Nekromanti Vilka fantasytroper/klichéer är ni trötta på?...

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
7,191
Vad sägs om alver som en lägre gudaras som är kopplad till människornas förfäder och som driver blå boskap över ett av himmelrikenas ängsmarker, och baksluga, mordiska dvärgar som lurar människor och gudar med sina trollska smidesunder som lockbete?

Den här spelvärlden kan även ha troll, jättar och gengångare.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
7,191
God45 said:
Nja... Skrapar man lite på ytan på Krynn är Krynn konstigt.
Krynn känns lite som midgård efter tio års rollspelskampanjande där SL har varit tvungen att skruva världen mer och mer för att skapa nya utmaningar för spelarna.
 

IcarusDream

Anti-populist
Joined
9 Jan 2007
Messages
1,050
Location
Carapalea
(En klyscha som inte bara är i fantasy iofs, men som jag ändå stör mig på.)

Jag stör mig på berättande där alla sidokaraktärer/SLP bara är med för att dö en token death.
Det är lathet i berättandet. -Åh, den starke riddaren som hjälpte er innan, han dog. Värdhusvärden ni stötte på? Han brann innen. Vaför? DÄRFÖR!

Jag vill ha levande världar.. inte bara där alla som inte är spelgruppen dör mystiska SLärlatochorkarintekommapånåtbättre-döden.

Ett dödsfall ska kännas, man ska bry sig.. det är svårt när alla man stöter på autodör så fort man träffat dem.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,807
Location
Stockholm
IcarusDream said:
(En klyscha som inte bara är i fantasy iofs, men som jag ändå stör mig på.)

Jag stör mig på berättande där alla sidokaraktärer/SLP bara är med för att dö en token death.
Det är lathet i berättandet. -Åh, den starke riddaren som hjälpte er innan, han dog. Värdhusvärden ni stötte på? Han brann innen. Vaför? DÄRFÖR!

Jag vill ha levande världar.. inte bara där alla som inte är spelgruppen dör mystiska SLärlatochorkarintekommapånåtbättre-döden.

Ett dödsfall ska kännas, man ska bry sig.. det är svårt när alla man stöter på autodör så fort man träffat dem.
Haha! Den är klassisk!

"Fort, vi måste ses, jag har nått viktigt att berätta ... men först måste jag se till att vi väntar en liten stund så att nån hinner mörda mig innan vi träffs!"

Call of Cthulhu är alltid sådär, tycker jag.

/Magnus
 

Ond bråd död

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
3,014
Location
Härnösand
IcarusDream said:
(En klyscha som inte bara är i fantasy iofs, men som jag ändå stör mig på.)

Jag stör mig på berättande där alla sidokaraktärer/SLP bara är med för att dö en token death.
Det är lathet i berättandet. -Åh, den starke riddaren som hjälpte er innan, han dog. Värdhusvärden ni stötte på? Han brann innen. Vaför? DÄRFÖR!

Jag vill ha levande världar.. inte bara där alla som inte är spelgruppen dör mystiska SLärlatochorkarintekommapånåtbättre-döden.

Ett dödsfall ska kännas, man ska bry sig.. det är svårt när alla man stöter på autodör så fort man träffat dem.
Gissar att tanken är att man både visar på hur farlig och allvarlig situationen är samtidigt som man blir av med en massa roller som inte behövs längre. Det blir mindre folk att hålla ordning på och spelarna slösar inte tid på att försöka få mer info om butlern som redan sagt sitt.

Men det här får mig att tänka på en kliché som är extra vanlig i alla dåliga datorspel (såg i nåt avsnitt av women vs Tropes): Alla dessa utdragna dödsscener för karaktärer som de aldrig lyckats ge mig en relation till. Istället för att göra så att jag verkligen bryr mig om en karaktär så väljer de att göra en pinsam, utdragen cutscene av när den dör.
 

Anarchclown

Swashbuckler
Joined
24 Apr 2010
Messages
2,366
Location
Stockholm
Nu så har jag kommit mig för att skriva här. Detta är de saker jag stör mig mest på i fantasy som jag kan komma på på rak arm. De är dock inte skrivna i någon speciell ordning. Jag har säkert glömt något.

1. Monokulturella arter
Monokulturella arter stör mig som fasen. Varför skulle dvärgar världen över tala "dvärgiska" när de är utspridda i olika stadsstater. Varför skulle de ens definiera sig själva som dvärgar först och som tillhörande Kharak Khuns fäste i andra hand? Är alla arter som inte är människor inskränkta, isolationistiska och immuna mot påverkan? I så fall, borde inte detta nämnas när man talar om dem? Hur har en kultur som inte tar emot kulturella yttringar utifrån eller utvecklar inhemska olikheter mot andra kulturer lyckats utveckla exakt samma nivå av teknologi som alla andra, varför har dvärgar ens kläder och handel om de inte skulle ha tankegrods ifrån de man handlar med. Varför finns det inte "invandrare" av någon annan art än dvärg i deras boningar? Är det mest så att dvärgar, alver och liknande är närmast att likna vid SD rent ideologiskt? Kan man då påstå att de tillhör "de goda arterna?". Det här tramset behöver dö i lågor. Med detta sagt accepterar jag till fullo en monokulturell art om den bara existerar på ett relativt isolerat ställe eller om de har någon slags myrsamhälle med gemensamma tankar eller något.

2. Användandet av ordet ras
Ok. Ordet ras betyder någonting med utseendemässiga avvikelser som fortfarande kan föröka sig med andra tillhörande samma art. Alver, i händelse av att de kan få halvalver kan alltså vara samma art som människor, vilket då gör dem till människor med undergruppen alver och inte en unik företeelse. Orcher som kan få halvorcher går då in under samma definition. Dvärgar får inte halvdvärgar med människor i de flesta varianter jag har sett, således är de inte en ras, de är en egen art. Ödlefolk är bara helt enkelt inte ens på samma bollplan vanligtvis. Om man använder ras för att beskriva dem så undrar jag vilka andra färger och storlekar av ödlemän det finns som utgör de andra raserna eftersom de uppenbarligen inte är den ända, då skulle uttrycket ras vara onödigt och man skulle använda art. Uttrycket ras för mina tankar till ondska ifrån nittonhundratalets mörka århundrade och längre bakåt. Det ger mig inte en god stämning när jag läser det och det beskriver inte sanningsenligt vad man talar om. Om vi kunde släppa det och bara skriva folkslag eller bakgrund eller något i stället vore det toppen. Gör mig för övrigt själv skyldig till att lik förbannat använda ras i rollspel jag skriver hela tiden för att det är så inrotat att göra så.

3. Glesbefolkningen
Herregud vad dumt det här är. Det gör mig så arg att jag håller på att explodera. Det finns en mängd relaterade problem som förklarar det här, och som jag kommer att ta upp men i kärnan av dem så ligger problemet med glesbefolkning. Någon tog tidigare upp det här med att fantasykartorna är täckta med nationalstater ifrån 1800-talets nationalistiska era. Det kanske skulle vara ok om det också bodde miljontals människor i dessa länder och fanns flera olika regioner, lokala maktcentra med mera. Men så är inte fallet. Istället bygger man länder som är stora som tyskland, där det bor 300.000 invånare, finns en stad som har... "vänta den ska vara stor, vi säger 10.000 invånare". Angränsande till detta ligger ett annat land, "det ser ju helt konstigt ut om det landet är helt annorlunda i storlek, låt det vara ungefär lika stort, men det här är lite mer glesbefolkat, säg att de har 200.000 invånare och ge dem en huvudstad med 5.000 invånare." Klimatet i dessa länder är "typ centraleuropa" och terrängen är mestadels "uppodlat och skog". Länderna har tydligen funnits där i minst 500 år och barndödligheten är ganska hög.

Ok. Förklara för mig nu några saker. Varför ligger dessa två länder i krig? Vad håller ihop dessa bondesamhällen utslängda på en karta? Varför bor det inte en människa där? Varför tror folk att 10.000 är en historiskt stor stad?

Krig handlar vanligtvis om resurser. Om man fortfarande har ett land som är vansinnigt underbefolkat med enorma skogar som man kan elda ner och börja odla på så finns det mycket små anledningar att vandra så långt att man inte ens har någon relation till det, för att erövra ett ställe där det bor andra personer. Dessa personer skulle fortfarande utgöra befolkningen i det erövrade området, de skulle förmodligen betala skatt till kronan, men det skulle kosta enorma resurser att rida runt i glesbyggden och samla ihop dessa pengar av upproriska galningar som tydligen inte ens har samma kultur eller språk. Sverige och Danmark i Europas utkant i ett ogästvänligt skitklimat hade för sjutton mycket större befolkning på mindre yta än så här efter att ha existerat i 500 år. De krigade som galningar men det föddes delvis ur att de var väldigt lika varandra från början och kämpade om makten inom samma kultursfär. Även så så hade de begränsat med utrymme på grund av odlingssvårigheter och beroende på boskapsskötsel.

Varför håller dessa länder ihop och kan hålla en gemensam armé med mera? Jag antar att de har en gemensam kultur på något plan, men varför uppstår det inte lokala herrar. ”Nej men kungamakten är ju god och rättvis”. Jaha så det har inte varit en enda svinig kung eller drottning på 500 år. Varenda riddare som utses för att ha hand om en landsända så långt bort att resor till huvudstaden blir helt skitjobbiga är givetvis också god och rättvis och det finns inga missnöjda människor som oavsett om de blivit ”rättvist” dömda blir missnöjda med domstolar, skatteväsen eller liknande? Det finns tydligen så mycket plats att de i princip kan försvinna in i en av de här skogarna stora som småland och skapa sitt eget samhälle, de kan ju försörja sig på boskapsskötsel, för det verkar ju ändå finnas evigt med plats.

Den största frågan är just varför dessa samhällen fortfarande inte har några invånare efter 500 år. Mänskligheten har en tendens att växa sin befolkning, före modern medicins intåg, till ungefär precis den nivå som området man bodde i kunde försörja. Om man nu bor i ett område stort som Tyskland med medeltida teknologi så borde befolkningen på inte allt för många generationer växa till att bli stor som tysklands under medeltiden, skogar borde ha huggits ner och använts, eldats för att ge plats för jordbruk eller på andra sätt försvunnit, småstäder borde ha växt upp överallt för att försörja samhället med specialistföremål som man behöver men som inte varenda bondesstuga kan vara självförsörjande på. Om nu Sverige+Finland med sitt karga klimat under renässansen lyckades ha invånare räknade i miljontal, varför skulle medeltidstyskland ha 300 utan att typ femdubbla detta på två generationer? Vad är det för magisk makt som hindrar folk ifrån att få 5 barn eller mer?

10.000 pers är inte en stor stad under medeltiden. Det finns historiska indikationer på att både Kairo och Konstantinopel mitt under medeltidens mörkaste dagar hade många hundratusen invånare. Rom under sin största storhetstid hade 2 miljoner. Paris och Venedig uppnådde förmodligen 100.000 bara några år efter vikingatid. Vad sjutton är det som farit i folk som gör att de måste definiera ”världens största stad” som en med 75.000 invånare? Det värsta med detta är att den här ”världens största staden” är baserad på att de faktiskt har sett kartor över riktiga storstäder ifrån medeltiden, så de har klämt in alla de saker som borde finnas i en riktig medeltida storstad. Allt utom invånare det vill säga.

Vad är det som gör en total avsaknad på människor att interagera med till något eftertraktansvärt? Eller är det bara att fantasyvärldsskapare är samma människor som talar om periodkläder på lajv och är fördömande som sjutton mot de som har något som är ”fel” och sedan sätter sig och äter sin gryta med potatis i utan att ens se ironin i det?

4. Den uråldriga historien
Vad är det med de som ska göra en historia och börjar med ”för 100.000 år sedan fanns det enorma imperiet”. Den här frågan är tvådelad.
1. Med modern arkeologi har vi kunnat finna små spår av civilisationer ifrån nästan 10.000 år sedan. Längre än så så är allt utplånat. Varför är vad som hände för 100.000 år sedan intressant, ingen vet ens vad sjutton som hände för 100 år sedan i en för-Gutenbergsk värld.
2. Varför har världen inte kommit längre på 100.000 år? Hur inskränkande och märklig har denna kultur varit. För 100.000 år sedan hade de pyramider och svärd och skit. I 90.000 år satt de och fes och tänkte. ”Äh, jag är nöjd med att mina barn och min fru fortfarande dör i barnsäng stup i kvarten, att missväxt dödar alla mina grannar och att det snabbaste sättet att ta sig fram på är häst och vagn. Om jag råkar uppfinna något av misstag, som klinkersbyggda skepp som är bättre än släta, så är det nog bäst att jag ignorerar det och fortsätter att bygga helt släta skepp, för om jag och min kultur var kapabla till att observera världen omkring oss så skulle vi nog uppfunnit ångmaskinen vid det här laget åtminstone.” Varför ska jag sympatisera med dessa anakronistiska rövskallar överhuvudtaget? Varför ska jag kämpa för att bevara deras helt efterblivna kultur? Vem hittade på den här dyngan?
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
15,594
Location
Göteborg
Återigen svarar jag på en lång tråd jag inte läst. Min största stötesten i fantasy är realism och logik. Jag står inte ut med fantasyvärldar som känns trovärdiga och som fungerar efter samma typ av regler som vår egen värld. "Magi som vetenskap" är den tristaste konsekvensen av det. Magi följer vissa regler och principer och man studerar den med magiteori och det finns olika strukturerade magiskolor. Det gör mig avtänd direkt. Det här var väl typ det ernda Tolkien gjorde bra, så självklart är det ingen som har efterapat honom. I Tolkien har en alvkappa och alvbröd fantastiska egenskaper för att de är alviska. Inte för att en alv (utvecklad i enighet med modern evolutionsteori och med ett realistiskt funktionellt samhälle) utnyttjade skogens Animomantiska strömningar (på grund av ett lokalt liggande magiskt Nexus) och Band en Effekt kopplad till Jordelementet med hjälp av ett Fokus och en Permanensklausul. Så fort du har ett spel med ett regelsystem för magi så blir jag avtänd. Trolldom följer inte regler och vill du ha rollpersoner som är trollkonstnärer så får du ge dem fria händer och skita fullständigt i spelbalans. (Också: ordet "magi" suger och är otroligt stämningsdödande.) Logiska samhällsstrukturer och en värld som av någon anledning ska motsvara en faktisk realistisk medeltid istället för en romantiserad bild av medeltiden är ett annat symptom på samma princip, liksom en teoretisk modell som förklarar uppkomsten av gudar på grund av människors föreställningar och på vilket sätt de stärks av dyrkan och hur deras krafter kan manifesteras i verkligheten. Jag vill ha min fantasy orealistisk, drömsk, sagolik och romantiserad.

Nummer två är "gritty", men det är mest en trop jag är trött på i allmänhet, inte bara i fantasy. Så fort någon säger att detas spel är "gritty" så tappar jag intresset. Visst, det regnar och allt är smutsigt hela tiden och alla är skitstövlar och vadar genom heroin och döda horor. Det är så tröttsamt vid det här laget. Det var fräscht när "Alien" kom ut, ungefär, men är så överutnyttjat nu att jag får kväljningar.
 

Anarchclown

Swashbuckler
Joined
24 Apr 2010
Messages
2,366
Location
Stockholm
Jag tycker detta kan variera ifrån värld till värld. Jag tycker dock en sak är mycket viktigt. Det måste få finnas flera världsåskådningar och förklaringsbilder än en som används av gemene man. Dessa kan inte vara av typen att de kan motbevisas med enkla medel.

Jag kan tycka att människorna i miljön skulle vara helt främmande för mig om de sade "det finns magi i världen. Låt oss inte utforska och försöka undersöka hur den funkar trotts att den är vårt mäktigaste redskap". Om de däremot gjorde just detta på sjutton olika sätt, där några ritade stjärnkartor, tabeller och cirklar medan andra blev höga och pratade med uggleandar så skulle det funka utmärkt. Men att de alla skulle låta magin vara helt okänd och odefinierad enligt deras egen världsbild känns märkligt. Det kanske duger för den bonde som aldrig sett magi och som påtar i sitt land eller något.

Det finns också de som skulle finna vinning i att sprida desinformation. Det här anknyter allting till att Absoluta Sanningar oftast är ganska tråkiga i rollspel.
 

Ulfgeir

Swashbuckler
Joined
6 Feb 2001
Messages
3,288
Location
Borås, Sverige
Saker jag ogillar: Att du förväntas släpa omkring på en golfbag med magiska vapen och har batmans utility-belt med anda magiska prylar och att du i varenda byghåla kan köpa nya svärd och rustningar etc. Framförallt kombinerat med att om nu magi är så otroligt vanligt, varför påverkar de inte samhället mer, det borde liksom ge en del andra intressanta utvecklingar i samhället.

/Ulfgeir
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
18,677
Ulfgeir said:
Saker jag ogillar: Att du förväntas släpa omkring på en golfbag med magiska vapen och har batmans utility-belt med anda magiska prylar och att du i varenda byghåla kan köpa nya svärd och rustningar etc. Framförallt kombinerat med att om nu magi är så otroligt vanligt, varför påverkar de inte samhället mer, det borde liksom ge en del andra intressanta utvecklingar i samhället.

/Ulfgeir
Kör lite Dark sun så kommer du sakna svärd som är gjorda av något så ovanligt som metall :gremwink:
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
Öken och ökenfolk.

<object width="425" height="350"> <param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/ezvMBecCX8g"></param> <param name="wmode" value="transparent"></param> <embed src="http://www.youtube.com/v/ezvMBecCX8g" type="application/x-shockwave-flash" wmode="transparent" width="425" height="350"> </embed></object>

Och jag har egentligen ingen rationell förklaring till det, annat än att det för det mesta känns så hejjans kitsch.
 
Top