Ond bråd död said:
Elmrig vettesjutton. Han har hängt på KK mot Mukwa, medan nån (KK eller RJ?) kopplade ihop Elmrig med Mukwa på nåt vis. Jag får kolla upp den grejen.
Robert kopplade ihop Elmrig med K.K. Det tog jag intryck av och tyckte mig se en del av det mönstret under runda tre. Det är dock egentligen bara i UP-listningen som det blir tydligt, Elmrigs lista är en blåkopia av KK. (KK outar först.)
Däremot har jag gått tillbaka och kollat runda 1. Fram tom. sidan sju (så långt jag kommit med denna del av granskningen) ser det ut så här:
- alldeles, alldeles i början - KK är den förste som hoppar på !Paxens underligheter, Elmrig skuggar...
- trots tidigare stöd för anklagelse-systemet, hoppar Elmrig plötsligt istället på KKs förslag, om 4+4+4 drevande och utröstning (tidigt, typ sida 2 i runda 1)
- därefter var det mer muckel mellan dem ett tag, men Elmrig lägger ändå sin röst - utan närmare motivering - på Mukwa, samma som KK driver vid tillfället
*därefter är Elmrig, bortsett från några enstaka, betydelselösa inlägg tyst jääääättelänge (flera dagar faktiskt), när han väl kommer tillbaka tar han avstånd från Vimes-drevet, som bl.a. KK initierat - han håller avstånd till KK ett tag*
- dock, så fort OBD kommer med i spelet (precis när Vimes-drevet börjar kollapsa) så kommer Elmrigs röst på obd minuter efter KK:s (men, med förlov sagt, Elmrig hade haft SJ i sikte...)
- därefter är både KK och därefter Elmrig inne och försöker få igång Tyr (som börjar deppa) (och de är iofs inte ensamma, också Brynolf ger sig på att råda Tyr att spela sig ur misstankarna)
Därefter lägger KK sin röst på Mukwa och Elmrig på Tyr. Då tycks skuggningen upphöra (åtminstone så långt jag kommit...)
Så vi kan se att det faktiskt finns fog för att tala om att Elmrig (medvetet eller ej) skuggade KK under tillräckligt lång tid av R1 för att uppenbarligen RJ skulle ta intryck av det.
Betyder det något? Nä, jag tror inte det.
Att jag hängde på RJ:s misstankar från början beror ju på att det där med att skugga en erkänt duktig ulvjägare mycket väl kan vara att försöka placera sig safe, och UP-listningen antydde ju som sagt att det kunde finnas något där.
Men när jag gjorde genomgången var det kanske en eller två av dessa instanser som kunde tolkas så (bl.a. rösten på Mukwa och 4+4+4-drevningen*). De övriga känns, i sina sammanhang, rätt så o-ulviga. Mer slump än något annat.
Därmed inte sagt att Elmrig är off the hook. Tvärtom. Jag tycker det fanns en del att notera om honom i runda ett också. (Jag har en mängd öppna fönster och trådar att försöka sammanfatta. På det sättet att är det bra att det kommer en hleg här, då kommer jag att ha tid att göra det...)
* Ulvig därför att Elmrig, i mitt tycke, inte motiverar sitt byte av åsikt särskilt väl, innan han snabbt hamnar i gräl med KK - som just påpekar att han byter uppfattning...