Jag tycker som följer:
Antalet vapentyper bör hållas på ett minimum. Att ha flera vapen som är av liknande typ och som har liknande värden men olika namn är tämligen meningslöst. Att hitta på en stor-biffig-yxa-som-gör-massa-skada och kalla den "Storyxa" är inte fel, men om man dessutom hittar på en annan stor-biffig-yxa-som-gör-samma-skada-som-storyxan och kalla den "bredyxa" tillför ingenting. Bara för att vapnet har ett eget namn betyder inte att det förtjänar en egen rad i vapentabellen. Nästan alla närstridsvapen man kan tänkas vilja ha kan placeras i en av följande kategorier:
Knivar
Svärd, enhands (lätt)
Svärd, enhands (tungt)
Svärd, tvåhands
Klubba, enhands (lätt)
Klubba, enhands (tungt)
Klubba, tvåhands
Yxa, enhands (lätt)
Yxa, enhands (tungt)
Yxa, tvåhands
Spjut, kort
Spjut, långt
Allting utöver detta är bara upprepningar av det ovan. Om spelare vill ha egenartade vapen låt dem då få det. Om nu någon vill ha ett stort spjut med krokar på sidorna och dubbla spetsar låt då dem få det. Uppmuntra dem att ingående beskriva sina vapen till färg och form. Men faktum kvarstår: en en stor yxa som man svingar med två händer är en "Yxa, tvåhands" och inget annat. On nu någon tänker "Men jag vill ha en stor j-a kniv som gör lika mycket skada som det korta svärdet" kanske denne skulle fråga sig "och det skulle tillföra vadå?". Om denne insisterar är det dock inget problem. Det är bara att säga "Visst får du det. Nu har du den "nordlänska specialtrolldräpardolken" du ville ha. På grund av dess storlek funkar den som ett svärd, lätt." Inom dessa vapengrupper kan det däremot rymmas stor variation eftersom detta handlar inte om likriktning, utan snarare tvärtom. Så fort någon hittar ett svärd kan SL infoga "svärdet du hittade är i typisk alvisk/sydländsk/äldre modell" istället för att säga "det är ett bredsvärd". Att ge lätta, enhandade svärd namn som gladius/wakisachi/kortsvärd/schwedendegen/stridskniv/rapier eller faskinkniv, istället för det det är, nämligen lätta, enhandade svärd med nästan identiska egenskaper, är bara förvirrande.
Fast det är bara min egen högst ignorervänliga åsikt.
/Anders