Re: Sex feministiska myter av Per Ström
Ok, jag tror att vi kanske pratar runt varandra här.
Problemet som jag ser det är att jag inte ser meningen med att säga att fysisk forskning (som exempel) är mer verifierbar än historia (också exempel). Anledningen är att de två är helt olika verktyg som nästan alltid används till olika saker.
I annat fall borde väl matematik vara den ideala vetenskapen eftersom den följer strikta regler? Tyvärr är den inte speciellt användbar för problem som behandlar exempelvis mänskligt handlande.
Desto enklare det är att kontrollera om ett pàstàende är felaktigt, desto enklare blir det att tro pà pàstàendet och desto enklare blir det att avslöja falska pàstàenden. Vad är det som är konstigt med det?
Men hur använder du naturvetenskap för att kontrollera om ett påstående är felaktigt när det inte handlar om naturvetenskap?
Om jag exempelvis säger att Karl den Store hade planer på att invadera Danmark vid början av 800-talet, hur skall du använda naturvetenskap för att verifiera eller falsifiera det påståendet?
Det jag vill ha fram är att många frågor helt enkelt inte kan besvaras med naturvetenskapliga metoder. I de fallen är de olika vetenskapernas objektiva verifierbarhet helt irrelevant.
Ja, deras naturvetenskapliga forskning kan säkert ha varit riktigt, samer har förmodligen mindre skaller än svenskar. Men de slutsatser de försökte göra inom humaniora och samhällsvetenskaper var grovt felaktiga. Jag tycker det àterigen demonstrerar det jag vill säga.
Nej, deras forskning var skit, rent ut sagt, i varje fall mycket av den. Dels var den ofta dåligt genomförd (man letade exempelvis i den tidiga skallmätningens historia ofta efter specifika "karaktärs"-skallar som "representerade" en ras, snarare än att mäta alla och genomföra statistik). Det finns inga resultat som tyder på några statistiskt säkra skillnader i just de skallmått man var intresserade av.
För övrigt är det här ett bra exempel på att man just inte kan jämföra de olika forskningsfälten. Du säger att det blev fel när de applicerade sin forskning. Problemet är att det var JUST DEN APPLICERINGEN man var intresserad av. Man ville jämföra olika raser och se särdrag och utveckling. Man ville framhäva sin "egen" ras gentemot andra för att rättfärdiga olika handlingar.
Det du säger är, metaforiskt, att naturvetenskapen (i det här fallet) var ett gevär, men att humaniora och samhällsvetenskaperna var de som avfyrade det. Det är NRA-logik. Utan "geväret" hade ingen kunnat drar de här slutsatserna.