Rising
Vila i frid
Hej, jag tänkte att vi kunde prata om stridssystem generellt här, och fråga oss om vilka egenskaper vi egentligen helst vill se i ett stridssystem.
Det pratas mycket om "realism" kontra "detaljrikedom" på det här forumet. Jag menar att det snacket är helt skevt. Det går nästan aldrig att säga vilken stridsmekanik som är mest realistisk. Vad man egentligem är ute efter, det är konsekvenser. Varje spelmekanik medför nämligen diverse konsekvenser i spelet, och frågan är vilka konsekvenser vi tycker är viktigast i ett rollspel?
Exempel: En halvlängdsman kan inte nå upp till huvudet på en rese med en kniv. Det är därför inte en trovärdig konsekvens av ett stridssystem om en Rese åker på skallskador lika ofta mot halvlängdsmän såsom mot andra resar.
Exempel: Om det mest framgångsrika sättet för en minotaur att slåss på är att variera sin stridsteknik med lika delar anfall, finter och försvar, så är det inte en trovärdig konsekvens av stridssystemet om det i spelvärldsbeskrivningen står att minotaurernas mest fruktade egenskap är deras ursinningslösa och ohejdade bärsärkagångsanfall.
Exempel: Om man inte kan försöka jäkta eller sakta ner en strid så är inte det en trovärdig konsekvens av stridssystemet, om man nu någon gång skulle vilja det i ett äventyr.
Osv osv osv.
Egentligen är nog inget stridssystem särskilt trovärdigt eller realistiskt. De är utformade för att klara ett par sorters situationer bra. När striden sker under dessa förhållanden så ger stridsreglerna trovärdiga konsekvenser. Annars inte.
Då är frågan: Vilka konsekvenser är viktigast, tycker du?
Svara inte "att stridsreglerna är okomplicerade". Då har du inte förstått frågan (och är dessutom feg).
Några lämpliga svar är däremot (nu brainstormar jag):
- Att vapnen ger realistiska och detaljerade skador.
- Att man kan variera sin aggresion.
- Att man kan finta sin motståndare.
- Att kombatanternas kondition tas med i beräkningarna.
- Att dueller får realistiska utgångar, om man ser till kombatanternas skicklighet.
- Att vissa vapen är bättre lämpade mot tunga rustningar.
- Att systemet klarar kombinationer såsom anfall mot nedbrottade fiender och mot sådana med fasthållna vapen.
- Att strider mellan oerfarna kombatanter behandlas realistiskt: alltså så att de inte beter sig på samma sätt som stridsproffsen.
- Att stridsfärdigheterna är realistiska, så att en yxmästare inte framstår som en otränad gröngöling om man plockar upp en spikklubba.
- Att läkning av skador sker på realistiska sätt, såsom att en kombatant utan hjälm åker på skador som läks på helt andra sätt än vad som gäller för en snubbe utan benskenor.
osv osv osv.
Vilka realistiska/trovärdiga konsekvenser anser just du är viktigast?
/Rising
Det pratas mycket om "realism" kontra "detaljrikedom" på det här forumet. Jag menar att det snacket är helt skevt. Det går nästan aldrig att säga vilken stridsmekanik som är mest realistisk. Vad man egentligem är ute efter, det är konsekvenser. Varje spelmekanik medför nämligen diverse konsekvenser i spelet, och frågan är vilka konsekvenser vi tycker är viktigast i ett rollspel?
Exempel: En halvlängdsman kan inte nå upp till huvudet på en rese med en kniv. Det är därför inte en trovärdig konsekvens av ett stridssystem om en Rese åker på skallskador lika ofta mot halvlängdsmän såsom mot andra resar.
Exempel: Om det mest framgångsrika sättet för en minotaur att slåss på är att variera sin stridsteknik med lika delar anfall, finter och försvar, så är det inte en trovärdig konsekvens av stridssystemet om det i spelvärldsbeskrivningen står att minotaurernas mest fruktade egenskap är deras ursinningslösa och ohejdade bärsärkagångsanfall.
Exempel: Om man inte kan försöka jäkta eller sakta ner en strid så är inte det en trovärdig konsekvens av stridssystemet, om man nu någon gång skulle vilja det i ett äventyr.
Osv osv osv.
Egentligen är nog inget stridssystem särskilt trovärdigt eller realistiskt. De är utformade för att klara ett par sorters situationer bra. När striden sker under dessa förhållanden så ger stridsreglerna trovärdiga konsekvenser. Annars inte.
Då är frågan: Vilka konsekvenser är viktigast, tycker du?
Svara inte "att stridsreglerna är okomplicerade". Då har du inte förstått frågan (och är dessutom feg).
Några lämpliga svar är däremot (nu brainstormar jag):
- Att vapnen ger realistiska och detaljerade skador.
- Att man kan variera sin aggresion.
- Att man kan finta sin motståndare.
- Att kombatanternas kondition tas med i beräkningarna.
- Att dueller får realistiska utgångar, om man ser till kombatanternas skicklighet.
- Att vissa vapen är bättre lämpade mot tunga rustningar.
- Att systemet klarar kombinationer såsom anfall mot nedbrottade fiender och mot sådana med fasthållna vapen.
- Att strider mellan oerfarna kombatanter behandlas realistiskt: alltså så att de inte beter sig på samma sätt som stridsproffsen.
- Att stridsfärdigheterna är realistiska, så att en yxmästare inte framstår som en otränad gröngöling om man plockar upp en spikklubba.
- Att läkning av skador sker på realistiska sätt, såsom att en kombatant utan hjälm åker på skador som läks på helt andra sätt än vad som gäller för en snubbe utan benskenor.
osv osv osv.
Vilka realistiska/trovärdiga konsekvenser anser just du är viktigast?
/Rising