Petter42 said:
Problemet är det att folk gillar att jobba
Rättelse: En del människor gillar att jobba. En rätt liten del av befolkningen har dessutom ett arbete man genuint trivs med...
Om du nu inte menar att människor gillar att utmanas och att ha något att göra.
Det finns nämligen på behovstrappan, i form av att man behöver känna sig behövs och de högre stegen som handlar om självförverkligande.
Petter42 said:
med rätt mängd så mår man bra av det.
Alltid? Alla? Jag tror inte människan är så homogen. Med tanke på hur förbaskat olika vi funkar på många andra punkter, varför skulle vi vara lika vad gäller just lönearbete? Är vi alla genetiskt predisponerade att lönearbeta?
Petter42 said:
Och dels kan man korta ner en arbetsdag. Med kortare arbetsdag gör alla mindre, alltså måste fler göra.
Det är ett bra steg på vägen, ja. Det är ett absolut nödvändigt första steg, vågar jag till och med påstå. Först 35-timamrsvecka, sedan 30, sedan 25, sedan 20, sedan 10, sedan 2, sedan fem minuter, sen behöver nästan ingen jobba... utan kan använda sin tid till mer utvecklande och fria aktiviteter än att löneslava på ett arbete som antagligen inte ens behövs.
(det är därför jag blir så frustrerad på folk som säger att arbetslösa borde starta eget - en ren uppmaning till att skapa FLER företag som säljer skit ingen behöver. Konstruerade behov, och allt bara för att man fått för sig att arbete har ett egenvärde).
Petter42 said:
Den första (när det gäller informations-/kultur-yrken) blir mer och mer relevant ju snabbare och enklare man kan sprida information. Piratkopiering har nog sabbat det för mer än en musiker. Något måste alltså ändras där
Ja, med lite tur ändrar det på sig själv i och med att musiker som yrkesgrupp upphör; eller snarare, jag hoppas att mediabranschen upphör. 90% administrativa, PR och reklamkostnader är inte OK längre.
Petter42 said:
Även om jag håller med dig på många punkter så är politik inte fast punkter. Det är en punkt där vi är, och sedan en massa riktingar, som drar olika hårt och åt olika håll. Den är dessutom inte endimensionell, med endast höger- och vänster-politik. Jag tycker det är mesigt att säga att inget parti är där man vill att det ska vara. Välj ett parti som pekar någorlunda åt rätt håll.
Problemet är att samtliga partier idag pekar åt ungefär samma håll. Det bästa man kan hitta är typ de som inte vill privatisera
så snabbt eller så, och jag vägrar stödja partier som vill privatisera, eller som vill ha friskolor.
Petter42 said:
Och folket styrs av den kultur folket växer upp i. Folks åsikter kommer alltid någonstans ifrån. Så länge t.ex vi lär alla skolbarn att parlamentarism är lika med demokrati så kommer det att vara den åsikt som regerar. Individen formas av sitt sammanhang.
Petter42 said:
Om miljöpartiet skulle få majoritet skulle alla andra partier drastiskt ändra sin politik och marknadsföring. Se bara hur mycket som hänt med sossarna efter högerpakten.
Men miljöpartiet kommer inte att få majoritet med mindre än att man helt förvandlas till socialdemokrater.
Och det har inte hänt ett skvatt med socialdemokraterna. Man har en ny partiledare, men det är samma retorik och samma (brist på) vettiga förslag. Man är fortfarande mjäkliberaler.
Den största förändringen är ju en direkt försämring i form av att man tagit ännu ett steg mot en tvåpartistat.
Folk är konservativa. Det krävs hårt och idogt arbete, på alla fronter, för att genomdriva egentliga förändringar. Detta arbete kommer ibland att behöva ske tvärs emot den rådande folkviljan. Det kan inget riksdagsparti göra. Som påpekat var Mp tvungna att göra sig av med alla sina visioner och egna idéer för att få räknas av den borgerlighet som tagit sig tolkningsrätten som "regeringsdugliga, nästan". Se på Vänsterpartiet, som i stort sett är sossar fast lite light, som trots att man stödjer nästan exakt samma agenda som alla andra fortfarande inte får vara med och leka ordentligt...
EDIT: EN mer realistisk bild av din skiss: Vänd på pilarna. Alla partier på väg mot exakt samma punkt.