Nekromanti Vilka är de mest utbyggda rollspelsvärldarna?

PAX

Jordisk Äventyrare
Av de jag känner till:

Traveller
Traveller 2300
Call of Cthulhu
Star Wars
World of Darkness
Twilight 2000
Star Drive
Mutant + MUA + M:0

Genesis

Ni dés ni maître
RasmusL;n131141 said:
Jaha? Eon VS Ereb Altor håller jag nog inte alls med om, det är ju ett jättekonstigt påstående, Ereb Altor har väl en jävlarns massa publicerat material jämfört med Eon?!?!
Hey hey, nu har jag lärt mig något! Trodde Ereb mest var en box med ett par böcker. Bra diskussion!

Du kan ju tycka att det är på det sättet och det kanske är tillräckligt men om jag inte vet vad TS gillar så känns det svårt att gissa vad hen skulle tycka var bra.
Men trådskaparen har väl inte frågat om vad hen skulle tycka är bra?

RasmusL

Champion
Genesis;n131151 said:
Hey hey, nu har jag lärt mig något! Trodde Ereb mest var en box med ett par böcker. Bra diskussion!

Men trådskaparen har väl inte frågat om vad hen skulle tycka är bra?

Nej, du har kanske rätt, jag vill bara svara men känner mig vilsen inför vad som faktiskt efterfrågas!

God45

#PrayersForBahakan
PAX;n131150 said:
Av de jag känner till:

Traveller
Traveller 2300
Call of Cthulhu
Star Wars
World of Darkness
Twilight 2000
Star Drive
Hur tänker du när du säger att Call of Cthulhu har mycket setting? Och du menar gammla world of darkness va? För jag kan imte ens se ett argument för nya.

Mundo

Myrmidon
World of Darkness modulerna har ju typ sexhundra böcker och de utspelar sig i nutid i "vår" värld.

God45

#PrayersForBahakan
Mundo;n131158 said:
World of Darkness modulerna har ju typ sexhundra böcker och de utspelar sig i nutid i "vår" värld.
Gamla World of Darkness! Inte nya! Du måste göra distinktionen!

(Och att kalla gamla wod "vår värld" är missvisande)

slanfan

Hero
Jag kör en fuling och säger Fiasco. Om man sågar bort alla (officiella) playsets som inte utspelar sig i vårat solsystem ungefär nu (+/- 500 år), så återstår ändå ett nästan oändligt antal microspelvärldar, som alla kan argumenteras vara delar av samma spelvärld. En värld som jag även hävdar är mörkare än World of Darkness.

Men detta är som sagt en fuling.

Mundo

Myrmidon
God45;n131159 said:
Gamla World of Darkness! Inte nya! Du måste göra distinktionen!

(Och att kalla gamla wod "vår värld" är missvisande)
Därav "vår" värld. Det är vår värld. Typ. Fast inte riktigt. Men ändå. Lite som Kult, fast light verisonen!

Mogger

Hipsteranka
Av de FIKTIVA spelvärldar jag är bekant med gissar jag att Old World (Warhammer Fantasy RPG) hamnar hyfsat högt upp. Med tanke på att spelet omfattar, förutom en jäkla massa moduler släppta över tre decennier:
• Flera datorspel
• Tjogvis med romaner
• Fanzines och liknande
• ohyggliga mängder fan-material
• Ett helt jävla figurspel som väl är uppe i 8:e upplagan vid det här laget.

Har jag missat nått?

Edit:
• Ett figurspel till, Mordheim.

Paal

Imaginär fantast
PAX;n131150 said:
Av de jag känner till:

Traveller
Traveller 2300
Call of Cthulhu
Star Wars
World of Darkness
Twilight 2000
Star Drive
Som mest detaljerade värld måste väl ändå Star Wars ligga högst? Varenda pryl har en sprängskiss, varenda karaktär som någonsin synts på bild en påhittad bakgrundshistoria, varenda ort eller namn i något publicerat verk har flera sidor skrivna om sig. Star Wars-universat har ju metodiskt byggts på med så mycket onödig fakta att det nära nog tappat all mystik.

Edit: Jag menar inte detta som kritik mot din lista PAX, bara förvånad att du var den ende som nämnt SW.

Jocke

Man med skägg
Harnmaster är ju skrivet ner till en absurd detaljnivå om det är sånt man går igång på...

Mogger

Hipsteranka
Midgård (Sagan om Ringen) måste ju ligga sjukt bra till med. Nu är ju den, precis som Star Wars, inte en specifik rollspelsvärld så jag vet inte om de räknas.

PAX

Jordisk Äventyrare
Star Wars som rollspel lider väl lite av det faktum att det är svårt att ta med allt i splatbooks. Infon finns ju redan på plats så att säga.

Mutant tog jag med som exempel för jag tycker att både Äventyrsspel och Järnringen lyckades skapa många spelbara miljöer/platser inom ett geografiskt litet område. Dvs man kan se på trådens frågan ur ett perspektiv som inte bara berör en massa världsdelar och länder staplade på varandra. Samma sak för Twilight 2000 som hade rikligt med bakgrundmoduler vilka var till största delen koncentrerade i Europa, USA och Mellanöstern.

Call of Cthulhu har numera hamnat lite i splatbookspiralen med massa stadsmoduler. Föredömligt skrivna men kanske lite för många kakor att välja mellan. Däremot så har Chaosium tidigare utvecklat spelets värld och mytologi på ett bra sätt, tycker jag. Det finns mycket information i spelböckerna kring det historiska i spelet. På samma sätt tycker jag att Western länge var det bästa svenska rollspelet för det presenterade verkligen miljön i regelboken.

Paal

Imaginär fantast
PAX;n131177 said:
Star Wars som rollspel lider väl lite av det faktum att det är svårt att ta med allt i splatbooks. Infon finns ju redan på plats så att säga.
Sant, men lustigt nog skapades väldigt mycket av materialet från början i just splatbooks, till WEGs SW D6. Material som sedan byggts på till absurdum i alla upptänkliga media.

Paal

Imaginär fantast
Måns;n131176 said:
Midgård (Sagan om Ringen) måste ju ligga sjukt bra till med. Nu är ju den, precis som Star Wars, inte en specifik rollspelsvärld så jag vet inte om de räknas.
Rent tekniskt är väl inte Old World eller WH40K heller specifika rollspelsvärldar? ;)

Mogger

Hipsteranka
Paal;n131179 said:
Rent tekniskt är väl inte Old World eller WH40K heller specifika rollspelsvärldar? ;)
Just Old World skapades till stor del i samband med lanseringen av rollspelet. Innan dess var settingen i figurspelet väldigt lös. Så jag vill nog säga att jo, det är det :)

40K vet jag väldigt lite om, men rollspelet är väl betydligt nyare än figurspelet, så där råder det ingen tvekan.