Att teckna digitalt är svårt.
Främst i syfte att skulptera och leka runt med 3D i
Blender köpte jag för ett par månader sedan en
XP-Pen Deco 3 ritpatta för lite drygt 600 kr.
Det är en nu 7 år gammal skärmlös (men trådlös!) ritplatta som var något av en instegsmodell redan när den kom ut nångång 2018.
Jag hade halvt om halvt redan gett upp på att teckna digitalt, eller det var i vart fall väldigt mycket ett case av "kanske någon gång i framtiden". Orsaken till detta är en kombination av pris och teknologi, eller det är i vart fall så jag har föreställt mig det. Det begränsade digitala tecknande jag gjort tidigare har vart på min sambos Samsung Galaxy Tab S7, som när den köptes typ 2021 var en high-end androidplatta byggd för att konkurrera med iPad Pro, och kostar fortfarande drygt 4000 kr om man köper den ny. Det är en tekniskt sett oerhört kompetent platta att rita på, penna med Wacom-tech och oerhört responsiv och högupplöst skärm osv. Jag är på tok för orutinerad inom digitalt tecknande att avgöra om iPad favoriten Procreate verkligen är så mycket bättre än
Clip Studio Paint eller
Infinite Painter som finns tillgängliga på Android, så vet inte hur mycket ett problem det är egentligen, men jag
hatade upplevelsen av att teckna på platta. Hal glasskärm och en plastspets var en fruktansvärd känsla som jag aldrig riktigt kom över ens efter många timmars användning. Att plattfan blir varm, att man förväntas använda en lång rad olika esoteriska touch-kommandon för simpla uppgifter, att skärmen blir klibbig av fingerfett och att den trots både tecknarhandske och alla tillgängliga "palm-rejection" inställningar på max hela tiden plockar upp massa oönskade inputs gjorde inte saken bättre.
Det kanske är mig det är fel på, eller så är det bara så att iPad Pro med Apple Pencil och Procreate är så otroligt mycket bättre, men jag har inte känt att det är värt att lägga en halv månadslön på att testa. Dessutom är det fortfarande hård plastspets mot glas, det
känns fortfarande helt avskyvärt att teckna på en iPad (det har jag testat).
Något jag inte på allvar testat innan den senaste veckan dock var open-source programmet
Krita på min dator och hur det funkar tillsammans med min uråldriga skärmlösa budgetplatta. Jag har ändå datorn placerad vid samma bord där jag sitter och ritar analogt, så med Krita öppet på laptopen, PureRef och Pinterest med referensbilder på min gamla gaming-skärm som jag rotade fram och ritplattan i näven tänkte jag att jag testar väl i vart fall. Jag har ju Pixelkonstat i
Aseprite och
Pixelorama med plattan innan, samt gjort lite skulptering i Blender, och det har funkar strålande, så det kanske är värt ett försök?
Jag tänker inte att jag kan göra något definitivt utlåtande, men hittills är upplevelsen fruktansvärt mycket trevligare än mina tidigare försök att teckna digitalt. Fördelarna är ju helt uppenbara och något alla redan känner till; undoknapp, lager, penslar, färger, effekter mm. Men bara vetskapen av att det jag fått ihop hittills skulle ha ätit upp iaf 10-15 sidor i mitt skissblock (de 5 dolda lagren under det aktiva lagret är iterativa skisser som samtliga har fått sig ett par vändor redigering) gör i sig att steget från att
vilja rita till att
börja rita är oerhört mycket kortare, den blanka sidan känns inte lika hotfull när den inte
kostar något, det går att kludd-kladd-doodla sig fram till en kul linje och form man hittar och vill göra något av utan att man plötsligt måste beställa ett nytt skissblock. Framförallt kändes min budgetplatta både responsiv och rolig att rita på, den matta ytan bjuder på lite friktion och känns tusen gånger trevligare än paddornas sterila glasskärmar, och jag känner inte att jag måste vara så överdrivet rädd om den heller.
Dator och skärm har jag redan, Krita är gratis och har alla funktioner man någonsin kommer kunna behöva, en billig ritplatta kan man få för några hundralappar och jag har redan spenderat oerhört mycket mer pengar än så på pennor och skissblock av olika typer. Jag tycker fortfarande det är jättesvårt, jag vill vrida och vända på pappret när jag ritar, kan inte sitta still i ett läge, har inte alls samma kontroll och koppling till materialet med en digital stylus i plast som med en blyertspenna eller fineliner, och antalet funktioner och vad de betyder är smått överväldigande. Men känslan av att det främst är en fråga om tid och tålamod tills man får till något man gillar, hur stora möjligheter man har att testa olika saker och se vad som funkar i samma bild etc, gör ändå att jag är
peppad på att lära mig mer om detta och det har gjort mig
peppad på att rita igen, och det är gött.
Så mitt tips till de som är nyfikna på att testa att teckna och måla digitalt, skit i dyra iPads, månadsprenumerationer på Photoshop eller djungeln av (också dyra) skärmplattor med en miljard funktioner. Skaffa en billig skärmlös ritplatta och testa, det kan bli kul!
Jag hoppas kunna bli klar med min första världskriget soldat och skall när linjerna är klara försöka våga mig på färgläggning och skuggning, det är redan tio tusen saker jag behövt lära mig, göra och göra om bara med den här så det har tagit en absurd mängd tid, men det är ju vad den här tråden är tänkt att handla om också!
Tecknar ni här digitalt, vad använder ni för hård och/eller mjukvara, hur fastnade ni för det och vad har ni upplevt för för- och nackdelar?

,