Nekromanti Veckans hjälte: Dilba

Rising

Vila i frid
Re: Vem vill vara tjänsteman?

I sådana fall så ligger ju prejudikaten till grund för hur man jobbar ute på på fältet för att just få 'rätt' beslut.
Det är helt klart utifrån ens erfarenheter och från predikaten som ens uppfattning om vad som är rätt formas.

---

Det jag reagerade mot i ditt föregående inlägg var den fokus du satte på just folks ironiserande och uppkäftighet i sig. Jag delar den bedömning ni gjorde med den fulle och arge pojken, men inte för att han ironiserade och "öppnade kakhålet", utan för att han var aggresiv och oresonlig, och därmed kunde ha skadat någon (annan än er).

Du kan ha resonerat just så, men ditt förra inlägg vittnar inte om det på någon endaste punkt. Jag tycker att det var ett mycket oproffsigt uttalande du gjorde, som jag fann ovärdig din samhällsuppgift. Det är ju inte ett dugg viktigt om folk "är så dumma att de öppnar kakhålet" eller inte, utan hur man bedömer deras uppträdande och beteende.

Men du kan förstås ha varit ironisk? :^)

Joakim_UBBT

Veteran

Det jag medvetet internetslarvigt och ironiserande tyckte var att folk MÅSTE lära sig att man kan inte säga vad som helst hur som helst.

Om du står framför en person, hur god människokännare han än må vara och säger att just du skall göra si eller så, trots att du vet att du INTE ska säga just en sådan sak. (flygplan, ny målarfärg, brottsplats osv) Då är det väl självklart hur han måste agera med en tillsägelse osv trots att ni båda vet att du inte kommer att göra det du sagt för det var ju 'lite roligt'.

Om han nu inte agerar ja då kan han få ett tjänstefel på tasken och så blir han arbetslös helt plötsligt.

Det jag som sagt surar ur på är att folk öppnar just sitt kakhål och bara 'tvärtalar' utan att förstå att det blir konsekvenser och jag har utvecklar en viss jidder-allergi. Tyvärr finns det ont om mediciner mot just det :gremlaugh:

Eksem

Champion

" Tyvärr finns det ont om mediciner mot just det"

Tydligen går det bra att bura in folk?

cogitare

Swashbuckler
Å andra sidan kan man ifrågasätta om det verkligen alltid är bra att till varje pris undvika att "väcka anstöt"...
Ja, jag försöker i varje fall undvika att stöta mig med främlingar utan särskild anledning att göra så?

Att ge alla som protesterar carte blanche känns helt fel för se så mycket skit vissa protester har ställt till med? Tänker kanske främst på reclaim the street eller vissa veganrörelser som för några år sedan fick för sig att bränna tankbilar uppe i norrland som exempel. Helt missriktade uppror.

C.

Krille

Super Moderator
Re: Konspirationsteori!

...eller så kollar man i registren för vapenlicenser. Det är lite enklare. Och billigare. Men kanske inte lika mycket Conspiracy X.
Framförallt vet du bara vilka som legalt kan ha vapen, men du vet inte vilka som har köpt vapen eller vart kartongerna är, och kan inte härleda var vapnen är - vilket torde vara meningen med en vapenregistreringslag.

men, kan man säga, alla illegala vapen då? De får man inte fatt på iaf med den metoden
De får du inte fatt på med vapenregistrering heller.

och överlevnadsgalningarna laddar allt själva
Kem-märk och RFID-tagga krutförpackningarna. Repetera som ovan.

Krille

Super Moderator
En jefligt intressant artikel

Hittade den här sötingen på DN.se idag:

Magnus Norell said:
Om bin Ladin och hans närmaste anhängare, på flykt och ständigt i rörelse i de pakistanska och afghanska bergen sedan vintern 2001, någonsin tvekar i sin övertygelse, kan de inte annat än glädja sig åt den makt över sinnena de fortfarande åtnjuter. De behöver inte ens göra något, det räcker med ett försök till terrordåd med islamistiska förtecken, så kommer frågorna: Finns det en koppling till al-Qaida?

[snippeti]

Ända sedan kriget i Afghanistan sent 2001 har al-Qaida främst varit ett varumärke; det finns ingen organisation som styr och ställer, som planerar och utför terrordåd över hela världen, kontrollerade av en liten klick onda män i en grotta. Men namnet är så gångbart att det hela tiden dyker upp grupper/individer som kallar sig al-Qaida för att se större och starkare ut. Och det fungerar! Det är det verkligt omtumlande. Detta är de globala islamisternas stora seger; detta att de fått genomslag för ett namn vars blotta nämnande gör att alla från Vita huset och neråt känner sig föranlåtna att reagera så fort det kommer ett uttalande. Inte så illa jobbat för ett gäng på flykt i de centralasiatiska bergen.

Den andra stora segern för dessa islamister (som alltså inte ska förväxlas med lokala islamistiska organisationer som Hamas och Hizboallah som inte har någon världsrevolution på programmet, i alla fall inte som någon huvudpunkt) är att de lyckats vinna problemformuleringsinitiativet och därför fått gehör för en del av sina frågor i en större krets än enbart de egna leden.

krank

Går ondskans ärenden
Ja, jag försöker i varje fall undvika att stöta mig med främlingar utan särskild anledning att göra så?
Om dessa främlingar vid tillfället iklätt sig en yrkesroll, så får de gott stå ut med att jag stöter mig med dem, om deras yrkesroll är att göra något dumt, elakt eller så.

Att ge alla som protesterar carte blanche känns helt fel för se så mycket skit vissa protester har ställt till med? Tänker kanske främst på reclaim the street eller vissa veganrörelser som för några år sedan fick för sig att bränna tankbilar uppe i norrland som exempel. Helt missriktade uppror.
Jag har inga planer på att ge någon carte blanche, men jag kan sympatisera med folk som protesterar. Ofta är icke konstruktiva protester ett sätt att visa frustration över att försök till mer konstruktiva protester inte haft något resultat. Det kan jag sympatisera med, även om jag inte håller med. På samma sätt som jag kan sympatisera med människor som blir så desperata att de tror att de måste bekämpa en fientlig invaderande makt genom, säg, självmordsbombande. Jag sympatiserar, men jag håller inte med. Att kunna känna sympati för människor innebär inte att man måste ställa sig bakom dem, hålla med dem, eller för den delen ge dem carte blanche.

Jag sympatiserar t.ex starkt för RTS' ursprungstanke och mål/taktiker, även om det genomförts en del RTS som inte alls tycks ha haft något med ursprungstanken etc att göra.

cogitare

Swashbuckler
Om dessa främlingar vid tillfället iklätt sig en yrkesroll, så får de gott stå ut med att jag stöter mig med dem, om deras yrkesroll är att göra något dumt, elakt eller så.
Ohh, vad jag önskar att jag skulle komma ihåg detta inlägg om du någonsin får ett jobb som kräver att du jobbar med allsköns människor. Tänk vad en busschaffis, säkerhetskontrollant på en flygplats eller polis får stå ut med i sina respektive jobb :gremsmile:

Att kunna känna sympati för människor innebär inte att man måste ställa sig bakom dem, hålla med dem, eller för den delen ge dem carte blanche.
Ok, det har du rätt i. Jag missförstod ditt inlägg då jag tolkade sympatisere som i att hålla med eller stödja. Men du menar sympatisera som att du känner med dessa människor som råkat ut för mycket elände. Det gör jag också men jag kan inte ändå för mitt liv förstå självmordsbombande eller viljan att ha kål på civila/oskyldiga människor.

C.

PS. Ja, jag vet att USAs aktioner leder till många oskyldiga människors död runt om i världen, jag förbiser inte detta faktum.

Big Marco

Läskig
En till

Jag har också en: al-Qaida hotar väst i ny film

Citat: I filmen uppmanar gruppens andreman Ayman al-Zawahiri alla muslimer till krig mot väst. och i den senaste filmen går han till hårt angrepp mot gruppen som han menar måste hitta tillbaka till religionen efter att ägnat sig åt demokrati. (min emfas)

Finns det en absolut sanning. Nej.

Big Marco

Läskig

Tvärtom så har hon uttryckligen bett om ursäkt. Men med den skeva verklighetsbild du uppvisar just nu vet jag inte om jag vill fortsätta diskussionen. Halmdockor, oförnuftiga argument, faktaförvrängning... Liksom... Hur tycker du själv att diskussionen går?

Jag tycker att beteendet som Dilba uppvisade var idiotiskt. Jag tror inte (hoppas inte) att jag har kallat henne för en idiot för det är i så fall något jag drar tillbaka. Att hon har bett om ursäkt visste jag inte, bra, kudos till henne och lite återupprättad ära.

Du får gärna backa upp dina förolämpande tillmälen av "Oförnuftiga argument" och "Faktaförvrängning". Vad menar du?

krank

Går ondskans ärenden
Ohh, vad jag önskar att jag skulle komma ihåg detta inlägg om du någonsin får ett jobb som kräver att du jobbar med allsköns människor. Tänk vad en busschaffis, säkerhetskontrollant på en flygplats eller polis får stå ut med i sina respektive jobb

De två senare yrkena skulle man få använda ganska feta tvångsmetoder för att få mig att utföra... Och busschaffisar gör sällan dumma eller elaka grejer på det viset.

Däremot kommer jag att försöka få jobb som det jag läser till, dvs lärare - och där kan man verkligen säga att man jobbar med allsköns människor - både vuxna och elever. Och jag lovar, jag har inga problem med att någon svarar sarkastiskt om jag ställer dumma frågor, eller med att någon kritiserar mig eller mina metoder, eller ironiserar över betygssystemet, etc etc. Ställer jag dumma frågor får jag skylla mig själv, jag är själv inte främmande för ironi och sarkasm, kritiserar man mig eller mina metoder kan jag lära mig något, betygssystemet (framförallt det kommande) tycker jag också illa om, etc.

Ok, det har du rätt i. Jag missförstod ditt inlägg då jag tolkade sympatisere som i att hålla med eller stödja. Men du menar sympatisera som att du känner med dessa människor som råkat ut för mycket elände. Det gör jag också men jag kan inte ändå för mitt liv förstå självmordsbombande eller viljan att ha kål på civila/oskyldiga människor.
Jag menar sympatisera som i "jag förstår varför de gör som de gör", inte nödvändigtvis så att jag tycker synd om dem eller så. Det är en grundläggande grej: Man bör alltid sträva efter att försöka förstå och sympatisera med folk, även de som inte har samma åsikter som en själv. Jag, till exempel, är totalpacifist. Det hindrar mig inte från att sympatisera med grupper som brukar våld. Jag skulle aldrig göra det själv, och jag applåderar inte deras handlingar, men jag sympatiserar.

Däremot sympatiserar jag oftare med David än med Goliat, eftersom jag generellt anser det vara en bra grej att "sparka uppåt".

Därför sympatiserar jag mer med Al-Quaida än med Bush. Bush har pengar, enorm makt, kontakter, etc etc. Han har budget, helt enkelt. A-Quaida har ingen budget, och sparkar därför uppåt. Därmed inte sagt att jag gillar Al-Quaida - jag är som sagt pacifist, och dessutom emot all form av fanatism (vare sig det gäller Gud (USA), Allah (mellanöstern), Vetenskap (större delen av västvärlden).

cogitare

Swashbuckler
Däremot kommer jag att försöka få jobb som det jag läser till, dvs lärare - och där kan man verkligen säga att man jobbar med allsköns människor - både vuxna och elever. Och jag lovar, jag har inga problem med att någon svarar sarkastiskt om jag ställer dumma frågor, eller med att någon kritiserar mig eller mina metoder, eller ironiserar över betygssystemet, etc etc. Ställer jag dumma frågor får jag skylla mig själv, jag är själv inte främmande för ironi och sarkasm, kritiserar man mig eller mina metoder kan jag lära mig något, betygssystemet (framförallt det kommande) tycker jag också illa om, etc.
Vi får väl se efter du haft några år på dig i yrket :gremsmile:

Jag har personlig erfarenhet med 2 föräldrar med runt 30 år i läraryrket och en av mina bästa vänner som varit lärare i en 3-5 år nu.

Jag menar inte att håna dig eller vara sarkastisk egentligen (tja, kanske lite) men man får lite andra perspektiv efter några år av att uppleva det yrke man valt.

C.

krank

Går ondskans ärenden
Jag menar inte att håna dig eller vara sarkastisk egentligen (tja, kanske lite) men man får lite andra perspektiv efter några år av att uppleva det yrke man valt.
Visst. Men å andra sidan är det fortfarande väldigt individuellt - jag har fått ganska vilt skiljda svar från olika lärare angående bl.a såna här grejer.

Så - bara för att du och möjligen dina vänner har en viss upplevelse, tro inte att det nödvändigtvis blir så för alla. Att anta att "yrkeserfarenheten" formar identiska åsikter är en vanlig fälla att fastna i... "Jag har varit lärare i 40 år, så nu vet jag hur det är att vara lärare på alla skolor i hela sverige, ja kanske världen, och hur alla lärare tycker", liksom.

walium

Ganska töntig, faktiskt
Re: Lite flygkapningsfakta

"Och slutligen är frihet subjektivt - USA anser att de kämpar för frihet mot terrorism, terroristerna hävdar samma sak. Vem skall man lita och tro på?"

Trygghet är väl precis lika subjektivt och kampen för trygghet är absolut en viktig del av USA:s krig mot terrorn. Trygghet för en part kan mycket väl leda till otrygghet för någon annan.

Jag går verkligen inte runt och är speciellt rädd vare sig när jag befinner mig i Sverige eller utomlands. Och det jag fruktar är då rakt inte talibaner, terrorister eller bombdåd utan arbetslöshet, ensamhet och utanförskap. Rätt typiska vardagsrädslor egentligen och bra mycket mer befogade än rädslan för terrorangrepp. Dessutom är det problem som samhället inte till fullo kan lösa utan som kräver en ganska stor egen insats. Terrorismen är ungefär lika sexig som den globala uppvärmningen just nu med följden att större och mer betydelsefulla problem hamnar i skuggan.

"Jag kan inte tala för dig men jag upplever inte att jag har blivit lovad något omöjligt gällande trygghet. Men visst, om det vore så skulle jag också känna så."

Flygsäkerhet genom vätskebegränsningar och slumpmässiga genomsökningar är väl i sig ett tämligen tomt löfte? Att du överlever alla flygresor till trots beror mer på att flygkapningar är så ovanliga än för att flygplatspersonalen klämmer så nitiskt på allas tandskrämstuber.

cogitare

Swashbuckler
Nu menade inte jag lärare utan rent generellt. Även att man ogillar att tro det så ändras ens åsikter med ålder och erfarenheter.

Det är i varje fall min erfarenhet om jag ser tillbaka på mig själv som grundskoleelev, gymnasieelev, universitetselev, arbetslös och förvärvsarbetande.

Men du är kanske annorluna. Och nej, jag tror inte att alla är likadana eller upplever allt på samma sätt. Särskilt inte på samma sätt som mig. Fullt så förmäten är jag inte..... Inte än i varje fall :gremlaugh:

C.

krank

Går ondskans ärenden
Även att man ogillar att tro det så ändras ens åsikter med ålder och erfarenheter.
Tvärtom gillar jag det. Det är när man står still man stagnerar. Jag föredrar att ständigt utvecklas.

Det jag menar är däremot att det inte finns några egentliga tecken på att alla följer samma utveckling. Jag har en åsikt nu, jag kommer säkerligen att ha en annan åsikt senare. Det finns egentligen inget som säger att någon av åsikterna med nödvändighet behöver vara samma som din... Utveckling är inte en rak linje, helt enkelt. Det är väl mest det att jag irriterar mig på alla former av "du ska nog se när du blir äldre"- argument, i och med att "bli äldre" inte med nödvändighet innebär någon specifik utvecklingskurva.

cogitare

Swashbuckler
Det finns egentligen inget som säger att någon av åsikterna med nödvändighet behöver vara samma som din...
Självklart inte. För mig att säga något sådant vore åter igen förmätet. För att inte säga ganska dumt och självupptaget.

Det är väl mest det att jag irriterar mig på alla former av "du ska nog se när du blir äldre"- argument, i och med att "bli äldre" inte med nödvändighet innebär någon specifik utvecklingskurva.
Om du läser vad jag skriver så säger jag aldrig att du skall få samma uppfattningar eller åsikter som mig. Om det var oklart eller om nu min text går att tolka på det sättet så ber jag om ursäkt.

Men jag kan lova dig att dina åsikter kommer att ändra på sig. Jag kan se framför mig att du kommer ha en annan syn efter hundra ilskna föräldrar har ringt dig och klagat på hur du har läxat upp deras barn eller något åt det håller. Den 101:a kanske är det som får bägaren att rinna över och du blir förbannad och ser det inte bara som konstruktiv kritik som du kan vinna något på. Men å andra sidan kanske det aldrig händer. Vem vet?

Nu är vi extremt långt ifrån utgångsposten i det här ämnet så jag föreslår att vi lämnar det hela därhän. Jag kommer i varje fall göra det om nu ditt ev. svar inte kommer vara sådant att jag bara måste svara :gremtongue:

C.

krank

Går ondskans ärenden
Men jag kan lova dig att dina åsikter kommer att ändra på sig.
...vilket jag inte heller ifrågasatt. Jag ifrågasätter bara att de kommer ändra på sig på det sätt du beskriver. De kan lika gärna förändras åt något helt annat håll. Visst är det spännande? =)

Och visst kommer det att finnas dagar då jag bara blir less, visst kommer det att finnas dagar då jag blir förbannad. Men det behöver inte förändra någonting. Det är ganska ofta jag kan bli irriterad över när någon är spydig, men om jag då inser att det var pga att jag ställde en dum fråga, så har jag bara mig själv att vara arg på.

Däremot delar jag din uppfattning om att vi gått lite väl långt off-topic, och jag tror att vi förstår varandra.

Joakim_UBBT

Veteran
Och du skall lägga en värdegrund hos våra barn?

Jaja, jag fattar du tänker inte överföra dina dåliga egenskaper som pedagog utan endast de goda. Men du förstår min lilla ironi eller hur?

Hur många yrkesroller är det som har att utföra dumma och elaka saker tycker du?

Sen som sagt vi har alla olika läggning, men inte tycker jag att det var så himla roligt att aldrig få ett vettigt svar när man skulle jobba som lärare bara för att Kalle skulle spela allan med vikarien. Din yrkesroll kommer ju att bli ett försök att klämma in dem i samhällsmodellen och jag önskar dig lycka till :gremlaugh:

Joakim_UBBT

Veteran

Tydligen går det bra att bura in folk?
Förlåt?

Jag ska omformulera mig så att du förstår.
Jag har tappat lusten att stå och lyssna på vuxna människor som ständigt ljuger och försöker undkomma konsekvenser av sitt eget agerande genom att snacka strunt. Därav termen jidder-allergi och att det inte går att medicinera min subjektiva upplevelse av någons agerande torde ju vara halvt omöjligt, möjligtvis elchocker ^^