Re: Rising, var är du?
Jag beklagar frånvaron.
I övrigt så är mina tankar den här rundan dessa:
Pilzes siande mot Anders Åstrand var verkligen tha bomb. Vi har få outade infödda, vilket har gjort mig övertygad om att åtminstone en (men kanske båda) av de infödda kultisterna (jag är övertygad om att denna info är korrekt) måste ha ljugit om sin infödd-status, och att det skulle finnas hela tre stycken goda infödd-siare kändes nästan lite overkill. Att låta 2-siaren i mitten av de tre vara skurk känns därför som om alla pusselbitar har fallit på plats, i mina ögon.
Jag har tyckt att det känts bra att ligga lite lågt i den här rundan, för jag insåg direkt att kultisterna skulle vilja komma med villospår och leda vår uppmärksamhet åt andra håll, samt att de skulle argumentera för att det måste ligga någon märklig omständighet bakom AÅ's pingande. Jag ångrar nästan att jag nämnde möjligheten med en Bus Driver, eftersom det gav så mycket ammunition åt kultisterna. De kunde liksom peka på mig och säga "till och med Rising säger att det skulle kunna vara så!"
Jag har överlag resonerat som så att det varit bättre för mig att hålla mig lite tyst och inte föreslå så mycket rollförmåge-idéer som skulle kunna förklara AÅ's siande, för jag själv tror nämligen inte på någon av dem.
Vi kan börja med Bus Driver: Det är en väldigt marginaliserad roll, den har inte funnits med i någon av de spel jag hållit på forumet, och jag har inte pratat mycket om den i diskussionstrådar. Jag tycker därför det känns ganska otrolig att Feuflux skulle ha lagt in en sådan roll. Sedan tycker jag att det är extremt osannolikt att Bus Drivern skulle ha prickat rätt med just Anders Åstrand direkt under drag ett.
Jag kanske är ego, men jag tar faktiskt för givet att alla siare i spelet först och främst har siat mig (eller möjligtvis högprofilspelartrion Pilze, Hellzon och Vicotnik). Kultisterna skulle ha räknat med detta, och busdrajvat någon av oss ihop med någon av kultisterna i hopp om att en siare skulle outa sig och säga "Hör här; Jag är siare, och Rising är kultist!" i hopp om få en superjackpot direkt från början.
Varför skulle kultisterna ha busdrajvat AÅ drag #1? Det är helt obegripligt för mig.
För mig har alltså agendan den här dagen varit mycket enkel: AÅ skall ut i dimman när draget är slut. Fram till dess så skall vi mycket noggrant titta på dem som beskyddar AÅ eller försöker elda igång drev åt andra håll, och framförallt hålla ögonen öppna på hur de motiverar detta. Där kan vi nämligen hitta AÅ:s skurkkompisar.
(Och okej, jag har haft fel förut och kan ha fel om AÅ - men vad jag menar är att det inte finns något bra skäl att rösta på någon annan än AÅ. Om vi börjar tänka "amen vi kan spara honom till senare, han är ju ändå en siare" så sabbar vi bara våra chanser att hitta AÅ's potentiella skurkkompisar i det här draget, eftersom vi inte kommer kunna se någon skillnad på oss själva och på kultisterna)
Men som sagt, jag har inte velat prata så mycket om detta, eftersom det bara ger kultisterna information som de kan använda för att undgå misstankar.