Nekromanti Veckans hjälte: Dilba

Gordeg

Hero
Livslöner

Det är inte finare eller bättre att ha en akademisk utbildning (något som många akademiker har mycket svårt för har jag upptäckt).
Jepp. I flera fall är det faktiskt så att akademisk utbildning är en förlustaffär - se SACOs rapport om livslöner från 2002.
Kvinnodominerade yrken i offentlig sektor ger kassa löner.

Gordeg, som jobbar i ett kvinnodominerat yrke. I offentlig sektor.

krank

Går ondskans ärenden
Re: Skolan

Du tror verkligen på att det finns en överklass som jag skyddar mer än vad jag skyddar dina rättigheter ?
Läser du ens vad jag skriver, eller är du oförmögen att uppfatta skillnaden mellan en grupps intressen och gruppen själv? Lagar skrivs av överklassen, och det är lagen du hjälper till att upprätthålla. Ofta råkar det vara så att lagen också skyddar majoriteten av befolkningen, men inte alltid.

Vad är det du är skeptisk till? Att det finns en överklass? (Hur insatt är du i klassbegreppet, frågor som kulturellt, socialt och ekonomiskt kapital?) Att det är de som skriver lagen? (Vartifrån tror du lagar kommer? Dyker de bara upp? Kommer de med storken?)

Jag blir så inni h*vete less på sånt här trams.
Vet du vad jag blir less på? Idealisering av polisen och tilltro till auktoriteter.

Så otroligt pompöst uttalande att jag på något sätt skulle värdera andra människor högre. När man kliver in och grottar i människors missär så spelar det ingen roll vilken kvalitet det är på skeden de har i mun, blod och hjärna har ser likandant ut från alla oavsett vem.
Återigen, läser du öht vad jag skriver?

De lagar som finns är för att skydda upphovsmakarna
Lagen finns där för att skydda upphovsrättsägarna, vilket väldigt, väldigt ofta inte är upphovsrättsmakarna själva utan företagen.

(och jag "stjäl" ingenting. Icke auktoriserad kopiering ligger inte under stöldlagstiftningen, borde väl du veta. Man stjäl dessutom inte om inte någon blivit av med någonting, och det någon möjligen blir av med är eventuell vinst, dvs inte pengar, inte varor, utan eventuell vinst. Resonemanget utgår från att jag skulle köpt varorna om jag inte kopierat dem, vilket helt enkelt inte stämmer)

De gånger som demonstrationer stoppas är för att de blir farliga för liv, hälsa och egendom.
Det kan du ju intala dig själv, om det får dig att må bättre...

använder du våld som medel för att uppnå ett mål så SKALL du stoppas obenhörligen och med full kraft.
Uppenbarligen ska man dessutom ha en batong i huvudet om man tillhör en ickevåldsam antidemonstration mot t.ex nazister... Står man i vägen och hindrar deras demonstration spelar det ingen roll hur ickevåldsam man är, man får skylla sig själv...

ripperdoc

Myrmidon

De gånger som demonstrationer stoppas är för att de blir farliga för liv, hälsa och egendom.
Det kan du ju intala dig själv, om det får dig att må bättre...
Det är väl självklart att det är så? Försöker du insinuera att polisen favoriserar vissa typer av demonstrationer? Just vid nazist. vs. radikala föreligger det ju alltid en stor våldsrisk, eller åtminstone risk för egendom. Det är väl självklart att polisen agerar för att stoppa dessa konflikter?

Uppenbarligen ska man dessutom ha en batong i huvudet om man tillhör en ickevåldsam antidemonstration mot t.ex nazister... Står man i vägen och hindrar deras demonstration spelar det ingen roll hur ickevåldsam man är, man får skylla sig själv...
Ja, det tycker jag. Står man och hindrar en annan demonstration och det föreligger en stor risk att de två demonstrationstågen ryker ihop - då vinner polisen mycket på att flytta endera demonstrationståget. Sedan är knappast batong mot huvud det vanliga, men det är inget konstigt att det sker. Skulle jag gå till en demonstration med eller mot nazister/vänsterradikala vore jag dum om inte insåg att jag riskerade att få stryk av antingen motdemonstranter eller polisen. Hellre då få stryk av polisen, eftersom de åtminstone försöker minimera totala mängden våld (till skillnad från en nazist/vänsterradikal).

krank

Går ondskans ärenden

Försöker du insinuera att polisen favoriserar vissa typer av demonstrationer?
Det har hänt, ja. Det finns ganska få vänsterradikaler inom polisen såvitt jag vet, medan machohöger är betydligt vanligare. Att tro att poliser, som fortfarande "bara" är människor, skulle vara mer objektiva än andra människor känns bara naivt.

Hellre då få stryk av polisen, eftersom de åtminstone försöker minimera totala mängden våld
Trevligt att du har så stor tillit till poliskåren. Men det får stå för dig, är jag rädd.

Joakim_UBBT

Veteran

Men alltså...

Lagar skrivs av överklassen.

Ge mig ETT exempel på överklassens lagstiftning i BrB, ingen civilrättsligt trams utan det som regleras i grundlag och brottsbalk.

Jag läser vad du skriver och jag blir så otroligt less på ditt skitsnack.

Två saker... du beskriver hela tiden överklassens sätt att styra genom lager och polisen. Du säger att polisen agerar olika beroede på samhällsklass och jag säger att du har fel. Vi agerar oftat på den lägsta rangskalan i det mörkaste av världar och jag tycker det är pompöst av dig att sitta på höga hästar och döma mig, för det är precis så jag känner det när jag läser ditt trams.

Sen ditt kopieringsflum... var det inte du som ville ha en rak och enkel lagstiftning som ALLA skulle förstå. Det är inte så enkelt som man tror eller?

Angående demonstrationer så är du ju ute på så djupt vatten att du borde skämmas, idealist som du är.

Om din demonstration hindrar en annan demonstration skulle man då strunta i dessa människors grundlagstiftade rätt att demonstrera och ge dig rätten att styra?

Det är facism, bara så att du vet.

[edit: syftningsfel]

ripperdoc

Myrmidon

Det har hänt, ja. Det finns ganska få vänsterradikaler inom polisen såvitt jag vet, medan machohöger är betydligt vanligare. Att tro att poliser, som fortfarande "bara" är människor, skulle vara mer objektiva än andra människor känns bara naivt.
Machohöger är ändå inte nazist. Jag har mycket svårt att tro att poliserna gillar en av de mest problematiska kriminella grupperingarna - krasst sett orsakar de ju bara en massa besvär för polisen. Är det några demonstranter polisen torde favorisera så är det nog Pensionärspartiet och Första maj-tågen - de brukar sällan resultera i våld och förstörelse :gremwink:

Trevligt att du har så stor tillit till poliskåren. Men det får stå för dig, är jag rädd.
Jag har större tillit till poliskåren än till nazister och vänsterradikala, om jag får be. Det var ändå vad exemplet handlade om. Det vore naivt om något att tro att vare sig nazister eller vänsterradikala söker undvika våld, om man tittar på deras track record.

krank

Går ondskans ärenden

Machohöger är ändå inte nazist.
Åja, det finns någ högerextrema element inom polisen... Vänsterextrema har jag dock svårt att föreställa mig. Nazister etc brukar generellt ha en ganska hög tanke om polisen, eftersom de "Håller Ordning" (det är lite därför de mer sällan sätter sig upp mot polisen) medan vänsterradikaler ofta har en mer... hälsosamt skeptisk inställning till polisen. Därför blir få vänsterradikaler poliser, medan folk som ligger i samma riktning som nazisterna (dvs, fascistoid höger med rasitiska tendenser) mycket väl kan tänka sig ha "polis" som drömyrke.

Jag har större tillit till poliskåren än till nazister och vänsterradikala, om jag får be.
Själv litar jag precis lika mycket på dem. Alla tre grupperna har visat prov på våldsbenägenhet, två kanske något mer än den tredje, men den tredje har å andra sidan våldsmonopol, har maktfullkomliga tendenser, och håller varandra bakom ryggen i rättssalen.

krank

Går ondskans ärenden

du beskriver hela tiden överklassens sätt att styra genom lager och polisen.
Ja, det gör jag.

Du säger att polisen agerar olika beroede på samhällsklass
Nej, det gör jag inte.

för det är precis så jag känner det när jag läser ditt trams.
Skilj på sak och person. Jag har aldrig sagt något om hur du agerar. Inte i negativa ordalag. Jag är, som jag sagt tidigare, helt övertygad om att det finns snälla, kompetenta, rättvisa och vettiga poliser. Jag drar inte alla individer i hela poliskåren över en kam. Det tycks däremot du vilja göra. Jag snackar inte om dig som individ här. Jag snackar om poliskåren i stort.

Jag förstår att du blir upprörd. Det jag skriver är inte menat att tas personligt. Som sagt, skilj på sak och person. Du är inte alla poliser. Du är inte poliskåren. Du är (hoppas jag) ingen av de poliser som varit riktigt jävla orättvisa, brutala och onödigt jävliga mot t.ex mina kamrater. Sålunda pratar jag överhuvudtaget inte om dig.

Sen ditt kopieringsflum... var det inte du som ville ha en rak och enkel lagstiftning som ALLA skulle förstå. Det är inte så enkelt som man tror eller?
Ja, jag vill ha en enkel och rak lagstiftning. Vad i hela friden har detta med kopieringen att göra? En enkel och rak lagstiftning skulle lika gärna kunna innehålla stöd för privat kopiering. Jag ser inte motsättningen. Den nuvarande lagtiftningen är oerhört flummig, förhindrar kreativitet och gör kultur till en klassfråga.

Om din demonstration hindrar en annan demonstration skulle man då strunta i dessa människors grundlagstiftade rätt att demonstrera och ge dig rätten att styra?
Jag är absolut idealist. Det betyder att jag har den grundläggande åsikten att idéer är vad som driver världen, vad som skapar handling. Vissa idéer vill jag helst inte se spridda - som till exempel rasism, nazism, fascism eller konservatism.

Om demonstration A demonstrerar för att stoppa demonstration B, så kommer du på ett eller annat sätt att förhindra någon att demonstrera.

Det är facism, bara så att du vet.
Eh?

"Rörelsen betonade polismakt och ordning på bekostnad av demokrati och frihet, och en korporativ (dock icke-demokratisk) ekonomisk politik."
- http://sv.wikipedia.org/wiki/Fascism

"Våldets rätt över demokratin"... Hur var det nu med batonger mot demonstranter? Stark polismakt? Etc?

Våld som politiskt medel kännetecknar fascismen. Polisen pysslar med våldsmonopol. Ofta, och det vill jag understryka, mot vad även jag kallar "rätt" personer. Men ibland inte. Och hur lätt är det att få rätt mot en polis, om man anser att den agerat felaktigt? Ett våldsmonopol är farligt mycket makt att lägga i någons händer.

Krille

Super Moderator
Högerextremism inom polisen

Nazister etc brukar generellt ha en ganska hög tanke om polisen, eftersom de "Håller Ordning" (det är lite därför de mer sällan sätter sig upp mot polisen)
Med viss insikt i högerextremismen (jag bor trots allt i Skaraborg, en högerextremismens högborg) så är jag nog rädd att du har fel. Nazister har hög tanke om sin polis, den som de ska instifta när de har fått makten och som de menar är närmare polisidealet.

Polismakten idag har de dock inte mycket höga tankar om. Man kan sammanfatta högerextremismens åsikter om polisen ungefär så här: den generella åsikten är att om polisen inte är grisar som sabbar deras möten så är de nyttiga idioter som håller vänsterfascisterna borta. Lägg därtill att de är inkompetenta och inte gör sitt jobb när svenska tjejer våldtas av invandrare.

Slutligen är polisen politiserad på grund av sjuttio års blodsförräderi i form av socialdemokraterna i Stockholm.

Orsaken till att nazister undviket att sätta sig upp mot polisen är att trots deras åsikter i allmänhet så är nazister inte helt bakom flötet. De vet att de får stryk om de sätter sig upp mot polisen. De vet också att stubinen är kortare gentemot dem, eftersom deras åsikter inte är rumsrena. Så de låter bli och låter pundhuvudena inom AFA få stryk istället.

Krille

Super Moderator

Om demonstration A demonstrerar för att stoppa demonstration B
...så försöker demonstration A stoppa demonstration Bs grundlagsskyddade rättighet.

Jag har inget problem om demonstration A protesterar mot demonstration B, men om demonstration A försöker stoppa demonstration B så är det polisens förbannade skyldighet att stoppa demonstration A.

Joakim_UBBT

Veteran

Citat:
--------------------------------------------------------------------------------

Du säger att polisen agerar olika beroede på samhällsklass

--------------------------------------------------------------------------------

Nej, det gör jag inte.

jo, det gör du
Har och har... Det är bara en fråga om vad man ger. Brandmän och läkare har inte våldsmonopol, deras uppgift är inte att stänga ner allt som skapar obalans eller obehag för "samhället" (i förlängningen överklassen). Visst, det finns massor av ställen där t.ex mina och överklassens intressen går ihop - jag vill inte heller se våltäkter, misshandlar, grova stölder, etc. Däremot finns det ett antal ställen där mina intressen inte alls går samman med överklassen - som vart och under vilka former man ska få demonstrera, eller vilken typ av konst jag ska få göra, eller vilken kultur jag ska få tillgång till oavsett ekonomisk status.

Så visst - på vissa områden har jag inga problem alls med polisen. De får gärna gå efter våldtäktsmän och andra riktiga brottslingar, det rör mig inte i ryggen. Ger det dem större trovärdighet i mina ögon? Inte en chans. De är fortfarande människor, och människor är aldrig, någonsin, objektiva. Människor har åsikter, tanker, drifter - som formats av deras kulturella sammanhang.

Jag litar inte en sekund på att polismakten skulle skydda mina intressen, annat än som sekundäreffekt av att de skyddar överklassens motsvarande intressen.
Återigen vart någonstans i brottsbalken styr överklassen.. ?

Du kritiserar och raljerar över mig och mina kollegor och du tycker att det är konstigt att jag reagerar? Jag har inte stött på en endaste tendens till nazism eller vänsterradikla inom polisen.

Däremot så finns det en hel del gubbar och gummor som inte kommer att backa när det hettar till. Att kunna ta i när det bränner till är en behövlig egenskap för det är ingen lekstuga eller sandlåda vi vispar runt i om dagarna.

Sen om det är en machokultur så må så vara att det kan se så ut utifrån, men jag kan lova att det är otroligt ödmjuka människor. Man blir ödmjuk när man sett misären tillräckligt många gånger.

Jag vet inte om dina polare kastat sten mot mig, inte heller om de stått maskerade en meter ifrån mig och försökt på alla sätt att provocera mig för att de ska få något på film, inte heller om de försökt få ut min namn från myndigheten baserat på mitt hjälmnummer. Sålunda tar jag dina upplevelser om rättsröta med en nypa salt.

Kultur som klassfråga... sen när då?
Man väljer vad man ska göra, och ja man kan gå på bio med socialbidrag, har själv gjort det en gång i världen.

Att du inte förstår min reaktion på din syn på vad och cvem som ska demonstrera är ju helt bestörtande. Här har du pratat på om människan okränkbarhet, demokrati, frihet osv och så fattar du inte ett skvatt.

Om du får gå in och bestämma vem som ska demonstrera med hjälp av din demonstration så har du ju de facto förhindrat deras rätt till yttrandefrihet. Därför förhindras 'fredliga' demonstrationer (oftast utan tillstånd) för att de inte skall få hindra yttrandefriheten, oaktat hur illa man tycker om budskapet.

cogitare

Swashbuckler
Re: Högerextremism inom polisen

Så de låter bli och låter pundhuvudena inom AFA få stryk istället.

Hahahahaha, klockrent uttryckt! :gremwink:

Även jag sympatiserar inte med vänster- eller högerradikaler! Eller andra extrema element alls faktiskt. Bara så nu ingen tror att jag håller högerextermister om ryggen eller nåt pga. av detta inlägg...

C.

krank

Går ondskans ärenden

Återigen vart någonstans i brottsbalken styr överklassen.. ?
Vissa lagar är ganska uppenbart till för att främst bevaka överklassens intressen. Som till exempel patentlagstiftning, cupphovsrättslagstiftning, och ekonomisk lagstiftning överlag.

Jag vill påpeka (igen) att jag inte har några problem med poliser som haffar misshandlare, mördare eller våltäktsmän - exempelvis.

Jag har inte stött på en endaste tendens till nazism eller vänsterradikla inom polisen.
Jag däremot har stött på en hel del både fascistoida och rasistiska element.

men jag kan lova att det är otroligt ödmjuka människor.
Ja, ödmjukhet inför det egna maktutövandet etc är ju verkligen något jag märkt från polisens sida *ironi*

Det jag snarare märkt är en ordentlig tendens mot maktfullkomlighet, självrättfärdigande (vi gör ju rätt, för att vi är Poliser, du vet ingenting och har knappt rätt till en åsikt för du är inte Polis) etc.

Jag vet inte om dina polare kastat sten mot mig, inte heller om de stått maskerade en meter ifrån mig och försökt på alla sätt att provocera mig för att de ska få något på film, inte heller om de försökt få ut min namn från myndigheten baserat på mitt hjälmnummer. Sålunda tar jag dina upplevelser om rättsröta med en nypa salt.
Ta dem med hur mycket salt du vill, kamrat. Det rör mig inte i ryggen.

Kultur som klassfråga... sen när då?
Man väljer vad man ska göra, och ja man kan gå på bio med socialbidrag, har själv gjort det en gång i världen.
Mer pengar = större möjligheter att konsumera kultur. Visst, man kan gå på bio en eller två gånger per månad. Hur är det med musik? 200 spänn för en skiva. TV- och datorspel? 400+. Den som har mer pengar har också mer råd att konsumera kultur. Ergo är kultur en klassfråga.

Om du får gå in och bestämma vem som ska demonstrera med hjälp av din demonstration så har du ju de facto förhindrat deras rätt till yttrandefrihet. Därför förhindras 'fredliga' demonstrationer (oftast utan tillstånd) för att de inte skall få hindra yttrandefriheten, oaktat hur illa man tycker om budskapet.
Fast... om budskapet i sig innebär en kränkning av vissa människors rättigheter? Som t.ex rätten att inte bli hetsad mot? Bevisligen har vi inskränkningar i yttrandefriheten - med andra ord, vi har redan kommit fram till att vissa saker inte bör uttryckas, eftersom de innebär en inskränkning av andra människors rättigheter.

För att göra ett par saker väldigt klara:
- Jag påstår inte att du är en dålig polis.
- Jag påstår inte att någon du känner är en dålig polis.
- Jag säger inte att alla poliser är rötägg.
- Jag säger inte att alla av dagens lagar är dåliga.

- Jag säger att det finns en hel del poliser som inte är särdeles bra.
- Jag säger att jag kan lita på individuella poliser, men att jag inte litar mer på "kåren" än på någon annan "grupp" i samhället - dvs, inte alls.
- Jag säger att det inte är för att man är polis man bör få respekt, på samma sätt som man inte bör få respekt enkom pga att man är brandman, läkare, lärare eller liknande. Respekt kan man bara få som individ.
- Jag säger att det alltid finns en väldigt stor risk för maktmissbruk så snart det finns en maktstruktur.
- Jag säger att lagstiftningen är skriven av överklassen för att skydda dennas intressen. På många punkter är överklassens intressen desamma som mina, men inte på alla punkter. (de senare gäller framför allt ekonomi etc)
- Jag säger att jag är mycket misstänksam mot alla organisationer som vill framställa sig själva som felfria.

Mitt syfte har aldrig varit att förolämpa dig som person. Alls. Om du tolkat det så måste jag ha varit hemskt otydlig. Mitt syfte har varit aytt påvisa det problematiska i att blint lita på en viss yrkeskår eller grupp, särskilt en som har våldsmonopol.

krank

Går ondskans ärenden
Re: Högerextremism inom polisen

Även jag sympatiserar inte med vänster- eller högerradikaler!
Jag vill förresten påpeka att jag inte sympatiserar mad någon som anser att våld är ett acceptabelt medel för att få fram sin åsikt. Jag är ju trots allt totalpacifist.

Joakim_UBBT

Veteran

Mitt syfte har varit aytt påvisa det problematiska i att blint lita på en viss yrkeskår eller grupp, särskilt en som har våldsmonopol.
Är det därför många som står inför det faktum att de skall använda sitt tjänstevapen tvekar pga att de vet vilken gransking de kommer att hamna i, både massmedialt och juridiskt.

Är det därför den specialåklagare gentemot poliser väcker åtal trots att han itne borde göra det...
För att underbygga vad jag säger då har en 'normal' åklagre 95% fällande domar i sin initiala anspråk, dvs dom är rätt så säkra på sin sak när det kommer till att väcka åtal.
Specialåkl. i stockholm ligger på 40%...
Man väcker alltså åtal mot poliser även i de fall då det inte finns skäl till åtal varför de ogillas. (det finns en doktorsavh. i ämnet om ngn är intresserad)

Förklara för mig om vi nu är så gullade med att Brottsoffermyndigheten i princip inte betalar ut skadestånd till poliser. Inte ens om man blir beskjuten så har man rätt till att få ersättning av staten då busen inte har pengar.

Jag har blivit utsatt för ett ganska grovt våld men jag räknar kallt med att han inte kommer att få någon straffhöjning pga att jag är polis, jag räknar kallt med att det skadestånd jag krävt pga sveda och värk, kränkning och psykiskt lidande kommer att fastställas och sedan kommer jag inte att få en endaste krona, ENBART för att jag är polis.

Vi ska tåla att utsättas för våld i större utsträcking än andra medborgare, det kan jag iof köpa att vi befinner oss i sådana miljöer. Vad jag däremot inte köper är att vi skall tåla att folk spottar på oss, kallar oss horor och andra mindra vackra uttryck att vi ska utsättas för hot mot vår person och våra familjer bara för att vi är poliser.

Det tråkigaste just nu är kanske att jag just raderat ett rätt så fränt och personligt inlägg med tankar och synpunkter då jag vet med erfarenhet att man kan få komma upp till polismästaren om man skriver saker på internet som inte passar allämänheten i smaken. Då blir man nämligen anmäld och får gå till internutredningen med risk om att förlora jobbet.

Men det är klart, varför skulle man lita på oss vi gör ju inget annat än maktmissbrukar dagarna i ända.

walium

Ganska töntig, faktiskt
Hallå, hallå!

Nu är vi väl ändå rätt långt borta ifrån både Dilba och civilt motstånd? Dessutom så verkar det vara ganska mycket känslor inblandade. Mitt råd är därför att ni tar det lugnt ett tag och därefter eventuellt startar en ny tråd där ni diskuterar det svenska rätts- och klassamhället.

krank

Går ondskans ärenden

EDIT:
Efter tillsägelse från moderator redigerar jag det här meddelandet till att inte innehålla någonting alls av värde. Jag kan mycket väl tänka mig att fortsätta diskussionen om polisväsendet och rättssamhället, men isåfall väntar jag tills det finns garantier om att motståndarsidan faktiskt är intresserad både av att lyssna och att tala, så att säga.

Jöken för den här gången.

Big Marco

Läskig

Ja, ödmjukhet inför det egna maktutövandet etc är ju verkligen något jag märkt från polisens sida *ironi*

Har du/ni följt lagen då ni har interagerat med polisen? Följt lagen, alltså utan att provocera, argumentera, motsätta, förringa eller sätta er upp mot den? För hävdar du att ni följde lagen och ändå blev attackerade av polisen så tror jag dig inte. Om nu inte det ligger agg på en individnivå och lurar.

Troberg

Sinister eater
Re: Veckans idiot

Jag är inne på Tomas linje. För mig är Dilba veckans idiot.

Visst kan man tycka att det är fånigt att amerikanerna är så känsliga för alla antydningar om terrorism, men det är ett extremt väl känt faktum.
Man super inte runt vid saudiska incheckningar, ens för att ha roligt. Man antyder inte att man är terrorist på amerikanska incheckningar, ens för att ha roligt.
Jag har nyligen rest, och jag är fly förbannad på de svenska säkerhetsreglerna. Det finns inget terrorhot mot Sverige, ändå snokar man genom resenärer på svenska flygplatsers packning i detalj. Om inte terrorargumentet är anledningen, vad är då anledningen? Varför är det så hemskt om man har med sig en flaska vatten eller en pava sprit köpt på taxfreen? Det finns inget hot mot Sverige, ändå ska vi av sympatiskäl avveckla vår personliga integritet för att andra länder svinat runt i världen och dragit på sig fiender. Jag bävar inför dagen då Sverige bestämmer sig för att visa sympati för de som bara har ett ben och bestämmer att vi ska hacka av oss ena foten...

Till råga på allt så hörde jag att medan jag varit borta så har man tydligen beslutat att man ska spåra namnen på de som reser inrikes med flyget. Det är en mänsklig rättighet att färdas fritt inom sitt eget land och att ha ett skydd för privatlivet. Tidigare har man kunnat resa under antaget namn om man velat bevara sin anonymitet, nu ska det inte längre gå.

När jag ändå är i rant-mode så kan jag gå över till ett angränsande ämne. Av alla argument som fördes fram för svenskt medlemskap i EU så var det fyra som var intressanta för mig:

1. Enklare att resa. Yeah, right. Det är krångligare än vad det någonsin varit, man får visa pass och biljett fler gånger än någonsin, reglerna är krångligare, taxfree är borta inom EU, säkerhetsföreskrifterna är uppenbart författade av en person som är ett vandrande argument för att återinföra 'idioti' som sjukdomsdiagnos och säkerhetskontroller och incheckning är omständigare och krångligare än någonsin.
2. Inga riktnummer på telefonnumren och man skulle kunna ta med sig sitt telefonnummer när man flyttar inom EU. Attans vad fort man glömde det löftet efter valet...
3. Alfanumeriska telefonnummer. Man lovade att man skulle kunna ha alfanumeriska telefonnummer, så att jag tex skulle kunna ha "Anders Troberg" som telefonnummer. Jag har hittills inte sett en telefon för fast telefoni med ett alfanumeriskt tangentbord.
4. Bättre väder. Ha. Om något så har vi i genomsnitt fått sämre väder eftersom vi var tvungna att släppa anspråk på sydliga landområden för att gå med (San Marino).

Om vi överhuvudtaget ska överväga att vara med i den klubben framöver så får ta mig fanken politikerna få tummen ur och leva upp till vad de lovat.

Och när vi ändå är inne på ämnet, en promenad genom ambassad-distriktet i Amman visade att Sveriges ambassad flaggade med såväl svenska flaggan som EU-flagg, medan andra EU-länder enbart flaggade med sin nationella flagga. Varför ska vi använda EU-insignia, vi är fortfarande en suverän stat?