Nekromanti vet ni vad felet är med de här forumena...

Marcus_UBBT

Warrior
1) allt är plottrigt och svårt att se
2) varje inlägg är en egen sida, istället för att alla inlägg visas på samma... jag vet att man kan slå ihop dem men det blir förvirrande eftersom de som inte ser det på det sättet inte tar hänsyn till de som gör det
3) när ett inlägg får ett svar borde det studsa upp.

jag tycker att www.gamer.se 's forum har allt det här saknar, vilket jag tycker är lite synd. speciellt punkt 3!

Selly

Level 5 Laser Lotus
Fel och fel, det är väl en smaksak. Personligen tycker jag att detta forum har ett mycket skönare upplägg än det du föreslog. Men smaken är ju som bekant som den berömda baken...

Feuflux

omjonasson.se
Jag tycker att du har fel på samtliga punkter, men det är bara mina personliga åsikter.

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Äsch, inte då! ...

1) Nix, det tycker jag inte. Dessutom kan du göra dina egna inställningar för typsnitt och typgrad.

2) Detta tycker jag är en fördel. Jag tycker att forum med endast platt visning är jobbiga.

3) Nix, det tycker jag inte. Vem vill ha upp en massa uråldriga trådar bland de som är aktuella?

Vindhand

Myrmidon

Måhända när en tråd får så många rekursiva svar att kolumnbredden inte räcker till, men det är svårt att göra något åt. En urartad gren i en tråd är i.a.f. ganska separat från resten av tråden och stör inte så mycket...

2) varje inlägg är en egen sida, istället för att alla inlägg visas på samma... jag vet att man kan slå ihop dem men det blir förvirrande eftersom de som inte ser det på det sättet inte tar hänsyn till de som gör det

Folk citerar ju ganska mycket, det borde hjälpa. Vad mer kan man göra?

Nej. Det är oftast ett litet fåtal som förblir intresserade av en enskild tråd... särskilt när det gått ett tag. Att den skulle ta upp plats på sidan och knuffa ner nyare trådar med större allmänintresse är bara dumt.

Troberg

Sinister eater
Gör som jag, kör multimonitor med flera stora skärmar. Det hjälper.

Gå till kontrollpanelen. Där kan du ställa in visning av aktiva inlägg de senaste X dagarna. Då hoppar en tråd upp så fort något händer på den.

Johan K

Gammal & dryg
en sammanfattnin på dina påståenden !

För min del så tycker jag inte alls att det är småplottriget eller nått sånt. tycker att det är lättöverslådlig, logiskt uppbyggt.
Tycker att man ser inläggen otroligt bra, fast när det blir olika gigant-trådar så blir de lite svårlästa..
Man ser ju när ett inlägg har fått ett svar, inga problem där heller.

Morgoth

Swashbuckler
Det är som sagt redan bevisat att dina (och några andra likasinnades) åsikter är i minoritet. De tas däremot hänsyn till -allt som du klagar över går att åtgärda individuellt.

Forumet är med andra ord mer demokrati än Ymir och kompaniet vågar erkänna. :gremwink:

Azagthoth

Myrmidon
Forumet är med andra ord mer demokrati än Ymir och kompaniet vågar erkänna.

Varje vettig diktatur håller sig väl med sin befolkning... Däremot är det väl ganska onödigt att komma med ett klagomål innan man har försökt utnyttja de möjligheter man har till sitt förfogande (inte riktat till dig utan till individen som startade tråden). Tyder på lathet, vilket ogillas.

Netfeed

Swashbuckler
demokrati och diktatur [ot]

vet ni vad skillnaden mellan en demokrati och en diktatur är?

i en diktatur bestämmer en person eller grupp allt, i en demokrati tar det lite längre tid

:gremwink:

//Netfeed, som ger en tyst aplåd till den som vet vilken serie detta skämt finns med i

Kah

Veteran
hållet helt med...ett platt forum är mycket bättre med en thread på varje sida...inte ett svar på varje sida

seinet

Swashbuckler
Men välj det då, det finns bland knapparna strax ovan och strax under inlägget i sig, där kan man trycka på "platt" så visas hela tråden i platt visning och x antal inlägg per sida (kan lämligen väljas till "visa alla").

/Seinet Wintermute - Föredrar trådad visning

Rising

Vila i frid
Rising har ett enda klagomål på forumen:

"Däremot är det väl ganska onödigt att komma med ett klagomål innan man har försökt utnyttja de möjligheter man har till sitt förfogande (inte riktat till dig utan till individen som startade tråden). Tyder på lathet, vilket ogillas."

Jag har bara ett klagomål på forumet, och det är den här attityden. Den finns hos både moderatorer, administratörer och användare, och jag är less på den.

Marcus hade ett par åsikter. Varför skall det vara så svårt att säga "tack, vi skall ta dina synpunkter i åtanke när vi planerar på vilka sätt vi kan förbättra forumet i framtiden". Det är ju så det går till i alla sammanhang i verkliga livet. Service. Vad man inte gör när någon kommer med synpunkter är:

#1: Säga "nähä" och berätta varför man resonerar på ett annorlunda sätt, och på så vis vifta bort personen på ett respektlöst sätt.

#2: Strunta i kritiken. Då har man nämligen inte begripit ens uppgift.

#3: Kalla personen för "lat" eller "dum". Då bör man kanske fundera på om man inte skulle försöka gå en charmkurs eller åtminstone slå upp ordet "service" i en ordbok.

---

Ang. platt läge
Jag håller med Marcus om att visning med "platt" läge är förvirrande, då de flesta inlägg skrivs av folk som ser det i trådläge. Det är så väldigt lätt för oss att starta OT-grenar eftersom de flesta av oss ser forumet i trådläge, till exempel. På platta forum är det inte alls lika vanligt med den här formen av urballningar.

Dock, jag tycker personligen att fördelarna med den nuvarande valmöjligheten väger tyngre än att tvinga alla till platt visning. MEN det betyder inte att man kan vifta undan Marcus. Jag tar honom på allvar istället, och ska försöka hålla mig ifrån topicjumping och OT som kan verka förvirrande för de med platt visning. Tack för synpunkten, Marcus.

Ang. plottrighet
Plottrigheten är det väl svårt att göra något åt, men man kanske ska ta en funderare på om all information på sidan verkligen behövs. Behövs verkligen "Skribenter i denna tråd", "X registrerade och Y anonyma användare besöker detta forum" och all profilinformation? Det kan man börja fråga sig när någon klagar på plottrighet. Man kan åtminstone ha det i bakhuvudet när man planerar ytterligare funktioner. I vilket fall som helst så är det ovärderlig input. "Tack, Marcus" skulle den servicemindade ha sagt. På rollspel.nu så får han en mild utskällning istället.

Ang. uppstudsning
Tja, jag tycker nog att det skulle gå att ordna en valmöjlighet för dem som vill se trådar studsa upp så fort de får ett nytt svar. Att ställa in visning av aktiva inlägg de senaste X dagarna är inte samma sak. Åtminstone skulle man kunna ha en sådan funktion i bakhuvudet när man planerar vilka funktioner man ska lägga till i framtiden. Marcus har haft vänligheten att påpeka något som i alla fall han skulle uppskatta, det är ju guld värt att veta vad användarna önskar sig, istället för att gissa blint på egen hand. "Tack, Marcus" skulle man ha sagt på alla platser i verkligheten där man begriper värdet av service. Varför blir man avfärdad och förolämpad på rollspel.nu?

---

Där har ni mitt klagomål. Jag skulle bli väldigt glad om det kunde åtgärdas.

/Rising

Balderk

Swashbuckler
Re: Rising har ett enda klagomål på forumen:

Väldigt bra sagt och formulerat! Nästan så att du borde ha skapat en ny tråd om detta problam som har blivit större på senare tid tycker jag. Det är sorgligt att denna attityd finns när det på forumet i övrigt, och kanske särskillt bland de som är här ofta, är så bra stämning. Den borde gå att överföra till alla, inte bara "kändisarna"!

Jag ska i alla fall börja tänka mycket mer på hur jag uppför mig mot alla användare. Det finns faktiskt många som har klagat på det, men de flesta har väl gjort det i vrålrutan (numera Anslagstavlan) och alltså inte haft så stor publik, men de finns där. Något som också klagats på (nästan mest faktiskt) är attityden att hänvisa till gammla trådar (som ibland varit år gammla) och säga: "Det här har diskuterats förut: Gör det inte igen!" ungefär... Som att inte nya tankar och idéer kan ha kommit fram under den tiden, för att inte tala om nya användare som kanske också vill ha något att säga om i frågan.

/Balderk, gillade verkligen Risings inlägg och ska börja tänka på sin egen attityd...

Johan K

Gammal & dryg
Tänkvärt !!

Tycker att det du skriver är tänkvärt & läsvärt !!
Man kanske skulle kolla på sin attityd & kanske göra nån inoficiell grej av Kitzune:s idé om att krama en nybörjare.
Man kansek skulle ta & titta på sin attityd & se vad man ska ändra på.

Sen för att bli LITE OT, du har fasinimej tagit priset i COOLAST avatar genom tiderna !!!!! :gremlaugh: :gremlaugh: :gremlaugh:

DAKRilla

Hero
Skillnaden mellan service och service

www.rollspel.nu är hemsidan för en tidning kallad CODEX, fast för de flesta av dess besökare är det nog dess forum som man direkt associerar sidan med. Forumen är för användarna helt gratis att använda i alla anseenden förutom tid, som det koster allt för mycket av. Med andra ord så är nog forumen egentligen en förlust för de som håller i dem eftersom det kostar både tid och pengar för ägarna att hålla forumen uppe. Att sedan folk kommer och klagar på ens non-profit-arbete, det tycker jag är lite taskigt. Och det är just det, att forumen är non-profit, som jag tycker gör att det är en viss skillnad på kraven på dess service jämfört med låt oss säga Konsums. Konsum tappar kunder och därmed pengar på om kunder försvinner tack vare dålig service, ägarna av www.rollspel.nu tappar bara "kunderna", inte pengar eller t.o.m. så tjänar de pengar på det tack vare minskad underhållning av servrarna o.s.v. Är man inte nöjd med den service och det arbete som utförs av de som håller i www.rollspel.nu så kan man sticka. Tänk er själva hur ni skulle känna er om nu ständigt fick alla möjliga sorters klagomål på något ni gör gratis. Eller är någon betalad för att hålla uppe forumen? I sådana fall kan ni glömma det jag skrivit, för då håller jag fullständigt med Rising.

Visserligen kan jag hålla med om att det är lika enkelt att bara säga "Tack för förslaget" som att ge en utskällning, och att det t.o.m. ännu enklare att inte svara alls, vilket åtminstone är trevligare än en utskällning. Hur man gör är väl högst individuellt, antar jag.

Balderk

Swashbuckler
Re: Skillnaden mellan service och service

För det första vill jag bara, vänligt, påpeka att rollspel.nu inte alls längre på något sätt "tillhör" CODEX, vilket det heller aldrig gjort (så vitt jag vet), dock har sidan förut blivit sponsrad av CODEX, vilket den inte längre är.

Nu till kritiken. Jag tror att alla i redaktionen på www.rollspel.nu vill ha så många användare som möjligt. Och hur ska de få det? Jo, genom god service och atmosfär på forumet. Jag tror verkligen inte att de vill förlora sina "kunder" eller användare är nog det bästa ordet. Visst, man behöver inte klaga på dem som ger oss denna underbara sida, men är det verkligen det som Rising gör? Visst, han klagar på bland andra dom men ävenn på de vanliga användarna som har sammma attityd. Jag tror att alla vinner på att ha en så god atmosfär som möjligt på detta forum och inte kalla folk för "dumma" och "lata" utan besvara kritik på ett värdigt och trevligt sätt. Marcus klagade inte på någon, han bara gav tips på hur sidan, i hans tycke, kunde bli bättre. Vad är det egentligen för fel på det? Risings kritik senare gällde ju inte bara moderatorer och administratörer utan även forumsanvändare, alltså alla på detta forum och visst har alla på detta forum lika stort ansvar att bidra till atmosfären. Det är inget arbete som ska skötas av moderatorer och administratörer utan ett mål som alla ska sträva efter. För ärligt talat, vad vinner man på att vara otrevlig förutom möjligtvis ett par ynka minuter? Inte tillräckligt mycket om man jämför med det man vinner om man får en trevlig atmosfär där alla är glada. Bara för det behöver man ju inte diskutera mindra ivrigt.

/Balderk

Marcus_UBBT

Warrior
nej nu ...

hytter med näven

jasså, nu blir man refererad till som individ också!

herregud vad alla är PMS-iga, jag bara kom med några förslag, ok, skönt, man kunde visst fixa skiten på egen hand, thanks for telling, sen ska man bli kallad allt från lat och dum också! hur är det ställt med hyfsen egentligen? poängen med ett sånt här forum om man inte får säga nåt som är en aning negativt?

hursomhelst, lite seriösare... det största problemet är ändå att rollspel.nu är så cp-cp-cp-slött, segt, honung, sylt, sirap, the lot. man måste ju ha tio fönster öppna samtidigt om man inte vill sitta sysslolös i en kvart mellan länkklickarna. antar att ni inte kan göra så mycket åt det, iochförsig. still.