Sömniga Isaac
Rollspelsinkvisitor
Jag har försökt läsa tråden från början till slut nu (så som den ser ut för tillfället) och ska försöka lämna en kommentar. Personligen känns det som att det förs en ganska ortodox tanke om rollspel om inga ändringar får göras på reglerna för att den specifika typen av spel ska vara den typen av spel. Det känns som en tankegång som inte är helt hållbar då jag som Krank ser att all verksamhet som människan ger sig in på skapar olika tankar och upplevelser omkring det som sker. I estetik till exempel sägs det att bara för att två personer ser samma träd så ser de inte samma träd då deras bild skiljer sig på grund av bakgrund. Så även om jag spelar spelet efter dess regler så kommer min upplevelse att skilja sig beroende på en rad faktorer såsom härkomst, erfarenheter och egna föreställningar. Det jag vill säga är med andra ord att jag tror som God45 och Krank att ett spel inte skapas utifrån sina regler utan utifrån vilka som deltar. Med andra ord är inte husregler ett problem utan ibland en förutsättning för människor att uppleva den känsla som spelet ska inge. Samtidigt vill jag poängtera att jag inte ser något fel i ditt perspektiv på hur spel ska spelas men för mig som person skulle det bara innebära att det givande i rollspel försvann då min föreställning är en annan en den du bär. Ingen av vägarn är rätt eller fel således utan bara olika sätt att skapa mening åt en aktivitet, rollspel i detta fall, som kan ses på en rad olika sätt beroende på föreställningar, upplevelser och härkomst.