Vi lär oss teckna - en tråd om hur man ritar

Eftersom rutiner är omöjliga att upprätthålla så fort jag råkar få något extra att göra, så blev november och december fattiga månader
på tecknarfronten. Under julklappsköpandet passade jag därför på att använda mig av "spendera pengar"-tricket för att få mig själv att komma igång igen, så jag köpte nytt skissblock och ett set med Pigma Micron-fineliners.

Ringrostigheten är påtaglig, men "ansikten i 2/3-profil som sneglar åt höger" är lite av min go-to när jag inte har någonting jag att men vet att jag förmodligen behöver öva på någonting. Jag lider också tungt av "same face syndrome" när jag bara sitter och doodlar, så här är också lite tafatta försök att hitta andra former att göra ansikten av. Gick sådär, men all teckning är övning!

20250102_141529.jpg

Last edited:
Vill man känna sig riktigt riktigt dålig på att teckna, så skall man teckna figurer i konstiga poser ur märkliga vinklar.

Det är helt omöjligt att bli bra på, oavsett hur mycket man övar på det så när man väl sätter sig och försöker göra det på frihand så ser det helt idiotiskt ut, man blir arg och ledsen på hur kass man är på att teckna, och det känns som alla de där timmarna man lagt på att öva var helt bortkastade.
Man tror att riktiga tecknare när som helst bara kan slita fram skissblocket och teckna mänskliga figurer där pose, perspektiv, proportion och anatomi bara funkar.

Och det kanske är så, att vissa kan det. Men om man inte kan det så gör man samma sak som alla de som lärt sig det har gjort fram till att de kunde göra det, och som alla i hela världen som tecknar fortfarande måste göra återkommande för att inte tappa det. Man använder sig av referens och skapar övningar kring dessa.

Referenserna hittar man på Posemaniacs, ett helt otroligt användbart verktyg med 3D modeller i olika poser man kan vrida och vända på, zooma in/ut, använda olika typer av ljussättning mm. Det funkar direkt i webbläsaren, plus att modellerna funkar otroligt bra som anatomireferenser när man vill veta hur muskler ser ut och hur de sitter ihop med varandra.

Gör såhär:

- Ta ett papper, vilket som helst.

- Ta en penna du inte kan sudda med, att sudda är förbjudet. Fineliner eller kulspetspenna exempelvis

- Hitta en pose på Posemaniacs, skissa av den. Försök att inte spendera för mycket tid på varje, låt det gå undan lite.

- Försök jobba med långa linjer, undvik många korta hackiga linjer. Det är bättre att dra om en hel linje än massa kludd.

- När du gjort en snabb skiss av modellen, justera den och teckna av samma pose från en annan vinkel

- När du blivit bekväm med posen, sätt den i en riktigt jobbig vinkel och försök igen

- När du tröttnat på posen, byt pose och börja om. Gör detta så länge eller så kort tid som du har lust med.

- Sätt munkavle på din inneboende kritiker, att försöka är att lyckas, övningen är målet.

20250113_181739.jpg20250113_181729.jpg

Idag dog min favoritregissör och kanske min största förebild och favoritkulturskapare i alla kategorier.
Så kvällens, och förmodligen hela helgens teckningsprojekt får bli ett hyllningsporträtt till denna magiska människa.

Just nu håller jag på med grundskissen, tanken är att göra den i blyerts och sedan teckna över med fineliners och markers.

20250116_223647.jpg

Nä, jag fegade ur och vågade inte gå på med bläck på denna, det får bli en blyertsteckning istället.
Nu är det bara ha TÅLAMOD, hålla tungan rätt i mun och lita på processen.

20250117_184829 (1).jpg

Att teckna digitalt är svårt.

Främst i syfte att skulptera och leka runt med 3D i Blender köpte jag för ett par månader sedan en XP-Pen Deco 3 ritpatta för lite drygt 600 kr.
Det är en nu 7 år gammal skärmlös (men trådlös!) ritplatta som var något av en instegsmodell redan när den kom ut nångång 2018.

Jag hade halvt om halvt redan gett upp på att teckna digitalt, eller det var i vart fall väldigt mycket ett case av "kanske någon gång i framtiden". Orsaken till detta är en kombination av pris och teknologi, eller det är i vart fall så jag har föreställt mig det. Det begränsade digitala tecknande jag gjort tidigare har vart på min sambos Samsung Galaxy Tab S7, som när den köptes typ 2021 var en high-end androidplatta byggd för att konkurrera med iPad Pro, och kostar fortfarande drygt 4000 kr om man köper den ny. Det är en tekniskt sett oerhört kompetent platta att rita på, penna med Wacom-tech och oerhört responsiv och högupplöst skärm osv. Jag är på tok för orutinerad inom digitalt tecknande att avgöra om iPad favoriten Procreate verkligen är så mycket bättre än Clip Studio Paint eller Infinite Painter som finns tillgängliga på Android, så vet inte hur mycket ett problem det är egentligen, men jag hatade upplevelsen av att teckna på platta. Hal glasskärm och en plastspets var en fruktansvärd känsla som jag aldrig riktigt kom över ens efter många timmars användning. Att plattfan blir varm, att man förväntas använda en lång rad olika esoteriska touch-kommandon för simpla uppgifter, att skärmen blir klibbig av fingerfett och att den trots både tecknarhandske och alla tillgängliga "palm-rejection" inställningar på max hela tiden plockar upp massa oönskade inputs gjorde inte saken bättre.

Det kanske är mig det är fel på, eller så är det bara så att iPad Pro med Apple Pencil och Procreate är så otroligt mycket bättre, men jag har inte känt att det är värt att lägga en halv månadslön på att testa. Dessutom är det fortfarande hård plastspets mot glas, det känns fortfarande helt avskyvärt att teckna på en iPad (det har jag testat).

Något jag inte på allvar testat innan den senaste veckan dock var open-source programmet Krita på min dator och hur det funkar tillsammans med min uråldriga skärmlösa budgetplatta. Jag har ändå datorn placerad vid samma bord där jag sitter och ritar analogt, så med Krita öppet på laptopen, PureRef och Pinterest med referensbilder på min gamla gaming-skärm som jag rotade fram och ritplattan i näven tänkte jag att jag testar väl i vart fall. Jag har ju Pixelkonstat i Aseprite och Pixelorama med plattan innan, samt gjort lite skulptering i Blender, och det har funkar strålande, så det kanske är värt ett försök?

Jag tänker inte att jag kan göra något definitivt utlåtande, men hittills är upplevelsen fruktansvärt mycket trevligare än mina tidigare försök att teckna digitalt. Fördelarna är ju helt uppenbara och något alla redan känner till; undoknapp, lager, penslar, färger, effekter mm. Men bara vetskapen av att det jag fått ihop hittills skulle ha ätit upp iaf 10-15 sidor i mitt skissblock (de 5 dolda lagren under det aktiva lagret är iterativa skisser som samtliga har fått sig ett par vändor redigering) gör i sig att steget från att vilja rita till att börja rita är oerhört mycket kortare, den blanka sidan känns inte lika hotfull när den inte kostar något, det går att kludd-kladd-doodla sig fram till en kul linje och form man hittar och vill göra något av utan att man plötsligt måste beställa ett nytt skissblock. Framförallt kändes min budgetplatta både responsiv och rolig att rita på, den matta ytan bjuder på lite friktion och känns tusen gånger trevligare än paddornas sterila glasskärmar, och jag känner inte att jag måste vara så överdrivet rädd om den heller.

Dator och skärm har jag redan, Krita är gratis och har alla funktioner man någonsin kommer kunna behöva, en billig ritplatta kan man få för några hundralappar och jag har redan spenderat oerhört mycket mer pengar än så på pennor och skissblock av olika typer. Jag tycker fortfarande det är jättesvårt, jag vill vrida och vända på pappret när jag ritar, kan inte sitta still i ett läge, har inte alls samma kontroll och koppling till materialet med en digital stylus i plast som med en blyertspenna eller fineliner, och antalet funktioner och vad de betyder är smått överväldigande. Men känslan av att det främst är en fråga om tid och tålamod tills man får till något man gillar, hur stora möjligheter man har att testa olika saker och se vad som funkar i samma bild etc, gör ändå att jag är peppad på att lära mig mer om detta och det har gjort mig peppad på att rita igen, och det är gött.

Så mitt tips till de som är nyfikna på att testa att teckna och måla digitalt, skit i dyra iPads, månadsprenumerationer på Photoshop eller djungeln av (också dyra) skärmplattor med en miljard funktioner. Skaffa en billig skärmlös ritplatta och testa, det kan bli kul!

Jag hoppas kunna bli klar med min första världskriget soldat och skall när linjerna är klara försöka våga mig på färgläggning och skuggning, det är redan tio tusen saker jag behövt lära mig, göra och göra om bara med den här så det har tagit en absurd mängd tid, men det är ju vad den här tråden är tänkt att handla om också!

Tecknar ni här digitalt, vad använder ni för hård och/eller mjukvara, hur fastnade ni för det och vad har ni upplevt för för- och nackdelar?

Screenshot 2025-04-23 215047.png ,

Paal

Imaginär fantast
Det jag skrev i denna tråden gäller fortfarande för mig.

Jag tycker att Apple Pencil på iPad är överlägsen Galaxy Taben, men jag har bara testat en sådan litegrann.
En begagnad iPad Pro behöver inte bli så dyrt.
Känslan att teckna på glas är något jag vant mig vid, det finns skärmfilm som efterliknar papperskänsla, men jag har aldrig testat det.

Det jag skrev i denna tråden gäller fortfarande för mig.

Jag tycker att Apple Pencil på iPad är överlägsen Galaxy Taben, men jag har bara testat en sådan litegrann.
En begagnad iPad Pro behöver inte bli så dyrt.
Känslan att teckna på glas är något jag vant mig vid, det finns skärmfilm som efterliknar papperskänsla, men jag har aldrig testat det.
Det är säkert så att iPad med Apple Pencil är överlägsen Galaxy tab med S Pen, men utifrån det jag testat så är det svårt för mig att riktigt förstå vad det skulle innebära rent praktiskt. S Pen är väldigt exakt, den är enormt responsiv att rita med, den har stöd för lutning och vridning mm och tryckkänsligheten känns väldigt naturlig. I många recensioner beskrivs de som i vart fall motsvarande upplevelser, så jag har väldigt svårt att föreställa mig vad "bättre" skulle innebära i detta sammanhang.

Det är just känslan av att teckna på glas som är den stora saken att komma över för mig här, de andra störningsmomenten vägs nog lättare upp av de många fördelarna (framförallt mobiliteten är ju den stora uspen med att teckna på padda, det är ju en otrolig bonus). Jag har nog i vart fall 40+ timmar tecknande (om inte mer) på sambons Galaxy Tab bakom mig och det var en lika obehaglig upplevelse vid det sista penndraget som det första. Vilket är tråkigt, för trots det gjorde jag flera teckningar jag blev riktigt nöjd med och den enorma potentialen blev verkligen tydlig.

I framtiden skall jag försöka få chansen att testa iPad med Apple Pencil ordentligt, typ se om man kan låna en några dagar och ge det ett ärligt försök, men just nu lutar jag mycket mer åt att om jag skall investera i något så är det en ritskärm till datorn snarare än varken en iPad eller Android-platta.

I mitt huvud så har ju "dyr iPad, dyr Android eller dyr ritskärm" varit en förutsättning för att ens testa att teckna digitalt, så jag är mest väldigt nöjd över att upptäcka hur bra det faktiskt funkar att köra med en billig skärmlös ritplatta.

Paal

Imaginär fantast
Nu var det något år sedan jag testade en Galaxy Tab S Pen, så jag vet inte om de ändrats något. Men då var spetsen helt annorlunda jämfört med Apple Pencil. S pen-spetsen är liten och av hård plast, Apple Pencil är mer som en blyertsspets men i hårt gummi. Tyvärr är det så flummigt som att känslan för mig är mycket bättre med Apple Pencil. Sedan beror det såklart på vilka program man använder också.

Palm rejection fungerar klockrent för mig med Apple Pencil. I Procreate kan man dessutom ställa in mer exakt hur man vill att pennan ska bete sig, bla om man vill stänga av möjligheten att rita med fingrarna helt och bara använda dem för kommando-gester, vilket jag föredrar.

Antagligen är det en vanesak vilken man föredrar.

Nu var det något år sedan jag testade en Galaxy Tab S Pen, så jag vet inte om de ändrats något. Men då var spetsen helt annorlunda jämfört med Apple Pencil. S pen-spetsen är liten och av hård plast, Apple Pencil är mer som en blyertsspets men i hårt gummi. Tyvärr är det så flummigt som att känslan för mig är mycket bättre med Apple Pencil. Sedan beror det såklart på vilka program man använder också.

Palm rejection fungerar klockrent för mig med Apple Pencil. I Procreate kan man dessutom ställa in mer exakt hur man vill att pennan ska bete sig, bla om man vill stänga av möjligheten att rita med fingrarna helt och bara använda dem för kommando-gester, vilket jag föredrar.

Antagligen är det en vanesak vilken man föredrar.
Ja någon gång så skall jag försöka testa ordentligt, men för närvarande är det väldigt långt borta att göra den investeringen (även begagnade iPads är ju ofta dyrare än exempelvis många nya ritskärmar) utan att veta säkert om det kommer funka.