Mukwa tycker till om spelet
Ok. det gick fort att läsa igenom allting. Här kommer mina åsikter om hur det här spelet ska spelas och hur min aktivitet kommer se ut.
Aktivitet
Den kommer vara väldigt dålig. Jag har saker att göra, både högt och lågt... På jobbet har jag för mycket att göra för att surfa runt och på kvällarna är jag relativt uppbokad. Tackade t o m nej till rollspel idag
Med det sagt kommer jag givetvis kika in och vara så aktiv som jag förmår mig.
Spelupplägget
12 deltagare varav
7 Vanillabybor
3 varulvar
1 väktare
1 siare
Rundorna (Kritiska rundor i rött)
Runda 1: 12/3
Runda 2: 10/3
Runda 3: 8/3
Runda 4: 6/2
Runda 5: 4/1
Easy peasy. Inget snack, inga kanske. Det är så det ser ut. 25% är ulvar. It's the law. Vi får ha fel två gånger.
Angående att kontrollera rösterna varje IRL-dygn innebär att ulvarna har världens fördel här. Det kommer bli korta rundor om vi röstar, därför vill jag att alla som har röstat lägger ned sina röster. Nu. Inte snart och definitivt inte efter 22:00. Sedan tar byn ett kollektivt beslut om när vi ska rösta. Ju längre rundor vi får, desto bättre är det för byn. Fler inlägg -> mer text -> mer material att analysera = bättre för byn.
För att lätt kunna stämma av hur byn ser på olika kandidater skulle vi kunna använda oss av samma finess som #
Röst:, men byta ut ordet så att "rösten" blir ogiltig. Mitt snabba, enkla förslag är (och det här är också min nuvarande anklagelse):
Anklaga: !Paxen
På så sätt kan vi söka på "Anklaga:" och göra röstsammanställningar precis som vanligt utan att behöva bekymra oss om att vi får för korta rundor.
Märk väl att röstningsmönstren mer eller mindre är det enda vi kommer kunna analysera i det här spelet och risken finns att ulvarna i det här partiet har lika mycket is i magen som jag, Vimes och Lu-Kaazh hade i Maffia-liret. En sån strategi är
nästan helt förödande för byn när upplägget är så här vanilla. Men bara nästan...
Press
Vi kommer inte kunna pressa varandra på hård information och då är det alltså det andra vi måste gå på. Någon som är pressad borde ta för vana att börja anklaga och bygga ett ordentligt case (läs: motivera) mot någon annan. På så sätt är alla fortfarande byn till gagn.
Powerrollerna ska absolut inte gå ut med info under drev. Inte den här rundan och inte i nästkommande runda heller. Den enda gången jag vill se någon skriva om sin förmåga är när den personen
vet att den kommer åka ut. En trängd ulv kan komma att chansa i de sista rundorna, och då är det bättre att informationen om att vi inte har någon powerroll kvar är öppen. Ta inte med er något i graven.
Kanske har jag en av powerrollerna, kanske inte. Så vill jag att alla ska förhålla sig till förmågorna. Siaren är den absolut viktigaste vi har i det här partiet, viktigare nu än i något annat parti här på rollspel.nu. Gå inte ut med att ni är vanilla för då får ulvarna en person mindre att ta hänsyn till när de ska bestämma sig för sina nattmord.