Bearnie said:
Jag sällar mig till dem som vet med sig att begrepp som rättvisa och jämlikhet inte saknar innebörd
Och att deras innebörder är de som du ger dem?
Överlag förstår jag inte riktigt vart du vill i den här tråden. Du vill skälla ut oss som har andra prioriteringar eller som i just den här diskussionen valt att fokusera på sådant just du tycker är oviktigt, så mycket har jag fattat. Jag ser däremot inte vad för konstruktivt du vill bidra med - du vräker ur dig ohövligheter utan att komma med några förslag eller alternativ. Jag förstår att du brinner för ditt engagemang - men det är en direkt förolämpning att du antar att alla som gjort andra, högst medvetna prioriteringar är "ignoranta" etc.
Jag röstade PP i förra valet. Varför? För att det var det enda parti jag hittade, som jag faktiskt kunde ställa mig bakom. Alliansens värdegrund kan jag inte alls ställa mig bakom, och sedan ganska länge köper i stort sett hela vänsterblocket exakt samma världsbild. Samtliga står och stampar och vill bevara status quo; man gafflar om småsaker, enstaka procent hit eller dit, och bråkar om toblerone eller vem som egentligen är skulden till den påhittade "krisen i skolan". Nu när vi har riktig blockpolitik, en process Alliansen påbörjade, så är det dessutom rätt konkret: En röst på något av högerpartierna är en röst på dem alla, samma sak i den såkallade vänstergruppen. Röstar jag på V, det enda (större) parti som visat minsta lilla samhällsförändrarvilja de senaste fyra åren, så röstar jag samtidigt på socialdemokraterna.
Så; jag har noll och intet förtroende för att något av de etablerade partierna vare sig vill eller kommer att genomföra en enda av de samhällsförändringar jag anser absolut nödvändiga för att klara klimatet, välfärden, rättssäkerheten, jämställdheten, tryggheten och allting annat fint och bra här i världen.
En röst på något av de etablerade partierna är en röst på status quo. Just då verkade det som att det fanns en chans - en liten, men ändå - att PP skulle kunna ta sig in i riksdagen.
Är PP's frågor viktigast? Njavars. Men; det spelar ingen roll om deras frågor var viktigast
för de var det enda parti som faktiskt gav svar jag tyckte om. Jag tycker till exempel det är en oerhört viktig fråga att på allvar bekämpa miljöhotet, eller att dra ner på kommersialisering och sexualisering inom media, eller att reformera rättssamhället, eller förbättre och utöka hjälpen till fattiga länder... Men det finns inget parti som driver dessa frågor i enligt mig nödvändig riktning.
Att rösta PP handlade inte om att resignera. Det handlade om att rösta på det enda sätt mitt samvete tillät.
I år lutar det åt F! istället, eftersom de - liksom PP - har vettiga svar på många frågor. Är F!'s frågor viktigast? De är viktiga, men jag tycker inte att de är viktig
ast. Men det är skitsamma, för de besvarar frågorna på ett sätt jag till större delen kan köpa (även om jag är lite bekymrad över de antiinellektuella särartsfeministiska dragen inom delar av partiet). Och i år tror jag PP har lägre chans att ta sig in. Kan jag inte hjälpa till att få in någon av dem i riksdagen kan jag åtminstone rösta efter samvete.
Så; jag blir uppriktigt förbannad när du påstår att det är "ignorans" eller liknande som ligger bakom mitt röstande. Det är oerhört förolämpande.