Nekromanti Vilka rollspel spelar ni inte?

Targon

Hero
Funderade på en sak i anslutning rollspelsinventeringstråden, nämligen att man ju säkert ha en del rollspel därhemma som man aldrig någonsin kommer att spela. Själv ser jag det inte som speciellt sannolikt att jag rent praktiskt kommer att få någon nytta av mitt D&D players handbook i form av faktiskt rollspelande. Orsaken är enkel: Jag gillar inte D&D:s high-fantasy-stuk.

Hur ser det ut för er del? Vilka av de rollspel som ni äger skulle ni in i det längsta undvika att rollspela?

Storuggla

Champion
"Vilka av de rollspel som ni äger skulle ni in i det längsta undvika att rollspela?"

Haven: City of Violence: Det suger så fett att om man lägger det bredvid Magnus Seter så framstår han som ett stort muskelknippe som står på gästlistan till nobelfesten för att visa sina inoljade muskler.

Promised Sands: Det är inte så tokigt gjort som så, förutom att illustratören tydligen gav författaren sex (det är den enda anledningen jag kan komma på) för att komma med i boken och författaren vägrar förklara saker och sedan inte kan bestämma sig vilken sorts spel det är. Sunk.

Sumo-Pumor: Det är bara fel...

Storuggla, leverantören gömmer sig

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Kanske inte så

Kult - Behöver jag nutidsskräck har jag numera In the Dark för det.

Call of Cthulu - Som ovan samt att en av mina spelare verkligen hatar CoC:s regelsystem.

Chock - Ja, skräck har jag ju, mn regelsystemet känns daterat och komplicerat. :gremtongue:

Vampire - Ja, jag har en spelsession kvar av Gehenna-kampanjen jag drivit under ett antal månader sedan har jag knutit ihop samtliga trådar och kommer inte besöka den världen igen.

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Mutant Chronicles -- Jag fick det gratis för många år sedan och finner det motbjudande.

Superhero 2044 -- Det första superhjältespel som publicerades. Trist och obegripliga regler.

Earthdawn -- Nej, det är något i det som jag inte gillar. Jag känner mig bara oengagerad inför dess värld.

Krille

Super Moderator
...jag är nog rätt underlig. Flera av mina (ö|väl)kända hatobjekt (Chronicles, World of Dorkness, Catastrophia mfl) står i min spelhylla. Och inte nog med det, jag har faktiskt spelat dem.

Däremot finns det saker som jag har ett gott öga till som står i samma hylla som jag inte har spelat, och förmodligen aldrig kommer att få spela. I den kategorin hittar vi till exempel Silver Age Sentinels, Star Trek: Deep Space Nine, flertalet GURPS-världar, Witchcraft och ett antal till (och jag hävdar att Witchcraft är precis så som Vampire borde ha varit - frivillig mängd angst, lika new age, klart mycket coolare värld och med fungerande regler). Och orsaken till att jag aldrig kommer att få spela dem är att mina kumpaner inte vill spela dem. De spelar hellre mina hatobjekt.

Så just nu har jag typ valet att spela hatobjekten och att inte spela alls. Det är tur att jag kan lura medspelarna med fraser som "speltest" och liknande, annars hade jag inte fått spela alls.

Och likförbannat köper jag fler spel hela tiden. Faen vet varför. Men trots att jag inte kommer att spela det så kommer jag nog köpa en massa BESM-prylar på BSK.

walium

Ganska töntig, faktiskt
Jag äger väl egentligen inget rollspel som jag direkt hatar. Men flera av de spel som jag köpt prioriterar jag inte så högt att jag antagligen kommer att spela dem inom en överskådlig framtid.

Wheel of Time
För ett par år sedan spelade vi igenom den kampanj som är släppt till spelet och sedan dess har jag knappt rört det. Spel som är hårt knutna till vissa bokserier eller filmer är oftast extra problematiska att spela. Jag är tveksam till om jag någonsin mer kommer att besöka Jordans värld.

Judge Dredd
Jag köpte det mestadels för att reta troberg och jag har aldrig ens läst igenom det trots att jag fick det för säkert ett år sedan. Kanske kommer det fram på någon framtida forumträff men själv kommer jag troligtvis inte att spela det.

Ars Magica
Det har aldrig funnits tid, även om det verkar vara ett rätt bra spel egentligen. Jag kanske inte förtjänar att äga det? Det är dock troligare att jag börja spela Ars Magica än något av de andra spelen som jag nämner ovan. WFRP låg också länge och skräpade i ett skåp innan jag drog igång "Enemy within".

peterb

Swordsman
Alla spel som har klasser och "levlar" är diskade innan de kommer upp på banan: de är helt enkelt inte min kopp té.

The Riddle of Steel : Köpte det för att en hel del folk sa att det hade ett gö bra stridsystem, och jag blev nyfiken. Vad dom glömde att säga var att spelet bara hade ett stridssystem... Trist standardfantasy.

Sengoku : Har den bästa bakgrundsinfon av alla rollspel som utspelar sig i Japan. Spelsystemet är dock rätt sunkigt. Jag använder Harnmaster (hemskriven mod) när jag kör Japan.

GURPS Traveller : Har man Traveller/MegaTraveller behöver man inte GURPS Traveller för fem öre. Serien har dock en del bra bakgrundsinfo, bl.a. om rymdhamnar.

Rolemaster : Bortsett från att det har klasser o "levlar" så är det bara sååå trist att slå i tabeller hela tiden... och tabeller finns det...

PAX

Jordisk Äventyrare
Eon - har fått stå tillbaka. Verkade lovande men fantasy känns roligare med Drakar och Demoner och Warhammer Fantasy.

DarkMystic

Swordsman
Rolemaster - Tråkigare spel finns nog inte och gör det ändå så är domedagen nära...

Neotech - Det finns häftigare spel som Neotech och då också med bättre regler.

Mutant Undergångens Arvtagare - För min vän Robert hatar fabelliknade rollspel(ångar fett att jag skaffade regelboken).

/DarkMystic kramar Hunterboken som han har lånat

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Kanske därför de står där?

...jag är nog rätt underlig. Flera av mina (ö|väl)kända hatobjekt (Chronicles, World of Dorkness, Catastrophia mfl) står i min spelhylla. Och inte nog med det, jag har faktiskt spelat dem.
Jag menar - skall man hata något riktigt och kunna kritisera det bör man ju ha läst och gärna spelat det också :gremtongue:

Hunk

Hero
Spel jag äger, som jag med all säkerhet inte kommer att spela mer:

Tomtar och Troll - har aldrig spelat och kommer förmodligen inte göra det heller. Roligt att läsa igenom dock.

Rolemaster - som andra har nämnt orkar man inte riktigt igenom tabellerna.

Sagan om Ringen - orkar knappast lära mig reglerna igen och en Midgårdskampanj känns inte så aktuell.

Palladium - spelade jag mycket runt 91/92. Nu är D&D 3e ett mycket bättre spel på samma tema.

"Nya" Mutant - tyckte att det var bra när det kom. Då hade jag tröttnat på klassiska Mutant, men nu känns den klassiska feelen i Undergångens arvtagare mycket trevligare.

Viking - Realistiska Vikingarollspel inte min kopp te. Köpte det i alla fall billigt.

Macho Women With Guns - Har glömt bort var det ligger.

De enda rollspel jag realistiskt tror att jag kommer att spelleda de närmaste åren är D&D 3e och Mutant - Undergångens Arvtagare. Det senare kan dock mycket väl bli Gamma World D20 i Mutantvärlden i stället, eftersom det är enklare att hålla sig ett liknande system som man brukar köra. Hackmaster/AD&D skulle jag nog vilja testa att köra någon gång i nostalgisyfte - jag har en hel del äventyr - men det är tveksamt om det kommer att ske. Jag använder i alla fall mycket av materialet till D&D. Drakar och Demoner 2e hade också varit kul att testa på igen - det var nog ca 13 år sedan sist, men det är nog inte så troligt att det händer.

Johan K

Gammal & dryg
Hur ser det ut för er del? Vilka av de rollspel som ni äger skulle ni in i det längsta undvika att rollspela?
Jag skulle vilja spela alla de spel som jag har i min sammling om jag fick channsen & det utan att tveka !!
Dock så viljer jag bort vissa spel till förmån för andra. T. ex så är jag inget jättestort fan av D&D pga att jag inte är överdrivet förtjust i den high-fantasy miljö som finns där.

Ulfgeir

Swashbuckler
Chock - Ja, skräck har jag ju, mn regelsystemet känns daterat och komplicerat
Föråldrat kan jag hålla med om. Att regelsystemet var särskilt komplicerat har jag dock inga minnen av, däremot tydliga minnen att eländet inte funkar alls.

/Ulfgeir

Ulfgeir

Swashbuckler
Hmm, av de spel jag äger så det enda som verkligen inte går att spela, det är rollspelet baserat på "Sword-of Darkness böckerna" av Margareth Weis och Tracy Hickman. Själva reglerna är bristfälliga, och får Rolemaster att framstå som lättförståeligt.

Men Viking och Neoviking lär ju aldrig bli spelade. Inte riktigt min kopp te. Fick dem gratis på ett konvent för massa år sedan.

En hel del av mina andra spel ligger hemma och har aldrig spelats. Men det beror mest på att de andra medlemmarna i mitt vanliga spelgänget som jag växte upp med (vi spelade varje fredag och lördag under massa års tid), har slutat spela rollspel pga jobb och flickvänner etc.

Så just nu spelar jag inte något av de spel som jag har hemma. Skulle gärna ta upp Shadowrun igen och vill spela Västmark (och även Trollvinter som är ett väldigt charmigt spel.)

/Ulfgeir

Wictor

Warrior
Rolemaster

Rolemaster är ett spel jag prövat på och helst inte spelar igen. Nu äger jag det inte själv, men vår förening har det. Alldeles för mycket tärningar, tabeller och regler för min smak. :gremtongue:

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
To boldly go...

...och så vidare. Jag bangar inte nått rollspel, förutom FATAL och Rahowa, men de äger jag inte.

Men det ska mycket till innan jag spelleder Parabellum (det svenska actionrollspelet), Khelataar (en gång kunde jag säga "du är en mossig stubbe" på khelataariska, men världen är inte i min smak), Gemini (för att jag fan inte kan läsa regelboken utan att få krupp på layouten), Space Opera (aaargh för reglerna) och Bushido (dubbel-aaaargh!).

Men om någon skulle spelleda något av ovanstående, så skulle jag gärna spela det (ja, inte Fatal och Rahowa). Har inte energi att lägga på att ogilla rollspel så mycket att jag principvägrar nått.

M.

Olle Linge

Snigel
Det ställer jag upp på

Jag äger Rolemaster med några tillbehör. Jag köpte dem jättebilligt på någon utförsäljning och kan direkt säga att det inte var värt pengarna jag lade ned på det, även om det så var 100 kronor.