MEN, det finns rätt många, fler än man kan tro, som har rätt dåliga förutsättningar men som lyckas bli framgångsrika ändå. Ofta genom blod, svett och tårar.
Det är inte alls min bild av saken. Jag har snarare fått intrycket att dessa människor är extremt få. Det är förstås svåra saker att få hårda fakta på, men tittar du på statistik från tex USA över människor med vilka etniska och sociala bakgrunder som är läkare, studenter, fängelsekunder...så kommer du se väldigt väldigt tydliga tendenser, och jag vågar min högra strumpa på att det är så i Sverige med. Jag har i princip aldrig stött på invandrare från länder utanför Europa på mina kurser på universitetet, tex, utom de obligatoriska kineserna på kinesiskan. Samhället är
inte rättvist, utbildning är
inte rättvist, alla har
inte samma möjligheter, långt ifrån.
Att duktiga, flitiga och smarta ska belönas mer är därför i praktiken detsamma som att de som fötts med goda förutsättningar ska belönas mer. Jag menar, lyssna på vad du själv säger:
smarta ska belönas mer. "åh, vad synd att Erik råkade födas som mongo, men det är som det är, nu kommer ju Lisa med IQ 210 alltid att få mer pengar än honom, men det har hon minsann förtjänat, för hon är ju
smart".
Det där är ren diskriminering i min bok, i gränslandet åf fascism och socialdarwinism; hela idén att samhället ska "belöna" folk är helt barock . Ekonomiskt välstånd är
endast och enbart ett privilegium, tills dess det kommer
alla och envar till del.
- Ymir, så det så