Nekromanti Varulvsspel of Cthulhu - Runda 2

Eksem

Champion
Re: Rösträkning

Min röst kommer så snart jag hunnit läsa mer i den gamla tråden, men just nu kallar olyckligtvis jobbet.

Feuflux

omjonasson.se
Nabu ersätter Shale!

Nabu ersätter Shale!

Alla deltagare är därmed igång (eller ja, så snart som Nabo postar någonting).

Lycka till i dimman.

Craygh

Swordsman
Re: Nabu ersätter Shale!

Jag vet inte om folk hann läsa det här i förra tråden, så jag lägger upp det igen, för säkerhets skull.

Och sen, förresten, Zebulon, i mitt första inlägg så skriver jag att jag är bergsbo. Med det menade jag att jag inte var född i staden eller bor i staden.

Craygh said:
Rising said:
Craygh
När han väl kommer in i spelet så breadcrumbar han om att han skulle vara ung, akademiskt lagd, bo uppe i bergen, och vistas på kampsportsklubbar. Allt möjligt, med andra ord. Det kan förmodligen knappt ens anses vara en ledtråd. Han säger sig vara misstänksam mot mig, och det känns mer n00bigt än scummigt i mina ögon. Jag skulle till och med vilja säga att det vore osannolikt att de första rösterna på mig skulle komma från någon kultist. Att han däremot byter röst från Andersson till Bearnie är superskumt. Det känns som om han precis läst ett PM där hans skurkkamrater säger "nej! vi måste sprida ut våra röster!" Craygh har ju inte direkt något bra skäl för att lägga sin röst på Börni, heller. Sedan dess har han försökt förstärka sina skäl för att rösta på Bearnie, och det är inte ett beteende jag gillar. Bybor bestämmer sig inte för vem de vill rösta på först, för att sedan ägna tid åt att övertyga resterande spelare om att det finns goda skäl till att de låter sin röst ligga kvar där den ligger.
Å andra sidan så gillar jag vad Craygh bidragit med till spelet genom att sätta press på Bearnie. Vi har många spelare som gör listor och analyserar saker i efterhand, men vi behöver fler blodhundar som rusar omkring och sniffar och söker, provocerar och sätter press på andra spelare. Oavsett om han är kultist eller inte, så ser jag Craygh som en tillgång för byn i nuläget.
Goddagens!

Denna analys gav mig en del som jag kan svara på, förhoppningsvis så får folk lite bättre grepp om mig.

Det jag har att säga om mitt konstiga röstande är helt enkelt att jag är en fruktansvärd nybörjare, detta är första gången jag spelar och jag känner mig fortfarande väldigt otillräcklig. När jag skrev mitt första så hade jag som sagt inte läst igenom riktigt allt, men jag tror att det fanns ett ganska stort tåg på Andersson och jag tänkte att det var säkert bra, och dessutom hade jag fått lite kultistvibbar där själv av vad han skrev, främst det att han spelade på "Jag är oskyldig, men jag vet inte hur jag ska övertyga er om det, det finns inte egentligen något jag kan säga som inte kan vändas mot mig" Eller ja, den uppfattningen fick jag i alla fall, så jag sällade mig till det tåget. Lite längre fram så ändrades dock min uppfattning litegrann, kommer inte ihåg varför, men jag tror att det var i sammanband med att han postade lite mer och någon/några analyser.

Att jag sedan flyttade till Bearnie var för att av de andra hade jag inte fått några vibbar alls, utom de som skapats av andras analyser och jag är inte villig att låta någon annans resonemang styra mig alls riktigt (Jag vet inte, är jag för paranoid då?) Honom vart jag dock lite småsuspekt mot helt enkelt för tonen i det lilla han skrivit, och utav tidigare nämnda orsaker hade jag som ingen annan att lägga rösten på egentligen, så jag la den på honom, trodde inte egentligen det skulle göra någon skillnad alls, men ville inte vara inaktiv. Däremot, då han slog till riktigt hårt på en gång mot ett annat, lovligt mål så verkade det lite för mig som om han försökte rikta undan strålkastarna från sig själv, vilket jag tyckte var än mer suspekt, så nu tänkte jag att jag skulle stanna kvar där med min röst, det verkar ju ha gett något.

Att jag sedan verkar ha förstärkt min röst i efterhand har du faktiskt missuppfattat, det jag har skrivit är mitt sätt att säga att andras resonemang verkar bra, och några av de andra tågen har verkat lockande (Zebulon och Dice mest, faktiskt. Zebulon är jag väldigt nyfiken på, men numera tror jag mest att han är medborgare och han är högst på min lista över folk misstänkta för att tillhöra en tredje fraktion

Och att jag misstänker dig, Rising, har du också fått lite om bakfoten: Jag tycker inte du är mer suspekt än de flesta andra, faktiskt, men jag är VÄLDIGT försiktig med att lita på vad du säger, för folk säger att du är slug som en räv och det du skriver är vettigt alltihopa, så jag tror att den som hade bäst möjlighet att manipulera den allmänna opinionen, dölja kultister och starta lyckade tåg, det är du. Det är mycket makt koncentrerat på en person helt enkelt, och jag är lite avvaktande inställd till det.

Vicotnik

Den onde
Staff member
  • Rising byter röst till krank, anledning magkänsla och att kranks dubbel förmåga låter allt mer långsökt: #648691
  • Zebulon byter röst till Purgatory, anledning är att Purgatory har hållt låg profil och blankröstar : #648706
  • Yreburre byter röst till Bearnie, anledning (skrivfel?) att han anser att Bearnie's påhopp på Eksem är berättigat samt att analysen av Eksem känns för ingående och lös för att vara riktigt gjord: #648722
  • Hellzon byter röst till Eksem, anleding Eksem är ett frågetecken.
  • Andersson röstar blankt: #648757
  • Eksem byter röst till Bearnie, anledning Hämdröst samt så vill Eksem rikta strålkastar ljuset mot Bearnie som inte gjort mycket väsen av sig fram tills nydligen: #648774
  • Bearnie byter röst till Måns, anledning Måns anser att koplingen yrken/förmågor bara är fluff #648679. Annars ingen motivering: #648780
  • Dice byter röst till Eksem, anleding för att försöka rädda sitt eget skin: #648809
  • krank röstar blankt: #648812
  • Pilzeman röstar blankt: #648827
  • Pilzeman röstar Dice, anledning Dice litar inte på erfarana & aktiva personer medan personer som ligger utan för radaren vet man lite om till skillnad från de som skriver mycket: #648840
  • Vicotnik byter röst till Dice, anledning låg aktiviter, inga analyser och väldigt få lagda röster, samt svarat kort på alla frågor: #648847
  • Banarok byter röst till Dice, ger ingen motivering: #648850
  • Hellzon byter röst till Dice väljer mer eller mindre mellan att skicka någon av Zebulon, Eksem eller Dice valet faller på dice då han har bidragit minst: #648882
  • Purgatory byter röst till Zebulon, anledning är att Zebulon verkar skum: #648883
  • Andersson byter röst till Dice, anledning följer Hellzon's mönster och vill inte heller se Eksem eller Bearnie utröstad och väljer därför hellre Dice: #648884
  • krank byter röst till Bearnie i hopp om att tågen mot Bearnie och Dice ska bli jämnstarka: #648888
  • Johoohno byter röst till Bearnie, anledning hållt låg profil och sen kastat en stor attack mot Eksem: #648896

Mogger

Hipsteranka
Re: Nu är det allvar!

Ja, jag håller med om att det är lite för bra.

Röst: Poseur

Jag har inte haft tid i helgen att spela varulvspel, men hoppas under dagen och morgondagen ta igen allt jag missat.

Feuflux

omjonasson.se
Okej. Nu ställde vi (mest jag) till det lite.

Jag plockade in Nabo som ersättare för Shale helt utan aning om att han kände någon deltagare (stor miss givetvis eftersom så många känner varandra i spelet).

Bla bla bla och som resultat kan inte båda Craygh och Nabu delta i spel. Återkommer med lösning snart.

Förlåt så otroligt mycket för att jag förstör på det här viset. :gremfrown:

Craygh

Swordsman
Durr...

Sådär, jag tog över Shales roll istället, och min roll... begick självmord genom att sätta sig i handfatet och kortsluta sin handdator i den, eller något.

Zebulon

Swordsman
Det här verkar lite oklart.
Hoppas du inte byter roll Craygh, det är snårigt nog som det är.

Ni kan väl ta och sammanställa mycket tydligt vad det är som hänt med Shale´s gamla roll?

Eksem

Champion

Okej, mitt spår att kolla på sådana som röstat på Zebulon eller Dice och är födda i staden eller inte har svarat gav mig inte så mycket:

Infödingar eller icke svarande som deltagit i drevet mot Dice eller Zebulon:

Pilzeman
- Avslöjade att 2 av de infödda var kultister. Har röstat ikapp med de större dreven. Känns safe.

Halvtand
- Yrket avslöjas runda 6. Var varulv tidigare omgång och misstänker Dice eftersom han tycker sig känna igen sitt beteende i Dice. Jag får inget grepp om Halvtand.

Vicotnik
- Jobbar hårt för laget och känns lugn.

Anders Åstrand
- Blev ansatt men svarade bra.

moller
- Håller sig avvaktande. Röstar på Zebulon misstänkandes en tredje fraktion. Blir avslöjad en runda som är "mycket högre" än 5. Sen händer egentligen inte så mycket. Känns en aning tveksam men inte riktigt kultistig.

Av dessa ser jag inte riktigt någon att rösta på. I sådana fall moller eller Halvtand, för att få mer aktivitet från deras sida, men just nu tycker jag inte att någon av dem känns som kultist.

Bunny

Crazy like a fool

"Bearnie: 1 (Craygh)"

Det där stämmer inte. Han skriver mitt namn i fetstil, inget annat...

Feuflux

omjonasson.se
Sådär, jag tog över Shales roll istället, och min roll... begick självmord genom att sätta sig i handfatet och kortsluta sin handdator i den, eller något.

Precis så här rörigt är det. Jag säger förlåt en sista gång nu, och sen får ni leva med det här.

Craygh och Shale har switchat plats. Alltså är det Shale som har fått fnatt, sprungit rakt ut i dimman viftandes med armarna som en äkta medborgare och sedan aldrig mer hörts av (förutom skriket när han dog). Allt som Craygh tidigare sagt kan ni alltså skita i och istället börja lyssna på honom med helt nya öron.

Craygh

Swordsman
Vilket alltså också innebär att vi tappat TRE medborgare, vilket känns lite tungt...

Andersson

Hero
Hur Poseur poserat

En sammanställning av hur Poseur (för närvarande ensam passagerare på X2000 i riktning mot Dimman) pratat i runda 1 ser ut som följer. Inalles 11 st inlägg

Rollspelar. Antyder att han är från staden men flyttat iväg för att studera. Vill veta mer inna någon röstas ut Röst: Ingen

Rollspelar. Svarar Eksem som i ett tidigare inlägg anklagat honom för konflikträdsla, att så alls inte är fallet. Antyder att Eksem kanske har ett behov av att prata ut. Röst: Eksem

Rollspelar. Svarar Eksem, som varnat för hetsigt agerande och att man ska berätta mer om sig själva. Spelar att han är läkare som återvänt till barndomshemmet. Menar att Rising döljer något när han uppmanar att folk att inte avslöja vilka de är. Poseur menar att han har hemligheter i privatlivet, men yrket är ingen hemlighet. Yrkar på samarbete för att få ut kultister.

Tycker det är spännande att veta allas yrken

Rollspelsinlägg med Zebulon - har plockat bort kvinnoförnedrande och aggressionsskapande tidningar

Avslöjar sitt yrke doktor och att det bara är kosmetika. Rollen avslöjas runda 9. Är dessutom, eller ser ut att vara lång.

Rollspelsinlägg med Zebulon om ockultister och vampyrrollspelare (tänk Didi)

Visar Pilzeman i vilket inlägg han outade sitt yrke

Kommer med egen analys. Flera har klagat på att han haft onödiga in character-inlägg.
- Håller med om att det spelar roll om man är stadsbo
- Hävdar att yrken och förmågor speglas. Förmågan är kopplad till yrket
- Tror att det är definitivt fler än två fraktioner. Verkar ligga för mycket bakom för att det bara skulle vara kultister och stadsbor. zebulon verkar skum med sina frågor
- Mest misstänksam mot de som skriver spaltmeter med (bort)förklaringar och analyser. Känns misstänkt och som att man döljer något.
- Skriver hellre fluff än analys - slutar med att rollspela cigarrettrökande

Rättar Vicotnik, som hävdat att han uttalat sig mot in character-inlägg.

- Kommenterar att han läser sakta. Inte tid läsa i kapp. Inte hunit läsa allt ordentligt
- Oerfaren på spelet och ar svårt att uttrycka sig.
- Sista inlägget innan deadline (1200 på måndag)
- Misstänker Rising, för att hans kriver mycket och förleder hans hjärna. Rising pressar först folk för att sedan ta det lugnt
- Misstänker Bearnie, för att han är inaktiv och slår sedan till Eksem med full kraft. Bearnie har heller inte berättat var han varit under helgen
- Misstänker krank, av ospecificerade skäl men han är ändå reko. Misstanakr kan bero på krångligheterna i början av rundan. Magkänsla av att han kommer att behövas
- Misstänker Pilzeman och Vicotnik, för att de är samspelta i att hoppa på folk
- Misstänker Eksem, eftersom han tillhör gruppen som mjölkar information ur folk men är mån om sin rygg och fåordig, vilket inte verkar vara spelets norm. Menar att det även gör Poseur själv misstänkt iofs. Andra har tagit över hans originalmisstanke mot Poseur, och utvecklat dem bättre än han själv
- Tvivlar på om Zebulon tillhör en tredje fraktion, och om någon sådan ö h t existerar. Hur skulle en sådan vinna tex?

Poseur

Swashbuckler
Re: Nu är det allvar!

Ja, jag gick ut tidigt med mitt yrke här i staden då jag inte helt trodde att det kunde vara så farligt.
Men nu har jag insett att yrke och för den delen förmåga också kan vara riktigt farligt att avslöja här inne i matbutiken. Jag har nu snabbt lärt mig att dessa misstag kan stå sig dyrt. Se bara vad som hände med Dice och Krank? Detta kan hända alla oss medborgare om vi är oförsiktiga. Och jag kan säga att jag har inte samma Doktorsområde som Dr. Rising.

Så helt enkelt, jag var helt ny och trodde inte lite kul in-snack kunde skada. Iallfall inte att hinta lite om sitt yrke.

Vicotnik

Den onde
Staff member
Feuflux said:
Allt som Craygh tidigare sagt kan ni alltså skita i och istället börja lyssna på honom med helt nya öron.
Här skulle jag vilja påpeka en sak för övriga spelare som kan vara värt att tänka på. Nu när Craygh har fått en ny roll så bör han om han fortfarande har en Medborgar roll fortsätta spela på samma sätt som tidigare, om han där emot är kultist så kommer beteendet ändras på ett eller annat sätt, så vad som är sagt kanske inte är intressant men posterna i sig kan ändå ge ledtrådar om beteede förändringar.

Bunny

Crazy like a fool
Bearnie

• Yreburre byter röst till Bearnie, anledning (skrivfel?) att han anser att Bearnie's påhopp på Eksem är berättigat samt att analysen av Eksem känns för ingående och lös för att vara riktigt gjord: #648722
  • Eksem byter röst till Bearnie, anledning Hämdröst samt så vill Eksem rikta strålkastar ljuset mot Bearnie som inte gjort mycket väsen av sig fram tills nydligen: #648774
  • Bearnie byter röst till Måns, anledning Måns anser att koplingen yrken/förmågor bara är fluff #648679. Annars ingen motivering: #648780
  • krank byter röst till Bearnie i hopp om att tågen mot Bearnie och Dice ska bli jämnstarka: #648888
  • Johoohno byter röst till Bearnie, anledning hållt låg profil och sen kastat en stor attack mot Eksem: #648896

Craygh

Swordsman
Re: Bearnie

Tja, som sagt så röstade jag mest på dig, Bearnie, på grund av magkänsla. Vet inte riktigt hur motiverat det är längre, då det inte leder till att det bildas ett drev stort nog att få ut någon matnyttig information ur dig, verkar det som...

Tycker fortfarande du verkar suspekt dock!

Eksem

Champion
Re: Bearnie

Som jag skrev är jag fortfarande intresserad av vad du kommer ha för dig framöver, men jag vet inte riktigt hur jag ska agera på det. Tills vidare är det helt enkelt vanliga öppna ögon som gäller. Dock är jag intresserad av din röst på Måns, jag måste dock granska Måns själv först.

Wilmer

Hero
Jag trodde biten om två stadskultister var kopplat till yrket och att ingen annan, framför allt inte kultisterna, hade fått det också. Grattis, du sabbade mitt försök att verka harmlös. Visserligen lär någon av kultisterna också vara Gothamveteraner och ha listat ut samma sak som du.

I PMt står det både födda och uppväxta och jag antar att det är samma grupp.

Zebulon said:
Jag glömde min röst.
För att inte främjat informationsinsamlingens och medborgarnas bästa. För att inte ha lämnat information själv eller gett några vettiga resonemang:

Röst: Wilmer
Det där får du utveckla lite, det första har du ju rätt i men det andra är ren och skär lögn. Jag tror att du går på magkänsla och griper extra argument ur luften.

Pilze said:
Födda i staden:
Poseur
Måns
Pilzeman
Halvtand
Vicotnik
Zebulon
Ej svarat:
Anders Åstrand
Craygh
moller
Shale
Jag fattar inte hur jag inte kan finnas med listorna:
Wilmer said:
Jag är infödd i staden
Den här rundan siar jag de som inte svarat. Jag kan inte komma på någon anledning varför en medborgare skulle hålla sitt ursprung hemligt så att inte berätta är väldigt mysko.

Hellzon

Långsamma Vargen
Okej, nu tänkte jag kika lite på drevet mot Dice (och röster på krank). Tackar Vicotnik för röstsammanställningen:

(Ska försöka kolla dreven mot Eksem, Zebulon och Bearnie i ett senare inlägg.)

krank:
Första rösten i spelet öht är Johoohnos röst på krank. Inget automatiskt skumt med det, förstås.
Pilzeman byter till krank (från Zebulon) för att krank inte vet vad en medborgare är.
moller hämndröstar på krank.
Rising röstar på krank pga att har har dålig koll på vad en medborgare är, men har bra koll på andra områden.
Purgatory hoppar på drevet.
moller hoppar av drevet.
Basenanji hoppar på drevet med liknande motivering som Rising.
Rising hoppar av tåget för att inte pressa krank till att avslöja den förmåga han misstänker att krank har. Hoppar sedan på tåget igen.

Ej uppskrivet är förstås de flesta röster bort från krank, då de inte kommer upp på en sökning på "krank". I slutet var det ju bara Rising som röstade på krank.

Idel gröna människor (Basse, Rising, i viss mån Pilze), eller neutrala (Johoohno, Purgatory)* som jag knappast kan anklaga bara för att de var med på tåget. moller hoppade uttryckligen av medan det fortfarande gick ett tåg, vilket kanske borde grönmåla honom då en kultist inte skulle ha försökt "rädda" en bybo på det viset?

Om vi antar att det finns kultister på alla tåg så kanske vi ska syna Johoohno och Purgatory i sömmarna ändå, ety de var de enda icke-gröna som reste med kranktåget.

*) Har jag sagt något annat om Johoohno och Purgatory så får ni gärna påminna mig. De är lite utanför min omedelbara radar just nu - långt första drag och kursstart samtidigt bläh.

Dice:
Halvtand röstar Dice, ety han tycker att Dice repeterar mönster han själv följde i tidigare varulvsspel.
Basenanji röstar Dice pga hans underliga försiktighetslista.
Pilzeman röstar Dice av samma anledning som Basenanji.
Vicotnik röstar Dice pga låg aktivitet.
Banarok röstar Dice utan motivering.
Hellzon röstar Dice för att denne är minst grön av Dice, Zebulon och Eksem.
Andersson röstar Dice av samma anledning som Hellzon.

Många gröna här med: Basse, Vicotnik, undertecknad och återigen i viss mån Pilze. Halvtand och Banarok kanske vi kan kika extra på? Hur göra med Andersson?

(Jag använder "bybo" som motsats till "kultist". Jag har förstått att vissa använder det som synonym till "infödd", vilket jag tycker blir rörigt. Borde vi hitta en gemensam nomenklatur för detta?)