Re: "Oss" och "de"
Vad är det med folks aversion mot ordet "objektivt" idag? Alla drar det mot sin spets på rent hiskeliga vis och hävdar sedan att "ingenting är objektivt" med viktig min för att döda diskussioner. Vad är det ni vill åt, människor? Varför vingklippa ett ord på det där viset, det går ju inte att använda överhuvudtaget i er tappning!?
Tja, det kan ha något att göra med att "objektivt" alltför ofta verkar betyda "enligt min åsikt, som är bättre än din". "Objektivt" har använts fel så ofta att det är bäst att undvika det även när man faktiskt menar just "objektivt". Hade du använt ett mindre utslitet ord hade jag inte hakat upp mig på det.
Ska säga det till han och henne som har lurat mig så. Du och mig kommer prata samma fina svenska inom kort. Er har lärt jag en viktig läxa. Mig ska sluta förstöra det språk som oss i Sverige talar
Jag sa ju att du inte skulle svara på det där. Jag hade till och med satt annan färg på det så att det skulle vara riktigt tydligt att det inte hörde till inlägget. Vad mer kan jag göra? Låta bli att skriva såna dumheter? Det blir nog alldeles för svårt.
---
Jag är rädd att vi har kommit in på ett litet villospår här, och eftersom det nog är mitt fel ska jag försöka reda ut det. [color:\\"green\\"](se där! en nyskapande blandning av metaforer! hur bär man sig åt för att reda ut ett villospår?)[/color]
Problemet i sådana här diskussioner är ju att om man föreslår ett sätt att spela utgår alla andra från att man tycker att det sättet är det enda rätta och att man vill att alla genast ska sluta spela på något annat sätt. Jag är rädd att jag råkade halka in i det debattmönstret (eller debattmonstret) ett tag. Du är knappast ute efter att förändra alla rollspel så att det inte längre finns någon indelning i "vi" och "de". Det skulle ju innebära att man river en mur bara för att använda tegelstenarna till att bygga en ny, och det låter inte särskilt likt dig. Alltså utgår jag från att det inte var det du menade.
Jag håller med om att indelningen i "vi" och "de" finns i många rollspel, och den är inte alltid nödvändig. Frågan är förstås inte "hur ska vi bli av med den?" eller något lika dumt, utan "finns det något annat sätt?". Om jag förstått dig rätt handlar inte diskussionen om hur man ska göra, utan hur man kan göra, och det är ju mycket mer intressant.
Så, för att få in debatten på ett vettigt spår igen: Hur gör man? Om man vill spela i en spelvärld där det finns icke-mänskliga (eller icke-alviska, icke-dvärgiska o.s.v) varelser, men inte vill att de bara ska användas som motståndare eller annars beskrivas ensidigt, hur ska man bära sig åt?
Det som verkar viktigast är att se till att alla varelser har en vettig funktion i spelvärlden, förutom att fungera som motståndare till rollpersonerna. Ur ett spelmekaniskt perspektiv så kanske det bor troll i skogen för att det ska finnas lättillgängliga fiender, men ur ett spelvärldsperspektiv fungerar det inte. För att trollen ska bli mera än "dem" [color:\\"green\\"](eller ska det vara 'mera än "de"'? det är inte så lätt alla gånger)[/color] krävs det att de faktiskt hör hemma i spelvärlden. De saker jag brukar fokusera på för att få diverse varelser att bli mer intressanta och nyanserade -- utan att behöva ta till drastiska metoder som att skriva om världsbeskrivningen eller köpa ett nytt rollspel -- är ungefär de här:
<ul style="list-style-type: disc">[*]Kultur. Också primitiva varelser har något slags kultur, och får man veta något om den blir varelsen genast mera intressant. Även om man bara får veta att trollen bor i ihåliga trädstammar och tycker om att dekorera sina hem med älghorn och bitar av riddare så gör det dem mer intressanta och mindre "de"-aktiga
[*]Religion. Hör väl på sätt och vis ihop med kultur, men ändå. Har man en gång fått veta att troll anser att får och grisar är deras förfäders andar och att de samlar ihop väldiga högar av fallfrukt varje höst för att fira naturens frikostighet så har man genast en mer nyanserad syn på dem.
[*]Inställning till andra varelser. Troll anser att människor står på en lägre utvecklingsnivå och inte riktigt klarar av att leva i skogen som civiliserade varelser. Dessutom tycker trollen illa om älvor eftersom de anser att det är ohygieniskt att äta blommor och annat som har vuxit direkt på marken. Plötsligt är de inte bara stora farliga varelser som man kan slå ihjäl om man behöver erfarenhetspoäng längre... [/list]
Så, vilka metoder brukar du använda för att få spelvärldar att bli mindre "vi och de"-iga och mer intressanta?
-JPS-