Nekromanti Viktigaste valfrågan för er?

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Ymir said:
Jag undrade vilka frågor det är du anser triviala. Just de jag tog upp, som många i tråden pratat om, är mycket stora, breda och ständigt aktuella frågor som helt rimligen berör väldigt väldigt väldigt många människor, och att betrakta dem som triviala i jämförelse med mer nischade frågor som hemlöshet och våldtäktsjuridik ter sig i mina ögon just...barockt. Men det är kanske helt andra frågor du syftade på?
Ja, det var precis det här jag reagerade på också. Jag känner mig fortfarande jättefrågande till Bearnies inlägg i tråden. Jag har förstått att han är väldigt arg, och att han tycker att många av oss har uppfuckade prioriteringar men... jag förstår inte riktigt vad han vill ha sagt. Och då känner jag mig dum. Jag hatar att känna mig dum.

Wilmer

Hero
krank said:
Wilmer said:
Ge folk achievements istället. Som inte går att använda till något materiellt. Tydligen är det ett effektivt sätt för att få folk att lägga ner timmar och åter timtal på egentligen ganska repetativa och tråkiga uppgifter...
Det här är jävligt intressant dock, forskning* tyder på att belöningar för aktiviteter som är roliga i sig (som datorspel förhoppningsvis försöker vara) förstör mer än de hjälper medan belöningar för tråkiga aktiviteter hjälper. Med hjälper betyder det hur mycket tid man lägger ner på aktiviteten och hur skicklig man blir det den OCH hur rolig man tycker den är. Så om man har ett nationsvitt system för att belöna "tråkiga" men nyttiga saker så sabbar man för dem som hade gillat det ändå.

*det är bara en länk till en blogg (som visserligen är skitintressant om man gillar speldesign) som inte citerar sin källa så jag vet inte hur värt det är egentligen

krank

Går ondskans ärenden
Wilmer said:
Så om man har ett nationsvitt system för att belöna "tråkiga" men nyttiga saker så sabbar man för dem som hade gillat det ändå.
Visst, men det borde väl isf gälla dagens system där man belönar med pengar istället också? Med skillnaden då att achievements, dvs ickeresurser som belöning ("guldstjärna" som inte kan överlåtas eller på något sätt påverka individens tillgång till samhällets resurser - och här räknar jag in andra individers "ägodelar" också, ja) inte skapar demokratiska klyftor mellan de som har mycket makt och de som inte har det.

vandraren

Swordsman
Visst, men det borde väl isf gälla dagens system där man belönar med pengar istället också? Med skillnaden då att achievements, dvs ickeresurser som belöning ("guldstjärna" som inte kan överlåtas eller på något sätt påverka individens tillgång till samhällets resurser - och här räknar jag in andra individers "ägodelar" också, ja) inte skapar demokratiska klyftor mellan de som har mycket makt och de som inte har det.
Achievement kan väl också värderas i pengar? Folk köper ju WoW-gubbar av varandra på nätet för tusentals spänn och kineser sitter och gräver guld i WoW och får betalt i äkta dollar! Pengar är achievements!!!

krank

Går ondskans ärenden
Vandraren said:
Achievement kan väl också värderas i pengar? Folk köper ju WoW-gubbar av varandra på nätet för tusentals spänn och kineser sitter och gräver guld i WoW och får betalt i äkta dollar! Pengar är achievements!!!
Om man läser vad jag skriver så blir ens argument mer relevanta. Jag använde alltså achievements som begrepp för att konkret förklara belöningar som just inte går att överföra och som inte är värda något ur pengasynpunkt och som inte går att skaffa resurser genom. Det skrev jag ganska tydligt. Jag snackar inte WoW-konton här, liksom.

(Dessutom snackar jag snarare X-box 360 än WoW...)

vandraren

Swordsman
Förlåt att jag var otydlig: Finns det några achievements som inte går att köpa, sälja eller använda för att skaffa sig ekonomiska resurser? Om du har något jag vill ha och du vill sälja det så brukar det gå även om någon försöker sätta upp regler mot det. Det var därför det fanns en rätt stor svart marknad i Sovjet t.ex. :gremgrin:

krank

Går ondskans ärenden
Vandraren said:
Förlåt att jag var otydlig: Finns det några achievements som inte går att köpa, sälja eller använda för att skaffa sig ekonomiska resurser? Om du har något jag vill ha och du vill sälja det så brukar det gå även om någon försöker sätta upp regler mot det.
Tja, knyt dem till personnumret, i ett stort fint centralt register. Visst kan du tjuva till dig nån annans identitet för att få dess... vad ska jag kalla det för att det inte ska kännas WoW? I Eclipse Phase kallas det ju Rep, men där är det å andra sidan en valuta. Låt oss kalla det guldstjärnor. Är det verkligen värt det att syssla med identitetsstöld för att få någons guldstjärnor? När guldstjärnor inte är en valuta man kan köpa så mycket för?

Jämför dem med... tja, till exempel meriter. Hur stjäl du mina meriter, som jag har i mitt CV? Visst kan du betala nån för att låtsas vara mina gamla uppdragsgivare, men va fasen...

Det handlar alltså inte om att sätta upp regler, utan om att göra dem på ett sätt som dels är idiot-krångligt att flytta från person (inte illegalt nödvändigtvis, bara skitkrångligt att genomföra rent praktiskt) och dels att de inte har tillräckligt stort värde.

Du kan inte jämföra det ändå väldigt kapitalistiska soviet (där det fanns starka klasskillnader, och vi snackar om konkreta varor som lätt kan byta ägare) och det jag snackar om. Eller ja, det är klart du kan, men jämförelsen haltar betänkligt.

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
krank said:
Wilmer said:
Så om man har ett nationsvitt system för att belöna "tråkiga" men nyttiga saker så sabbar man för dem som hade gillat det ändå.
Ordensväsendet avskaffades i Sverige i början av 1970-talet, men i UK kan folk fortfarande belönas med att få sätta en rad bokstäver efter sitt namn, som Ringo Starr, OBE, eller sir Arthur C Clarke Kt. Är det något sådant?

krank

Går ondskans ärenden
Mekanurg said:
Ordensväsendet avskaffades i Sverige i början av 1970-talet, men i UK kan folk fortfarande belönas med att få sätta en rad bokstäver efter sitt namn, som Ringo Starr, OBE, eller sir Arthur C Clarke Kt. Är det något sådant?
Tja, så länge det inte på något sätt kopplas till materiella fördelar utan enbart är en... tja, en titel/guldstjärna så. Typ i den riktningen. Med skillnaden då att den där typen av titlar åtminstone i dagsläget knappast är något man kan få för att man gjort något tråkigt och man dessutom sällan "samlar" på dem... Jag talar ju om något man kan få relativt ofta; motsvarande ungefär de "achivements" man kan få när man spelar vissa tv-spel. "Nu har du städat toaletter i sammanlagt 50 timmar"-awarden, liksom. Och så en ny på 100, 200, etc.

Ordensmedlemskap eller vad det heter går väl inte direkt att köpa/sälja; det finns väl ingen "svart marknad" där, eller?

Bunny

Crazy like a fool
Jag kommer ha mycket för mig den kommande tiden, och inte ha tid att delta i den här tråden mer. Först tänkte jag hinna med en kort pudel, för så här vill jag inte lämna tråden.

Jag är varken arg eller föraktfull. Mitt inbrott i diskussionen skrevs vid ett illa valt tillfälle. Hade jag sovit på saken hade jag säkert inte använt en massa dumma ord, och hade kunnat möjligtvis kunnat lyfta fram och förvalta de få poänger på ett bättre sätt. Det var inte så smart. Jag lovar att försöka göra bättre ifrån mig nästa gång.

Ha en fortsatt trevlig tråd.

Petter42

Swordsman
Tibbelin said:
I Sverige har vi dessutom redan jämnat ut villkoren rätt rejält, i och med hur skolan ser ut, studiemedelsmodellen som används etc så har egentligen vem som helst möjlighet att ta sig hur långt de vill här i livet.
Fan heller! En stor andel studenter går back. Ja, en del festar en del, röker och snusar. Fast ska underhållning verkligen vara ett privilegium endast för dom som råkar ha föräldrar som kan betala?
Själv studerar jag på gymnasium och går back tvåhundra i månaden endast på hyra. Jo, jag har kollat runt en del och om jag skulle ta det billigaste stället jag hittat under det året (lite mer) skulle jag visserligen kunna spara hundra spänn varje månad. Lyckligtvis har mina föräldrar några småslantar över varje månad, inte mycket, men det är alltid något. Det är ju knappast så att jag kan sätta ihop en budget och vara med i spara-gruppen. Hur ska jag göra det när jag vissa månader har femtio kronor att spendera, och vissa flera hundra (3-4!). Nej, jag antar att vem som helst i alla fall kan läsa på gymnasium, och ta sig vart dom vill.
Jag kan även påpeka att jag inte snusar, inte röker, dricker sällan, inte äter godis, inte dricker läsk med mera. Antar att om jag spenderar lite mindre kanske jag inte skulle gå back.

krank said:
Dessutom, tråkigt nog, så tror jag inte att jag kommit med några argument du inte hört förut, och du har inte kommit med några argument jag inte hört förut. Därmed blir vidare diskussion inte bara okonstruktiv, utan direkt poänglös.
Då var ju den givande delen av diskussionen redan död för er(ur min synvinkel). Varför ha en diskussion som inte är givande? Det är säkert bara ännu en sån där "normal" social grej jag inte fattat alls. Samma sak med att diskussioner är tävlingar, än mer att man vinner genom att ha sista ordet, inte genom att vara bäst. Kanske är fel tid, men det är kanske dags att jag hittar några svar, så varför?

Några poänger några kanske missar:
Kan ju även påpeka att många verkar tro att politik består av fasta punkter på en endimensionell linje. Politik är riktningar åt olika håll på en, minst, tvådimensionell yta. Har ett tag tänkt göra en bild.
En annan sak folk verkar göra är att döma partier, på grund av personer i dom, och händelser tidigare. Politik rör på sig och ändras. Det gör partierna också. Högerpolitikerna blir mer och mer nyliberala, och vänsterpartiet vågar inte ens kalla sig kommunistiskt längre.
Tycker att det är den lamaste ursäkten någonsin att säga att inget parti riktigt passar en.

För att svara på den ursprungliga frågan så vill jag att saker ska ske globalt. Folk säger ständigt att 80% av världens resurser ägs och förbrukas av 20% av världens befolkning. Det betyder att vi antingen måste förbruka en fjärdedel av det vi gör nu, eller femdubbla mängden resurser, för att kunna få en jämn fördelning( jag tänker bara anta att ingen tycker att afrikaner ska svälta för att dom kommer från Afrika). Att femdubbla resurserna vore omöjligt eftersom att vi redan förbrukar dumt mycket mer än vad vi behöver, och vad vi kommer klara av.
Folk säger att tillväxt och ökad ekonomi är viktigt, men om vi ständigt ska växa, minska våran konsumtion och spendera mer pengar samtidigt som vi ska fördela resurser mer så är det väl något som inte går ihop? Jag misstänker starkt att så länge alla ska bli ständigt rikare, större, mäktigare och ha dyrare bilar kommer vi inte komma nära en välfördelad värld.
Sverige är ekonomiskt ganska litet med många andra länder, men vi kan aldrig förneka att vi tillhör de där tjugo procenten.

Jag vill i huvudsak se GIGANTISKA steg för miljön och en jämn resursfördelning i världen. Det kommer vi inte få under en mandatperiod. Det valet kommer antagligen inte ens finnas varken i det här valet, nästa val eller ens valet efter det, men man ska väl röra sig i rätt riktning.

I korthet: Sverige har en del problem, men det skiter jag liksom i (nä, det är inte sant) eftersom att det finns dom som har det bra mycket värre. Vi överlever. Det finns dom som inte gör det.

Tibbelin

Warrior
Petter42 said:
Tibbelin said:
I Sverige har vi dessutom redan jämnat ut villkoren rätt rejält, i och med hur skolan ser ut, studiemedelsmodellen som används etc så har egentligen vem som helst möjlighet att ta sig hur långt de vill här i livet.
Fan heller! En stor andel studenter går back. Ja, en del festar en del, röker och snusar. Fast ska underhållning verkligen vara ett privilegium endast för dom som råkar ha föräldrar som kan betala?
Själv studerar jag på gymnasium och går back tvåhundra i månaden endast på hyra. Jo, jag har kollat runt en del och om jag skulle ta det billigaste stället jag hittat under det året (lite mer) skulle jag visserligen kunna spara hundra spänn varje månad. Lyckligtvis har mina föräldrar några småslantar över varje månad, inte mycket, men det är alltid något. Det är ju knappast så att jag kan sätta ihop en budget och vara med i spara-gruppen. Hur ska jag göra det när jag vissa månader har femtio kronor att spendera, och vissa flera hundra (3-4!). Nej, jag antar att vem som helst i alla fall kan läsa på gymnasium, och ta sig vart dom vill.
Jag kan även påpeka att jag inte snusar, inte röker, dricker sällan, inte äter godis, inte dricker läsk med mera. Antar att om jag spenderar lite mindre kanske jag inte skulle gå back.
Precis som på andra punkter så har jag även här förenklat min formulering snarare än att sväva ut rejält. Givetvis har den svenska studiemedelsmodellen också sina brister men faktum är att den ändå finns vilket ger vem som helst möjlighet att studera vidare. Personligen skulle jag önska att det skulle vara lättare att ta tilläggslån då det är stora ekonomiska skillnader för en student beroende på var i landet den bor.

Din personliga situation känner jag inte till men det är sällan studiebidraget på gymnasienivå ska räcka för att fullständigt försörja eleven, detta är hämtat ur föräldrabalken:

I Sverige så gäller försörjningsplikten till dess att barnet fyller arton år eller dessförinnan ingår äktenskap. Men om barnet studerar på gymnasienivå eller motsvarande så kvarstår försörjningsplikten upp till 21-årsdagen. Undantag är om barnet börjar studera igen först efter 19-årsdagen så återupptas inte försörjningsplikten.
Studiemedlet på gymnasienivå förväntas inte täcka allt helt enkelt. Det gäller oavsett om du bor kvar hemma eller ej.

Petter42

Swordsman
Min poäng vara bara den att det finns gott om folk som inte har råd att läsa på högskola, och det finns några få som inte ens har råd att läsa på gymnasium. Antagligen har den senare klicken kanske inte heller råd att läsa grundskola. Det finns uteliggare och tiggare även i Sverige.
Och det var dumt att blanda in min personliga situation.

ripperdoc

Myrmidon
Petter42 said:
Min poäng vara bara den att det finns gott om folk som inte har råd att läsa på högskola, och det finns några få som inte ens har råd att läsa på gymnasium. Antagligen har den senare klicken kanske inte heller råd att läsa grundskola. Det finns uteliggare och tiggare även i Sverige.
Nej, jag vill påstå att alla har råd att läsa på högskola. Däremot kan de inte alltid fritt välja utbildningsort eller plugga mer än 6 år. Studiemedlen+lån räcker för studentlägenhet och acceptabelt leverne på många platser i Sverige - kanske inte centrala Stockholm och Göteborg dock (vill man plugga där får man kanske gå med på att jobba).

Kort sagt, i ett internationellt perspektiv har Sverige ett smått fantastiskt utbildningssystem.

Petter42

Swordsman
Nationellt sett, så har Sverige ett rätt kasst utbildningssystem.
Vi har lägre studiemedel att lev på, färre lärare och mindre material än för tio år sen. Andra länder kommer i kapp, men för tio, tjugo och kanske t.o.m. trettio år sen låg vi långt för nästan alla andra. Vi hade kunnat ha världens bästa skola och utbildning idag, men det var visst inte lika viktigt som att de som redan gått i skola skulle tjäna pengar.

krank

Går ondskans ärenden
RipperDoc said:
Kort sagt, i ett internationellt perspektiv har Sverige ett smått fantastiskt utbildningssystem.
Ur ett annat perspektiv har sverige ett marginellt mindre sugigt utbildningssystem än de andra. Det vi har är bättre än många andras, men det är definitivt inte gott nog.

Och nu utgår jag från att vi inte snackar om någon platt "våra-elever-klarar-sig-sämre-i-internationella-matteundersökningar"-kvalitet utan om att vi har en demokratisk skola där nästan vem som helst kan gå. Att stirra sig blind på genomsnittsresultat är bara bajs.

krank

Går ondskans ärenden
Petter42 said:
Särskilt nät a) statistik ofta är ett dåligt sätt att mäta saker på, i synnerhet kunskap. b)Statistiken baseras på betyg, som också suger på att mäta kunskap.
QFT.

Det är hemskt bekvämt att kunna påstå sig ha nåt slags vetenskaplighet och statistik, men i det här fallet är statistiken alltid felvisande.

Betyg är ett skitdåligt sätt att beskriva... tja, nånting alls på egentligen. Betyg är bara en utsorteringsmekanism, ingenting annat.