Nekromanti [Varulvsspel] Thibaultkoden

Björn den gode

Swashbuckler
Re: Rösträkning

Så vad vill jag ska hända nu.

1) Vi fortsätter leka outningslekar, KK tar ansvaret för att det sker på ett bra sätt, det här är ett nödvändigt ont.

2) xyas och Brynolf får skärpa sig, ni kan inte ligga med röster på en snubbe som är helt grön, särskilt inte eftersom jag inte tror att någon av er är ulv. (försök inte heller komma undan med att rösta på ingen, det är fegt, och dåligt).

3) Basenanji ska komma tillbaka och starta ett drev, du kan till och med få välja själv mot vem.

4) BDG borde gå igenom LJS inlägg noggrannare och förklara varför han tycker det är en så bra röst istället för att bara uttala sig flytande eftersom det uppenbarligen inte räcker för att få en majoritet dit. Detta kommer tyvärr inte hända på ett bra tag då morgondagen är i princip fullspikad alltifrån en tidig ultraljudsundersökning till sent bridgespel.

LJSLarsson

Hero
Hej allihopa, tillbaka från rollspelet.

Ser att jag fått drev och de flesta misstankar emot mig. Nu skall jag sova, så jag ger svar på tal mellan 8 - 9 imorgon.

Korpa

Umenörd
Re: Basse+Korpa, se hit!

Innan jag sover kan jag dra mitt strå till stacken i den här outningen, så finns det mer att prata om imorgon när jag kommer sova så länge jag kan.

Jag har summan 19.
Motivering: Att siffrorna är viktiga är självklart och om det finns något att hämta vad gäller siffersumma så känns det mer värt att bidra på den fronten, hellre än antal siffror som känns mindre viktigt i jämförelse just nu.

Basenanji

Postd20modernist

God morgon! Härligt att se att KK postar tio i sju!

Jag har summan 19.

Jag såg också att BDG tycker att jag är röd och att han drog sig till minnes något gammalt parti där jag varit varulv och lyckats bedra folk. Det stämmer inte. Så här är det:

Jag har varit med i flera (5+) partier. Endast i ett har jag varit varulv: Risings Batman-lir. Det gick för övrigt så där, jag var varken sepciellt bra som Batman eller som gruppmedlem i varulvsgruppen.

Så BDG, du får nog rensa lite bland minnena för att få ihop en mer rättvis bild av mig.

Jag tycker i korthet följande:

Jag spelar mer sakligt och tillbakalutat vilket är skönt för oss alla

Jag ser inte hur sådana här flufflätta, enkla, "back to basics"-spel kan ge speciellt mycket i första rundan. Med så "pigga" varulvsspelare som vi har nu leder det till rätt många smågnabb kring oväsentligheter. Tjafset kring Brynolf och fluffet tycker jag tyder på det.

Därför kommer det vara så mycket mer intressant att analysera hur vi har röstat, efter det att någon har hängts.

Mina uppfattningar right now:

Till de som är hyggligt gröna:
KK, BDG, Brynolf, !Paxen

De jag är mer osäker på:
Vicotnik, Korpa, xyas, anth

De som jag tycker signalerar rött:
LJSLarsson, Recca

Sedan då?
Jag känner inte så mycket för drev just nu, däremot så tror jag att det skulle hjälpa byn om vi diskuterade dels hur Vimes kan ha tänkt kring siffrorna och dels vilken övergripande design han har använt när det gller powerroller. Tror vi tex att folk sitter med oviktiga förmågor eller har Vimes egentligen bara delat ut kraftfulla förmågor till ett fåtal?

Jag tänker tex på Feuflux spel där rätt många fick oväsentliga förmågor bara för att dölja vilka andra deltagare som fick de viktiga.

Och genom att skriva det här menar jag att jag har bidragit en hel del till byns fortsatta överlevnad.

Basenanji

Postd20modernist

xyas och anth får dock gärna vara mer aktiva framöver. xyas tycker jag inte pingar starkt men jag har respekt för honom och anth tycker jag verkar lite osäker här och där.

xyas, ta bollen du: antal siffror eller summa tack!

LJSLarsson

Hero
Så där. Morgonglad och reda att skriva inlägg. Skall först försvara mig mot alla misstankar, sedan delge hur mina misstankar ser ut och sedan försöka vara på offensiven och bidra lite. :)

LJSLarsson

Hero
De som varit hårdast mot mig nu är Vicotnik, Basenanji och Björn den gode (med ett mildare medhåll från Konrad).

Vicotnik tar upp min attack på Brynolf och min definition av fluff.

Vicotnik said:
I LJSLarssons försvarstal så pratar han om att Brynolf möjligtvis inte fått några siffror, men att dömma av tidigare diskution så rör det sig inte om siffrorna:
LJSLarrson said:
Med fluff menar jag allt som inte är konkret fakta om ens roll samt förmågor. Det kan vara långa beskrivande flufftexter eller något kort, enkelt och koncist.
I detta har jag svårt att se att sifferor skulle räknas som fluff. Vilket gör att jag upplever hela LJSLarsson's försvarstal som efterhandskonsturerat. Att han sedan avslutar det med att förklarar sig som nybörjare är ett ganska smart drag eftersom man normalt sett har större översende med nybörjare.
Siffror är inte mer konkret fakta än till exempel vilken Batman-skurk man är. Och jag skriver, precis som Vicotnik citerar, att jag räknar både långa svepande beskrivningar och sådant som är kort, enkelt och koncist. Självklart syftar jag på siffer-fluff med en sådan formulering.

Vicotnik tar upp min attack på Brynolf, men ej min relation till Recca. Det är Basenanji (och sedan Björn den gode) som gör.

Först Brynolf:
Jag har ingen information alls som tyder att varulvar har siffror. När jag var på Brynolf i början av spelet hade inte folk frivilligt börjat outa till höger och vänster om sina siffror. Andra, som denna information, lägger självklart inte tid på att förfölja Brynolf men för mig var det helt rätt väg att gå.
Ur min synvinkel svarade Brynolf dessutom misstänkt, eftersom han undvek att svara på det jag var ute efter. Han börjar prata om målande karaktärsbeskrivningar och undrar ifall jag har någon, precis vad en varulv som inte hade siffror skulle göra för att kunna bluffa.

Visst, att jag och Recca gick enad front (till en början) mot Brynolf rödar oss, men inte mer än vad det rödar Björn den Gode som legat med en safe röst på mig sen sida 5 i forumsdiskussionen och sen låter den bekvämt ligga kvar på mig och bara upprepar de argument som Vicotnik och Basenanji fört mot mig.

Konrad, du ville veta min motivering att välja summan istället för antal siffror när jag outade? Jag har ingen information som ger mig ledtrådar om att det ena skulle vara bättre än det andra (och med vad folk har brödsmulat verkar båda vara relevant), så för mig var det 50/50.

anth

Vetefan
Re: KK outar som nummer 1

Konrad Konvalj said:
antie said:
KK ville att folk skulle outa antingen antalet siffror eller summan.
Jag har ingenting i min flufftext som säger något intressant om någotdera - och hittills har ingen här sagt något av intresse heller.
Hur menar du här?

Att inget intressant har sagts om nuffror innan du outade din nuffra ur det blå med en slant kastning, eller att inget intressant sagts om nuffror efter det?
Jag som tyckte att jag var tydlig. :gremsmile:

Ingen har sagt något som helst av intresse om antalet siffror eller summan av siffrorna.
Om någon inte håller med får ni gärna citera det inlägg där det sägs något intressant.
(det finns en liten chans att jag faktiskt har missat något - men jag tror inte det)

När alla outat föreslår jag att OM någon av oss har fått någon flufftext som säger något om antalet siffror eller summan av siffrorna - klämmer ur sig den infon så vi kan dra NÅGON slutsats om det data vi fått.

Innan jag ser något av intresse anser jag denna outing helt meningslös.
(det betyder inte att outingen var meningslös, bara att den är meningslös så länge vi inte har några verktyg att tolka datat med)

LJSLarsson

Hero
Nu när försvaret är avklarat, dags för up-listan.
(Har skrivit och researchat för fullt, så jag har inte läst vad ni skrivit sen mitt förra inlägg ännu)

Paxen - 1 up
När alla hoppade på mig och började skrika att jag skulle outa mer så satte Paxen ner foten och sa att det skulle vara fel av mig att ge information. En varulv, som kanske inte hade hoppat på tåget och verkat misstänkt, hade bara suttit och gottat sig och hoppats att jag skulle spillt bönorna och berättat allt jag vet.

Recca - 2 up
Anledningen till att folk ser Recca som röd är för att vi båda gick på Brynolf. Jag tycker att det var helt rätt sak att göra, vilket grönar Recca för mig.
Trots att hon inte skrivit mycket (på grund av armbekymmer) har hon ändå varit aktiv och var på Paxen när han i onödan outade information.

Konrad - 2 up
Jag såg Konrad som röd tidigare och det kommer ligga mig i fatet så det är bäst jag lägger korten på bordet.

den fantastiska bybon LJSLarsson said:
Kortfattat berättar jag dock att de som jag ser rödast är Brynolf och Konrad. [...] Konrad för att han kom med specifika kriterier för outande, erbjöd sig att outa båda kriterierna och sedan bara outade ett.
Det var det här jag tänkte på:
Konrad said:
Det vore i mina ögon rätt intressant att outa båda två samtidigt. Det ger ulvarna mindre svängrum att fejka.[/qoute]

Jag läste det som att han var intresserad att outa båda två, vilket han sen inte gjorde, vilket självklart verkade skumt. Men detta var enbart en misstolkning av mig.

Utöver det har Konrad skött sig bra och varit aktiv.

Vicotnik - 3 up
Den som var aktivt först på mig i drevet, vilket var ett bra initiativ. Jag tycker dock inte att argumenten om hur jag definierar fluff är tillräckligt starka för att få mig att lukta fisk och det finns bättre argument att tillgå om man vill se en oskyldig och hårt arbetande bybo hänga och dingla.

Anth - 3 up

Har inte allt för starka misstankar, men hans argument om summa/antal och singla slant var dåliga och slappa.

Bassenanji - 3 up

Trots att jag inte gillar hans röst på mig så tycker jag inte den är allt för skum, och han har skrivit att han behöver mer research av mina inlägg för att förklara sin ståndpunkt (s 23).

Xyas och Korpa - 3 up

Har inte hunnit skaffa mig en uppfattning än.

Brynolf - 3 up

Var som sagt på honom i början, men det har jag släppt, men jag ser honom knappast som grön än.

Björn den potentiellt onde - 4 up
Björn har haft röst på mig sedan sid 5, och då utan allt för engagerad argumentation:

Björn said:
Slutligen så är relationen mellan LSJLarsson och Recca som någon annan påpekade lite skum, men jag håller ändå den förstnämnda som mest trolig maffia.
Som varulv är det oerhört bekvämt att låta rösten ligga kvar på mig hela drevet tills jag blir hängd och kan verka safe.
På sidan 22 argumenterar han varför jag är mest misstänkt, men för inte in något nytt i diskussionen. Han tar dessutom upp min status som nybörjare/icke-nybörjare som något skumt, vilket är helt orelevant. Låter som mig bara som ett sätt att smutskasta en redan smutsig bybo.

Så... jag tror det var alla. Lite trött i huvudet, så påminn mig om jag missat någon. Nu skall jag läsa vad ni andra skrivit så länge.

LJSLarsson

Hero
Crap, satte citatboxen fel. Hoppas ni förstår att det inte är Konrad som sagt allt det där. Hans citat slutar vid det fint felstavade /qoute. :-/

Konrad Konvalj

Myrmidon
Outning Fas 2

K.K antal siffror 4 totalsumma ?
Vico antal siffror ? totalsumma 22
SJSL antal siffror ? totalsumma 14
Brynte antal siffror ? totalsumma 26
!Paxen antal siffror ? totalsumma 18
anth antal siffror ? totalsumma 26
xyas antal siffror 4 totalsumma ?
Recca antal siffror ? totalsumma 29
BDG antal siffror ? totalsumma 17
Korpa antal siffror ? totalsumma 19
Basse antal siffror ? totalsumma 19

Då var fas 1 avklarad och slutsatsen av den är att det tog alldeles för lång tid.

Nu går vi in i fas 2:

Det kommer inte bli någon purgatorisk ordningsföljd denna gång utan vi kommer att köra efter en strategi som jag lagt upp i min egna lilla skalle. Den kan så klart vara helt uppåt väggarna kass så om någon tycker det så skall det ju fram pronto. Det kommer att skapa vissa ställningstagande för och emot och sånt är ju alltid bra att ha på pappret.

K.K & xyas är de ända som har outat antal siffror. Båda har gått ut med 4:a

Det avgör att vi kommer att gå ut först i fas 2. Det vi skall göra är så klart: Laxa fram totalsumman. Fas 2:1 slipper vi undan tillsvidare.

När xyas är klar med sin totalsumma, vilket bör gå rätt fort, xyas är online nu och det ända jag kräver är SUMMA = ? och det går väldigt snabbt att skriva ett sånt inlägg. Det behövs ingen motivering eller något utan det är bar att köra.

Fas 2 och Fas 2:1

För övriga innebär Fas 2 att antal siffror i protokollet skall upp på bordet. Förutom det skall även den lägsta siffran upp på bordet (detta är då Fas 2:1).

Exempel: Summan är 25, antal siffror är 6 och den lägsta siffran av dessa 6 är 2

Nästa på tur att inleda Fas 2 och 2:1 är:

1. SJSLarsson baserat på att han har den lägsta totalsumman och kanske något mer..

2. Recca baserat på att hon har den högsta totalsumman och kanske något mer..

Efter detta kommer vi att köra dubbletterna i följande ordning:

anth
Brynolf

Basse
Korpa

Slutligen får de tre sista outa i random ordning. Jag rullar 1T6

Vicotnik
!Paxen
BDG

Deadline: 13.00

Och det skall vi absolut hinna med. Alla deltagare är in och lurkar på wurrnu någon gång från nu fram till 13.00 så att skriva i lite siffror kommer inte vara så värst tidskrävande. Ser jag någon som är på tur bland de inloggade kommer jag att hala fram piskan. Gör denne inte sitt jobb kommer den ulvmålas såklart.

Frågor på det?

Och absolut.. Vimes kan ju ha använt sig av siffrorna och sånt för att skapa buzz och driva min paranoia till vansinne, men det får vi ju se sedan. Jag har alltså en tanke med detta så ni som tycker att den smakar anus i mun får hojta till och komma med egna tankar.

Konrad Konvalj

Myrmidon
Re: KK outar som nummer 1

anth said:
När alla outat föreslår jag att OM någon av oss har fått någon flufftext som säger något om antalet siffror eller summan av siffrorna - klämmer ur sig den infon så vi kan dra NÅGON slutsats om det data vi fått.
Öh, nej!

Ingen skall hala ur sig något om siffror eller summor eller whatsoävvers förutom det vi kommer överens om.

Har någon informationen som nailar en ulv utan minsta tvekan skall det upp till ytan, men då skall det banne mig vara riktigt säkert.

!Paxen

Swashbuckler
Re: Outning Fas 2

Planen låter bra. Jag vill dock se om någon är negativ mot den och isf se bra motiveringar till varför vi ej bör köra så.

Konrad Konvalj

Myrmidon
Re: Outning Fas 2

Klebersmus Katt said:
K.K & xyas är de ända som har outat antal siffror. Båda har gått ut med 4:a

Det avgör att vi kommer att gå ut först i fas 2. Det vi skall göra är så klart: Laxa fram totalsumman. Fas 2:1 slipper vi undan tillsvidare.
I min iver att få ut Fas 2 glömde jag själv bort att slanta fram min summa.

18

Fas 2:1 slipper xyas och jag undan tillsvidare, men så snart alla genomgått testet kommer vi att fylla på med vår information.

Konrad Konvalj

Myrmidon
Re: Outning Fas 2, mindre revidering

!Paxen said:
Planen låter bra. Jag vill dock se om någon är negativ mot den och isf se bra motiveringar till varför vi ej bör köra så.
Eftersom du är med på min plan så förväntar jag mig att du i och med min outning av 18 kan tänka dig att bli flyttad i outningsordning utan något bjäbb.

Du byter således plats med Vicotnik. Alltså, efter de tidigare dubbletterna halkar du in.

!Paxen

Swashbuckler
Re: Outning Fas 2, mindre revidering

Konrad Konvalj said:
!Paxen said:
Eftersom du är med på min plan så förväntar jag mig att du i och med min outning av 18 kan tänka dig att bli flyttad i outningsordning utan något bjäbb.

Du byter således plats med Vicotnik. Alltså, efter de tidigare dubbletterna halkar du in.
Egentligen så vill jag se andra outa före (av självklara anledningar), men jag har inget problem att outa tidigare ändå.