Om det hade varit en valfråga hade byte av valsystem varit den viktigaste frågan för mig. Jag skulle vilja se en övergång till enmansvalkretsar (gärna med "instant runoff voting"). Nu får jag nöja mig att kryssa på en riskdagskandidat som jag vet vill ha enmansvalkretsar, även om hans parti inte förespråkar det.
Av de faktiska valfrågorna är budgetdisciplin viktigast. Dock tror jag att samtliga riksdagspartier förutom Vänsterpartiet är kapabla att regera utan att tro att de är pojken med guldbyxorna, så då kvarstår M, KD, FP, C, MP och S.
Dessutom motsätter jag mig styrning av människors privatliv, så jag skulle aldrig kunna tänka mig att rösta på ett parti som förespråkar s.k. individualiserad föräldraförsäkring eller liknande. MP och S faller då bort och jag litar inte heller på FP i den frågan.
Därmed kvarstår C, KD och M. Eftersom jag inte har mycket till övers för C i övrigt faller de också bort. Så tillslut kvarstår KD och M och, för att återgå till min första punkt, så vill M ha mer personval, vilket KD inte vill, så M får därmed min röst, trots att jag generellt står en bra bit till vänster om dem.