Nekromanti Veckans monster - funderingar

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,123
Location
Rissne
Fan, då hade ju Evolutionens Barn kunnat heta Children of the Evolution trots allt - med den extra bonusen att det retat Genesis.

Å andra sidan skriver man det ju fortfarande Evolutionens Barn, med dubbla inledande versaler, vilket väl får anses vara en delseger =)
 

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
4,272
Location
Umeå
Genesis said:
För att inte tala om In the Dark och Best Days of Our Lives.

Jag tycker dock att det är liktydigt med landsförräderi. Jag håller ögonen på dig, Poppe!
Bah, det är bra för att du inte vågar döpa utpost till Outpost - Extreme Condition Power Dungeon!!!!, jag vet nog!
 

Möller

Hubert Hortlax
Joined
28 Sep 2008
Messages
3,202
Snacka om att folk gillar att diskutera namn. Kanske det populäraste ämnet där folk inte bråkar eller utesluter nybörjare genom tung teori.

Iallafall, angående initiativsystemet:

Men du måste väl ha en baksida eller nått annat system för att deltagarna ska kunna dölja sina drag tills det blir dags att avslöja sina handlingar?
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,123
Location
Rissne
moller said:
Snacka om att folk gillar att diskutera namn. Kanske det populäraste ämnet där folk inte bråkar eller utesluter nybörjare genom tung teori.
Japp. Det är helt klart den aspekt av spelet folk varit mest på hugget om.

Å andra sidan är namn viktiga =)

moller said:
Men du måste väl ha en baksida eller nått annat system för att deltagarna ska kunna dölja sina drag tills det blir dags att avslöja sina handlingar?
Ja, jo, alltså, baksidan kommer väl antingen att vara helvit (om man skrivit ut myntet) eller ha en snygg baksida som är helt likformig på alla fyra kanter (om man skrivit ut dubbelsidigt). Den kommer dock att sakna spelmekanisk betydelse...
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,967
Location
Sandukar
Måns said:
Ohhhh! Nu vill jag skriva ett skräckspel! Kadaver...Mmmm, ligger fint i munnen!
Det borde det göra, om du inte är veg. Eftersom ordet trots allt betyder död djurkropp (på svenska).

Ett svenskt spel som hade hetat Kadaver hade jag genast tänkt mig ett slakteri-sinulationsspel. Med färdigheter som "Filéa nötkreatur" eller "Skinnflå gris". =)
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
18,040
Location
Ereb Altor
Marco Behrmann said:
Det borde det göra, om du inte är veg. Eftersom ordet trots allt betyder död djurkropp (på svenska).
Vad kallar man en död varulvskropp då? :gremsmile:

Marco Behrmann said:
Ett svenskt spel som hade hetat Kadaver hade jag genast tänkt mig ett slakteri-sinulationsspel. Med färdigheter som "Filéa nötkreatur" eller "Skinnflå gris". =)
Jo, jag har förstått sedan tidigare att din associationskedja följer märkliga banor. :gremsmile:
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,123
Location
Rissne
Det känns bra att jag tagit beslutet att ha en ganska traditionell uppdelning SL-spelare, och att systemet i sig också är rätt traddigt av sig. Det finns frestelser bakom varje hörn.

När jag ser på Supernatural (inne på fjärde säsongen nu) så sitter njag hela tiden och försöker fundera, när det händer något bra, hur jag skulle göra för att få in det i rollspel. En intressant övning.

Jag funderade mycket på det här med effekter och känslomässiga stunder. Det är aplätt att skriva ett system som skapar en känslomässig stund i fiktionen, men det är kuksvårt att göra det med ett system - åtminstone om man vill kombinera det med någon form av inlevelse i karaktären. När jag speltestade Utpost på Gothcon blev jag riktigt förvånad över hur påverkad jag blev känslomässigt - men det var inte på riktigt det sätt jag egentligen vill åt i rollspel. Det var en inlevelse i berättelsen, inte i rollpersonen; känslomässigheten var den man får som publik, inte som deltagare. Ballt, men inte vad jag letar efter.

Hur får man då till tillfällen av svaghet, avslöjanden av hemligheter och vacklande självförtroende utan att ha ett forgesystem för det?

Jag tror, att det måste vara en del av spelarkontraktet. Om alla redan från början är medvetna om att det är en del av spelets premiss att man spelar människor som trots allt har svagheter, som skäms för sina handlingar, som har mörka förflutna de helst inte pratar om även om det kanske vore taktiskt riktigt att göra det... då tror jag att det funkar. Vill man egentligen mest spela superhjältar med hagelbössa kan man alltid spela Hunter; där får man superkrafterna på köpet.

Jag funderar på att utforma rollformuläret som typ en arresteringsrapport eller liknande, som gått genom ett antal kopieringsiterationer. Jag tror då att jag kommer att kunna ha ett område längst ned på formuläret där jag kan skriva konkreta saker man ställer upp på som spelare; ett fåtal punkter bara. Och så längst ner en typisk "din underskrift här"- ruta. Jag tror det kan bli skitballt.



Om effekter, då. Det finns en del grejer TV gör bättre än rollspel. Actionscener, till exempel, med flygande kameravinklar. Eller visuella effekter typ svartvita filter och sådant.

TV kan också leka mer med scener. Man kan utan tvekan låta rollpersonerna separeras utan att få veta vad varandra håller på med, klippa snyggt mellan dem, och sedan låta snygg timing före ihop dem igen. Det är svårare i rollspel, framförallt om man (som jag) vill undvika åskådarperspektivet. Jag kommer att vara tvungen att skita i många dramaturgiska genrestaplar; att göra något ensam måste vara undantaget, inte normen.

(Rollspel gör annat bättre; som långa diskussioner, planeringar, att vända och vrida på ledtrådar etc).

Nå; det var typ det jag tänkte på. Drama, dramaturgi och specialeffekter.
 

Nabu

Warrior
Joined
8 Jan 2009
Messages
354
Location
Umeå
Genesis said:
Åh, snälla, inget fusklatin!
Nej, men helt hederligt latin. Jag har lika lite problem med spelnamn på latin som jag har med spelnamn på svenska, engelska, franska, spanska, tyska... Ja, jag tror du förstår vad jag försöker säga.

~Nabu, vaddå "fusklatin?"
 
Top