Jag väljer i allra högsta grad mina strider. Däremot är det ett roligt exempel på ett regelverk som överhuvudtaget inte behövs.Att du inte får byta namn är antagligen för att det regelverk som finns tar hänsyn till att förnamn skall vara just förnamn och inte efternamn, sen att det är gammal lag och förordning, ja då är det tyvärr så och man kan inte annat göra än att de facto acceptera det. Välj dina strider som det heter men jag håller med om att det är lite unket och småpåveri att hålla på med namnstyrning i absurdum, lite smakdomare åt andra och det gillar jag inte så mycket.
Anledningen till att jag anser att lagboken så som den ser ut nu behöver byggas om från grunden, är för att den i såpass stor del består av specialregler, trams och prejudikat. En acceptabel lagbok ska vara tillräckligt lättläst och tydlig för att vem som helst ska kunna sätta sig in i den och få en god överskådlig överblick. Det går inte idag - ändå ska vi följa den. Det var t.ex inte förrän nyligen jag fick reda på att kollagekonst i praktiken är illegal om man inte inhämtar tillstånd från varje upphovsrättsägare till varje bild, oavsett det egna verkets verkhöjd eller del av bilden man använder.
Det här är den enda raden jag ser som säger något om samhällets normer. Resten handlar om sådant även jag skriver under på - individens okränkbarhet, demokratiska värderingar, etc. Jag tycker hemskt bra om demokrati. Jag anser däremot att kapitalistism kombinerat med parlamentarism inte egentligen kan kallas demokrati. Meningen som följer den ovan anger dessutom vilka värderingar den förvirrade själ som skrivit dokumentet tydligen anser att vårt samhälle vilar på (byt till "borde vila på" så skriver jag under).Skolan har en viktig uppgift när det gäller att förmedla och hos eleverna förankra de grundläggande värden som vårt samhällsliv vilar på.
"Sunt förnuft" ger jag inte mycket för. Det "sunda förnuftet" är bara summan av våra fördomar, var det någon som skrev. Däremot behöver vi lära oss att inte kritisera utan att inhämta argument för vår sak. Allmänt gnäll ger jag inte mycket för. Har man inga argument har man inte i en diskussion att göra överhuvudtaget. Om man däremot faktiskt kan argumentera för sin sak skiter jag egentligen i vad man tycker. Så länge man visar att man satt sig in i och funderat kring sin åsikt, liksom...Skämt åsido så har vi ett ifrågasättande idag som är ibland bortom sunt förnuft tycker jag. Att vara kritiskt granskande är absolut utmärkt, men att ifrågasätta bara för att, det blir rackarns tröttsamt efter ett tag.
Rötägg är däremot större problem ju mer makt de har - och polisen har som bekant våldsmonopolet, vilket inte är särdeles lite makt.Naturligtvis finns det rötägg inom alla yrkesgrupper, det vore nonchalant att säga något annat.
Jag har inga tvivel alls om att du är en snäll, rättvis och trevlig polis. Däremot varierar graden av sådant med geografi, sociala cirklar, etc etc. Jag ifrågasätter som sagt inte existensen av rättrådiga och vettiga poliser - jag har rentav träffat en eller annan. Sedan har vi å andra sidan dels de som verkligen är rötägg, och sedan såna som tycker att det känns befogat att gå på piratkopierare istället för att utreda riktiga brott...lika för alla.
Ett oreflekterat drogbruk skapar garanterat problem. Däremot har ju t.ex vissa hallucigena droger använts i allehanda religiösa sammanhang utan att just detta bruk lett till vidare ökning av våldsbrott.Oavsett så kan vi väl vara överens om att drogerna skapar problem.
Sedan tror jag att det är ett misstag att klumpa ihop alla droger. Att placera LSD och hasch i samma fack som kokain och crack (eller alkohol) är för mig obegripligt - "droger" är inte en enhetlig grupp, och då olika droger har vitt skiljda användningsområden och effekter har de också vitt skiljda effekter på olika typer av brottslighet.
Men det tror jag egentligen att du har koll på...
Ah - jo, jag nämnde det i ett svar nånstans i tråden. Fast jag glömmer hela tiden att alla inte kör med platt trådvisning, så du kan mycket väl ha missat det... Nåja, no harm done.Så har jag inte uppfattat dig, men nu när du säger det så ber jag naturligtvis om ursäkt för min feltolkning.
Som anarkist och pacifist tror jag inte att man kan uppnå ett fungerande samhälle med hjälp av våldsmedel (våld föder våld). "The means are the end", som någon skrev. Det jag vill se är med andra ord en gradvis förändring av människans kultur, bort från vissa saker och mot andra. Och jag tror att vi redan rör oss i rätt riktning. I slutänden tror jag mest att det finns två möjligheter: Antingen når vi det jag ser som idealsamhället, eller så tar vi kål på varandra. Jag tror på det första, och arbetar så gott jag kan för att uppnå det.