Nekromanti Varulvsspel-Tema WRNU: Dag 4 (slutar fredag 21:00)

walium

Ganska töntig, faktiskt
Re: KÖR, dag 5 börjar här (slutar 21:00 på Måndag)

"De två mest påröstade är i alla fall thark och VildKatt"

Och thark har vi redan en del information om, vilket gör det lämpligt att klämma till VildKatt lite hårdare så att vi kan ställa dem mot varandra och välja ut den som verkar minst trovärdig.

Markehed

Warrior
Re: Intuitivt trolletande, dag 5 [Röst]

Röst: Vildkatt Glömt bort om jag röstat.

Sodivra

Champion
Re: Fråga The Rizz...

Okej, jag tror att din fiende är DIMFROST eller FELIATH. Möjligen WALIUM eller DNALOR, vad säger ni walium och Dnalor? Är ni Arferts fiender?

1) Det innebär någon sorts bonus för spelarens lag om denne flejmar dig.
2) Spelaren vinner om denne flejmar dig. Om vi samtidigt förlorar så måste ju något göras genast.
3) Du är faktiskt ett odetektbart troll, och det är bara din fiende som har insett detta och måste nu flejma dig.
4) Du är inte ett troll, men din fiende tror det, och vill nu flejma dig.
5) Du är en medlem i Linköpingsmaffain eller trollen och har hittat på allt för att vi ska tycka att det inte är någon mening att banna dig (Du kommer ju ändå flejmas) eller för att förklara varför du var ovillig att avslöja dig (Vill ha väktarstöd) utan att behöva ställa upp med specialförmågor.
6) Din fiende är ett troll. Jag tror ärligt talat inte att FELIATH är ett troll, men om 6) gäller så är den enda möjliga fienden FELIATH. Jag kan iallafall inte komma på några andra trolliga karaktärer med en vendetta mot ARFERT.

Ifall 1), 2) eller 6) gäller så vill vi hitta din fiende. Och isåfall så får magoo avslöja, är omgitburns FELIATH?
Gäller 2)... Jag vill inte tro att någon vinner så fort de har ihjäl honom men det skulle vara möjligt om det är en one-shot förstås, så man måste vara säker på att ha hittat honom.
Gäller 1) så gäller också att vi vill ingripa mot ARFERTs fiende.

Gäller 3), 4) eller 5) så tycker jag att vi kan lämna Nightowl i fred så länge. Blir han flejmad så försvinner han, blir han inte flejmad så vet vi vem vi ska ge oss på.

Vad tror ni? Vad är mest sannolikt?

walium

Ganska töntig, faktiskt

Nä, jag tror inte att varken jag eller Dimfrost kan sägas vara Arferts fiender. Möjligen FELIATH eller för den delen YMIR med tanke på en del politiska diskussioner som de har haft. Men inte har väl ARFERT någon mer uppenbar eller påtaglig fiendeskap med någon annan än vad många andra har? Skulle jag välja ut två välkända kombattanter så skulle de inte vara ARFERT och FELIATH direkt. Då hade ROSEN och WALIUM varit bra mycket mer välgrundade eller TROBERG och WALIUM. Så jag tycker att det låter lite skumt det där.

Sodivra

Champion
Johoohno

Jag kollade igenom min logg för att se om någon hade minskat på sin aktivitet efter att jag postat loggen - Tanken är att man kanske blir mer försiktig när allting loggas om man har något att dölja.

Dr.Markehed och Johoohno, och kanske även thark har minskat sin aktivitet. (Svårt att säga dock, då alla tre skriver så lite ändå)

Johoohno har skrivit lite under hela spelet, (här är listan, fram till walium) men han har fem gånger (beroende på vad man räknar, förstås) tagit upp ganska avvikande idéer som ingen annan tänkt på, vilket jag tycker är värdefullt.

Jag tror inte att det försöket gav några starka indicier.

Rising

Vila i frid
Klara besked.

Sedan vill jag ha ett klart besked ifrån Rising om Orfeus. Han behöver ersättas snarast.
Han har tills spelstoppet måndag 21:00 att dyka upp, sedan kommer jag fråga efter en ersättare utan att avbryta spelet. Vilken forumit som helst som inte deltagit i spelet kan bli ersättare. Om jag inte har någon ersättare efter onsdag 21:00 så kommer jag att förlänga nästa speldags slut så att den inte avslutas på fredag utan först på måndag. Har jag ingen ersättare ens på lördag så blir jag mer desperat och frågar efter ersättare bland de forumiter som redan deltagit i spelet. Har jag ingen ersättare ens efter måndag så lägger jag ut en filmsekvens där jag kvackar som en anka och hotar att spränga hela Upplands Väsby om ingen kommer och spelar. Om ingen ersättare dykt upp till nästa onsdag så börjar jag kidnappa a-lagarna utanför Hässelby Strands station och tvingar dem att klä på sig X-files-t-shirts och lära sig line of sight-reglerna i D&D tills de kan kvalificera som nördar så att jag därefter skall kunna placera dem framför en laptop och locka med en rosita om dagen, om de bara snällt går med på att ersätta Orfeus. Om jag inte har en ersättare till nästa fredag...

...well, jag kommer hitta på fler dåliga skämt om jag inte skulle ha någon ersättare vid det laget...

Anledningen att jag anstränger mig för att hålla Orfeus kvar är för att han:
1. Meddelade tidigt att han skulle ha svårt att logga in.
2. Inte meddelat att han absolut inte skulle kunna vara med längre. Jag har fortfarande en dåraktig förhoppning om att alla hans internetproblem skulle kunna vara som bortblåsta måndag morgon.
3. Vi har fram till nu varit extremt många deltagare. En till och från spelar ingen roll, oavsett vad denne har för roll eller rollförmåga.

Om två personer skulle försvinna från spelet både måndag och onsdag, så skulle det vara 12 deltagare efter det. Det är så många som man kör med i en "stor" speluppsättning. Därför tycker jag det känns rimligt att börja ställa hårdare krav på deltagande först efter dess.

/Rising

VildKatt

Warrior
Re: KÖR, dag 5 börjar här (slutar 21:00 på Måndag)

Jaha, nu verkar det nästan som om jag är nästa till att ryka. En lagom aktiv spelare som har gjort några tabbar, inte har hoppat på alla bandvagnar, inte kommer med några direkta slutledningar och verkar vara lite sådär lagom skum enligt Victonik sedan start och enligt Thark och Dnalor sedan ganska nyligen.

Mitt försvar? Finns det något jag inte redan tagit upp? Enda jag kan komma på just nu som talar till min "fördel" är att jag själv kom på mig med att börja tro om Walium att vara SNIGEL och tanken har inte släppt ens nu när jag är nyvaken (?!), men jag har inga bevis att peka på och nej, jag är inte isare heller. Här var det först den tanken slog mig.

Här försvarar jag mitt rollspelande som faktiskt pågått hela spelett igenom samtidigt som jag förklarar min tabbe jag skrev på inlägget innan. Det borde vara nog till att antingen fria eller fälla mig. Antagligen fälla mig med tanke på hur smidigt jag skött allting den här omgången.

Jag skulle förvisso kunna droppa mitt alias, men jag vet inte. Det gör förvisso att jag säkert få stanna kvar här, men samtidigt så kommer jag bara vara kvar tills trollen trott sig rensat ut alla viktiga roller.

Men den jag vill rösta på i nuläget, som jag redan påpekat gör mig suspekt, är Röst; Dnalor

Såvida vi inte går på Johoono för hans tystnads skull, hinner skifta över rösten i så fall. Tystnad gör mig helt klart suspekt och kunde Anders Åstrand vara ACKERFORS så finns det uppenbarligen en hel del att hämta bak i kulisserna.

Bara att kliva in bakom deras värn och at dem där dem är som känsligast.

magoo

Hero

Om det fanns någon extrem fara för Nightowl som innebär vinst för en annan spelare eller en uppenbar fördel för det laget så borde han väl redan vara flejmad?

Jag skulle inte ha skyddat Nightowl om jag hade varit väktare. Möjligen om hela spelet skulle sluta om Nightowl försvann men ett sånt slut känns lite för fjuttigt för att tilltala Rising.

Vicotnik

Den onde
Staff member
Re: Min röst [Röst]

Nu har jag inte haft någon större koll på vad som har hänt under helgen på grund av min visit i linköping. Så jag lägger min röst på Vildkatt eftersom jag inte har hunnit bilda mig en ordentlig bild på vad som har hänt, tar igen det i morgon. Anledning till att jag lägger min röst på Vildkatt är för att jag länge har ansett henne misstänksam, hon har inte bidragit med särskillt mycket och framför allt för hennes undliga sätt att resonera när hon har lagt sina röster, främst då gällande Genesis/Hellzon röstningen, med andra ord jag är inte nöjd med henns svar varför hon gjorde som hon gjorde.

Röst: Vildkatt

Foggmock

Myrmidon
Re: Snabb observation

Min tanke var alltså att han skulle vinna på banningar - trollen vinner på elimineringar överlag. Isåfall skulle han behöva hålla sig i liv x nätter, där x är antalet användare som krävs för att hans eventuella vinstvillkor ska uppfyllas.

Hursomhelst, Genesis och Dr.Markehed har redan sagt det - förr eller senare måste han bannas eftersom vi med nuvarande information inte kan lita på honom.

Foggmock

Myrmidon
Lite sammanfattande tankar efter helgen

Är rätt sliten efter möteshelg och har 120 sidor forskningsrapport jag måste läsa fram till tisdag morgon, men jag har likväl läst igenom inläggen som kommit efter mitt stora inlägg för att bilda mig en ny uppfattning om folk. Extra jobbigt eftersom det på den tiden fanns folk i livet som nu är ute ur spelet. Jag kommer inte göra någon ny storlista idag för att jag helt enkelt inte orkar, och jag är hyfsat fri från skoljobb först på onsdag. Eventuellt är det lugnt hela dagen imorrn på jobbet men jag tror inte jag kommer få ihop något vettigt. Det är lite synd eftersom information inte skadar och ingen annan mer än Arvidos gjort någon direkt ansats att dra fram smutsig byk i ljuset.

Men en lista blir det iallafall, och det är en prioritetsordning på vilka som vi borde försöka göra oss av med.

Först kommer thark. Genesis och Dr. Markehed har fått mig övertygad om att vi bör göra oss av med honom så fort som möjligt givet situationen. Det kan vara ett misstag men det kan vara ett ännu större misstag att låta honom leva, dessutom tycker jag inte han varit hjälpsam så att plocka honom Johan K-stylee känns inte helt dumt.

Näst kommer Vildkatt, som inte har spelat hjälpsamt en enda gång sen början. Hon har postat en lista med objektiv information vem som helst kunnat ta fram och drivit på mot fel personer. Om hon nu är noobig kan hon ju lika gärna vara ett noobigt troll. Hon får ingen sympati i mina ögon.

Misstankegrupp 1 är Dnalor, Lindenius och Walium som betett sig lite småirrationellt (obs! baserat på magkänsla efter att ha läst igenom alla inlägg igen, måste sortera mer bland inläggen och granska dem närmare innan jag säger något jag skulle kunna känna mig säker på) och bara vagt arbetat för att rota fram fiender. Dnalor kanske kommer undan på noobighet men Lindenius gör det verkligen inte, särskilt som han dessutom varit inaktiv.

Misstankegrupp 2 blir Pilzeman, Vicotnik och Dr.Markehed som allihopa hela tiden varit "lagom aktiva" och sällan kommit med egna resonemang eller reflektioner - men de har varit glada i att rösta. Bra sätt för troll att gömma sig om man bortser ifrån att det hyfsat lätt hamnar i blickfånget som just trolligt.

Personer som jag inte ser någon anledning att banna är magoo och omgitburns. Det finns inga rationella anledningar i att ifrågasätta vad de säger, och ingen har outat sig som STORUGGLA för att "sätta dit" magoo ifall hon hade ljugit. På sin höjd är omgitburns både vrållådeit och Linköpingsmaffia vilket vore en halvintressant twist.

Personer som jag tycker det "är något med" men inte tycker vi bör banna any time soon är Arvidos som vore han troll/maffia åtminstone hjälper byn med att komma med mycket information presenterad rakt upp och ner för alla att granska. Kudos!

Genesis har deltagit aktivt, resonerat, röstat på vad han verkat varit övertygad om är troll och säger sig vara informationsbärare som grönförklarar en bunte folk. Detta gör honom åtminstone lite skum, men det kan vara information som det gagnar forumet om den förblir dold så nattinfo vi får om nån av dem bannas/flejmas/mediadrevas(_om_ PIFF & PUFF får in sin sista "kill" även att de är döda så ryker ju nån mer)/maffiakorrumperas kan ju vara direkt farlig att få fram.

Nightowl säger sig vara ARFERT med konstig specialförmåga som jag nu tänkte spekulera lite kring, Arfert har ju varit minimoderator och Dimfrost var ju en av de som drev igenom ändringen att spelförfattare inte skulle få moderatorsprevilegier. Om ARFERT räknas som moderator för spelets syften och DIMFROST är maffia så känns det inte långsökt med en specialregel där DIMFROST får en chans att på något sätt korrumpera bort ARFERT som en liten flavortwist för att hjälpa maffian lite, som i fallet "ingen outar sig" har väldigt lite att gå på eftersom de som är flaggade som moderatorer verkar vara vänligt inställda till forumet. Men, som jag sagt innan, nu spekulerar jag i Risings intentioner och inte ondingarnas, och det kan vara riskabelt om det visar sig vara fel. Misstankar mot honom kvarstår och nästa runda han kan mycket väl få samma status som thark har nu, även om jag prioriterar Vildkatt.

Således:

Röst: Thark

Pilzefrau

hon/henne

Om det finns en fraktion som har ett eget vinstvillkor som inte är att vara ensam kvar, ja då lär inte hela spelet avbrytas så fort det är uppnått. "Nej tyvärr grabbar, men det finns en fjärde fraktion här i spelet, och det är Troberg. Han lever ännu och nu när sex personer har bannats har han vunnit. Spelet är slut, ni kan gå hem." Tycker iaf inte jag är så troligt, och framför allt inte så roligt. Om han skulle kunna vinna på det sättet skulle han troligtvis plockas ut ur spelet, och sedan få räkna sig till vinnarna oavsett vilken sida som vann. Så vi ska nog inte vara oroliga för att han går och vinner framför näsan på oss och avbryter spelet. Däremot är jag fortfarande för orolig för att han ska vara troll för att låta honom hållas.
/Pilze

johoohno

Warrior
Misstankar och reflektioner

Reflektion kring identiteter
Jag misstänker att forumets fiender har lyckats smyga in åtminstone en av de sina bland dem med avslöjade identiter. Förvisso verkade det som om hellzon eventuellt hade indikationer på att ACKERFORS var en säker identitet att låna och att de därför varit mer försiktiga sedan dess, men jag tror ändå att de hade fler identiteter att låna. En anledning till den tanken är att idén att tvinga fram identiteter lyfts väl ofta och det är ofta en riskabel väg att gå för de goda och jag misstänker att troll och/eller maffia väcker/stödjer den idén när den dykt upp då och då.

Följande deltagare finns med högt upp på min lista av misstankar (de är för närvarande inte rangordnade utan presenteras i bokstavsordning):

magoo
Det har tidigare resonerats kring om en infilrtratör/förrädare kan finnas i vrållådegruppen. Om så är fallet är den förrädare sannolikt magoo (eftersom Genesis också går i god för omgitburns verkar denne osannolik, att två stycken av forumets fiender ställer sig bakom en tredje tror jag inte de har mannar nog att göra längre). magoo har förvisso avslöjat en identitet (STORUGGLA), men jag nämner ovan misstron mot att lita allt för blint på avslöjanden.

thark
Jag har angivit mina skäl för misstanke mot thark HÄR och HÄR. Den sistnämnda länken hänvisar jag till i och med att Arvidos räknat upp tre tänkbara troll (CALIGULA, TROBERG och MALEFICIOR) och eftersom jag misstänker att trollen är tre till antalet bör alltså TROBERG vara en av dem (jag frågade efter möjliga andra namn till trollen och det enda svaret jag fick var PIFF & PUFF och det visade sig vara en helt egen fraktion).

Vildkatt
Föga stöd i jakten på troll/maffia. Många av förslagen är kopior av andras idéer (exv. Arvidos lista) och andra idéer är negativa för forumet (visar stöd för att blotta roller) samt att hon schabblar med fakta (missar Anders Åstrand som ACKERFORS). Jag är osäker på om hon är maffia/troll, men hennes medverkan hjälper inte forumet. Dessutom skulle hennes död ge en del information oavsett vilken sida hon tillhör.

Jag har fler misstänkta i samma kluster, men fokuserar på de här tre nu. Min röst ligger på thark och kommer där förbli, även om jag även stödjer en utröstning av Vildkatt (magoo är inte aktuell att rösta ut detta drag).

Reflektion kring Nightowl
Jag ser inte heller något bekymnmer med att rösta ut Nightowl. Om det ligger någon fara med att han skulle flejmas av sin nemesis är det bättre att han har bannats av oss (eller?). Frågan är som sagt om hans uttalande är att lita på, samt om hans nemesis i så fall ännu finns kvar (någon nämnde DIMFROST och diskussionerna kring om spelkonstruktörerna skulle vara moderatorer och det är faktiskt något som till och med jag uppmärksammat trots att jag främst är på forumet då Rising erbjuder varulvsspel).

En tanke framåt
Forumiterna bör tänka framåt, vilka ser ni helst kvar i slutet där det verkligen blir kärvt med folk (nu verkar två deltagare försvinna varje runda/dag)? Detta är inget som egentligen bör ventileras öppet, men väl något att begrundas av var och en på sin kammare.

Foggmock

Myrmidon

Nej, jag tänkte mig långt fler än sex användare som skulle bannas för att TROBERGS eventuella vinstvillkor skulle kicka in i den mån det ens existerar - kanske skulle han kunna vinna natten efter det fanns honom, två troll och två legit användare kvar, eller något, förutsatt att han inte själv bannades under natten.

Men som sagt, ytterligare spekulationer är meningslösa och om vi bannar thark och han faktiskt är oskyldig och harmlös så har vi åtminstone åstadkommit två saker, nämligen att bli av med en hyfsat inaktiv och icke särskilt hjälpsam spelare samt fått korten på bordet gällande thark så att vi kan ägna tankemöda åt annat än att spekulera kring Risings skruvade regler.

Vicotnik

Den onde
Staff member
Skulle man kunna få en rösträkning [NT]

NT = No Text

Vicotnik

Den onde
Staff member
Re: Tillägg

Jag har inte rollspelat då jag anser att det inte finns något att vinna på det i det långa loppet. Det är mycket lätt att gå in för att rollspela för då har man sedan en ursäkt att gömma sig bakom när saker och ting börjar gå emot en: "Jag rollspelade".
Det enda det gör är att skapa en förvirring och att man får svårare att lite på personen.

Visst med tanke på den rollen jag sitter på så kanske jag borde ha rollspelat för att kunna styrka min roll om jag skulle behöva outa mig, vilket jag förhoppningsvis inte kommer behöva göra.

VildKatt

Warrior

Faktum är att det finns saker att vinna. Se på Walium. Tidigt nämnd som TAMAGOCHI TIM och har hängt kvar sedan dess, utan att han har annat än bekräftat sin roll.

Att rollspela betyder inte att du genast hänger ut din roll, utan att du milt hintar om vem du är för att lättare kunna sammanfoga den gruppering du tillhör. Nu har forumiter inte samma sätt att meddela sig som vrållådeiterna hade, därför får vi ta till andra knep. Jag skyller inte mitt beteende på att jag rollspelat, inte alls. Tvärtom faktiskt. Jag är inte sådan att jag helt och hållit låtit min roll ta över. Tro mig, hade inte blivit så långa meddelanden från mig i så fall.

Dum, dummare, militär.

Genesis

Ni dés ni maître

VildKatt said:
Faktum är att det finns saker att vinna. Se på Walium. Tidigt nämnd som TAMAGOCHI TIM och har hängt kvar sedan dess, utan att han har annat än bekräftat sin roll.
Och vad har vi vunnit på det?

Att rollspela betyder inte att du genast hänger ut din roll, utan att du milt hintar om vem du är för att lättare kunna sammanfoga den gruppering du tillhör.
Det där var en udda formulering. Jag fattar inte riktigt vad du menar. Men oavsett hur litet du hintar, så finns det inget som säger att forumets fiender skulle ha svårare att snappa upp det än forumets vänner. Och eftersom forumets vänner inte har någon större nytta av infon, medan forumets fiender (i synnerhet maffian) har mycket stor nytta av den, så är det helt enkelt dåligt att rollspela, oavsett hur vagt du hintar. Punkt.

Foggmock

Myrmidon

Och vad har vi vunnit på det?

Jag tror hon menade att walium har vunnit på det. Huruvida forumet gjort det kan vi ju inte veta förrens han kommer med någon vettig analys och prickar en fiende eller bannas och visar sig vara oskyldig. Är han däremot ond så har ju forumet inte tjänat något på det och hans fraktion massor.

Vad gäller Vildkatts påstådda/eventuella rollspelande så delar jag Genesis uppfattning - det hade varit ROLIGT om man kunnat rollspela eftersom det är temaomgång men detta spelet handlar om att ens gruppering ska vara kvar sist och inget annat, alltså vore det ju bra korkat av exempelvis Hellzon att skriva högerextrema saker och hylla D&D nu när han var CALIGULA.

Lindenius

Swashbuckler
Ja, jösses

Nu är jag tillbaka efter några köriga dygn.

Angående påstådda NAMN.
Detta har redan varit på tapeten flera gånger i olika former. Mina åsikter är att vi är ganska lite förtjänta av att avslöja namn. Såtillvida man inte kan backa upp sitt namn med motsvarande trolig förmåga som "bevis" är allas påståenden ganska poänglösa. Den enda som har gjort någorlunda så är LINDENIUS (Genesis). Alla andra kan i princip bluffa om sina anvädare. Detta gäller även rollspelande av ANVÄNDARNAMN. Jag menar, bluffar man om namnet, varför skulle man inte bluffa i "rollspelandet"?

Alltså: Inte stirra oss blinda på ANVÄDARNAMN utan snarare vad folk gjort/sagt/inte sagt i relation till vilka vi vet något om (Hellzon, Björn den Gode och Johan K till exempel).

Angående avslöjanden av namn.
Snart måste vi dock börja fundera på att avslöja våra namn/förmågor för kunna få eventuella troll att göra bort sig. Det här innebär att de hinner plocka ett antal av oss, men att vi är tillräckligt många för att hinna hitta dem i alla fall.

MEN, vi MÅSTE röka ut Linköpingsmaffian först. Exakt hur detta skall gå till får jag eller någon annan återkomma till så fort vi har tid. Jag har personligen haft för lite tid de senaste dagarna för att hinna dubbelkolla alla Björns inlägg (Johan K sade väl inget substansiellt vad jag kan minnas). Det viktiga är att det är lindhköpfingmaphian som är riktigt farliga om de får kunskap om våra användare. Trollen kan ju nämligen slå ut vilka de vill (d v s vi minskar obönhörligen i antal oavsett vem de trollar bort).

Sammanfattning
1. Inte stirra oss blinda på ANVÄNDARNAMN
2. Rök ut Lindköpingsmaffian
3. Börja ge info om saker vi kan verifiera med våra förmågor. Just nu har vi väldigt lite att gå på.