Nekromanti Veckans spaning

Vavva

Swordsman
Re: *kanaliserar Jurassic Park* [Gravt OT]

Mina tänder är dåliga, men jag har bra naglar! :gremgrin:

Saxifrage

Hero
Psst!

...då skulle ju världen bli trååååkig! *gnäller*

Jag har hört att det finns grejer som gör att man kan nuppa utan att det blir barn. Det finns en smugglare på söder som kan fixa sånt.

/Sax, God provided the canvas

Vavva

Swordsman
Fårtarmar for da win

COOOLT!

Men det skulle ju inte hjälpa om krank gjorde så att ingen ens _ville_ nuppa längre. *ser gnällig ut*

Själv kör jag på fårtarmar. Det är praktiskt att inte behöva packa sitt eget bajs för att få en hane att knulla tarm.

Coffe_Kanon

Swordsman
Re: Men...

"...då skulle ju världen bli trååååkig! *gnäller*"

Jag kan inte påstå att jag håller med, MEN då är alltså World War 3 ett bättre alternativ? För att slippa "tråkigheter" :gremgrin:

Coffe_Kanon

Swordsman
Re: Förslag

"En organisation som tycks stödja din sak är Voluntary Human Extinction Movement. Inte min grej, men kanske något intressant för er misantroper? "

Visst är jag misantrop, men jag är inte en blint människohatande misantrop. Jag väntar fortfarande på den dag då människan ska bevisa sitt värde för mig, så att jag kan ändra åsikt i frågan. Därför kan jag inte riktigt gå med på att utrota hela arten (frivilligt eller ofrivilligt). Men "cutbacks" i form av krig har jag inget emot.

En annan sak som jag tycker är lite dubbel moralisk med Voluntary Human Exctinction Movement, är att de på något sätt verkar tro att jorden och dess ANDRA varelser har så mycket mer "rätt" att leva än människan. Rätten att leva kan ingen riktigt etablera (allra minst en människa), så varför de söker utrota mänskligheten men inte te.x myggorna (som faktiskt är en ganska överdjävlig art djur om ni frågar mig) är bortom min uppfattningsförmåga. Därför tror jag inte att jag vill beblanda mig med ett sånt gäng.

//Coffe - som fortfarande har lite hopp kvar

Lindenius

Swashbuckler
Blä för misantroper!

Jädra I-lands-medelklass-vi-har-det-för-bra-ställt-människor.
Gå och plantera ett träd i stället. Gör något konstruktivt och sluta vara sådana självuppfyllande profet-martyrer.

:gremmad:

//erik. har tydligen dålig dag idag. det här inlägget är för övrigt inte riktat till någon på forumet, utan ska ses som ett allmänt utrop.

Coffe_Kanon

Swordsman
Re: Blä för misantroper!

"Jädra I-lands-medelklass-vi-har-det-för-bra-ställt-människor.
Gå och plantera ett träd i stället. Gör något konstruktivt och sluta vara sådana självuppfyllande profet-martyrer."

Blä för jädra I-lands-medelklass-vi-har-det-för-bra-ställt-människor som lurar sig själva i att tro att människan är så jävla bra i allt och ska vara så "bäst" att tro att det ska finnas saker som "grundläggande människovärde". Vadå för värde? Vad för VÄRDE har någon av oss EGENTLIGEN? Vi är inte mer värdefulla än bajsätande skalbaggar på afrikas savanner, vi bara finns därför att vi aldrig har känt till något annat, och vi är så arroganta att vi tror att vi är så mycket bättre än andra levande varelser på jorden.

Inse fakta, vi är alla lika värdelösa, oavsett om du är fisk, gris, människa eller annan kol och gödselbaserad livsform. Vi bara finns bara för att naturen har ställt det så, vi har inget värde förutom det vi lurar oss själva att tro att vi har. Men vi är precis lika "typiska" och förutsägbara i både utseende och handling som amöbor, och inte alls något särskilt att hurra över när det väl kommer till kritan...

//Coffe_Kanon - som kände för att försvara sin misantropi lite grann

krank

Går ondskans ärenden

Vadå för värde?
"Värde" är ju alltid ett subjektivt omdöme och dessutom ett högst kulturellt sådant. "Värde" är en konstruktion. "Människovärde" också. Däremot tycker jag själv ganska bra om just Värde" som konstruktion, men menar att "människovärde" överskattas.

När jag gnäller om hur vi behandlar djur och påpekar att vi äter mens (ägg) och koncentrationslägerfångar (i stort sett allt kött) så brukar jag anklagas för att "förminska Förintelsen" resp. "förminska människvärdet. Det är inte helt riktigt. Jag vill bara ÖKA värdet hos allting annat, och öka värderandet av andra levande varelsers koncentrationslägervistelse.

//Krank, flummar ut

Coffe_Kanon

Swordsman

"När jag gnäller om hur vi behandlar djur och påpekar att vi äter mens (ägg) och koncentrationslägerfångar (i stort sett allt kött) så brukar jag anklagas för att "förminska Förintelsen" resp. "förminska människvärdet. Det är inte helt riktigt. Jag vill bara ÖKA värdet hos allting annat, och öka värderandet av andra levande varelsers koncentrationslägervistelse."

Medans jag å andra sidan drar ner allas värde till en ganska låg nivå, vilket gör att "koncentrationslägerfångarna" som vi äter inte är ett dugg mer värdefulla än oss själva...

Arfert

Facit
Re: *kanaliserar Jurassic Park* [Gravt OT]

lite klösmärken har ju ingen dött av.. ;-)

ripperdoc

Myrmidon
Värde: så är det

Självfallet har alla varelser (och en massa andra saker) ett värde. Inte ett moraliskt angivet värde som tycks vara gällande enligt de flesta, utan ett sammanlagt, upplevt värde. Det är rätt enkelt egentligen - du är värd så mycket andra värderar dig. Med andra menar jag andra människor - det är inte relevant eller vettigt att försöka gissa hur djur värderar oss. Man värdesätter sina nära och kära - givetvis - så dessa har, i ens egna ögon, ett högre människovärde än no-name-somaliern. (Behöver jag påpeka att somaliern ifråga förstås är högt värderad av sina nära och kära, och därmed kan ha ett lika stort värde i andras ögon?).

Så att låtsas att alla männsikor alltid har samma värde är fånigt. Däremot så ska man absolut inte förringa principen "allas lika värde" eftersom den strävar åt rätt håll - att värdesätta fler människor och därmed i större utsträckning försöka hjälpa dem undan lidande. Krank har också rätt i att värdet är subjektivt, och dessutom kan man inte mäta värdet om man inte ställer det i relation till något annat. Det klassiska exemplet är ju vem man väljer att hjälpa i en farlig situation - ens barn eller en främling (eller till och med en känd brottsling). Det är lätt att anta att absoluta majoriteten räddar sitt barn om de tvingas göra valet. Se där, värderingen är klar.

Djur har förstås också ett värde i människors ögon. Anledningen att vi äter djur, och inte människor, beror dock förstås på att slaktdjuren inte är "nära och kära" till någon människa. De är i både konsumenternas och djurägarnas ögon i stort sett värdelösa (nåja, de är värda pengar, men det är en annan sak). Att slakta hundar och äta är dock fullständigt omöjligt i Sverige eftersom det - i mångas ögon - vore att likställa med att slakta människor eller barn. Självfallet beror detta på att fler har hundar, som de värdesätter högt, och detta ger via association värde till andra hundar.

Om svenskar av någon anledning skulle börja använda det mysiga och gosiga husdjuret "ko" så hade detta i gengäld ökat värdet på kor i allmänhet, och minskat lusten att äta upp dem.

Så att påstå att människor är lika värdelösa som gödselbaserade livsformer är förstås rent nonsens, IMNHO. Åtminstone så länge vi talar om ett värde sett ur mänskliga ögon. Vilka andra värden som finns vill jag inte orda om - som sagt är det få som vet eller bryr sig om hur fiskar värderar människor. Och eftersom värde är subjektivt kan det inte finnas av sig självt. Det finns ingen absolut värde, om det nu inte vore Guds värdering. Och Gud tenderar att favorisera människan i de flesta religioner :gremwink:

Edit: Lite förhastat postat.

G

Guest

Guest
Re: Förslag[OT]

"I dissagre", som ens advisors i civ 2 säger, jag fick reda på sex tidigt, det hade definitivt inte den effekten på mig, och dessutom kan du säga att du verkligen 100% skulle vara så sexsugen nu om du inte fått reda på sex tidigt?

Själv tycker jag inte heller att mänskligheten har något direkt värde om man inte räknar potentiellt värde, jag Tror nämligen att det som kommer efter mänskligheten troligen kommer ha mer värde och levnadskraft, såvida vi inte kör allt för mycket gullegull och rädda värden själva då en massa missanpassade varelser som borde dött ut kommer dominera världen.

/Zorbeltuss tror på framtiden

ändring, la till ot i titeln

G

Guest

Guest
Dags för ett 15+ forum?
Det vore trevligt, så länge det inte heter 15+, själv tycker jag att så länge man får titta på det för ägaren av internetuppkoplingen så får man vara där, forumet ska inte vara förmyndarna det ska de som ska vara det vara.

/Zorbeltuss som tycker att väldigt många tar på sig underliga roller endast för att censurera och Zorbeltuss gillar inte censur då det inte är rättfärdigat

Johan K

Gammal & dryg
Är det bara jag eller har den senaste veckans inlägg varit oerhört sexorienterade?
Nu när du säger det, så är jag nog lite böjd att hålla med dig. Dock så är det ett ämde i mängden, så att säga. Har inget emot att disskutera sex & allt vad det ännebär. Snarare tvärtom faktiskt.