Viktigaste valfrågan... Jag känner spontant väldigt lite inför de flesta frågor etablerade partier fokuserar på. Ingen av dem delar min uppfattning om skatter, samhällsbygge, bidrag/medborgarlön, miljö, kultur, skolpolitik, utrikespolitik eller... tja, eller någonting alls egentligen.
Någonstans, för mig, förutsätter "vilken fråga är viktigast" att det finns minst ett parti man inte tycker har helt stolliga idéer i frågan. Och det finns det nog inte.
Jag kommer nog att slentrianrösta på Piratpartiet, eftersom jag faktiskt kan ställa upp på åtminstone delar av deras plattform. Inte för att jag tycker att deras frågor är "viktigast", men i de viktiga frågorna finns det som sagt inget parti som faktiskt tycker något jag håller med om.
Blocken är rörande överens om att arbetslösheten är ett problem, att friskolor ska fortsätta finnas, att GY 11 ska genomföras, att ganska lite pengar ska gå till allmännyttan... Plus då att samtliga partier utom möjligen V helt och fullständigt köper den ideologiska kapitalismens verklighetsbeskrivning och problemformuleringar.
Visa mig ett parti som på allvar tänker satsa på att minska arbetsveckans längd, införa medborgarlön, kämpa emot GY 11, stänga ner friskolor, avveckla monarkin, och som inte samtidigt till exempel fjäskar för företagen etc. Det finns inget parti för mig.
Det finns tre reella möjligheter för mig:
#1 Inte rösta alls.
#2 Rösta på något pytteparti med typ tre medlemmar, som tycker nästan som jag i någon enstaka fråga
#3 Rösta på Piratpartiet.
#4 Rösta på S/V/Mp för vad de borde vara eller säger sig vara, snarare än för vad de är.
Jag är beredd att försvara min rätt att #1, eftersom att inte rösta är det enda sättet att lägga sin röst mot det parlamentariska systemet.
#2 är en fullständigt meningslös röst. Den är funktionellt identisk med #1. Att rösta handlar inte om att "följa sitt hjärta"; att rösta är som allt annat man gör: Ett rationellt val, och i sådana föredrar jag att försöka utföra den handling jag tror kommer att ge bäst resultat. #2 är som att rösta på kalle anka.
#4 är ohållbart. Jag vill inte medverka i att placera den där högerkärringen vid makten. Oavsett vad jag tycker att S borde vara. Lite samma sak gäller övriga. Möjligen kunde en V-röst fortfarande vara lite relevant, men även där hjälper man ju S till makten. En röst på V är en röst på S; för idag har vi ett tvåpartisystem.
Återstår gör bara #3. Det handlar inte om vilken fråga som är viktigast. Det handlar om att det är det enda alternativ jag kan försvara.