Tänkte ge den här tråden en liten knuff och passar på att be om ursäkt för att jag är långrandig.
För min del så ser jag prep som en möjlighet att göra spelet bättre genom att ge ytterligare stöd till mig som SL.
Det har inget med rälsning, plot eller egentligen tidsbesparing att göra utan möjligheten att göra spelet mer intressant för spelarna.
Även ett rälsat äventyr tycker jag blir bättre med lite prep.
Ledsen om texten nedan utgår från traditionellt spel med fantasy, men det är av pedagogiska skäl.
Det handlar för mig att genom att preppa till en lagom nivå för att höja kvalitén på alla ingående komponenter.
- Världen och settingen kan få ett större djup, bli mer intressant att interagera med och ha många fler äventyrshooks.
- Händelserna som inträffar kan vara mer anpassade till rollpersonerna, mer motiverande, vara mer unika och bättre hänga samman
- Spelledarpersonerna kan utvecklas mer, bli mer mångfacetterade och ha mer intressanta agendor.
- Platserna kan bli mer genomtänkta, bättre beskrivna och ha större relevans för äventyrarna i de olika skeendena.
- Överlag kan äventyret bli mer unikt, få mer färg, flyta bättre och bli lättare att minnas.
Jag har improviserat massor i mina dar och kan såklart dra vad som helst av det ovanstående ur röven på stående fot.
En ny spelare (eller om jag spelar med barn) kommer såklart inte märka nån skillnad, särskilt om det är en one-shot.
En del spelledare är fantastiska på improvisation helt utan förberedelser men jag törs säga att de flesta inte är det.
Jag tycker själv inte att det blir särskilt bra när jag inte förbereder nåt. Inte jämfört med ett ens "lätt-prepat" äventyr.
Jag anser att ett dåligt preppat äventyr riskerar att hamna i följande fällor, och jag har sett det både hos mig hos otaliga andra spelledare.
- Äventyret blir ytligt och lite tråkigt och ofta dominerade av vålds scener.
- SLP:er blir stereotypa och kulissartade.
- Platser blir antingen små och väldigt basic eller stora och öde.
- Det saknas höjdpunkter som bra reveals, riktigt coola SLP:er, gåtor, bra dungeons och användbara/intressanta magiska föremål.
- Allt verkar fokusera på ett huvudspår. Det blir sällan bra side quests, kuriositeter, utspridda hjälpande resurser som helare, örthandlare, siare etc.
- Rimliga men lite mer krävande spelmoment faller bort, inga fältslag, inga sjö-/havsrelaterade deläventyr, inga spännande stadsmiljöer.
- Spelarna tycker att äventyret saknar struktur och syfte och istället bara reagerar på deras infall.
- Den förväntade speltiden kortas dramatiskt, då det finns få detaljer/hooks/färg som binder/engagerar spelarna nån längre tid.
Ett improviserat äventyr för mig landar helt enkelt lätt i "en ond trollkarl i en borg med skelett", särskilt om man kör tre såna äventyr på raken.
Så om man föreställer sig att del finns olika "cirklar" av prep.
A) Ingen eller minimal prep (typ en namnlista kanske?)
B) En grundläggande bild av "vad ska äventyret handla om ungefär", vilka platser, fraktioner, personer behövs?
C) En mer detaljerad mental bild över platser, fraktioner, personer, agendor, relationer?
D) Efter punkt B) & C) är mitt minne fullt (512 kb). Så här kanske man tar anteckningar, gör skisser och enkla kartor.
E) Mer konkreta beskrivningar på det viktigaste, detaljerade platser, viktiga föremål, stats på monster och några SLP:er.
F) Konkreta beskrivningar på allt man tror kan komma i spel. Mer komplicerade samband, agendor, planteringar, storyarcs.
G) Tydligt nerskrivna statblocks och genomarbetade kartor/handouts samt förklarande text som andra kan läsa.
För min del räcker oftast nivå C) bra för att spela och lyfta kvalitén rejält gentemot A) - helt improviserat.
Och att improvisera punkt B) tycker jag aldrig blir bra. Jag vill helst inte utsätta spelarna för det.
När jag spelleder vill jag ligga på E) då det ger ett mycket bättre stöd både för det som är preppat och det som ändå imporviseras, men D) är "good enough".
Jag skulle uppskatta att jag i normalfallet (ett äventyr på 5-10 timmar) lägger 10 minuter på B), 10 minuter på C) och 10 minuter på D).
Nivå E) och framförallt F) kan ta mer tid (kanske en timme var eller mer), och G tenderar att dra iväg rejält. Det ger mig då en normal kvot på kanske 1:5.
Det jag uppfattat i tråden är att nästan alla tipsen ändå handlar om att man ändå gör B) & C) men istället för att förbereda innan så vill man göra det under själva spelet? Antingen i realtid eller att man tar en rast/slänger in en strid för att köpa sig tid? Men några enstaka verkar strunta också i B) och C) och låter det forma sig organiskt i mötet med spelarnas rollpersoner? En del föreslår slumptabeller men det ser jag som att man ändå egentligen utfört mer prep (på nivå D?).
Jag tycker personligen att det känns både onödigt och stressande att inte ha åtminstone B) och C) klara innan spel, särskilt med tanke på hur lite tid som krävs. I ett normalt äventyr oavsett prep brukar jag ändå få improvisera några scener och olika detaljer, och lägger därmed lite energi på att det ska verka som även de scenerna är förberedda och genomtänkta för att inte bryta illusionen.
Så mina funderingar är:
1) Som SL - Vilken nivå är komfortabla med att improvisera utifrån?
2) Upplever ni (som jag) att det finns en väldigt påtaglig kvalitetsskillnad mellan prep på nivå A) och B) mot t.ex. D)?
3) Som spelare - Finns det en nedre gräns (i nivåerna ovan) som ni tycker krävs för att ni ska vilja spela (om inte SL är en grym improvisatör förstås)?
4) Har ni något tips för att konsekvent kunna spelleda som på nivå D) med förarbete som motsvarar A), eller B)?
Eller kommer det alltid vara upp till SLs skicklighet?
5) Köper ni modellen ovan och mina slutsatser? Eller finns det enklare och bättre sätt att diskutera prep? Vad har jag missuppfattat?
Och en bonusfråga till samberättarna/SL-befriade.
6) Som jag ser det riskerar man att gå samma fällor (se början på posten) i samberättande/SL-lösa spel?
Om inte - vilka mekanismer är det i samberättandet som gör att man inte får stereotypa, banala, ytliga och enkelspåriga äventyr?
//EvilSpook