"I många spel finns det ingen konkret uppdelning i gott och ont. Skymningshem, till exempel."
Meh! Jag skrev ju uttryckligen att det inte var uppdelningen i "ont" och "gott" jag var ute efter, utan "vi" (de spelbara och resonliga grupperna) och "dem" (de som hittats på i syfte att vara motståndare till rollpersonerna).
I vår västerländska verklighet finns det inga "dem". Vi behöver inte vara rädda för rovdjur och det finns ingen folkgrupp som vi kan utmåla som "onda" (inte vi i de bildade delarna av europa, i alla fall). Vi kan ju faktiskt på något vis sympatisera med nazister, terrorister och alla möjliga sorters personer som vi egentligen är rädda för. De är inte några "dem" som vi måste förskjuta, utan de är vilsna och förvirrade individer, och vi måste snarare göra vårt bästa för att omfamna dem i vårt stora "vi".
Så har det inte alltid varit. Förr i tiden sade man dumma saker som "en gång tjuv; alltid tjuv" och så fick man på ett praktiskt sätt upp en skiljelinje mellan "vi" (=samhället) och "dem" (=tjuvar och annat löst folk) och sedan behövde man inte längre känna någon empati för dem på andra sidan. De kunde man baka ihop till en stor grupp och utrycka generaliserande fördomar om hur enkelt som helst.
Ungefär på samma sätt som troll behandlas i monsterböckerna, med andra ord.
När det gäller stacken tycker jag inte de behövs i Skymningshem överhuvudtaget. De är som Baal-klanen i vampire. Ett praktiskt "dem" som verkar behövas i alla rollspel. Jag gör samma sak. Jag tänkte att Flux skulle vara ett medlingsrollspel utan några "dem" vars åsikter alltid skulle gå stick i stäv med rollpersonernas, men om och om igen hittar jag på några som det bara inte skulle gå att få vara som rollperson. Det går liksom inte att undvika! Samma sak i CCC, vi har smygit in allt fler "dem"-tendenser nu på sistone än vad det fanns från början.
Däremot inte sagt att "vi och dem"-rollspel är dåliga. Jag älskar ju som sagt Kult, och det har ju ett utpräglat "vi" och ett "dem", helt i spelets anda.
"Ditt incitament-argument tycker jag inte håller: jag har spelat flera äventyr i Star Wars som befunnit sig utanför hela konflikten mellan gott och ont, och istället inriktat sig på överlevnad och skumraskaffärer."
Så skrev jag ju inte. Jag skrev ju uttryckligen att det skulle vara svårt att skriva professionella äventyr om det innebar att vissa rollpersoner inte skulle vara lämpliga för uppgiften. Jag har väl också spelat som skummisar i Star Wars, men då har vi ju inte lirat ett äventyr som handlat om att förstöra dödsstjärnan. Jag tror de flesta av oss har provat att spela som orcher i DoD, men inte spelade vi något professionellt äventyr då, inte!
/Rising
som verkar uttrycka sig väldigt otydligt