Re: Skolan
Återigen vart någonstans i brottsbalken styr överklassen.. ?
Vissa lagar är ganska uppenbart till för att främst bevaka överklassens intressen. Som till exempel patentlagstiftning, cupphovsrättslagstiftning, och ekonomisk lagstiftning överlag.
Jag vill påpeka (igen) att jag inte har några problem med poliser som haffar misshandlare, mördare eller våltäktsmän - exempelvis.
Jag har inte stött på en endaste tendens till nazism eller vänsterradikla inom polisen.
Jag däremot har stött på en hel del både fascistoida och rasistiska element.
men jag kan lova att det är otroligt ödmjuka människor.
Ja, ödmjukhet inför det egna maktutövandet etc är ju verkligen något jag märkt från polisens sida *ironi*
Det jag snarare märkt är en ordentlig tendens mot maktfullkomlighet, självrättfärdigande (vi gör ju rätt, för att vi är Poliser, du vet ingenting och har knappt rätt till en åsikt för du är inte Polis) etc.
Jag vet inte om dina polare kastat sten mot mig, inte heller om de stått maskerade en meter ifrån mig och försökt på alla sätt att provocera mig för att de ska få något på film, inte heller om de försökt få ut min namn från myndigheten baserat på mitt hjälmnummer. Sålunda tar jag dina upplevelser om rättsröta med en nypa salt.
Ta dem med hur mycket salt du vill, kamrat. Det rör mig inte i ryggen.
Kultur som klassfråga... sen när då?
Man väljer vad man ska göra, och ja man kan gå på bio med socialbidrag, har själv gjort det en gång i världen.
Mer pengar = större möjligheter att konsumera kultur. Visst, man kan gå på bio en eller två gånger per månad. Hur är det med musik? 200 spänn för en skiva. TV- och datorspel? 400+. Den som har mer pengar har också mer råd att konsumera kultur. Ergo är kultur en klassfråga.
Om du får gå in och bestämma vem som ska demonstrera med hjälp av din demonstration så har du ju de facto förhindrat deras rätt till yttrandefrihet. Därför förhindras 'fredliga' demonstrationer (oftast utan tillstånd) för att de inte skall få hindra yttrandefriheten, oaktat hur illa man tycker om budskapet.
Fast... om budskapet i sig innebär en kränkning av vissa människors rättigheter? Som t.ex rätten att inte bli hetsad mot? Bevisligen har vi inskränkningar i yttrandefriheten - med andra ord, vi har redan kommit fram till att vissa saker inte bör uttryckas, eftersom de innebär en inskränkning av andra människors rättigheter.
För att göra ett par saker väldigt klara:
- Jag påstår inte att du är en dålig polis.
- Jag påstår inte att någon du känner är en dålig polis.
- Jag säger inte att alla poliser är rötägg.
- Jag säger inte att alla av dagens lagar är dåliga.
- Jag säger att det finns en hel del poliser som inte är särdeles bra.
- Jag säger att jag kan lita på individuella poliser, men att jag inte litar mer på "kåren" än på någon annan "grupp" i samhället - dvs, inte alls.
- Jag säger att det inte är för att man är polis man bör få respekt, på samma sätt som man inte bör få respekt enkom pga att man är brandman, läkare, lärare eller liknande. Respekt kan man bara få som individ.
- Jag säger att det alltid finns en väldigt stor risk för maktmissbruk så snart det finns en maktstruktur.
- Jag säger att lagstiftningen är skriven av överklassen för att skydda dennas intressen. På många punkter är överklassens intressen desamma som mina, men inte på alla punkter. (de senare gäller framför allt ekonomi etc)
- Jag säger att jag är mycket misstänksam mot alla organisationer som vill framställa sig själva som felfria.
Mitt syfte har aldrig varit att förolämpa dig som person. Alls. Om du tolkat det så måste jag ha varit hemskt otydlig. Mitt syfte har varit aytt påvisa det problematiska i att blint lita på en viss yrkeskår eller grupp, särskilt en som har våldsmonopol.