Nekromanti Vem ska vinna Eurovisionsschalgerfinalen?

Rosen

Myrmidon
Som gammal headbanger...

hårdrockare finns ÖVERALLT och ställer upp när det krävs...

...kan jag inte låta bli att tänka på när Carola stod och eurovisionade första gången. 'Främling' skrevs visserligen ner av många tyckare som kommersiellt trams, men få skribenter kunde förneka att hon och låten hade vinnarpotential.
Samtidigt var hårdrock en allmän spottkopp som varenda musikjournalist med credd skulle sabla ner med förakt och etter såsom musikalisk dynga och en sophög för talanglösa nollor. (T.ex 'Back in Black', som idag omtalas som en av rockhistoriens all-time classics, blev då enhälligt framröstad som årets sämsta album av en viss välkänd musikredaktion.)
Jag skulle vilja se de där skribenternas min nu. (-:

Att sen Lordi är ett gäng Gwar-kopior är en annan sak...

--
Åke

Erik_N

Warrior
Re: Som gammal headbanger...

Att sen Lordi är ett gäng Gwar-kopior är en annan sak...

Eller så är Gwar Lordi-kopior... :gremwink:

Jag tror de uppkommit helt oberoende av varandra. De påstår själva att de inte visste om Gwar när de började med kostymerna. Kiss och Twisted Sisters och larp/fantasy-kultur tror jag är de starkaste influenserna.

Rosen

Myrmidon

Jag tror de uppkommit helt oberoende av varandra. De påstår själva att de inte visste om Gwar när de började med kostymerna.

Möjligt, om de är så unga att de inte kommer ihåg Beavis and Butthead - Gwar var ju deras favoritband.

--
Åke

Arfert

Facit
nä knappast va? vi snackar ju inte om Turkiet här... eller så fanns det en kvalitet i låten som gick mig spårlöst förbi..

Dewil

Skrivbordsgeneral

Samtidigt var hårdrock en allmän spottkopp som varenda musikjournalist med credd skulle sabla ner med förakt och etter såsom musikalisk dynga och en sophög för talanglösa nollor. (T.ex 'Back in Black', som idag omtalas som en av rockhistoriens all-time classics, blev då enhälligt framröstad som årets sämsta album av en viss välkänd musikredaktion.)
Jag skulle vilja se de där skribenternas min nu. (-:
Ni som var med på den tiden minns kanske den famösa tv-debatten med Siewert Öholm där hårdrocken (och videovåldet?) beskylldes för allt ont här i världen. I somras sände Sveriges Radio en serie radioprogram där man i ett av programmen avhandlade det tidiga 1980-talets kritik mot hårdrock.

Hursomhelst, Sveriges Radio ringde upp Siewert Öholm för en kommentar så här 25 år senare - och karln står fortfarande för allt han sade i debatten och är uppriktigt oroad över det förfall som hårdrocken och videovåldet har orsakat i världen...

Heja Lordi förresten.

Dewil

Baldyr

Hero
det finska monstret bloggar (ant)

Jag skrev, lite otippat, ett bloginlägg om det finska spektaklet. Se länk nedan.

/Baldyr, som tyckte att det var extra kul att KISS Army var representerat under finalen

Erik_N

Warrior
Islands Silvia Nott var ju annars ett av de mer färgstarka inslagen i årets tävling.

Här spårar hon ur efter att hon insett att hon inte gått vidare från semifinalen. :gremlaugh:

Foggmock

Myrmidon
Re: Lordi = slag i nyllet på schlageretablissemanget =

När i övrigt ointresserade människor går man ur huse för att rösta fram en "pajasakt" så säger det en del om vilken respekt folk har för arrangemanget i stort... låten de spelade må vara hur schlagig som helst, men faktum kvarstår: det var ett gäng hårdrockare i monstermasker som vann, inte en välkoreograferad, välsvarvad Carola/Elena/Mimi i utsvävade scenkläder som sjöng en Schlager 1A™...

Quan'talis

Swashbuckler
Re: Hallelujah! (ANT)

Finnar är väl annars inte kända för att vara särskilt utåtriktade? Bättre då att döva känslorna med hembränt, bastande och knivslagsmål.
Nja, det gäller väl mest finnar bosatta i Sverige. Och då kan man ju knappast klandra dem.

(det här skulle inte alls ha känts off topic på OT-forumet, men nu när tråden flyttats till kulturforumet vet jag inte riktigt hur jag ska göra med märkningen. Ni kan ju låta bli att svara på det här inlägget så slipper vi diskutera om alkoholkultur också är kultur)

Organ

Out of time, out of mind

Jag tror de uppkommit helt oberoende av varandra. De påstår själva att de inte visste om Gwar när de började med kostymerna.
Musiker i hårdrockgenren som inte ens hört talas om Gwar?!?!?! Tillåt mig tvivla.

/Anders (skeptisk)

Erik_N

Warrior

Tja, det var väl en femton år sen eller så han började med Lordi.

Jag visste då inte vilka Gwar var då.

Dewil

Skrivbordsgeneral

Schäkta, men vad fasen är en "Schlager 1A (tm)"? Det finns ett svenskt fenomen som någon kallat "lasseholmsk boogieschlager" som räknar sina anor från Waterloo (låten, inte slaget) och kortfattat kan beskrivas som "glad tolvåttondelstakt med Phil Spector-piano"(*). Den enda dylika låten i årets svenska final var Linda Bengtzings, den enda låten i europafinalen var Belgiens (av svenska dansbandskompositörer, naturligtvis) och Antique-Elena har väl aldrig sjungit i något som ens vagt påminner om en.

Under det mörka 1990-talet brukade annars nyktra och sansade människor häva ur sig att "det där är väl ingen schlager" och "den där låten har väl inget här att göra" om ett melodifestivalbidrag inte var en lasseholmsk boogieschlager eller en mesballad. Tack och lov verkar det dock som att 1990-talet bara var en pinsam parentes i melodifestivalhistorien.

Carolas låt från i år var förresten en påminnelse om en annan pinsam 1990-talsföreteelse: eurodiscoversioner av ballader.

Dewil

<font size="1">(*) Pinsamt nog är jag svag för lasseholmsk boogieschlager. Min favorit genom tiderna är Mariah Careys "All I want for Christmas is you".</font size>

Organ

Out of time, out of mind

Under det mörka 1990-talet brukade annars nyktra och sansade människor häva ur sig att "det där är väl ingen schlager"
Ja det är ett märkligt fenomen. Speciellt som tävlingen faktiskt heter "Eurovison SONG Contest". Det där med "schlager" i det svenska namnet har tyvärr inbillat en del korkskallar att det på nått sätt har med att göra hur låtarna ska låta.

/Anders

Rosen

Myrmidon
Re: Ukrainas anime girl

Den ukrainiska sångerskan såg ut som en Sailor Moon-figur.

Och Ruslana som de hade i förrfjol såg ut som en Xena-kopia. Vilken kvinnlig look ska ukrainarna norpa nästa gång? Pippi Långstrump? Axa? Morticia Addams? (-:

--
Åke

Eva Florén

Swashbuckler
Smara - Stockholms län (7,5 km Edsbro, 20 km Knutb
Vem som van är väl inte lika intressant som att

kolla vilka länder som röstade på vilka länder. Det gick ju att förutse vissa länders röster... Ja - när intet annat finns och vi inte får rösta på våra egna _ RÖSTA PÅ GRANNLÄNDER!

Språkgrupperingar, gamla "brodersband" och kulturlikheter gör underverk. :gremsmile:

Men jag undrar nu över det stackars Malta, vars enda lilla röst kom från Albanien? Vad har de gemensamt. Synd att jag inte ens minns Maltas låt! :gremfrown:

:gremsmile: