Nekromanti Viktigaste valfrågan för er?

rjonas

Hero
Viktigast för mig är möjligheten att exportera privatproducerad el till elnätet (och få betalt). Hela Tyskland är fullt av elproducerande småanläggningar, för där får du betalt för det. I Sverige blir du slagen i magen om du råkar nämna att du vill producera el. Men de stora elbolagen jublar naturligtvis. Nu kan de ta betalt för det andra skapar.

Anders Åstrand

Swordsman
Jag är med fogge här, upphovsrättsgrejerna känns som en ickefråga för mig.

--

Fast jag vill att Alliansen ska få sitta kvar i regeringen. De har gjort ett bra jobb (i mitt tycke), så ni andra får gärna rösta på dem. Jag vill bara ha in PP i riksdagen.

Reinfeldt är ju faktist 32:e-dels-neger, han borde spela raskortet för att vinna röster hos minoriteterna.

Sömniga Isaac

Rollspelsinkvisitor
"GY 11?" (Mr_Si)

Tror det syftar till ändringen av gymnasieskolans läroplan, den som skall komma tillsammans med revideringen av de andra läroplanerna.

Om det var innebörden av förkortningen du efterlös.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Mr_Si said:
Nya gymnasieförordningen som kommer och ska dras igång 2011 (om Alliansen bestämmer) eller något senare (om det såkallade vänsterblocket bestämmer).

Hjalle

Swashbuckler
Framtidstänk över huvud taget. Långsiktighet. Den som främjar entreprenörskap, företagande, innovationer, kloka långsiktiga klimat- och utbildningsinvesteringar och en mer aktiv svensk utrikespolitik framför allt inom EU (mer tryck från Sverige att satsa klimatsmart, integrationistiskt och på kraftiga reformer av europeisk subventioneringsdyngar) kommer att vinna mina sympatier. Kultursatsningar för unga och ökad livskvalitet i form av exempelvis fina allmänna platser kommer att vägas in i kommunalvalet.

Just nu känns det med andra ord väldigt svårt att välja parti, förutom att sossarna, vänsterpartiet och kristdemokraterna går bort i riksdagsvalet.

Hunk

Hero
Om det hade varit en valfråga hade byte av valsystem varit den viktigaste frågan för mig. Jag skulle vilja se en övergång till enmansvalkretsar (gärna med "instant runoff voting"). Nu får jag nöja mig att kryssa på en riskdagskandidat som jag vet vill ha enmansvalkretsar, även om hans parti inte förespråkar det.

Av de faktiska valfrågorna är budgetdisciplin viktigast. Dock tror jag att samtliga riksdagspartier förutom Vänsterpartiet är kapabla att regera utan att tro att de är pojken med guldbyxorna, så då kvarstår M, KD, FP, C, MP och S.

Dessutom motsätter jag mig styrning av människors privatliv, så jag skulle aldrig kunna tänka mig att rösta på ett parti som förespråkar s.k. individualiserad föräldraförsäkring eller liknande. MP och S faller då bort och jag litar inte heller på FP i den frågan.

Därmed kvarstår C, KD och M. Eftersom jag inte har mycket till övers för C i övrigt faller de också bort. Så tillslut kvarstår KD och M och, för att återgå till min första punkt, så vill M ha mer personval, vilket KD inte vill, så M får därmed min röst, trots att jag generellt står en bra bit till vänster om dem.

!Paxen

Swashbuckler
Vissa tar det här på för stort allvar.. Kom igen, det gäller bara vårt land, det handlar inte om vilken film vi ska helst se..

Tibbelin

Warrior
Skatterna, det måste vara lönsamt att utbilda sig och vara arbetsam. Man måste kunna känna att man får något för sin insats, ett bättre hus, en bättre semester, dyrare hobbyer, etc.

Helt enkelt, jag vill inte att alla ska ha det lika bra.

Jag vill se en skälig grundnivå men vill man åt kryddan i livet så får man också själv göra det lilla extra.

tull

Hero
Tibbelin said:
Skatterna, det måste vara lönsamt att utbilda sig och vara arbetsam. Man måste kunna känna att man får något för sin insats, ett bättre hus, en bättre semester, dyrare hobbyer, etc.

Jag vill se en skälig grundnivå men vill man åt kryddan i livet så får man också själv göra det lilla extra.
Så jävla rätt!

krank

Persson said:
Tibbelin said:

Så jävla rätt!

Tja, det ligger ju i tiden att kunna vara stolt över dylika åsikter.

//Krank, som funderar på att rösta på V bara som motvikt till dylika idéer

Tibbelin

Warrior
krank said:
Persson said:
Tibbelin said:

Så jävla rätt!

Tja.. såvida man inte tänker börja med att dela ut exakt lika mängd mat, kläder, hygienartiklar, etc till medborgarna så kommer det alltid finnas olikheter av den enkla anledningen att vi alla är olika och gör olika val.

Jag tycker helt enkelt inte om en ideologi som vill ta pengar från Spara och ge de till Slösa.

Wilmer

Hero
krank said:
Persson said:
Tibbelin said:

Så jävla rätt!

Jag tycker det låter som att Tibbelin lutar åt Medborgarlön vilket knappast är en högeridé :gremsmile:

Hursomhelst är skillnaden mellan insats och belöning det som gör många missnöjda med sitt arbete men nöjda över hur de spöade en raidboss eller fick en 9 kill streak i ett datorspel. Det finns ju ett problem i att belöna folk för ansträngninen i verkligheten dock, ska en korkad person som slitit röven av sig i skolan få högre lön än en smart person som softat men fått samma resultat? Ska man se pengar som en andlig belöning och inte en marknadsmässig?

krank

Tibbelin said:
Tja.. såvida man inte tänker börja med att dela ut exakt lika mängd mat, kläder, hygienartiklar, etc till medborgarna så kommer det alltid finnas olikheter av den enkla anledningen att vi alla är olika och gör olika val.
Frågan är om denna tendens är något vi vill förstärka eller motarbeta.

krank

Wilmer said:
Jag tycker det låter som att Tibbelin lutar åt Medborgarlön vilket knappast är en högeridé :gremsmile:
Äh, det finns högerfolk som gillar medborgarlön också.

Wilmer said:
Hursomhelst är skillnaden mellan insats och belöning det som gör många missnöjda med sitt arbete men nöjda över hur de spöade en raidboss eller fick en 9 kill streak i ett datorspel. Det finns ju ett problem i att belöna folk för ansträngninen i verkligheten dock, ska en korkad person som slitit röven av sig i skolan få högre lön än en smart person som softat men fått samma resultat? Ska man se pengar som en andlig belöning och inte en marknadsmässig?
Jag har mycket svårt för system som värderar människor överhuvudtaget. Jag tycker inte att en flitig människa är mer värd än en lat, eller att en smart människa är värd mer än en dum, eller att den som råkar vara född i rätt familj och haft rätt förutsättningar är värd mer än den som fötts i fel familj och haft fel förutsättningar.

För det är det det handlar om: Som jag ser det formas vi till vilka vi är av omständigheter plus biologi. Jag vill ogärna belöna någon pga dess biologi (född av rätt mamma+pappa, gener etc) och jag vill ogärna belöna någon för att den råkat befinna sig i sammanhang som gjort "rätt val" möjliga.

Statistiken säger att den som föds in i en akademikerfamilj sannolikt blir akademiker, och att den som föds in i en rik familj antagligen inte kommer att ha ekonomiska besvär när den växer upp. Och som gymnasielärare ser jag definitivt effekten av föräldrar som t.ex inte tycker att utbildning är viktigt - deras ungar får ett rejält handikapp, eftersom de inte får "rätt" värderingar från början.

Ge folk achievements istället. Som inte går att använda till något materiellt. Tydligen är det ett effektivt sätt för att få folk att lägga ner timmar och åter timtal på egentligen ganska repetativa och tråkiga uppgifter...

vandraren

Swordsman
Jag håller med dig i det mesta; folk som säger sig FÖRTJÄNA saker och ting har ofta svårt att ta ett steg tillbaka och se att deras förutsättningar var rätt bra. MEN, det finns rätt många, fler än man kan tro, som har rätt dåliga förutsättningar men som lyckas bli framgångsrika ändå. Ofta genom blod, svett och tårar. Såklart att alla människor har ett värde, men jag tycker ändå att duktiga, flitiga, smarta ska belönas mer. Lön är faktiskt ofta ett achievment i Sverige; du får 5000 mer i lön, men staten tar över 50%. Grattis...

Ymir

Liten kantbaron
MEN, det finns rätt många, fler än man kan tro, som har rätt dåliga förutsättningar men som lyckas bli framgångsrika ändå. Ofta genom blod, svett och tårar.
Det är inte alls min bild av saken. Jag har snarare fått intrycket att dessa människor är extremt få. Det är förstås svåra saker att få hårda fakta på, men tittar du på statistik från tex USA över människor med vilka etniska och sociala bakgrunder som är läkare, studenter, fängelsekunder...så kommer du se väldigt väldigt tydliga tendenser, och jag vågar min högra strumpa på att det är så i Sverige med. Jag har i princip aldrig stött på invandrare från länder utanför Europa på mina kurser på universitetet, tex, utom de obligatoriska kineserna på kinesiskan. Samhället är inte rättvist, utbildning är inte rättvist, alla har inte samma möjligheter, långt ifrån.

Att duktiga, flitiga och smarta ska belönas mer är därför i praktiken detsamma som att de som fötts med goda förutsättningar ska belönas mer. Jag menar, lyssna på vad du själv säger: smarta ska belönas mer. "åh, vad synd att Erik råkade födas som mongo, men det är som det är, nu kommer ju Lisa med IQ 210 alltid att få mer pengar än honom, men det har hon minsann förtjänat, för hon är ju smart".

Det där är ren diskriminering i min bok, i gränslandet åf fascism och socialdarwinism; hela idén att samhället ska "belöna" folk är helt barock . Ekonomiskt välstånd är endast och enbart ett privilegium, tills dess det kommer alla och envar till del.

- Ymir, så det så

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Ymir said:
Det är förstås svåra saker att få hårda fakta på, men tittar du på statistik från tex USA över människor med vilka etniska och sociala bakgrunder som är läkare, studenter, fängelsekunder...så kommer du se väldigt väldigt tydliga tendenser, och jag vågar min högra strumpa på att det är så i Sverige med.
Samma tendenser finns absolut i Sverige. Vi, tillsammans med större delen av Västeuropa (utom Storbritannien), har dock större social rörlighet än USA -- större andel människor i den lägsta inkomstkvintilen som tar sig upp ur den. När man ser på statistiken kring detta ser man också ett tydligt samband med den svenska välfärdspolitiken. "The American Dream", att starta med två tomma händer och jobba sig uppåt, funkar uppenbarligen bättre här än där.

I övrigt, fullständigt medhåll.