Rising
Vila i frid
Alltså rent generellt, vad för sorts spel skulle ni vilja se fler av?
Här är mina:
Snabbt, mobilt skicklighetsspel för två spelare
Typ ett kortspel som man snabbt kan dra fram och lira några partier av medan man tar en kopp kaffe eller åker tåg, typ. Ett snabbt konventsavslappningsspel, eller något. Det skall helst gå snabbt att förbereda och börja spela, men ändå inte bara vara en massa slump och bogus.
- Det är sådana här spel jag själv helst pular på.
Pakt- och förräderi-spel
Typ ett brädspel för fyra-åtta spelare, där man inte har någon färdig spelplan i början (så att folk på naturlig väg paktar sig med ens närmaste grannar) utan så att pakter kan bildas åt alla möjliga håll. Samtidigt skall pakterna hålla "lagom" länge. Tillräckligt länge för att man verkligen skall få samarbeta ett tag, men inte så länge att det hinner bli tråkigt. Det skall bli mycket förräderi och rävspel också.
Jättestort och nästan evigt fjantasyspel
De flesta fjantasyäventyrspel (såsom munchkin, drakborgen och talisman) kör bara samma sak om och om igen, fast man blir bättre och bättre. Jag skulle vilja ha ett sådant här spel som utvecklar sig allteftersom man kommer vidare, så att det inte bara blir tradigt med en gång. Vidare så skulle det vara ett riktigt evighetsspel med en speltid som kunde varieras mellan typ 6-18 timmar, så att man skulle kunna öla till det och liksom spela en hel kväll. (Den speltiden är inte så tung i jämförelse med vissa strategispel, men i de spelen händer ju fan ingenting. Jag vill ha ett spel som alltid rör på sig i ett makligt tempo, och som ändå kan ha en lång speltid) Det ska vara hur standard som helst, men man ska liksom kunna "bygga på" sin gubbe på en massa olika sätt, så att man hela tiden har något att förbättra.
Ett spel som berättar en historia
Ett spel med en tidslinje på vilken det kan hända ett par olika saker beroende på vad som hänt tidigare och vad som sker i spelet. Så att liksom; "ahh, den här gången tog brödraskapet och fördrev nekromantikern innan han fick tag i domedagsstenen. Då kommer österlandet vara rätt fritt från odöda den närmsta tiden. Nu gäller det bara att se vad som händer mellan drottningen och plutokratin. Om nekromantikern kommer till makten så enas de i kampen mot de odöda, men när det blir så här istället kan de börja kivas mot varandra... Det ska bli spännande att se hur det går den här gången." Kanske vore det allra bäst om historiekorten vore rätt fria, så att det liksom inte bara var olika parallella historier man valde mellan, utan att det kunde bli nästan precis hur som helst. Jag vet inte, men jag gillar tanken.
Gratis CCG
Ett anspråkslöst gratis-CCG som man laddade ner kort till från nätet. Det skulle alltså vara utmanande att bygga ihop en så bra lek som möjligt, men man skulle inte tjäna något på att ha mycket pengar och köpa sig till en bra lek. Det skulle kunna bli ett kul kompisspel, liksom, i all sin enkelhet, och det roligaste med CCG är ändå att bygga ihop bra lekar.
Här är mina:
Snabbt, mobilt skicklighetsspel för två spelare
Typ ett kortspel som man snabbt kan dra fram och lira några partier av medan man tar en kopp kaffe eller åker tåg, typ. Ett snabbt konventsavslappningsspel, eller något. Det skall helst gå snabbt att förbereda och börja spela, men ändå inte bara vara en massa slump och bogus.
- Det är sådana här spel jag själv helst pular på.
Pakt- och förräderi-spel
Typ ett brädspel för fyra-åtta spelare, där man inte har någon färdig spelplan i början (så att folk på naturlig väg paktar sig med ens närmaste grannar) utan så att pakter kan bildas åt alla möjliga håll. Samtidigt skall pakterna hålla "lagom" länge. Tillräckligt länge för att man verkligen skall få samarbeta ett tag, men inte så länge att det hinner bli tråkigt. Det skall bli mycket förräderi och rävspel också.
Jättestort och nästan evigt fjantasyspel
De flesta fjantasyäventyrspel (såsom munchkin, drakborgen och talisman) kör bara samma sak om och om igen, fast man blir bättre och bättre. Jag skulle vilja ha ett sådant här spel som utvecklar sig allteftersom man kommer vidare, så att det inte bara blir tradigt med en gång. Vidare så skulle det vara ett riktigt evighetsspel med en speltid som kunde varieras mellan typ 6-18 timmar, så att man skulle kunna öla till det och liksom spela en hel kväll. (Den speltiden är inte så tung i jämförelse med vissa strategispel, men i de spelen händer ju fan ingenting. Jag vill ha ett spel som alltid rör på sig i ett makligt tempo, och som ändå kan ha en lång speltid) Det ska vara hur standard som helst, men man ska liksom kunna "bygga på" sin gubbe på en massa olika sätt, så att man hela tiden har något att förbättra.
Ett spel som berättar en historia
Ett spel med en tidslinje på vilken det kan hända ett par olika saker beroende på vad som hänt tidigare och vad som sker i spelet. Så att liksom; "ahh, den här gången tog brödraskapet och fördrev nekromantikern innan han fick tag i domedagsstenen. Då kommer österlandet vara rätt fritt från odöda den närmsta tiden. Nu gäller det bara att se vad som händer mellan drottningen och plutokratin. Om nekromantikern kommer till makten så enas de i kampen mot de odöda, men när det blir så här istället kan de börja kivas mot varandra... Det ska bli spännande att se hur det går den här gången." Kanske vore det allra bäst om historiekorten vore rätt fria, så att det liksom inte bara var olika parallella historier man valde mellan, utan att det kunde bli nästan precis hur som helst. Jag vet inte, men jag gillar tanken.
Gratis CCG
Ett anspråkslöst gratis-CCG som man laddade ner kort till från nätet. Det skulle alltså vara utmanande att bygga ihop en så bra lek som möjligt, men man skulle inte tjäna något på att ha mycket pengar och köpa sig till en bra lek. Det skulle kunna bli ett kul kompisspel, liksom, i all sin enkelhet, och det roligaste med CCG är ändå att bygga ihop bra lekar.