Nekromanti Varulvsspel of Cthulhu - Runda 3

Andersson

Hero
Re: RÖST: PURGATORY

Jag vill skulle gärna vilja ha mer info från Johoohno. Men min röst på honom tillkom som en skyddsröst på Anders Åstrand, då AÅ som siare såg ut att åka ut. Egentligen tycker jag att Johoohno, som en aktiv spelare, mycket väl kan få vara kvar, men det kommer inga bättre drev. Den här rundan är alla drev mer elle mindre Embergem/Dice-drev, eftersom vi har för få krokar att gå på. Den enda konkreta kroken är AÅ:s anomali om hans infödings-status (nej inte sådana infödingar, Basse), men jag är inte beredd att rösta ut en siare ännu.

Mogger

Hipsteranka

Pilzeman said:
Jag vill att alla i Johoohno-drevet tänker igenom varför de liger där, och skulle bli väldigt glad om någon av dem förklarade för mig varför han är så misstänkt egentligen. Jag ser inget annat än ännu en Embergem där.
För egen del hamnade min röst där för att Joho var en av typ 10 spelare som jag inte vet var jag har. Jag röstade på honom för att kunna avskriva honom, men, Joho vill inte lämna ut någon information, så jag vet inte vad jag ska göra. Det känns fånigt att rösta och vilja få information, och inte få det, då har hela rundan varit meningslös. Så, jag håller kvar min röst. Jag kommer att hinna ändra den om Joho svarar, eller om något annat dyker upp.

Men, jag kan inte låta bli att tro att den låga aktiviteten beror på att kultisterna känner sig pressade. De vet helt enkelt inte vad de vågar säga.

Zebulon

Swordsman

Menar du varför jag har fått den informationen?
Det vet jag inte, det får får du fråga Fleuflux om.

Menar du att du tycker verkar osannolikt att ett affärsbiträde skulle ha fått den informationen?
Tja, det är lite osannolikt med cthulhu-varelser som vaknar till... Jag har väl hört skvaller i butiken inte vet jag. Det är en spelteknisk grej och jag har ju tidigt sagt att mina förmågor inte kändes klockrena till mitt yrke.

Det finns såklart mer information om mig och såhär långt i spelet har jag börjat hajja lite om hur rollerna ser ut så det kommer klarna allt eftersom.

Mogger

Hipsteranka

Jag tror som sagt inte att fluffet alltid hänger ihop med förmågor m.m. Själv är jag atlet och kan inte för mitt liv begripa varför en sådan skulle känna till att det finns 2 kultister bland de infödda?

I övrigt är det fånigt låg aktivitet. Jag har lust att rösta ut 3-4 pers bara för det! :gremwink:

Eksem

Champion

Just nu upplever jag följande som de som är mest värda att misstänka.

Johoohno
Har bidragit med ganska lite för att vara en rutinerad spelare och ägnar sig mest åt att dra i bromsar. Vägrar dela med sig av information om sig själv. Sammantaget ger det en väldig känsla av att Johoohno är rädd för att försäga sig om något.

Anders Åstrand
Har antagligen utgett "fel" födelseort. Antingen är det en lögn och då är det så misstänkt att vi måste rösta ut honom, eller också så finns det en felsiare vilket jag inte bedömer som omöjligt.

Dock verkar inte dreven ge något alls. Istället vill jag se vad vi kan få se av Poseur. Jag har frågat vänligt, men nu blir det att ta till de lite hårdare handskarna :gremsmile:

Röst: Poseur

johoohno

Warrior

Angående mitt ”undanhållande” av info
Visst såg jag att jag hade röster på mig, vilket borde framgått eftersom jag även sammanställde röstläget i slutet av den posten (här), men som jag skrev där såg jag inte att det fanns något vidare underbyggt drev mot mig (flera av de som röstat på mig hade loggat in efter mina kommentarer kring det, utan att därefter varken kommentera min post eller förfrågan om de ville ha mer info, därav min reflektion att det inte var av intresse här). Men eftersom jag tydligen missförstod folks tystnad kommer informationen här:

Yrke: Biolog (en fingervisning gavs i och med nämnandet av ekologisk mjölk i min första post: här)
Yrket tillkännages: runda 10 (därav min tidiga gissning här att alla hade olika nummer).

Jag står fortfarande fast vid min röst på Poseur. Jag tror även att jag kommer hinna logga in före stopptiden imorgon kväll.

Mogger

Hipsteranka

Alltså, jag röstar på dig för att du ska övertyga mig om att jag har fel. Tyvärr har jag inte mer att gå på, och tyvärr gör du inget bra jobb.

Mogger

Hipsteranka

Glömde...

Du tror alltså inte på på Poseur när han säger det här:

Poseur said:
För att svara på din fråga så är min förmåga att jag kan läsa av vilka folk riktar sin förmåga emot.
Basenanji använde sin förmåga emot Andersson runda 1.
Det bekräftades fö senare av Basse.

Så, i ljuset av det här, varför väljer du att rösta på Poseur?

(Gäller f.ö alla andra som röstar på Poseur med)

Mogger

Hipsteranka

Känns som att vi röstar fel...

Röst: Halvtand

För han har inte ens gett oss så mycket som Joho har gjort. Men det är väl försent nu.

Mogger

Hipsteranka
Nu med röster!

Johoohno: 5 (Hellzon, Purgatory, Andersson, Craygh, Poseur)
Anders Åstrand: 3 (Wilmer, Rising, Yreburre)
Halvtand: 3 ( Bearnie, Pilzeman, Måns)
Poseur: 2 (Zebulon, Johoohno)
Hellzon: 1 (Halvtand)
Purgatory: 1 (Basenanji)

Basenanji

Postd20modernist

Jag vill bara förklara varför jag legat bakom dreven mot Johoohno och Purgatory:

Purgatory (648911) misstänksam mot de som röstade på Dice i första rundan:
Halvtand, Basenanji, Pilzeman, Vicotnik, Banarok, Hellzon, Andersson

Purgatory (649039) menar att Banarok och Hellzon är skummast av de som röstade på Dice.

Purgatory (649056) vill hålla ögonen på Banarok

Purgatory (649058) vill hålla koll på Embergem och Johoohno, efter att ha tagit del av Hellzons analys.

Purgatory (649075) hakar på Johoohnos idé om att Banarok har försagt sig

Kommentar: Det känns som att Purgatory öht bara hakar på. Dessutom har han ju av rätt många kallats för ninja. Sedan, a propos Dice-drevet, jag har jättesvårt att tro att kultisterna hoppar på Dicedrevet, bara sådär. Dvs, att leta efter kultister i slutet på Dicedrevet behöver inte vara en bra idé, bara för att konceptet: "Varulvar hoppar gärna på ett drev" kan stämma då och då. Att göra som Purgatory gör känns helt enkelt lite PK. Men jag kan ha fel. Och sedan tycker jag att Banaroks felsägning är så substanslös att jag undrar varför Johoohno mfl fortsätter att misstänka honom efter att en sån fickskydds-kille som Andersson analyserar Banaroks felsägning som en petitess. Men jag kan ha fel.

Hur som helst; när jag samlade upp vad man var misstänksam och vem man röstade på blev det så här:

---

Johoohno (649250) Misstänker och röstar på Måns och uppfattar Hellzons olika inlägg som ett sätt att fiska efter drev

Johoohno (649074) undrar om Banarok försäger sig. Han röstar sedan på Banarok.

Kommentar: Hellzon har jag svårt att misstänka i nuläget. Det kan inte hjälpas, men jag tycker att han har varit alltför hjälpsam och aktiv. Jag är också en sådan som gärna misstänker många och efterfrågar drev i många riktningar. Jag uppfattar inte detta som kultist-stylee. Däremot att säga saker som: "...det är svårt det här...", "jag vet inte vad jag ska tro!" eller annat som gör att man slipper ta ställning. DET är kultistbeteende. Hellzon uppvisar inte mycket av sånt beteende.

Sedan, och det här kan visa sig vara ett ödesdigert misstag förstås, men jag kan inte se att Måns är jätteskum. Jag ska kolla in hans mönster under runda två och återkomma med analys av Måns. Men just nu uppfattar jag inte Måns som kultist kort och gott. Och då blir jag misstänksam mot de som vill rösta ut honom.
Men som sagt; jag kan ha fel och Måns kan visst vara en slug kultist...

---

De där tycker jag har verkat skummast hittills. Varför just de två? Varför inte två andra?

För att inga andra har visat samma tighta koppling (om man bortser från Risings äckligt inställsamma kommentarer om Pilzeman).

Men ok, jag kollar in vilka Måns har varit misstänksam och röstat på under runda två lite snabbt:

Måns (648986) röstar Poseur som andra har gjort före honom.

Måns (649122) röstar Embergem för att dra igång ännu ett drev

Kommentar: Måns vill dra igång ett annat drev för att drevet mot Poseur inte ger något. Är det skumt? Johoohno tycker det. Jag tycker att det låter sunt att ha fler drev igång, speciellt om ett drev inte ger något. Men det här understryker hur svårt det är att spela där inaktiviteten är ok.

Inföddhetsdebatten
Jag misstänker starkt att gruppen infödda förmodligen inte innehåller några kultister. Jag tror att det vore knas av Feuflux att hitta på att TVÅ AV FEM STADSBOR skulle vara kultister. Det är helt mohoo-iga odds. Att hitta på att två av fem är stadsbor och sedan säga detta till åtminstone tre personer, det vore så konstigt, märkligt, skumt, inkonsekvent, ickesmart, tokigt, knäppt, bananas, banananas, anananas, nananana-ni-nana. Det vore som att be Göran Persson förstärka mittfältet i Sveriges A-lag för att ha ett "erfaret" försvar, det vore som att sälja sand till Saudiarabien, det vore som att be Fahaani träna Sveriges hockeylag.

Fattar ni? Det vore rätt konstigt helt enkelt. Det vore som att tro att Caligulas första rollperson i D&D 4e blir en halfling paladin.

Men ok, det har ju i och för sig varit så förut i mitt liv, att jag har varit den enda tjurskalliga idioten som envist har hävdat nånting medan resten av världen har skakat på axlarna, suckat, himlat med ögonen för att sen med endast ett enkelt handgrepp och en lätt fuktad trasa visa att de har rätt.

Men tänk så här: då är det också 3/5 att vi röstar ut en medborgare...

Egentligen borde det vara bättre odds på att vi röstar ut en kultist bland de andra men här sviker mig mina fattiga matte-skillz. (Dimfrost, kom och hjälp till!)

Så, om nån kan förklara för denna tjurskalliga träbock till klantarsle varför vi ska rösta på folk som finns i denna grupp, så gör det.

Jag kan ändra mig.

/Basse, medsnorklare

Hellzon

Långsamma Vargen

Basenanji said:
Men tänk så här: då är det också 3/5 att vi röstar ut en medborgare...

Egentligen borde det vara bättre odds på att vi röstar ut en kultist bland de andra men här sviker mig mina fattiga matte-skillz. (Dimfrost, kom och hjälp till!)

Så, om nån kan förklara för denna tjurskalliga träbock till klantarsle varför vi ska rösta på folk som finns i denna grupp, så gör det.
Nä, för jag håller med. Det finns som sagt antagligen två pers som ljuger häcken av sig om inföddhet. Sen vet jag inte vad jag ska tro om AÅ, ordningen folk outat sin siarförmåga i är ju helkonstig om han skulle vara en av de infödda kultisterna.

Hellzon

Långsamma Vargen
Johoohno

Johoohno said:
För att bespara er bekymret att vidmakthålla rösten på mig (eftersom jag bara loggar in under kvällstid på grund av arbete och familj) kan vi göra så att ni bara skriver

Joho info: XXX
Jag behåller nog min röst på dig, men:

Joho info: 3 &4

Ety de första två karamellerna inte sa mig någonting och du fortfarande kniper igen (jättebra taktik för en kultist som det börjat ryka kring öronen på) i allmänhet.

Pilzeman said:
Jag vill att alla i Johoohno-drevet tänker igenom varför de liger där, och skulle bli väldigt glad om någon av dem förklarade för mig varför han är så misstänkt egentligen. Jag ser inget annat än ännu en Embergem där.
Som det ligger nu går det tåg mot Johoohno, Åstrand och Halvtand. Jag ansluter mig till dem som inte vill lyncha en siare i nuläget. (Och som jag sagt, varför skulle AÅ ljuga om sin inföddhet?) Halvtand eller Johoohno känns egalt.

Purgatory

Men jag ska prova en sak. Få se om vi kan få ut något ur Purgis. Purgatory har inte sagt mycket matnyttigt heller vilket jag påpekar här. Yreburre vore ett tredje alternativ, men det går ju inget tåg alls mot honom.

Röstar på Puratory, men kommer att flytta tillbaka till Johoohno om jag ser att tåget inte går någonstans. Vill inte att det ska vara så tokjämnt så kultisterna kan fippla innan rundans slut.

Sen tycker jag också det märks att en tredjedel av oss är kultister fulla med skit.

Röst: Purgatory

Johoohno: 4 (Purgatory, Andersson, Craygh, Poseur)
Purgatory: 2 (Basenanji, Hellzon)

Mogger

Hipsteranka
Motivera mera!

Hellzon said:
Johoohno: 4 (Purgatory, Andersson, Craygh, Poseur)
Purgatory: 2 (Basenanji, Hellzon)
Snyggt! Och, nu vill jag har svar från Zebulon och Johoohno (Joho info!): Varför röstar ni på Poseur när han har gått ut med sin förmåga och denna har bekräftats av Basenanji? Och, om ni har missat det, vem vill ni byta röst till och varför?

Halvtand? varför röstar du fortfarande ensam på Hellzon? Om du verkligen är medborgare bör du tänka över hur du kan hjälpa medborgarna!

Alla andra, kan ni kort motivera era röster?

Jag börjar:
Jag röstar på Halvtand för att han trots påtryckningar svarar undflyende och med motfrågor. Han insisterar på att spela som han vill och ignorerar alla förslag på samarbete. Jag vill, med min röst, veta varför jag inte ska försöka få ut honom ur spel?

Zebulon

Swordsman

Inföddhetsdebatten

Då kallar du mig lögnare för det är just vad Fleuflux gjort påstår jag; meddelat mig att det finns två kultister i en liten grupp vars exakta antal vi inte riktigt vet ännu.

Glöm inte bort hur det var runda 1.
Rörigt och Fluxen själv fick ge ett antal kommentarer för att klarlägga.
Det var ju aldrig tänkt att det skulle komma nån n00b och starta en poll och rent ut fråga folk om de var infödda eller inte!
Och att folk svarade sen :gremsmile:

Jo, jag har infon så jag vet att det är sant. Sluta bita dig själv och arslet och inse läget. Nu gäller det bara att använda infon på bästa sätt. Sätt siarna på att kolla de som inte hävdat att de är infödda är ju steg 1.

Andersson

Hero

Problemet med att analysera folk som spelar för tight, är samma sak som att leta kultister bland dem som hakar på sent i drev. Det funkar ibland, men oftast inte om kultisten är smart. Purgatory och Joho har tandemsimmat, men de är för bra spelare för att de skulle göra något så uppenbart (förutsatt förstås att de inte har titanballar räknar med att någon resonerar precis som mig). Men generellt sett tror jag inte att båda av dem är kultister.

Du har rätt i att något är underligt med fördelningen siare bland de infödda. Det kan visserligen tyda på att någon ljuger om sin siarförmåga, eller att någon pingar fel (om Pilze t ex är en naiv siare, betyder det väl isf att Rising är infödd och därmed far med osanning?) Alltså kan jag väl hålla med att det bästa väl är att låta vår lilla siararmé leta lögnare en runda till och inte rösta på någon av de outade infödda.

(Nu tycker iofs jag att att det skulle finnas ett visst underhållningsvärde i att se Caligula spela en halfling paladin, men det är en annan sak.)

Mogger

Hipsteranka

Zebulon said:
Då kallar du mig lögnare för det är just vad Fleuflux gjort påstår jag; meddelat mig att det finns två kultister i en liten grupp vars exakta antal vi inte riktigt vet ännu.
Jag uppfattade det också så först, men förstod senare att Basse menar bland de 5 som vi vet är stadsbor idag. Att någon av dessa ljuger om sin status är inte helt rimligt. Och om någon av oss ljuger så lär det inte vara ngon av oss som visste att 2 infödda är kultister - alltså jag, Pilze och Zebulon. Poseur är ganska grön pga av sin förmåga och Wilmer är också siare.

Men, jag håller med Pilzeman. Något är kajko, men jag vet inte vad.

Andersson

Hero
Hellzon said:
Men jag ska prova en sak. Få se om vi kan få ut något ur Purgis. Purgatory har inte sagt mycket matnyttigt heller vilket jag påpekar här. Yreburre vore ett tredje alternativ, men det går ju inget tåg alls mot honom.

Röstar på Puratory, men kommer att flytta tillbaka till Johoohno om jag ser att tåget inte går någonstans. Vill inte att det ska vara så tokjämnt så kultisterna kan fippla innan rundans slut.

Sen tycker jag också det märks att en tredjedel av oss är kultister fulla med skit.
Jag är beredd att testa detta. Johoohno får vi inte ut mer av idag i vilket fall. Han svarar dock undanglidande som ett krogragg som får frågan om hon bara hänger med en för att man bjuder henne på drinkar, och är inte alls friskriven i min bok.

Purgatory försvarade sig mot anklagelserna i början av rundan men har sedan dess inte synts till (inget inlägg sedan i fredag vad jag kan se). Jag tycker också att det var en smula misstänkt hur han snabbt hakade på Johoohno-tåget när det drog igång - känns en smula som ett försök att dra uppmärksamheten i från sig. Försvaret och motiveringarna han gav var heller inte helt övertygande eller fulla av substans.

Så jag testar att haka på Hellzon för att se om ett drev mot Purgatory får effekt, dels i form av svar från honom, dels i form av ökad aktivitet på forumet.

Röst: Purgatory

Purgatory: 3 (Basenanji, Hellzon, Andersson)
Johoohno: 3 (Purgatory, Craygh, Poseur)