Jag har inte detaljstuderat texten utan bara läst igenom den rätt snabbt. Det märks att det är den första delen i en serie på den mängd bakgrundsinfo som finns i äventyret. Jag trodde först att äventyret skulle vara riktigt långt när jag såg att det var på 47 sidor men det visade sig att väldigt mycket plats upptas av inledningen. Inget problem alls egentligen men bara en reflektion,
När det gäller språket så har jag inga större invändningar. Det enda jag reagerade på var Stjärngråterskan Nannas första replik på sidan 25 som kändes väldigt illa formulerad. Annars vill jag berömma er för den stora mängd dikter och berättelser som ingår i äventyret. Det måste tagit en hel del tid och energi i anspråk att skapa dem.
Spelledarpersonerna är fascinerande och välbeskrivna även om jag undrar om det verkligen är nödvändigt att ha med identiska beskrivningar av dem både i texten och i slutet. Besättningen på drakskeppet växte alla till individer även om de bara beskrevs med några ord. Däremot kan jag tycka att några spelledarpersoner blev lite väl coola. Edwige Ottefågel är allmännt otrevlig, sluten och besitter det "Onda ögat" men har ändå en karisma på 15. Dessutom känns det lite onödigt att demonstrerar hennes färdigheter ytterligare genom att låta henne skrämma skiten ur en bunt havsvargar. I grund och botten är hon en intressant karaktär men hon skulle ha vunnit på att tonas ner något. Likaså Valtaja är så cool och särpräglad att han övertrumfar alla andra personer i hela äventyret med råge. Men jag antar att han har en viktigt roll att fylla i kommande delar. Jämför detta med dvärgarna som alla kändes betydligt mer jordnära.
Bilder och omslag var riktigt bra. Inte i klass med utgivna Riotmindsprodukter(vilket inte är särskilt konstigt
) men väldigt, väldigt bra för ett gratisäventyr. Den där Magnus Söderström är riktigt begåvad. Hoppas att vi får se mer av honom i framtiden.
Jag håller med Rising om att vissa slumpslag kändes onödiga och borde ersatts med annat. Vissa formuleringar om vad som skulle hända med rollpersonerna om de inte begav sig i den riktning som äventyret krävde kändes också onödiga.
Mitt slutomdöme är att det trotsallt är en mycket berömvärd insats. Äventyret håller god kvalité och det är väldigt roligt att det faktiskt är en produkt av hela ert forum. Jag skulle själv uppskatta flera sådana initiativ här på wrnu också. Även om jag inte vill formulera mig lika fördömande som Rising så tycker jag att grammatikdiskussionen till stora delar är onödig, överdriven och har fått för mycket utrymme.