig. Här ska jag försöka prata matematiska: lite kall logisk matematik gör gällande att risken att du är ulv är liten: 1/4. Chansen att du däremot är bybo desto större: 3/4. Därtill är du en erfaren och allmänt känd god varulvsspelare. Lägger vi ihop de där två sakerna så är det klokt att ta rygg på dig. För all del, det är även klokt att ta rygg på tex Recca, vilket gör att jag gärna röstar på larsson hellre än Mukwa i dagsläget.

Om du nu skulle vara ulv så är det inte heller så illa, för då pressas du att ta ställning vilket i framtiden kommer visa sig vara givande ur analyssynpunkt.

Så, summa summarum, det är fegt att ta rygg på folk och definitivt en ulvmarkör, men det är sett till logiken och matematiken definitivt värt att lyssna på dig och läsa vad du skriver. Chansen att vi då följer en bybo (och en riktigt skarp bybo) är större än risken att vi förlitar oss på en ulv alternativt en medelmåttig bybo.

Brynolf

Dum fan

Konrad Konvalj said:
Brynolf said:
LJSLarsson said:

Brynolf said:

Brynolf said:
Du snackar väl om att Basse pratar om att outa i ett flufflöst spel eller är det här nått annat? Du snackar om att det är udda av Basse att försöka dra fram outningar när det inte finns några om jag inte minns fel.

Är det här samma beef så har du ju inte varit tydlig nog Brynolf och det kanske är läge att gå tillbaka till steg 1 och kolla över hur du har reagerat över Basses första inlägg.
Jo, jag kan ha missat lite kontext. Basse frågar Vimes om hur vi ska göra med powerroller, Vimes svarar att vafan inte ska vi gå ut med allt, Basse fortsätter på den linjen. Först där hakar jag på och tror att han pratar om outningar i största allmänhet. Så jag kom in lite snett där.

Brynolf

Dum fan

Basenanji said:
A propos BDGs kommentarer:

Ja, att ta rygg på någon är verkligen ulvigt beteende. Därför är det viktigt att läsa varför jag tar rygg på dig. Här ska jag försöka prata matematiska: lite kall logisk matematik gör gällande att risken att du är ulv är liten: 1/4. Chansen att du däremot är bybo desto större: 3/4. Därtill är du en erfaren och allmänt känd god varulvsspelare. Lägger vi ihop de där två sakerna så är det klokt att ta rygg på dig. För all del, det är även klokt att ta rygg på tex Recca, vilket gör att jag gärna röstar på larsson hellre än Mukwa i dagsläget.

Om du nu skulle vara ulv så är det inte heller så illa, för då pressas du att ta ställning vilket i framtiden kommer visa sig vara givande ur analyssynpunkt.

Så, summa summarum, det är fegt att ta rygg på folk och definitivt en ulvmarkör, men det är sett till logiken och matematiken definitivt värt att lyssna på dig och läsa vad du skriver. Chansen att vi då följer en bybo (och en riktigt skarp bybo) är större än risken att vi förlitar oss på en ulv alternativt en medelmåttig bybo.
Ehm, i mina ögon är det klart att föredra att "ta rygg" på en åsikt/teori etc snarare än en person. Att bara hänga med på vad person X säger är ju verkligen att åka snålskjuts. Jag hoppas du egentligen menar samma sak som jag.

Basenanji

Postd20modernist

A propos Empiricuscaset

Som jag har förstått detta så är det inte komprometterande att Emp har knasiga teorier. Det som är konstigt är att hans teori skulle vara en ulvfälla.

Så varför skulle Emp hitta på en sådan sak? Tja, jag tycker att det ser ut som att BDG (omvittnat god spelare) börjar komma tillräckligt nära en ulv för att denne (speciellt om det är en orutinerad ulv) blir nervös och känner att denne måste hitta på en förklaring till en teori som annars verkar lite väl knäpp.

Poängen är alltså att Emp om han hade varit bybo förmodligen bara hade retirerat kring sin teori och sagt nåt i stil med:

äsch, det där vara bara en lös tanke...glöm den...

…medan Emp som ulv känner sig uttittad och tvungen att hitta på en förklaring till sin teori (mer än att den är en teori).

Därför tycker jag att han pingar högst i den här rundan och jag tycker fortfarande att han är det bästa valet hittills. Men som det ser ut just nu är rösterna utspridda på ett jobbigt sätt så jag tycker att vi stramar upp oss och låter valet stå mellan högst två kandidater. Om få av oss vill rösta på Emp finns det ingen anledning att jag ska vara envis.

Jag avvaktar lite innan jag bestämmer mig för om jag ska rösta på Brynolf eller Larsson. Jag verkar vara ensam om att tycka att Mukwa beter sig skumt.

Basenanji

Postd20modernist

A propos KK vs. Vimes

Jag tycker alltså att det där faller utanför spel coh att det inte är så juste mot vare sig Vico eller spelet som sådant att gräva i det. Men men…

Jag har förstått det som att:

1. KK tror att Vico har klantat sig, skickar PM om detta.
2. Vimes tror at KK är slug och metaspelar.

Och jag kan förstås ha fel, men näh, jag går på linjen att KK "bara" ville hjälpa till och att han inte fattade Vicos grupp-PM.

Vimes har alltså jagat upp sig över ingenting här. Det är förstås klokt att inse att allt går och ska analyseras, så när Recca skriver att hon inte kan delta så mycket i anmälningstråden är det också en del av spelet. Detta till trots kan jag inte se att KK vs. Vimes-prylen ger så himla mycket. KKs spel för övrigt har varit byboigt och bra och samma gller för Vimes tycker jag.

Basenanji

Postd20modernist

Slutpunkt innan lunch:

Den här rundan har varit mer intensiv än jag kunde tänka mig med tanke på att det är ett klassiskt spel vi kör. Om jag får skämta så skulle man kunna säga att om rollspel.nu-gänget får ett spel utan fluff skapar man sig sitt eget (KK vs. Vimes).
:gremwink:

Men en sak jag skulle vilja att vi tog med i diskussionen är att spelet faktiskt bara är i sin linda och att det förmodligen kommer se helt annorlunda ut efter runda ett:

i) Vi kommer i runda två kunna ta ställning till hur folk har röstat
ii) Vi kommer kunna ta ställning till vilka vi har misstänkt
iii) Vi kommer kunna ta ställning till vem som eventuellt blev nattmördad och varför ulvarna valde denna
iv) Vi kommer kunna ta ställning till vad siaren lägger fram

Om vi jämför den typen av kunskap med den kunskap som har kommit fram under runda ett så uppfattar åtminstone jag att den förstnämnda (de där fem punkterna ovan) väger betydligt tyngre än snacket under runda ett (även om detta förstås inte är oviktigt eller dåligt).

Så jag känner mig verkligen peppad inför runda två och tror att spelet kommer bli mer givande, lättare att spela och betydligt mer intressant än vad vi har åstadkommit hittills. En inte oviktig detalj är att spelet inte innehåller (jag kan ju inte veta detta exakt, men jag går på vad Vico har sagt tidigare) en annars vanlig roll: roleblocker. Dessutom ser det inte ut att finnas någon naiv eller falsk siare. Det gör att siaren blir värd så oerhört mycket mer och kommer spela en väldigt avgörande roll i det här spelet.

Spännande, eller hur?

LJSLarsson

Hero

Basenanji said:
Slutpunkt innan lunch
Jag vill påminna om att jag har lite frågor och funderingar till dig jag gärna ser svar på. Jag hoppas att du inte bara försöker ligga lågt och hoppas det skall falla bort i villan och vallan som kommer bli på torsdagskvällen.

LJSLarsson

Hero

Konrad Konvalj said:
Din röst på Basse gör mig sugen. Lixom, jag håller ju med dig till fullo gällande Basses UP-lista, men jag färgades av att den var så sjukt kul att läsa så jag släppte det.

Fyll gärna på med dina tankar om varför Vimes är så grön i dina ögon. Det skulle hjälpa mig att fundera i andra banor kring honom.
Missförstår jag någonting? Har jag tyckt att Vimes är grön?

Jag har klagat på honom för metabeefen och för att jag anser att han inte bidragit efter det. Jag gav honom 4 på min up-lista.

Mukwa

Swashbuckler

Björn den gode said:
Empiricus said:
Det som intresserar mig är att BDG har huggit hårt MOT teorin, Mukwa har enligt utsago funderat i liknande banor.
De har jag inte, om vi nu ska låta bli att lägga ord i varandras munnar. Jag har mig veterligen inte sagt något alls om vad jag tycker om teorin (men jo den är rätt fånig), vad jag vänder mig mot är det problem som uppstår när ulvarna inser att du inte kunde ha fått idén om du haft en powerroll. Att du har mig på 4UP tänker jag tillskriva känslomässig bleed och låta dig komma undan med, särskilt vettigt är det inte.
Agreed, och jag har alltså inte funderat i några honungsfällebanor, därom är du ensam Empi. Vad jag däremot har tagit upp är att även jag har funderat i banorna att ingen fått något pm första rundan, för jag har för mig att vi har diskuterat det tidigare (kan ha varit något de nya spelarna tog upp mitt i Ett äventyr).

Konrad Konvalj

Myrmidon

LJSLarsson said:
Konrad Konvalj said:

Missförstår jag någonting? Har jag tyckt att Vimes är grön?

Jag har klagat på honom för metabeefen och för att jag anser att han inte bidragit efter det. Jag gav honom 4 på min up-lista.
Kan ha varit jag som var otydligt..

Det är alltså Basse som skall fylla på.

Mukwa

Swashbuckler
Re: Listor med misstänkta

Björn den gode said:
Mukwa said:
Right!
Alltså:
Jag röstar på BDG för att det känns som en spelad attityd att gå in och anklaga 3 pers med högt tonläge när det bara gäller smågrejer. Det är vagt, och det vet jag om, men tills nåt bättre kommer på tapeten har jag en röst på den jag ser som mest misstänkt för tillfället.
Men alltså, Mukwa, skärpning, vad håller du på med? Jag vet att vi har spelat varulvsspel tillsammans förut, jag vet att du är medveten om vilket tonläge jag brukar ha, du verkar inte ha en reflekterande spelstil alls utan försöker hålla dig kvar vid en tidig teori du fått mest av bekvämlighetsskäl. Så antingen är du ulv eller så är du lat. Eller är det verkligen den här inledningen du förväntade dig av mig:

BDG said:
Jag vet att det kan inte gillas men jag tänker efter en första genomläsning förhålla mig lite neutralt. Än så länge ser jag inget som verkar tydligt ulvigt.
Nä, just det, så skulle ingen engagerad spelare som försöker vinna det här spelet som bybo förhålla sig, och särskilt inte jag.
Nej, men allt är inte svart eller vitt heller och jag har inte sett dig hugga på smågrejer för att få visa upp din fina ulvsniffarnäsa någon annan gång än i Blood Bowl-liret heller. Och då var du en skamsen ulv som tvingades ta ut mig för att jag sniffade rätt den gången. Somliga grejer har du sniffat bra det här partiet, men jag tycker att du är överallt utan att egentligen komma med särskilt mycket dirt. Det känns alltså som att du hellre vill visa upp att du kan gräva, snarare än att du faktiskt försöker komma med något konstruktivt. Ge mig en UP-lista och rangordna misstänkta så att jag kan se vad du själv anser om den dirt du har grävt fram hittills. Du hjälper mig också genom att rangordna dina misstankar, för just nu spretar du bara i mitt huvud.

Recca

Femme Fatale

LJSLarsson said:
Recca:

Jag tycker det mesta av dina argumentationer mot mig är lite av en överreaktion på min tidiga röst mot mig. Du säger att du inte hämndröstat på mig, men jag tror att det är det som det handlar om ändå.

Du skriver själv:
Recca said:
Nu är det ju allmän kännedom att man kan hetsa upp Recca; min stora svaghet.
Alla andra ser dig som grönaste tjejen i stan, sedan har jag mage att komma och titta lite frågande på dig. Inte konstigt att det känns som ett påhopp från min sida.

Skall vi prata helt ärligt på ett metaplan så har det utkristallisterat sig ett gäng maestros här på forumet, bestående av de erfarnaste och skickligaste spelarna. Dessa har alla stor respekt för och lyssnar gärna på, och både du och KK tillhör denna grupp. Jag anser att det är lite av en fara för byn att ha spelare med så oerhört mycket good will eftersom de kommer undan med så mycket mer när de är ulvar. Tittar vi på de senaste partierna när ulvarna vann (TMNT och Ebony Oaks) så var KK ulv i det ena och du i det andra, och det bidrog starkt till segern.

Därför försöker jag att alltid hålla ett extra vakande öga på toppspelare som dig och Konrad, för ni ser alltid grönare ut än oss andra.

Recca said:
I alla fall när han tidigare har ansett mig vara värdig en röst och därför måste ansett mig vara åtminstone någorlunda värd en utröstning.
Jag har aldrig sagt att jag sett dig röd eller värd en utröstning. Det jag har sagt är:

LJSLarsson said:
Jag har aldrig sagt att jag tycker Recca är röd eller vill se henne hängd denna runda. Min plan var inte precis att lägga en röst under tisdagen och sedan ta ledigt resten av varulvsspelet (fast jag kommer dock lägga min röst lite tidigare på torsdag eftersom jag spelar Arkham Horror på kvällen). I de spel jag hittills varit med på forumet så betyder en tidig röst att man vill sätta press på personen för att prata, jag får anta att det är annan praxis under flufflöst spel.
När jag tänker efter så tycker jag inte att min röst var så korkad och bortkastad trots allt. Du har skrivit mycket, men allt fram tills min röst hade varit aktivt. Nu var det någon som valde att sätta lite sökljus på dig, och då behövde du plötsligt skriva reaktivt istället, vilket är mycket bra att ha i senare rundor för analys om detta blir ett svårt och svettigt spel.

För att sammanfatta, det är tråkigt om du enbart vill se mig hängd för att jag röstade på dig en gång. Men samtidigt förstår jag känslan - jag brusade upp mig och tog fram mina röda glasögon när Björn skrev att min röst var den sämsta ever lixom. (Det är ju dock inte sant att jag vill ha honom utröstad, som Basse falskeligen påstår, men nu när jag lugnat mer skall jag putta ner honom lite på min up-lista)

Jo... en hållhake har du ju på mig förstås. Jag råkade ju skriva fel på Mukwa/Vimes. Men misstag gör vi ju allihopa, till exempel om alla anser att Konrad är ulv, eller hur Recca? ;-)
Väldigt bra klargörande. Tack.

Det enda jag önskar är mer aktivitet i ulvjakten nu för jag ser ju att du är duktig och intelligent och resonerar bra när du skriver inlägg som detta. Alltså, jag menar inte att va nedlåtande även om det kanske låter så. Ber om ursäkt för det i så fall. Jag är uppriktigt förvånad och glad. Fast tycker det är lite jobbigt att du inte skrev in dig mer i ulvfacket också förstås... Jag överväger nu att släppa dig för tillfället. Men jag sneglar åt ditt håll och hoppas att du ska visa att du kan också när du är ulvjägare. :gremsmile:

Recca

Femme Fatale

Hastfer said:
Recca varför är jag röd?
Är det för att jag inte beter mig som en bybo eller är det för att min föregångare hoppade av och du tror hen gjorde det för att hen inte palla trycket på rollen hon fick?
Är det många som rödar mig pga alt.2?

Resonerar även ulvarna i den banan lär min tid i detta spel bli kort. För om inte byn hänger mig lär jag bli mördad pga misstankarna om en svårspelad roll.
Nu blir jag jättenyfiken.

Du säger att jag rödar dig, följt av "om även ulvarna rödar mig ligger jag illa till".

Ulvar vet ju vilka som är gröna, du verkar veta att jag är grön. För du skiljer på mig och ulvarna.

Det här är en scumtell, tycker jag.

(I övrigt bygger min misstanke mot dig på att Liliana inte pallade trycket.)

Basenanji

Postd20modernist
Re: Listor med misstänkta

Röstläget torsdag 4/4 12.15 (hjälp mig att kontrollera detta snälla!)

LJS-> Basenanji

Empiricus (3) Brynolf, BDG, Basenanji
BDG (2) Emp, Nässe
LJS (2) Recca, Vimes
Vimes (1) KK
Mukwa (1) BDG
Basenanji (1) LJS

Tankar om detta någon?

Empiricus (4) Brynolf, BDG, Basenanji, LJS
BDG (2) KK, Emp
LJS (1) Recca
Brynolf (1) Vimes